Frankwatching: Nieuwsbrief en statistieken

Het gaat goed met Frankwatching. Een alsmaar groeiende stroom bezoekers, steeds meer RSS-abonnees en enthousiaste reacties van bezoekers. Erg leuk ook om te zien hoe het team van columnisten zich gestaag uitbreidt. Maar het echte nieuws van vandaag is toch dat we nu eindelijk met een Nieuwsbrief beginnen. En Frankwatching zou Frankwatching niet zijn als we daarmee niet wederom grensverleggend bezig zouden zijn.

Start Frankwatching Nieuwsbrief
Medio juni, bij de lancering van het nieuwe Frankwatching ontwerp, deden we de vooraankondiging voor de Frankwatching Nieuwsbrief. Maar het bleek uiteindelijk toch nog niet zo gemakkelijk om echt van start te gaan. De op internet aanwezige services (onder meer Bloglet) en ook de service van Pivot (de weblogtool waarmee Frankwatching gemaakt wordt) bleken geen van allen te voldoen. En ondertussen werd de wachtlijst met bezoekers die een abonnement wilden alsmaar langer, tot vanavond registreerden zich maar liefst 225 mensen voor de Frankwatching Nieuwsbrief.

Maar dankzij de geweldige support van TDX (het bedrijf waar ook Frankwatching-columnist Martijn Groeneweg werkt) is ie er nu vanaf morgen dan ook echt: de Frankwatching Nieuwsbrief. Voor de verzending maken we gebruik van MeasureMail, een product waarmee onder meer ook het Algemeen Dagblad, Bohn Stafleu van Loghum, CenterParcs, KPN, Kwik-Fit en Sanoma (o.m. Donald Duck, Libelle, Margriet, Tina, Panorama, Viva) hun online marketingcampagnes verzorgen.

Met enige regelmaat gaan we hier op Frankwatching graag het experiment aan. Toch wel met enige trots vandaag dan ook de lancering van een RSS-service via een nieuwsbrief. "RSS via e-mail" is speciaal bestemd voor mensen die geen RSS-reader gebruiken en graag dagelijks via e-mail op de hoogte blijven van de updates op hun favoriete site. Het principe is eenvoudig: je registreert je voor de nieuwsbrief, je kopieert de RSS-code van je favoriete website of weblog en vanaf dat moment ontvang je dagelijks de laatste updates van die sites en/of blogs in je e-mailbox. Een korte instructie vind je bij Nieuwsbrief. Het is een experiment en we zijn dan ook erg benieuwd naar jullie reacties!

Ik wil Martijn, Ronald, Robert-Jan, Sander en Peter (TDX) en Simon (Seems.nl) erg bedanken voor het vele werk dat is verzet en de uiterst prettige en creatieve samenwerking in de afgelopen periode! Ik kan me niet anders voorstellen dat hier ook erg interessante toepassingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld uitgevers en andere bedrijven liggen. De Frankwatching Nieuwsbrief zal in de eerstkomende weken alleen op werkdagen verschijnen. Als we het proces helemaal in de vingers hebben, dan zal de frequentie verhoogd worden tot zeven dagen per week.

Statistieken bezoek Frankwatching
De statistieken van Frankwatching vertonen een stijgende trend. Uit de gegevens van StatCounter.com blijkt het aantal pageloads in het afgelopen jaar gegroeid is van 8.750 (januari 2005) naar 48.671 (oktober 2005). Dat is geen slechte score voor een weblog waar maar gemiddeld een artikel per dag verschijnt.

Maar relevanter dan die pageloads is natuurlijk het aantal unieke bezoekers. Daar zit ook een flinke groei in, al gaf de zomerperiode het gebruikelijke dal te zien. Begin dit jaar was er nog sprake van 4.472 unieke bezoekers per maand, inmiddels is dat opgelopen tot 48.671 27.425 unieke bezoekers per maand.

Een interessante indicatie voor de stijgende populariteit is eveneens de ontwikkeling van het aantal RSS-abonnees. Vanaf 18 september 2004 vorig jaar wordt die service aangeboden via FeedBurner. Na vier maanden (op 17 januari) waren er 100 abonnees, twee maanden (op 9 maart) later 200 abonnees, een maand later (14 april) 300 abonnees, ruim een maand later (24 mei) 400 abonnees en weer een maand later (21 juni) 500 abonnees. Na de vakantieperiode werd op 29 augustus de grens van 600 abonnees gepasseerd, drie weken later (19 september) werden dat er 700 en vier weken later (20 oktober) gingen we door de 800-grens. Op dit moment zijn er 834 abonnees (zie teller in linkerkolom op homepage onder het kopje Stats), een getal dat in het weekend en op maandag overigens terugvalt tot rond de 600.

Artikelen en columnisten Frankwatching
Sinds enkele weken zijn ook de statistieken van het aantal posts en reacties (geteld vanaf 1 januari dit jaar), het aantal online bezoekers (in de afgelopen 15 minuten) en de meest populaire artikelen op de blog te volgen. Op de archiefpagina (rechterkolom) staat de artikel die het meest bekeken zijn (Top 25) en de artikelen waarop het meest gereageerd is (eveneens een Top 25). Hou er bij deze lijstjes rekening mee dat deze telling pas vanaf eind oktober ‘aanstaat’.

De statistieken van FeedBurner geven over de periode van ruim een jaar inzicht in de artikelen die het meest vanuit de RSS-feed zijn doorgeklikt. Hou hierbij wel rekening met het feit dat de meest recente artikelen in het voordeel zijn omdat het aantal RSS-abonnees recent zo sterk gegroeid is.

Top 10 artikelen o.b.v. clickthroughs RSS-feed

1 (302) Weblog usability: Top Tien missers
2 (299) Over Web 2.0 en Life 2.0
3 (275) Eccky komt er wel
4 (273) The best of Emerce’s e.day
5 (299) Over Web 2.0 en Life 2.0
6 (258) Tien stappen naar een succesvol Web 2.0 bedrijf
7 (249) Top10 Ajax start ups
8 (248) De wondere wereld van een weblog
9 (243) WoM = Women!
10 (237) Jongeren worden niet warm of koud van massamedia

Op mijn eerdere oproep voor columnisten is volop gereageerd, de wens om een team van zo’n acht tot tien columnisten te hebben is dus al heel snel in vervulling gegaan. Op dit moment zijn er acht columnisten (50% vrouw, 50% man) en ik ben met vier anderen in gesprek (25% vrouw, 75% man, dus dat zou nog wat meer in balans kunnen zijn). De populariteit van de columns is behoorlijk hoog, een mooi compliment voor (in volgorde van opkomst) Meüs, Martijn, Menno, Marijke, Willem, Gaby, Jacobien en Jacqueline. Erg leuk trouwens om steeds meer met anderen samen te werken, maar tegelijk ook een uitdaging om het concept en het ontwerp hierbij aan te laten sluiten. Simon Koelewijn (sinds begin het voorjaar mijn onmisbare rechterhand) en ik proberen in de komende periode wat tijd te vinden om de huidige opzet te evalueren. Mochten er ideëen of suggesties zijn, dan zijn die natuurlijk van harte welkom. Dat kan hieronder in de reacties of via Contact (formulier of e-mail).

Frankwatching in de blogosfeer en in de media

Via Marco (zie Upstream) werd ik eerder vandaag geattendeerd op op de mooie tool TouchGraph waarmee je de relaties tussen Frankwatching en de weblogs en websites die er naar linken snel en mooi in beeld kunt brengen.

Via Peter Wiegman tot slot werd ik geattendeerd op een artikel in Brisk over weblogs. Peter was hierover gisteren ook op zijn blog Mediaonderzoek.nl aan het woord: " In de introductie staat hij even stil bij collega-blogger Marco Derksen (’. . . startte een weblog en groeide uit tot één van de belangrijkste marketingbronnen in Nederland van dit moment’). Verderop een zestal redenen om een blog te starten. En daar staat Mediaonderzoek.nl al bij de eerste genoemd, net als Marketingfacts en Frankwatching."

Tot slot nog dit: iedereen die geïnteresseerd is in een abonnement op de Frankwatching Nieuwsbrief kan zich vanaf nu inschrijven bij Nieuwsbrief.

3651x gelezen 22 reacties del.icio.us Furl reddit NUjij.nl MSN Reporter eKudos

22 reacties op dit bericht

  • Martijn Groeneweg
    18 november 2005 om 09:13

    Graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe de nieuwsbrief service gaat lopen. Bij grote bedrijven als KPN ed kan je gewoonweg geen rss-reader op je pc installeren op een standaard werkplek. Dan heb je nog 2 opties om rss-feeds te lezen: webbased en mail. Webbased moet je zelf naartoe en zal door flexibele werkplekken en de toepassing van cookies door enkele van die diensten vaak niet werken. Mail is ingeburgerd. En het komt vanzelf naar je toe. Ik denk dat je er vooral een nieuwe doelgroep mee aan kan boren vanuit Frankwatching.
    Nog even 2 typos: “48.671 unieke bezoekers” moet worden “27.425 unieke bezoekers”. Verder staat er “Martijn, Martijn” moet worden “Martijn, Menno”.

  • Rupie
    18 november 2005 om 09:14

    De cijfers zien er goed uit frank! je hebt toch echt een weblog om trots op te zijn!
    Toch even een korte opmerking. je schrijft:
    “Begin dit jaar was er nog sprake van 4.472 unieke bezoekers per maand, inmiddels is dat opgelopen tot 48.671 unieke bezoekers per maand.”

    48.671 zijn het aantal page loads! het aantal unieke bezoekers is volgens je grafiek 27.425! ik wil natuurljik geen spelbreker zijn, maar het viel me op!

    ik ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwsbrief, ik heb gister meteen braaf de profielpagina ingevuld en ik zit nu met spanning te wachten op de 1e echte frankwatching.nl nieuwsbrief!

  • Rupie
    18 november 2005 om 09:15

    het viel niet alleen mij op zie ik :P

  • Martijn Groeneweg
    18 november 2005 om 09:28

    Tegelijk aan het tikken ;-)

  • Ruben Timmerman
    18 november 2005 om 16:59

    Very nice stats (en gelukkig ook een nice blog), gefeliciteerd!

    Alleen werd ik getriggered door “wederom grensverleggend bezig”, benieuwd las ik het artikel maar het grensverleggende kon ik niet vinden :o

    Voor RSS via mail zijn diverse aanbieders beschikbaar, waaronder Feedblitz(www.feedblitz.com) van Feedburner, R|mail (www.r-mail.org) en RssFwd (www.rssfwd.com).
    Toegegeven, geen van deze services is perfect (R|mail is het snelst, Feedblitz het meest professioneel), maar R|mail was volgens mij de enige die echt een klein grensje verlegde een paar maanden geleden ;)

  • mf
    18 november 2005 om 19:43

    Interessant iniatief Frank (en Martijn natuurlijk). Geloof zelf niet zo in RSS naar Mail (is voor een paar keer leuk, daarna wordt het een overkill en kijk je er niet meer naar) maar ben uiteraard wel benieuwd naar de resultaten en laat me graag overtuigen!

  • Frankwatching
    18 november 2005 om 19:56

    @ Martijn & Rupie: ik heb inmiddels beide foutjes rechtgezet, slip of the ‘pen’.

    @ Martijn en Marco: Ik ben het met Martijn eens dat zo’n nieuwsbriefvariant een workaround kan zijn voor mensen die op hun werkplek geen RSS kunnen bekijken. Maar daarnaast is er natuurlijk een heel grote groep die (nog) niets van RSS-feeds moet hebben en een voorkeur heeft voor e-mail. Dus oneens met Marco, bij RSS via de reader is volgens mij datzelfde risico aanwezig. Het gaat er mij ook om dat RSS inmiddels op vele manieren te consumeren is en dat ieder er die variant uit kan kiezen die hem of haar het beste lijkt. Ik zal je (en anderen hier) op de hoogte houden van de resultaten!

    Ruben: Ik kende Feedblitz wel maar de andere twee nog niet. Maar als ik goed kijk krijg je bij alle drie deze services per feed een afzonderlijke e-mail. Dus dat zijn dan tien e-mails per dag i.p.v. die ene die we vanuit hier sturen. Al lijkt het erop dat Feedblitz dit ook kan bieden, maar dan tegen betaling. Of zie ik wat over het hoofd? Dus nieuw is het inderdaad niet helemaal, maar wel goedkoper en overzichtelijker.

    Rupie & Ruben: dank voor jullie complimenten/ felicitaties.

  • Bakkel
    18 november 2005 om 21:04

    Persoonlijk ben ik van de rss, maar ben inderdaad ook benieuwd hoe je nieuwsbrieven gaan lopen. Vind de opbouw trouwens erg netjes en ook de toevoeging van de comments is een plus.

    Ik vind trouwens wel dat je nog te weinig doe met je furl. Zoals je weet gebruik ik het zelf ook en samen met feedburner heb je de mogelijkheid om hier optimaal gebruik van te maken. Momenteel bied ik een feed aan met alleen de postings van m’n log en een feed die naast die postings ook m’n furl-links (en flickr) laat zien. Op deze manier kunnen je lezers zelf kiezen welke inhoud ze in hun feedreader willen ontvangen en daarvoor hoeven ze zich maar op één feed te abonneren. Tís maar een idee.

  • Erik van Roekel
    18 november 2005 om 21:10

    Ik kan het mis hebben, maar vermoed dat het grootste gedeelte nieuwsbriefabonnees nog niet van RSS gebruikmaken, laat staan weten wat het is.

    Ik zou dan ook het woord RSS vrijwel niet gebruiken maar gewoon een lijstje van 25 sites aanbieden waar men een aantal van kan aanvinken om op te laten nemen in de nieuwsbrief. Mijn gevoel is dat dit de drempel verlaagt bij de doelgroep.

  • Simon Koelewijn
    18 november 2005 om 21:25

    [Erik van Roekel:9] Want… mensen zijn tegenwoordig niet meer zelf in staat te Google-en en even uit te zoeken wat RSS is? Als we de term RSS gaan ‘ontwijken’, zoals je hierboven voorstelt, dan zullen er inderdaad nog lange tijd mensen blijven die niet weten wat RSS is.

    De flexibiliteit van het huidige systeem is juist erg mooi, elke feed kan toegevoegd worden.

    Frank: Eindelijk! Gefeliciteerd. :) Ben benieuwd. En ook complimenten voor het team van TDX! Mooi product. Fijn dat ik eens een keertje niks hoefde te doen… ;)

  • Frankwatching
    18 november 2005 om 23:44

    @ Bakkel: Goed idee om via FeedBurner ook gecombineerde feeds aan te bieden, dus bijvoorbeeld Blog, Flickr en Furl. Komt op onze to-do list. Tegelijkertijd merk ik dat ik steeds minder nog toekom aan Furl, vervelend maar waar. Ook daarover moet ik mijn mind dus nog eens opmaken. Misschien ook wel Furl-feeds van kennissen op de Furl-pagina aan gaan bieden? Wat vind jij?

    @ Erik: Goed idee om een een lijst aan te bieden. Het begint zo steeds meer op My Yahoo! te lijken, maar dan vertaald naar nieuwsbrief format. Zullen we eens op gaan kauwen, twee prima punten voor onze eerste evaluatie.

    Over het omzeilen van het woord RSS twijfel ik. Je hebt aan de ene kant gelijk (de meeste mensen kennen RSS niet), maar aan de andere kant krijgt de term steeds meer naamsbekendheid. Ooit wisten we ook niet wat een CD of DVD was, ik voorspel je dat RSS (of feed?) straks toch gewoon in dit rijtje van distributiekanalen “voor Jan met de pet’ terecht is gekomen. Ben het op dat punt ook eens met Simon die terecht wijst op ‘de rest van internet’ waar natuurlijk altijd de meeste feeds te vinden zijn. En daar is het woordje RSS nou eenmaal het meest gangbaar.

    @ Simon: Ja, TDX-team was echt goud waard! En volgens mij zag ik jou over dit onderwerp ook af en toe in de e-mail voorbij komen, maar ik kan me vergissen ;-)

  • Martijn Groeneweg
    18 november 2005 om 23:58

    @ Erik: Ik ben het 100% met je eens. RSS is simpelweg een manier van opslaan van gegevens in een formaat dat het makkelijk verspreid kan worden. We vallen een bezoeker van een website toch ook niet lastig met woorden als MySQL, PHP, SQL Server, etc. We zeggen gewoon ga naar http://www.nogiets.nl en iedereen begrijpt het. Uiteraard heb ik de wijsheid ook niet in pacht, maar als je gelooft in rss moet je volgens mij het woord zo min mogelijk gebruiken. Het feit dat je moet copy/pasten is toch van de bizarre, als je er goed over nadenkt, of niet?

    @ Simon: Ook met jou eens dat het naar vrije keuze invullen van een feed handig is. Echter wel voor de experts.

    Misschien een combinatie van beiden zien te maken?

  • Simon Koelewijn
    19 november 2005 om 00:02

    [Martijn Groeneweg:12] Ik denk dat die er min of meer al is in de vorm van de webfeeds pagina die Frank hier heeft… “Echter wel voor de experts.” Niemand kan meer kopieren en plakken tegenwoordig? ;)

    Ik vind je vergelijking RSS MySQL/PHP/enz toch wel raar hoor. RSS is iets wat veel dichter bij de eindgebruiker staat. Iets waar de gebruiker zelf wat mee kan. Dus dat we die afkorting zouden moeten ontwijken ben ik het niet mee eens!

  • Frankwatching
    19 november 2005 om 00:08

    Ik pak even door, ik zie twee lijnen ontstaan. Hoe bereiken we de gemiddelde internetgebruiker en hoe bereiken we de meer ervaren internetgebruiker. Ik denk dat je standaard uit moet gaan van niet ervaren gebruiker/ gemiddelde gebruiker (eens met Erik). Dat zou betekenen dat we zo’n lijst heel prominent aanbieden (dat zou de lijst op de “webfeeds-pagina”:http://www.frankwatching.com/webfeeds kunnen zijn) en dat mensen daar sites en blogs aan kunnen vinken. Maar ik heb geen idee over de technische haalbaarheid van dat idee. Het is natuurlijk een lijst die ik met enige regelmaat update . En waarvoor ik natuurlijk regelmatig suggesties voor toevoegingen ontvang. Martijn en Simon, hoe kijken jullie naar die technische haalbaarheid?

    Voor de meer ervaren gebruikers kun je bijvoorbeeld onderin die pagina de optie bieden dat ze zelf feeds kunnen plakken.

  • Martijn Groeneweg
    19 november 2005 om 00:10

    @ Simon: Heb je wel eens sessies met user panels bijgewoond? Het zal je verbazen voor hoeveel mensen zaken die voor jou en mij de normaalste zaak van de wereld zijn, echt ver van hun bed staan, zo ook ctrl-c en ctrl-v.

  • Martijn Groeneweg
    19 november 2005 om 00:20

    @ Frank: Redelijk eenvoudig. Iemand zal wel “in moeten loggen”:https://frankwatching.mm1.nl/46/pages/login.asp. Zou dan beter via inlogpagina op http://www.frankwatching.com moeten via een SOAP call naar MeasureMail. Website krijgt dan complete profiel van die persoon terug. Op basis van dat profiel bouw je dan zijn/haar pagina op, liefst obv van RIA achtig iets, zoals ook http://www.start.com. Gewoon lekker drag en drop. Iedere wijziging schiet je dan weer via een SOAP call naar MeasureMail toe. Nog wel ff een cookie plaatsen, dat iemand niet steeds hoeft in te loggen als die je site bezoekt vanaf dezelfde pc. Details zal je uiteraard ff verder over moeten denken.

  • Frankwatching
    19 november 2005 om 00:40

    Ik heb op basis van de feedback van Erik de tekst op de “Nieuwsbrief-pagina”:http://www.frankwatching.com/nieuwsbrief wat beter toegankelijker gemaakt voor mensen zonder kennis van RSS.

    @ Martijn: Je zegt ‘redelijk eenvoudig’ maar ik neem aan dat je dan vooral doelt op het technische concept zoals je dat schetst. Die opzet maakt een logische indruk op me, maar je moet er maar opkomen ;-) Ik denk dat er daarnaast ook een openbare pagina met die Webfeeds moet blijven bestaan. Dus eentje waar je zonder login naar toe kunt, gewoon net “zoals nu”:http://www.frankwatching.com/webfeeds.

    Het lijkt me geweldig als je door drag en drop (of gewoon vinkjes zetten) je eigen feedlijstje voor de nieuwsbrief kunt samenstellen. Maar dat klinkt niet als iets dat ook ‘redelijk eenvoudig’ (en nu bedoel ik met beperkte middelen) gemaakt kan worden. Of vergis ik me hierin?

  • Simon Koelewijn
    19 november 2005 om 10:07

    Mooi voorbeeldje van drag and drop (en relatief eenvoudig):
    http://openrico.org/rico/demos.page?demo=rico_drag_and_drop_custom_draggable

  • Frankwatching
    19 november 2005 om 11:44

    @ Simon: bedoel je ‘relatief eenvoudig’ om te _gebruiken_ of ‘relatief eenvoudig’ om te _maken_?

  • Robert-Jan Noordegraaf
    21 november 2005 om 09:46

    Leuke reacties op de RSS e-mail. Ik ben benieuwd naar de reacties op de e-mail en wens je veel succes! Verder sluit ik me aan bij Martijn dat RSS vooral gebruikt wordt voor het eenvoudig verspreiden van content; de RSS reader bijvoorbeeld is nog niet iets voor de ‘normale’ internet gebruiker of heb ik het volledig mis en kunnen cijfers mij overtuigen?

  • Ronald Dubbeldam
    21 november 2005 om 11:12

    @ Martijn en Simon: Leuk om te zien dat jullie er ‘niet uitkomen’ als het gaat om de term RSS. Voor mijn TDX tijd werkte ik bij KPN en hield mij daar bezig met de introductie van consumentendiensten. Destijds heb ik vergelijkbare discussies meegemaakt over ISDN en ADSL. Absoluut termen die door techneuten bedacht zijn. Alle pogingen om deze diensten anders te noemen zijn gewoonweg mislukt. De namen waren gewoonweg al te veel ingeburgerd. Volgens mij weet vrijwel iedereen inmiddels wat ISDN en ADSL is. Komt dus wel goed met RSS.

  • Frank
    21 november 2005 om 18:03

    @ Robert-Jan: RSS is inderdaad nog iets voor een kleine groep early adopters. Ik zie dat het aantal abonnees nu ook oploopt, ben benieuwd welk deel daarvan ook actief RSS gaat gebruiken!

    @ Ronald: Over technisch jargon gesproken, dat zijn inderdaad nog mooiere voorbeelden. Als iets echt heel handig of goed is, dan wordt de term al snel een echt merk en komt de mond-tot-mond reclame goed op gang.

Reageer op dit bericht