Online marketing

Hoe oude media in een nieuwe wereld kunnen overleven

0

[[image:press.jpg::left:0]]Vandaag in de Wall Street Journal Europe een verhaal over hoe oude
media in de nieuwe wereld kunnen overleven. Over de digitale revolutie
die de traditionele dagbladen, televisie, de muziek- en de
advertentieindrustie in de vuilnisbak van de geschiedenis terecht
dreigt te laten komen. En over de mogelijkheden om dat noodlot te
vermijden.

Er bestaat geen twijfel over: krantenuitgevers, boekenuitgevers,
filmstudios, muziekmaatschappijen, advertentiebureau’s: ze proberen
allemaal te ontdekken hoe ze een plekje kunnen vinden in de wereld van
de nieuwe media. Hun oude manier van zaken doen is niet meer zo
winstgevend als dat eerder was. Maar tegelijk hebben ze nog geen nieuwe
manier gevonden die dat compenseert. Dat was reden voor de Wall Street
Journal Europe om een aantal Europese media experts om advies te
vragen. Dit in navolging van hun Amerikaanse collega’s die eenzelfde aanpak eerder deze week in de VS kozen (zie onder meer Oude media, nieuwe zakken bij Blogmania).

Kranten

Waarom zouden mensen een krant kopen als ze het nieuws al per e-mail en
op internet hebben gelezen, continu updates krijgen via hun mobiele
telefoon en nog meer details via tv en radio gepresenteerd krijgen. In
Europa geen theorie meer maar harde werkelijkheid. De krantenmarkt
loopt in de meeste Europese landen terug, de concurrentie neemt toe en
het aandeel van krantenuitgevers op de advertentiemarkt wordt door de
nieuwe media opgegeten.

De ervaren internetgebruiker heeft heel andere verwachtingen van een
krant dan een decennium geleden en de kranten proberen de lezer op tal
van nieuwe manieren weer aan te spreken. Enkele voorbeelden.

Verkoop krant met boek

In Itali� hebben La Repubblica en Corriere della Sera
veel succes met het gecombineerd verkopen van boeken en kranten. In
2003 werden maar liefst 62,1 miljoen boeken (dat is 40% van alle
Italiaanse boeken!
) op deze manier verkocht. In 2001 was dat nog
vrijwel nihil. Ook in Spanje (El Pais met films en boeken) en Duitsland vindt het model navolging.

Krimp het papier in
Een van de meest zichtbare veranderingen is dat veel kranten hun formaat verkleinen. Kranten als The Times en The Independent in de UK en Die Welt
in Duitsland hebben voor een tabloidversie gekozen in een poging om het
gemak te vergroten en jongere lezers en forensen te bereiken. The Wall Street Journal Europe gaat op 17 oktober a.s. om naar een compact formaat. Bertrand
Pecquerie, directeur van het in Parijs gevestigde World Editors Forum (een organisatie voor uitgevers binnen de World Association of Newspapers)
gelooft dat – hoewel de introductie van tabloids erg succesvol is
geweest – het alleen maar uitstel van executie zal blijken te zijn. “The format is not the issue. What’s
important is the theory and practice behind the format.”

[[image:summary.jpg::center:1]]

Volgens Jo Groebel, directeur-generaal
van het European Institute for the Media
speelt er nog wat anders. Voorheen was het zo dat kinderen opgroeiden
met de krant van hun ouders, vervolgens zo rond hun twintigste stopten
met lezen en daaarna als ze ouder werden weer terugkwamen bij de krant,
vaak zelfs die van hun ouders (“the age effect”). Tegenwoordig echter
groeien jonge mensen op met allerlei andere alternatieven voor de krant
en komen ze niet meer terug (“a generational effect”).
Als de traditionele krant niet inspeelt op
de veranderingen in de behoeften, dan zal ze lezers blijven verliezen.

Vertel ze wat je echt denkt
Wat voor waarde kun je nog leveren in een wereld waarin zoveel
informatie voor niks te krijgen is? Een mogelijkheid is om verder te
gaan dan alleen het bieden van nieuws en op te schuiven naar analyses
van gebeurtenissen, een ommezwaai waar kranten als de Britse The Independent mee voorop lopen. “Newspapers are finding it harder and
harder to compete as a primary source of news,” zegt Independent uitgever
Simon Kelner. In
zijn optiek moeten kranten van ‘newspaper’ meer een ‘viewspaper’
worden. Hij vindt dat ze moeten analyses en commentaren moeten bieden,
een gebied waar andere media niet mee kunnen concurreren.

Bertrand
Pecquerie ziet dit als een van de meest interessante initiatieven als het gaat om de toekomst van de journalistiek.
Het is in strijd met de traditionele scheiding tussen feit en opinie,
die de journalistiek al tientallen jaren lang gedomineerd heeft. Maar
Pecquerie benadrukt dat nieuwe situaties om nieuwe modellen vragen.
“De
theorie van het scheiden van feiten van opinies was een goede gewoonte,
maar het probleem met de lezers van vandaag is dat ze overlopen van
nieuws en informatie. Het doel van een krant is niet om duizenden
stukjes nieuws te bieden. De krant zou moeten zeggen: ‘Je hebt al deze
informatie gezien, maar waar het vandaag echt om ging dat waren deze
vier belangrijke nieuwsfeiten en dat is wat ze te betekenen hebben.’

BLAH, BLAH, BLOG
Dagbladen omarmen nieuwe formats. E-mail updates bij breaking news,
RSS-feeds, eigen berichtgeving op sites en journalisten starten met
blogs om lezers ook uit te nodigen om met hun in discussie te gaan en
eigen commentaren op verhalen te kunnen plaatsen.

[[image:debat.jpg::left:1]]In Frankrijk is Le Monde met dat blogging concept nog een stap verder
gegaan. Naast blogs die door journalisten geschreven worden, worden er
ook enkele geschreven door experts in een bepaald gebied. In het kader
van het aanstaande referendum over Europa was er bij Le Monde
bijvoorbeeld ruimte voor een blog van een lid van het Europees
Parlement en een professor in de rechten. Maar het gaat nog verder: bij
Le Monde worden er ook blogs geschreven door gewone lezers.

“Le Monde ontwikkelt zich van een aanbieder van informatie naar een
plaats waar mensen kunnen discussi�ren, waar ze geen passief publiek
meer zijn maar waar ze kunnen participeren en content kunnen cre�ren,”
aldus Loic Le Meur, verantwoordelijk voor de Europese  business
van Six Apart Ltd., een in San
Francisco gevestigd bedrijf dat de blogging technologie bij Le Monde
verzorgt. Volgens Le Meur hebben verschillende Europese kranten
serieuze interesse in zijn software.

Televisie

De traditionele televisiekanalen worden aangevallen door de grote
verscheidenheid in entertainmentkeuzes die consumenten tegenwoordig
hebben. Via internet, DVD’s, mobiele telefoons en digtale
videorecorders kunnen mensen tegenwoordig TV kijken. In de groep van
18- tot 24-jarigen neemt het TV-kijken fors af. Daar komt de toenemende
concurrentie van een explosie van kabel-, satelliet en digitale
etherkanalen nog eens bij.
In de UK, bijvoorbeeld, nam het marktaandeel van de vier leidende
TV3-kanalen af tot  slechts 67.3% in 2004, in 1993 was dat nog
93.9%. In de figuur hieronder (bron: The Wall Street Journal)
een beeld van de ontwikkeling in Amerika, waar de drie grote
TV-netwerken (ABC, CBS en NBC) met een vergelijkbare ontwikkeling te
maken hebben.
[[image:usa-tv.jpg::center:1]]
De grote rol die de publieke omroepen in Europa hebben, ze bezitten
tussen de 25% en 50% van de nationale markt, stelt het crisisgevoel
voor menigeen nog even uit. “Maar stil blijven zitten zou een grote
fout zijn. Veel mensen in de TV-industrie steken hun kop in het zand,”
aldus Adam Daum, media
analist bij Gartner Group in Londen. “Audiences are drifting away,
networks are raising prices and advertisers are paying more and getting
less. That can’t go on forever.”
Niet
alle omroepen houden de verandering tegen. De BBC bijvoorbeeld zal in
september een proef met een set-top box onder 5.000 Engelse huishoudens
lanceren. Met deze box kunnen kijkers gedurende een week lang
BBC-programma’s downloaden.

\r\n

GET INTERACTIVE. The reaction of many broadcasters\r\nto the Internet has been to send users to a Web site. But TV networks also\r\nneed to give people more reasons to keep watching TV, says Mr. Daum. Interactive\r\nTV offerings are one way to do that. In the U.K. broadcasters such as the\r\nBBC and satellite provider British Sky Broadcasting PLC have already grasped\r\nthis with interactive offerings that digital TV viewers can access via\r\na set-top box. Pushing a special red button on the box allows them to see\r\nextra news feeds, read headlines, play games, respond to polls or check\r\nlocal movie listings. \r\n

During the 2004 Olympic games, some 10 million\r\nviewers tuned into the BBC\’s "red-button" offerings, allowing\r\nthem to see up to four other Olympic events going on at the same time.\r\n"BSkyB and BBC try to offer a better experience through the TV itself.\r\nThis keeps people watching," says Mr. Daum. In the U.K., half of all\r\nviewers have digital TV. But in countries such as Germany, where only half\r\nof the 7.5 million homes with digital TV have set-top boxes enhanced for\r\ninteractivity, such moves will have to wait. \r\n

USE YOUR BRAND TO CUT DEALS. Television\r\nnetworks have one thing that helps them compete: their names. "TV\r\nstations are a known brand and have expertise in creating and giving access\r\nto content," says Guy Bisson, television analyst with Screen Digest,\r\na London research group. "There is nothing to stop them from exploiting\r\nthat." To do so, they need to make deals over a variety of distribution\r\nchannels.
Wordt interactief
De reactie van veel omroepen op internet is dat ze gebruikers naar een
website sturen. Maar TV-zenders moeten kijkers ook meer redenen geven
om TV te blijven kijken. Interactieve TV. Een aanbod van interactieve
TV is een van de manieren. In de UK hebben omroepen als de BBC en
satelliet aanbieder British Sky Broadcasting PLC al de kans gegrepen om
te experimenten met interactieve aanbiedingen voor digitale TV-kijkers
via de set-top box. Door een speciale rode knop in te drukken konden
deze kijkers extra nieuwsfeeds krijgen, headlines lezen, games spelen,
meedoen aan polls of informatie over lokale filmvoorstellingen ophalen.

Tijdens de Olympische spelen van 2004 deden 10.000.000 kijkers mee aan de ‘rode-knop-aanbiedingen’ van de BBC. “BSkyB
and BBC try to offer a better experience through the TV itself.
This keeps people watching,” says Mr. Daum. Met dit experiment kon men
kiezen uit vier andere Olympische evenmenten die op hetzelfde moment
bezig waren. In de UK heeft de helft van de kijkers inmiddels digitale
TV. Maar in bijvoorbeeld Duitsland is dat nog maar � miljoen van de 7�
miljoen huishoudens, dus daar zullen de veranderingen minder hard gaan.

Gebruik je merk om deals af te sluiten
Televisiemerken hebben een belangrijk iets om mee te concurreren: hun merk. “TV
stations are a known brand and have expertise in creating and giving access
to content,” vertelt Guy Bisson, televisie analist bij Screen Digest,
een research group uit Londen. “There is nothing to stop them from exploiting
that.” Om dat te doen zullen ze deals over een totaalpakket van kanalen moeten afsluiten.

[Bron: The Wall Street Journal Europe, artikel alleen na registratie; cursivering in tekst van mij, FJ]
[Met dank aan Anne]

[[tt:uitgevers]], [[tt:journalistiek]], [[tt:kranten]], [[tt:media]], [[tt:blogs]], [[tt:statistieken]], [[tt:trends]]