Social media: overhyped, onbemind, onbegrepen?

25

Door van Sparkly Media

Print

op maandag 24 augustus 2009 om 08:00 uur

social-mediaSocial media houdt de gemoederen flink bezig. De een meent dat het niet meer dan een hype is, de ander ziet bij wijze van spreken een nieuwe wereldorde ontstaan. Duidelijk is dat de aandacht voor social media flink is toegenomen het afgelopen jaar. Enkele gedachten over hypes, social media en de ontwikkeling van het web.

Zelf meen ik dat het web van nature sociaal is en dat social media een langlopend maar onderbelicht fenomeen is. Maar goed, dat had ik al eens uiteengezet. Waar ik het in dit artikel voornamelijk over wil hebben is de hype die er momenteel speelt rondom social media. Het aanbod van seminars, trainingen, workshops en artikelen is vrijwel niet meer te overzien en ook het aantal social media ‘experts’ rijst inmiddels de pan uit.

Dat laatste is misschien een interessante constatering om even op in te gaan. Want wanneer is iemand een social media expert? Goed, je hebt inmiddels een aardig tal marketeers (waaronder ondergetekende) die zich voornamelijk met dit onderwerp bezig houden. Maar is dat voldoende voor het predicaat expert?

Social Media Expert

Social media marketing is nog een jong specialisme waarbij in mijn ogen nog niet van experts gesproken kan worden. Iedereen die zich hier mee bezig houdt is nog dagelijks aan het leren wat wel en niet werkt. Harde garanties of een failproof aanpak zijn er simpelweg niet en zullen misschien nooit komen.

Is social media een hype?

Kijk je puur naar de hoeveelheid aandacht die ‘plotseling’ aan dit fenomeen geschonken wordt dan mag je zeker spreken van een hype. De manier van denken is nieuw. Daarom wordt er soms wat overenthousiast gereageerd en worden de beperkingen van deze manier van omgaan met je stakeholders gemakshalve vergeten.

Wanneer je echter wat verder kijkt zie je dat er wel degelijk fundamentele bewegingen zijn die het medialandschap hervormen. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van Open Standaarden, API’s en de toegenomen aandacht voor zoekmachineoptimalisatie en andere vormen van online pr.

Opmerkelijk is wel het aantal mensen dat zich met social media bezig houdt. Een snelle zoektocht op LinkedIn naar social media expert levert maar liefst 200 resultaten op:

sm-experts

Social media gaat over mensen

Belangrijk om te onthouden is dat social media in eerste instantie gaat over mensen en niet over technologie. Te vaak wordt er een ‘send to …’ knop en een widget aan een project gehangen om vervolgens hard te kunnen roepen dat men ook bezig is met social media. Maar dan heb je het misschien toch niet helemaal begrepen. Social media vereist een veel diepere integratie in de bedrijfsvoering dan sommige lijken te denken. Social media is niet alleen delen, maar ook luisteren. Luisteren naar wat er online gezegd wordt en die input gebruiken om extra waarde toe te voegen voor je klanten. Enkel een knop installeren blijft eenrichtingsverkeer.

Ben je van plan je actief bezig te gaan houden met social media marketing denk dan in ieder geval hier aan:

  1. Social media gaat in eerste instantie over mensen in plaats van technologie.
  2. Succesvolle inzet van social media marketing vereist een daarop ingerichte organisatie.
  3. Netwerkeffecten versterken de goede én de slechte kanten van een verhaal.
  4. Iedereen leert door te experimenteren. Er zijn geen garanties maar wel veel potentieel.
  5. Publiceren op social media betekent niet alleen delen, maar ook luisteren.

De scheidingslijn tussen hype en werkelijkheid is soms flinterdun. Extra aandacht is welkom, maar soms bekruipt mij het gevoel dat er hier en daar oude wijn in nieuwe kruiken wordt gedaan. Dat oude verhalen opnieuw worden verteld om mee te kunnen doen met the ‘latest best thing’ waardoor echt belangrijke discussie ondersneeuwen.

Wat vinden jullie: leidt de hype rondom social media af van de boodschap die wordt verkondigd? Wordt het inderdaad moeilijker om door de bomen het bos nog te zien? En zo ja, kunnen we daar nog wat aan doen?

Joery BruijntjesJoery Bruijntjes schrijft over vraagstukken op gebied van content marketing, social media of pr en helpt vanuit zijn marketingbureau met strategisch advies, producten en diensten op dit gebied.

Meer over deze auteur: profiel, website, weblog linkedin

  1. Henriett Schaapman van lepke.nl op 24 augustus 2009 om 08:58 uur

    Social media gaat over interactie (zenden en ontvangen, luisteren en praten). Technologie is het middel. Ik zou het jammer vinden wanneer de hype rondom social media afleidt van de boodschap, van waar het om gaat. Dat gebeurt maar veel te vaak, ook op andere terreinen. De tijd zal ‘het kaf van het koren scheiden’…denk ik.
    Hartelijke groet,Henriett Schaapman

  2. victor neyndorff op 24 augustus 2009 om 10:03 uur

     
    Veel marketeers willen liever beelden bouwen dan relaties. Voor het bouwen van een relatie via social media gelden de ijzeren principes, die het normale social verkeer ook gelden (en misschien nog wel sterker).
    Helaas wordt in de hype rond social media ook gezien als een nieuwe toeter, waarmee in het hoofd van de klant kan worden geblazen.
    Jammer want een echte relatie opbouwen met een je klant, dat moet de droom van elke marketeer zijn. En gelukkig, voor de innovatie marketeer bieden social media daarvoor veel mogelijkheden.
    Om daarin succesvol te zijn moet je als marketeer echt authentiek zijn in je communicatie. Want een relatie bouwen kost tijd en wordt bepaald door door meerdere ervaringen.
    En hoe dat via social media werkt, dat is iets dat we met vallen en opstaan zullen moeten leren. En die discussie vind ik reuze interessant en zeer de moeite waard.
     

  3. Strategy on Demand van strategyondemand.nl op 24 augustus 2009 om 11:13 uur

    Social media hoort bij een nieuwe manier van denken en werken. Niet alleen extern dus, maar ook zeker hoe mensen binnen bedrijven met elkaar interacteren is belangrijk. Specifiek hierover heb ik onlangs een artikel geschreven (hoe moeten bedrijven hieraan beginnen):http://www.strategyondemand.org/social-media-in-organisaties-en-het-nieuwe-communiceren/
    Overigens zou ik communicatie via sociale media niet zien als zender – ontvanger, maar meer als een continu proces, waarin ook de context erg belangrijk is (ook deel van het nieuwe denken).

  4. Hugo Messer van bridge-outsourcing.nl op 24 augustus 2009 om 11:25 uur

    Joery,
    goede vraag. Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die nog ‘zoekende’ zijn in social media. De grootste groep mensen heeft linkedin al jaren gebruikt, maar niet actief. En Twitter lieten de meesten aan zich voorbij gaan, maar nu er zoveel media-aandacht aan gegeven wordt, gaat iedereen toch proberen.
    Doordat iedereen aan het proberen is, wordt er nog geen waardevolle informatie verspreidt en wordt er meer geschreven over ‘hoe social media in te zetten’ dan het daadwerkelijk inzetten (wat de hype versterkt). Volgens mij zullen we over een 6-12 maanden zien dat de content relevanter wordt. Volgens mij is het belangrijk dat organisaties schrijven over wat hen bezig houdt en informatieve stukken schrijven die hun doelgroep beweegt. Artikelen her-publiceren is prima, maar dan in de lijn van je eigen business.
    ik denk dat de bomen vanzelf door het bos te zien zijn als het nieuwe/gehypte van social media af is.
    Hugo
    http://www.bridge-outsourcing.nl

  5. Marco Hendrikse van interimintelligence.nl op 24 augustus 2009 om 11:31 uur

    Ik ben ook een sociale media adept en gellof dat sociale media voor fundamentele veranderingen (gaan) zorgen. Zowel voor organisaties als ‘we, the people’. Hoe meer aandacht er dus aan sociale media wordt besteed, hoe beter. Immers, dat wakkert de belangstelling ervoor aan en dan kunnen de principes van sociale media door (al dan niet) experts uit de doeken worden gedaan. En daarbij moet inderdaad altijd het sociale karakter (‘het draait om mensen’) benadrukt worden.
    Veel organisaties die iets met sociale media doen of willen hebben echter nog geen idee van de principes erachter. Dat zie ik ook aan de contracten die ik binnenkrijg. Het betreffen sociale media-werkzaamheden, maar de regels die erom heen gesteld worden geven aan dat ze de principes van sociale media niet begrepen hebben. Dan is inderdaad sprake van oude wijn in nieuwe zakken.
    Experts zullen er altijd zijn. Ook in vakgebieden die zich nog hard ontwikkelen. Regelmatig lees ik dan verhalen van experts die zich dan weer kwaad maken over het aantal zelfbenoemde experts, of dat nu om sociale media, Het Nieuwe Werken of SEO gaat. Ook dat zal altijd blijven. Uiteindelijk komen de ‘experts’ vanzelf bovendrijven.

  6. Jan-Willem van Beek van greenberry.nl op 24 augustus 2009 om 14:09 uur

    Ik mis in het artikel diepgang.
    Natuurlijk, social media is een modewoord en en veel mensen claimen expertise in dit domein. Maar waar zit de kennisontwikkeling?
    Bijvoorbeeld. Wat betekent social media voor het communicatievak? Hoe zet ik social media in vanuit mijn merkstrategie? Welke marketing-, communicatiedoelstellingen zijn er te behalen met de inzet van social media?
    zie mijn poging op molblog: http://www.molblog.nl/bericht/hoe-social-media-echt-werkt-vanuit-merkstrategie/

  7. Annelies Verhelst van anneliesje.nl op 24 augustus 2009 om 15:12 uur

    Natuurlijk is social media op dit moment een hype. Zolang je over social media praat als apart item en niet als geintegreerd item binnen je marketingplan, dan weet je duidelijk niet precies wat de waarde ervan is. Ik zie social media als een stap op de weg naar een Information Society, net als alles wat er verder mee samenhangt, zoals ICT (dus toch technologie), marketing en communicatie, bedrijfskunde en facilitair beheer. Tenslotte draait het er allemaal dat informatie zonder ruis van A naar B moet komen, wat de aard van die informatie ook is. In mijn beleving ben je dan ook pas een expert als je je bewust bent van alle andere zaken die samenhangen met social media en social media een nuttige plaats weet te geven temidden van andere middelen om informatie van A naar B te krijgen (al klinkt dat simpeler dan het is). Het nut van gebruik van social media verschilt daarom ook per bedrijf of persoon. Zolang iemand roept dat social media altijd helpt of werkt, istie geen expert. My humble opinion as usual ;).

  8. Marlin Burkunk van burkunk.nl op 24 augustus 2009 om 15:27 uur

    “Social media gaat in eerste instantie over mensen in plaats van technologie,” merkt Joery Bruijntjes  terecht op. Ik zou daar nog aan willen toevoegen: Social Media gaat  over kennis en/of interesse uitwisseling tussen mensen maar volstrekt niet over geld verdienen. Dat is de denkfout die steeds in alle discussies wordt gemaakt over de opkomst van virtuele gemeenschappen. Alle marketeers kwetteren elkaar na hoe je als organisatie dicht tegen je doelgroep moet aanschurken. En zijn als de dood de boot te missen. En waar zit  hun doelgroep momenteel? Juist: op Hyves, Facebook en Linkedin.  En dus gaat een organisatie zich krampachtig profileren op Hyves om de ‘social media in te zetten vanuit een merkstrategie’. Brrrrr…en dan haak je als gebruiker dus af want zulke bewegingen gaan ten koste van de authenticiteit/geloofwaardigheid van een community. Laat ik een voorbeeld noemen. Als wielrenner was ik lid van de geschoren benen-hyve,  een exotisch gezelschap van geestverwanten met dezelfde hobby. Geweldig dat je op het web plotseling met een wielrenner kennis kan delen over de beste ontharingsmethoden. Op het moment dat de productmanager van Rexona  besluit om te gaan banneren op deze pagina of erger nog: gaat proberen om als nep-vriend lid van deze hyve te worden zodat hij alle leden kan gaan spammen met reclame dan zal de meerderheid van de users direct afhaken. Dus marketeers: blijf af van de ‘social media’ en richt je energie op andere zaken want uiteindelijk gooi je als ‘merk’ je eigen glazen in.

  9. Jeroen Panjer van jeroenpanjer.nl op 24 augustus 2009 om 15:39 uur

    Te veel bedrijven begrijpen niet dat je social media niet zomaar kan inzetten voor oude marketing. Ze missen die ene fundamentele stap: luisteren (en daar vervolgens ook iets mee doen).
    Overhyped zou ik het zelf niet willen noemen, het is booming omdat steeds meer mensen het gebruiken en steeds meer mensen en bedrijven het nut zien hiervan. Logisch gevolg is dat veel mensen zich expert noemen en er veel over gepraat en geschreven wordt. Ik verwacht niet dat het minder wordt maar meer wordt. Hoe lang praten en schrijven we al over de 4 P’s? tientallen jaren. Social Media staat nog in de kinderschoenen. Ik denk dat de hype nog moet komen!
     

  10. Jelle Oskam van mediacontacts.nl op 24 augustus 2009 om 16:09 uur

    @Strategy on Demand: Goed punt m.b.t. de interne communicatie van bedrijven!
    Ik vraag me ook af hoeveel bedrijven er zijn waarbij het management (of de marketing afdeling) openlijk met z’n personeel in discussie gaat over de kwaliteit van de eigen diensten en producten? En bij hoeveel bedrijven kunnen het management en de marketingafdeling uberhaupt goed omgann met ‘bottom-up’ kritiek? Volgens mij zijn dat er niet zo heel erg veel, alhoewel alle directies natuurlijk zeggen dat ze heel goed naar hun medewerkers luisteren.
    Met andere woorden: Is het niet naief om te denken dat traditionele bedrijven ineens heel open met hun klanten (of overige stakeholders) gaan communiceren als ze dit niet eens met hun eigen personeel (durven te) doen?
    Dat is volgens mij de voornaamste reden dat er tot op heden meer over Social Media gesproken wordt, dan dat het daadwerkelijk in de praktijk gebeurt.

  11. Bertwin op 24 augustus 2009 om 16:35 uur

    In mijn ogen is Social Media een bubble(tje). Kijk terug naar het uit elkaar klappen van de internetbubble; er werd in die tijd bizar veel betaald voor websites zonder businessmodel die enkel geld kostten. Momenteel worden er voor Sociale netwerken enorme bedragen neergelegd door investeerders. Op zich is er niks mis met een bubble. Nadat de internetbubble uit elkaar spatte, is internet pas echt volwassen geworden. Social is dus geen hype, eerder een blijvertje.

  12. Marlin Burkunk van burkunk.nl op 24 augustus 2009 om 16:48 uur

    Juist. Want daarin schuilt ook de hypocrisie van veel organisaties die plotseling iets willen met social media. Werkelijk luisteren naar de ‘wisdom of a crowd’, zoals die binnen UGC ontstaat, vergt moed en zelfkritiek. 

  13. Slimmer en productiever - 24 aug 2009 « Arjan Zuidhof van arjanzuidhof.nl op 24 augustus 2009 om 16:50 uur

    [...] Social media: overhyped, onbemind, onbegrepen? – Joery Bruijntjes ‘ Enkele gedachten over hypes, social media en de ontwikkeling van het web ‘ [...]

  14. Dimitri Lambermont van blogspot.com op 25 augustus 2009 om 10:51 uur

    Social Media gaat vooral om een omslag in de manier waarop organisaties communiceren. Van de monoloog moeten we naar de dialoog. Eigenlijk een zeer wenselijke situatie.
    Of dit nu een hype is of niet, het zorgt ervoor dat bedrijven meer gaan luisteren naar wat hun klanten zeggen over hun bedrijf, hun dienstverlening en producten. Zeker voor marketeers is social media een oneindige bron van informatie over je klanten.
    Voor copywriters is het bovendien een dankbare bron voor de juiste tone of voice en het goed kunnen afstemmen van deze tone of voice met je doelgroep. Hierover heb ik overigens pas nog een blog geschreven : http://vancopytotcontent.blogspot.com/2009/08/copywriters-moeten-minder-schrijven-en.html
    Is het een hype? Nee het is een kans om te komen tot een oprechte, eerlijke en afgestemde communicatie met onze doelgroepen.

  15. Sjef Kerkhofs van stepfree.nl op 25 augustus 2009 om 14:20 uur

    @Joery Interessante post en mooie vraagstelling. Zelf kan ik er bijvoorbeeld ook slecht mee overweg dat sommige mensen zich ‘Social media Guru’ noemen. Zoiets ben je pas als je al jaren bezig bent en je sporen hebt verdiend. Binnen het vakgebied Social media is dat dus niemand :p
    Dat het een Hype is (onder marketeers dan he, want onder consumenten is het al lang mainstream) blijkt wel uit de data die ik in Google Insights heb gegooid, zoals je in mijn artikel op Bijgespijkerd hebt gezien ( http://www.bijgespijkerd.nl/social-media/google-vertelt-ons-dat-social-media-een-hype-is-sinds-december-2008 ).
    Ik vind dat je met het stukje ‘failproof’ een mooi punt aandraagt. Bij het inzetten van Social media heb je te maken met mensen en ga je individueel contacten onderhouden. Aangezien mensen altijd uniek en onvoorspelbaar zullen blijven zal elke Social media inspanning tot andere uitkomsten en reacties kunnen en gaan leiden. Je kunt dus inderdaad minder failproof zijn dan traditionele massamarketingtools…maar ach…zijn die niet sowieso al failing?
    Juist vanwege de veranderlijke omstandigheden en diverse situaties waarin je als bedrijf terecht gaat komen bij het inzetten van Social media, denk ik dat een gedegen strategische integratie met de totale marktbewerking zo ontzettend belangrijk is!

  16. Henri Koppen van henrikoppen.nl op 25 augustus 2009 om 15:19 uur

    Social Media is een distributie kanaal of methode net als Software As A Service (Saas) dat is op een ander vlak. Wat je met Social Media kunt doen en bereiken is iets heel anders dan de beschrijving van wat het is. Je kunt dus best expert zijn op het gebied van Social Media. Dit ben je als je de diverse vormen en toepassingen ervan kent en de technologie die daaraan ter grondslag ligt. Je kan alles weten van wapens, maar nog geen vogel uit de lucht kunnen schieten. Ben je dan geen wapen expert? Je hebt dus een verschil tussen Social Media expert en een Social Media Usage expert. Zie het onderscheid :-)
    Je zou dit de tijd van de “Social Media” kunnen noemen omdat het in deze tijd een enorme vlucht neemt en inderdaad doet denken aan de bubble in het begin van deze eeuw.
    Social Media is gewoon iets wat erbij hoort.
     

  17. Sonja van Vuren van web-log.nl op 26 augustus 2009 om 19:39 uur

    Is een gebrek aan luisteren en willen begrijpen niet altijd al een probleem geweest? Door de nieuwe technologiën komt dit menselijke gebrek echter nog meer naar voren. In een hype toestand wordt het helemaal een hoop gekwetter. Zie dat maar eens bij te benen en eruit te halen wat zinvol is.
     
    We hebben een onstilbare honger naar informatie, maar nemen ondertussen nauwelijks diepgaand de tijd voor bijvoorbeeld social media. Consumenten klagen over “niet gehoord worden” en “onfatsoenlijk behandeld worden”, maar in hun eigen werk gaan ze zelf ook klakkeloos aan de klant voorbij.
     
    Er is een grote behoefte aan luister-experts die wat ze horen én begrijpen, kunnen vertalen naar de praktijk van alledag.   ;-)

  18. basluistert van basluistert.nl op 26 augustus 2009 om 22:33 uur

    @sonja – de spijker op zijn kop! We merkten al eerder dat analyses van online conversaties alleen maar meer vragen opriepen bij onze klanten. Zeker als klanten toegang krijgen tot een online dashboard om zelf die analyses te kunnen maken. Ze ervaren veel ruis, zien moeilijk te verklaren pieken en dalen in de resultaten, hoe slim je je zoekvragen ook definieert. Maar stellen ook de waarde van bijvoorbeeld geautomatiseerde sentiment-analyse of topic detection steeds vaker ter discussie.
    Klanten willen vooral relevante berichten zien, een korte visie op ontwikkelingen en een enkele chart. Inderdaad is er behoefte aan een expert die luistert, interpreteert en vertaalt.

  19. Jan-Henk Bouman @janhenkb van admium.nl op 27 augustus 2009 om 09:33 uur


    Net als alle andere social media experts hier wil ik natuurlijk ook reageren J
     
    @Annelies Verhelst
    Ik ben het geheel met je eens. Breng je boodschap waar je doelgroep is en met de juiste inzet van kanalen. Hier ligt de kans op het beste communicatie resultaat. Want daar draait het natuurlijk om.
     
    Is sociaal netwerken een hype? Al sinds mensenheugenis zijn we (a) sociale types. De Grieken en de Romeinen deden al niet anders, lekker samenklonteren. Wij doen het nog steeds maar met de laagdrempelige techniek van Hyves, Twitter, LinkedIn en andere netwerken gaan we online samenklonteren en met de extra mogelijkheden die online ons biedt.
     
    Social media is een verzamelnaam voor heel veel sociale online activiteiten. Deze verzamelnaam is geen hype want het zal niet over gaan. Mensen die lekker een avondje hyven of op Last.fm hun ding doen hebben geen idee dat ze met social media bezig zijn. Ze doen hun ding en dat vinden het leuk. Techniek maakt het mogelijk.
     
    Social media is een verzamelnaam en zo breed dat je niet in alles expert kan zijn. Er zullen sub social media expert komen. Ben je een expert als je een eigen community hebt opgezet? Ben je een expert als je een hyvertising hebt gemaakt die 7 miljoen maal bekeken is. Of ben je dan expert op dat gedeelte? Weet je dan alles over social media?
     
    Marketeers ga lekker aan de gang met de inzet van social media. Onderzoek waar je doelgroep zit. Doe wat deskresearch naar wat de ‘regels’ zijn voor het gekozen medium en probeer dingen uit. Dan word je vanzelf een expert.
     

  20. Bookmarks week 35 | Bijgespijkerd van bijgespijkerd.nl op 28 augustus 2009 om 12:25 uur

    [...] Social media: overhyped, onbemind, onbegrepen? [...]

  21. Rob van Elburg van rave-cruitment.com op 28 augustus 2009 om 17:21 uur

    In het vakgebied recruitment is social media een heel prominente plek aan het innemen. Mensen zijn zichtbaar en aanspreekbaar. Verder deel ik Joery’s punten helemaal. Juist in recruitment zien we ook al een aantal andere ontwikkelingen, bijvoorbeeld dat zelfs social media haar grenzen kent. Denk bijvoorbeeld aan universitair technisch ICT opgeleide kandidaten. Ook al is iedereen te vinden en aanspreekbaar, en ook al vindt iedereen een nieuwe baan via social media, dan nog zijn er nu al schreeuwende tekorten en dit neemt alleen maar toe, zeker als je weet dat 70% van alle Nederlandse investeringen ICT gerelateerd zijn.
    Misschien is dit wel de volgende stap na de hype. Social media heeft haar plek, maar meer dan middel voor een hoger doel wordt het niet. De daadwerkelijke experts zullen vooral deze twee werelden weten te verenigen.

  22. Marvin de Reuver van wordpress.com op 7 september 2009 om 16:40 uur

    Social Media experts zijn er zeker ‘nog’ niet, daar is het allemaal nog te vroeg voor. Echter, denk ik wel, dat er al mensen rondlopen die wel gedegen strategieën kunnen uitzetten.
    Het gaat hierbij meer om een LT relatie en niet zozeer snel scoren bij de klant. Daar moet de gehele bedrijfscultuur voor aangepast worden.
    Op mijn pas gestartte blog, wil ik ook allerlei artikelen belichten van andere personen actief mbt Social Media. Daar kan ik mijn leerelementen plaatsen.
    Het onderzoek naar de inzet van Social Media doe ik op dit moment voor Syntens. Zijn er personen die mij kunnen adviseren?

  23. Wanneer inzetten online netwerken? | Build a Brand van buildabrand.nl op 10 september 2009 om 11:44 uur

    [...] media markteting Frankwatching.com schreef op 24 augustus 2009 dat deze hype al snel leidt tot (zelfbenoemde) experts op gebied van [...]

  24. Hallo. Wij doen Social Media. van iamthemedia.nl op 10 september 2009 om 20:08 uur

    [...] ook regelmatig op Frankwatching over wat mij daarbij opvalt. Zo schreef ik onlangs over het hypen van social media waarbij ik mijzelf de vraag stelde of je wel kunt spreken van experts in zo’n jong vakgebied. [...]

  25. Nee man, ik ben een media social expert « Neem de tijd … van wordpress.com op 4 december 2009 om 10:03 uur

    [...] man, ik ben een media social expert Spring naar reacties > SOCIAL MEDIA social media: overhyped, onbemind, onbegrepen [...]

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen