Netwerken voor eigen carrière?

carrièreDe definitie van netwerken volgens de Van Dale: Mensen benaderen die nuttig kunnen zijn voor de eigen carrière. “Is deze definitie niet achterhaald?”, zo vraagt discussieleider Frederique de Jong. Ze stelt deze vraag aan An de Jonghe (CEO van Ulysses), Sander Dullaart (Favela Fabric) en Bas van de Haterd (van de Haterd Consultancy) die in het discussiepanel zitten waarmee het congres Corporate Social Networking de dag afsluit.

An de Jonghe zegt dat dit zeker niet zo is. Je carrière vorm geven is één van de redenen, maar niet persé de nummer 1. Volgens Bas van de Haterd is netwerken voornamelijk een lange termijn relatie opbouwen en hierbij moet je heel veel geven i.p.v. nemen. Sander Dullaart vindt dat een klein deel van de mensen actief is en die geven heel veel, maar netwerken is veel breder, het kan ook gaan om vrienden of contacten onderhouden.

panel Corporate Social Networking conferentie

Dan volgt de vraag of je open staat voor het ontvangen van advertenties via je sociaal netwerk. Voor De Jonghe is de waarde van bijvoorbeeld LinkedIn momenteel belangrijker dan de advertentie, alhoewel ze natuurlijk liever geen enkele advertentie krijgt. Van de Haterd vindt dat je op een netwerk veel beter kan targetten, waardoor de kans dat het minder ergenis geeft veel groter is! En dan is het ook niet erg om de advertentie te krijgen. Dullaart is het daarmee eens. Maar niet als recruiters op zoek zijn naar jou. Die zal hij dus ook weren. Een kanttekening hierbij is wel dat het soms nodig is dat een site geld gaat verdienen en dus is het af en toe onvermijdelijk dat er advertenties komen. Is het dan vreemd dat mensen vandaag van Facebook zeggen “mijn privacy wordt geschonden, dus ik ga weg”.

An De Jonghe

An De Jonghe (Ulysses) geeft aan dat het logisch zou zijn dat je zelf kan bepalen welke reclame je zou willen ontvangen… dan bepaal je zelf je ‘lot’ van de te krijgen advertenties. En uiteindelijk zou dat ook voor de adverteerder veel attractiever zijn! Dullaart geeft aan dat het belangrijk is om de consument te betrekken bij het product en de wijze waarop je hen benadert. En dat het jaren 60 is om dat niet te doen!

Frederique de Jong

Frederique de Jong (BNR Nieuwsradio) vraagt vervolgens hoe sociaal een netwerk is? Zijn ze wel zo sociaal als er gezegd wordt. De Jonghe stelt prikkelend “dat er nog geen hond met netwerken gedaan wordt”. Vandaag is dit in Nederland het allereerste symposium wat over netwerken gehouden wordt! Dus dat betekent dat het nog drie jaar gaat duren voordat er echt iets mee gaat gebeuren. Daar is de zaal het niet mee eens! Uit de zaal komt de reactie dat er ook nog veel onduidelijkheid is over social networking! Hoe zit het met je privacy? Mag iedereen alles wat jij op internet zet, ook gebruiken? En wordt er dadelijk misschien ‘content’ teruggehaald, omdat het misbruikt wordt?

Bas van de Hatert

Bas van de Haterd (van de Haterd Consultancy) geeft aan dat het onderwerp natuurlijk in ontwikkeling is, net zoals Web 1.0 naar Web 2.0. De Jonghe zegt dat we nu op een punt staan waar veel veranderingen om ons heen plaatsvinden, maar dat we voor een deel daarbij zelf in charge zijn. En ook al stelt Facebook zijn ‘code’ open en krijg je dan met veel waardeloze ‘zaken’ te maken, er zitten tegelijkertijd ook hele leuke ontwikkelingen bij die je niet meer zou willen missen!

Sander Dullaart

Sander Dullaart (Favela Fabric) vindt het prachtige ontwikkelingen. Veel sites worden overgenomen door grote bedrijven en gaan soms andere dingen doen dan dat je van die site gewend was! En als er iets gebeurt wat je niet wil, dan loop je toch gewoon weg!

Frederique de Jong en An De Jonghe

Frederique de Jong merkt op dat An De Jonghe lid is van 90 netwerken. Dat is toch wel redelijk verbazingwekkend? De Jonghe vertelt dat ze inderdaad lid is van 90 netwerken (van de 900 die ze geteld heeft), maar dat ze dat heeft gedaan omdat heeft voor het boek dat ze er over heeft geschreven (Headhunters : Op zoek naar de witte raaf, zie inhoudsopgave in pdf Social Networks Around The World: how is Web 2.0 changing your daily life, verschijnt in januari 2008 op Amazon). En als je ergens over schrijft, moet je je er wel degelijk in verdiept hebben. De gemiddelde HR-persoon zal volgens haar lid zijn van 1 tot 10 netwerken. Van de Haterd (”ik ben van zo’n 10 netwerken lid”) vindt het vooral belangrijk dat als hij ergens lid van is, dat hij er ook actief is. Dullaart daarentegen vindt dat het voornamelijk afhangt van welke interesses je hebt!

Een nieuwe ontwikkeling die gaande is, is dat de mensen uit de eerste groep gebruikers van LinkedIn die in de loop der tijd véél ‘bekenden’ hebben opgebouwd nu ook bezig zijn met het schonen van hun bestand. Want wat heb je aan een linkje als je er geen contact mee onderhoudt?

publiek Corporate Social Networking conferentie

Uit de zaal wordt de vraag gesteld of internet en social networking een gevaar zijn? Zijn mensen door het fenomeen internet nu ‘achter’ in hun sociale vaardigheden? En hoe zit het met het pesten op internet?

Van de Haterd zegt dat de mensen met minder sociale vaardigheden er altijd al waren, maar eerder zag je ze niet , want ze zaten thuis voor de tv. Nu zijn ze er ook, maar zie je ze, waardoor ze opvallen. Maar is het pesten dan een probleem? Natuurlijk kan het een probleem zijn, maar meestal heb je daar dan ook zelf voor gezorgd. Dus is het meer het probleem hoe je hiermee omgaat als ouders in plaats van dat de oorzaak écht bij het internet ligt.

De Jonghe is het daarmee eens. Social networking off- en online is vergelijkbaar. Want het kost allebei tijd, je moet bij beide communiceren en je moet er bij beide moeite voor doen! Het is dus gewoon een andere tool!

Frankwatching heeft uitgebreid verslag gedaan van de Corporate Social Networking conference. Dit zijn de andere artikelen:

1776x gelezen 7 reacties del.icio.us Furl reddit NUjij.nl MSN Reporter eKudos

7 reacties op dit bericht

  • Bas van de Haterd
    23 November 2007 om 21:36

    Eeh, even ter verduidelijking, het boek van An waarvoor ze de research heeft gedaan is Social Networking Arround the World en komt pas in januari uit. Het boek waar naar geferereert wordt is haar vorige boek.

    En die opmerking over het pesten: dat ligt natuurlijk genuanceerder. Veelal heb je ergens wel iets te danken, met name als het onder (jong) volwassennen gaat. De voorbeelden die werden gegeven (uit een clan in World of Warcraft gezet worden bijvoorbeeld) doelde ik daarbij op. Bij kinderen kan dat anders liggen natuurlijk, maar zoals ik al zei: het is niet anders dan op het speelplein, het probleem is dat ouders nog niet goed weten hoe ze er mee moeten omgaan. Want net als bij pesten op het schoolplein, waar je mensen kan ontwijken, kan je natuurlijk ook op MSN mensen blokkeren.

  • Frank Janssen
    23 November 2007 om 21:42

    @ Bas: Ook An had al even laten weten dat het om een ander boek gaat, dank voor jullie feedback! We zullen de tekst over het boek even aanpassen.

  • Sanne Roemen
    24 November 2007 om 12:46

    Op het weblog over netwerken is in april een discussie ontstaan over de definitie in de Van Dale http://netwerken.blogspot.com/2007/04/nieuwe-definitie-werkwoord-netwerken-in.html

  • Susan den Bieman
    24 November 2007 om 14:10

    Volgens mij is internet/ online netwerken gewoon een andere vorm van communiceren. Ook de telefoon werd bij zijn introductie met argusogen bekeken: waren mensen dan nog wel bereidt om ‘ouderwets gezellig’ bij elkaar op de koffie te gaan? Tegenwoordig wordt de telefoon door iedereen gebruikt, met de introductie van de mobiele telefoon zie je op iedere straathoek opa’s en oma’s mobiel bellen en is de hoeveelheid communiceren alleen maar veelvuldiger geworden.

    Betreft online netwerken: het is net als bij iedere vorm van communiceren… je moet zelf actie ondernemen en net als bij iedere vorm van menselijke interactie jezelf afvragen of je alleen brengt, of ook soms mag halen? Je kijkt kritisch naar de mensen om je heen en dat is volgens mij geen slechte zaak.

    Daarnaast, hoe meer netwerken er ontstaan, hoe meer keuzes je zelf kunt maken waarop er vele segmenten kunnen ontstaan en iedereen iets zal vinden waarbij hij/ zij zichzelf comfortabel voelt.

  • belgske
    24 November 2007 om 17:28

    Hoeveel van die netwerken ‘werken’ ook echt voor de gebruiker ? Net als vele andere web2 applicaties denk ik dat ze vooral bevolkt worden door nieuwsgierigen die nu wel eens willen weten hoe zo’n netwerk er vanbinnen uitziet. En veel van die toepassingen kan je enkel bekijken door er aan deel te nemen ontdekte ik o.a. laatst nog op http://www.viadeo.be (overigens zeer professioneel gemaakt).
    Overigens maak ik me enkele bedenkingen : als ik professioneel een netwerk van relaties opbouw is dat een agenda met ‘gouden’ adressen en namen en telefoonnummers die me in mijn professionele bezigheid van pas kunnen komen. Iets zeer egocentrisch, voor mij,voor ik als individu. Behalve misschien als je in de nonprofit werkt ga je met die agenda niet lopen zwaaien en iedereen laten meeprofiteren van al die ‘gouden’ contacten die je in de tijd hebt opgebouwd, zoiets is toch een beetje privé ? Ik heb zo dus mijn twijfels bij al dat exhibitionisme van die sociale netwerken..geven we ons niet al te veel al te gemakkelijk bloot ?
    Roger

Reacties elders

  • Wekelijkse leesmap | Recruitment Matters
    2007-11-23 17:34:49

    [...] nog even bij sociale netwerken te blijven, Frankwatching doet verslag van de paneldiscussie tijdens het Corporate Social Networking congres. Onze eigen Bas van de Haterd was als panellid [...]

  • B-log » Blog Archief » Geslaagde CSN conference!
    2007-11-27 12:21:10

    [...] Frankwatching een leuk verslag in een paar postings: http://www.frankwatching.com/archive/2007/11/23/de-wereld-die-gaming-heet/ http://www.frankwatching.com/archive/2007/11/24/recruitment-20-hoe-werkt-dat/ http://www.frankwatching.com/archive/2007/11/22/netwerken-voor-eigen-carriere/ [...]

Reageer op dit bericht