Stora: een NAS voor iedereen

22

door Rob Blaauboer van Logica

Print

op vrijdag 6 november 2009 om 08:00 uur

kalf“Als het kalf verdronken is, dempt men de put”. Ken je die uitdrukking?  Met het gevaar dat ik klink als dominee Gremdaat,  maar als het ergens voor geldt dan is het wel voor het maken van een backup. Ik ben daar echt slecht in. Door de drukte vergeet ik het gewoon en pas als iemands pc crasht of die van mij een blauw scherm geeft ben ik geneigd om een back-up te maken. Het is dus niet eens zo dat ik dan ook echt een backup maak. Wat ik zoek is een makkelijke, en het liefst geautomatiseerde, manier om een back-up te maken.

Dan kan ik natuurlijk gewoon een externe HD kopen en daarop een back-up maken van alle pc’s. Maar dat heeft ook zijn nadelen. Zo is een van mijn drives al een keer van de pc afgevallen (ik bleef haken achter het snoer) en moet je de drive iedere keer verplaatsen om een back-up te maken.

Ik zat al een tijdje te denken over een NAS (Network Attached Storage): een harde schijf die je rechtstreeks op het netwerk aansluit en die dan ook te benaderen is door alle pc’s op het netwerk en zelfs via het internet. Had bij mijn technische collega’s al gevraagd welke ze konden aanbevelen, maar ik kreeg zoveel verschillende merken en modellen te horen dat ik het maar uitstelde … totdat ik de NetGear Stora in handen kreeg.

Wat is de Stora?

De Netgear Stora is een Home  Media Server of NAS (zie boven), die specifiek ontwikkeld is voor de thuisgebruiker die niet allerlei technische dingen wil instellen om een apparaat aan de gang te krijgen. Onlangs waren de productmanagers van Netgear in Nederland voor de introductie van de Stora.

Volgens de Netgear is de Stora heel erg eenvoudig te installeren en hoef je er geen technische kennis voor te hebben om hem te installeren en te gebruiken. Dat geldt voor zowel je eigen netwerk als via het internet (via www.myStora.com).

Wat kan je met Stora?

De Stora komt standaard met een 1 TB harde schijf en wordt rechtstreeks op het netwerk aangesloten. Alhoewel de Stora 2 schijven kwijt kan, is de tweede schijf bedoeld voor een Raid 1 -opzet. Zodra je er een tweede schijf van gelijke grootte inzet wordt er een kopie gemaakt van alle data op de 1e schijf. Je kunt de Stora gebruiken voor opslag, maar ook als mediaserver voor video en audio. Je benadert de Stora via je eigen netwerk als een drive of via het internet en myStora.com.

De Stora heeft aan de voorkant nog een usb-poort waar een externe hd op kan worden aangesloten, of een printer die vervolgens als netwerkprinter door alle op het netwerk aangesloten computers benaderd kan worden (op dit moment worden de meeste niet-multifunctionele printers ondersteund). Mijn Samsung laserprinter doet het in ieder geval heel goed.

Netgear biedt naast de standaard functionaliteit van de Stora via myStora.com ook een premium-abonnement aan voor$19.90 per jaar. Met dit abonnement heb je een oneindig aantal users die hun eigen opslagruimte krijgen (in plaats van de 3 die je standaard hebt), en krijg je meer online mogelijkheden, zoals via een mobiele telefoon de Stora benaderen. Het is natuurlijk een slimme zet om naast de eenmalige verkoop van hardware ook een terugkerende omzet in de vorm van een abonnement te hebben. Je kunt het een maand uitproberen gratis om te zien of het waarde voor je toevoegt. Ik zit nu in de proefmaand van het abonnement, maar ik ben er nog niet uit!

ms2110_3-4lft_loresGemakkelijk?

Is de Stora inderdaad zo gemakkelijk als Netgear zegt? Ja, dat is het. Het aansluiten van de Stora op mijn modem/router is net zoveel werk als het aansluiten van de netwerkkabel aan de Stora en het modem. Dan: stekker in het stopcontact en klaar! Ik kan de Stora intern benaderen en vanaf alle pc’s printen. Ook het benaderen van de Stora via het internet gaat, maar daar heb ik nog wel het een en ander aan uitzoekwerk te doen. Een aantal instellingen voor de poorten (FPT, WEBDAV) worden automatisch ingesteld en als modem/router Universal Plug and Play (UPnP) ondersteund. Helaas is mijn Tele2-modem daar niet klaar voor, zodat ik een aantal instellingen nog moet gaan uitzoeken. Maar ik twijfel er niet aan dat dat ook snel te regelen is.

De Stora is voorzien van een aantal softwareprogramma’s, zoals Desktop Mirror, waarmee automatisch getimed, of bij opstarten van directories automatisch geback-upt, wordt naar de Stora. Ideaal voor mij, omdat het automatisch gebeurt en ik het meestal niet eens door heb. De combinatie van de Stora met Tivoli CDP for Files van IBM is helemaal ideaal. Tivoli CDP maakt van bestanden ook automatisch een kopie. Maar, en dat is het verschil, het maakt terwijl je bezig bent met bijvoorbeeld een document in Word een 1-op-1-kopie op een andere plaats. In dit geval dus op mijn Stora.  Dit is software waar ik al heel veel plezier van heb gehad!

Ik zal Tivoli CDP op een later moment nog bespreken.

Aan te bevelen?

Als je een simpel te installeren NAS zoekt, die niet moeilijk te begrijpen is, is wat mij betreft de Stora een heel goede keuze. Zeker voor de prijs van rond de 200 euro.  Ik heb geen problemen gehad bij de installatie (behalve de eerder genoemde poortinstellingen). Toen de Stora op een andere plek in het netwerk achter een switch werd gezet werkte alles vanzelf.

Je kunt de Stora gerust aan iemand geven die niet zo technisch is, zoals ouders of schoonouders. Die komen er wel uit!

3 stemmen stem
  1. Jorrit op 6 november 2009 om 10:55 uur

    huh? Net was ik nog op frankwatching, het weblog, en toen opeens op frankwatching, de reclamefolder?
     
    En ik begon het artikel zo goed, ik was een ‘u’ maar al snel werd ik een ‘je’. 
     
    Is dit het begin van het einde?

  2. Rob Blaauboer van logica.com op 6 november 2009 om 11:05 uur

    @jorrit

    Weest U niet bang U bent nog steeds op Frankwatching het weblog. Dit is ook niet het begin van het einde maar een review van een NAS. De leverancier positioneert het product als heel eenvoudig te gebruiken en dat hebben we dus ook getest met als uitkomst dit artikel.

    In een vorige post, bloggers hebben te invloed heb ik geschreven dat ‘als iets goed is, dan schrijven we dat, als iets slecht is dan schrijven we dat ook.

    Ik begrijp dat U het te commercieel vindt?

     

  3. Mark op 6 november 2009 om 11:06 uur

    @Jorrit
    Ik ben op zoek naar een NAS en vond het in dat kader wel een interessant artikel. En… je hoeft het niet te lezen. ;-)

  4. Maurice op 6 november 2009 om 11:39 uur

    Zo’n artikel verwacht ik niet echt op FW maar toch leuk, dit is mijn vakgebied. Natuurlijk is een NAS nuttig maar let wel op, Op deze manier back-uppen is niet verkeerd maar je maakt geen systeem back-up, je maakt een bestands back-up. Voor een eenvoudige thuis gebruiker die met losse documentjes, foto’s en mp3’s enzo werkt is dat niet verkeerd. Als je computer crasht pak je een andere computer en je gaat verder. Test dit systeem wel! Pak een andere computer en zet je bestanden terug…
     
    Ook een veel gemaakte fout … het staat op mijn NAS dus ik heb een back-up. Een back-up is pas een back-up als je het origineel hebt en gebruikt. Ik ben ook nieuwsgierig naar dat ‘automatisch’. Ik vertouw dat allemaal niet en wil dat zelf in de gaten houden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de back-up als je een MP3 op je computer naar een andere map verplaatst?
     
    Nou ik toch aan het zeveren ben … een echte back-up is nooit op dezelfde fysieke locatie. Als je huis af brand ben je je origineel EN je back-up kwijt! Ik had er een bedrijf bij waarvoor ik wekelijks naar de bank kluis moest met de back-up tape.

  5. Jeffrey Vermeulen van microsoft.nl op 6 november 2009 om 11:40 uur

    Hebben jullie al eens gekeken naar de Acer Aspire easyStore H340 of de MediaSmart Server van HP? Beide machines draaien op Windows Home Server. WHS maakt dagelijks automatische image-based back-ups van alle pc’s in je netwerk. Via een gepersonaliseerde internetpagina heb je remote access tot al je bestanden. Daarnaast zijn deze machines ideaal voor centrale dataopslag en het streamen van media over het internet naar een pc of naar een Media Center Extender/Xbox

  6. Jorrit op 6 november 2009 om 11:44 uur

    De opmerking over ‘u’ en ‘je’ is meer een opmerking over je schrijfstijl, het kwam mij gewoon inconsistent over… U met een hoofdletter doelt trouwens meestal op god. Dat ben ik zeker niet.
     
    Reviews vind ik niet te commercieel, ik ben heel erg voor reviews. Het komt op mij gewoon niet over als een review.
     
    ‘Als je een simpel te installeren NAS zoekt die niet moelijk is om te begrijpen en te gebruiken is wat mij betreft de Stora een heel goede keuze. zeker ook van de prijs van rond de 200 Eur. ‘ 
     
    Dit is slecht Nederlands.
     
    Al met al denk ik dat ik me gewoon stoor aan het hele verhaal, slecht inconsistent Nederlands en het ontbreekt aan belangrijke punten die een review moet bevatten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vergelijkingen met andere producten. (niet zomaar ‘beter dan een gewone externe hardeschijf’ – dit is echt niet ’s werelds eerste NAS)
     
    Je mag het oneens met me zijn! Ik zie gewoon geen Frankwatching niveau.

  7. Rob Blaauboer van logica.com op 6 november 2009 om 12:37 uur

    @jorrit

    Ds Gremdaat (een typetje van Paul Haenen) begint zijn preken altijd met ‘… Kent u die uitdrukking?’Vandaar ook deze manier van beginnen, daarna schakel ik over naar je en jij en jou(w).

    Goed en zoveel mogelijk foutloos Nederlands schrijven is belangrijk en daar heb je een punt. Ik wijzig het artikel.

    Ik heb dit review geschreven vanuit het perspectief van mijzelf, iemand die geen zin heeft om allerlei heel technische dingen te hoeven doen om hardware (of software) aan de gang te krijgen.

    Ik heb daar een grote hekel aan (en ben niet de enige denk ik). Helaas zijn veel dingen die je koopt niet altijd even makkelijk te wijzigen. Zo kijk ik nu naar het vervangen van mijn modem / router (ook naar aanleiding van dit artikel). Ik ben daar maar mee gestopt omdat de complexiteit en uitzoekwerk groter is dan de hoeveelheid tijd die ik er aan wil besteden.

    Natuurlijk zijn er veel meer NAS types van allerlei leveranciers. Duurder, complexer en zo voort. Ook hier komt weer om de hoek kijken, wil ik alles hebben gezien en gelezen over de concurrentie of denk ik, dat apparaat lijkt me wel wat. Het gaat om een relatief laag bedrag en het gebruik en de gebruiker  zijn duidelijk ook thuis gebruikers.  Gelukkig zijn er ook nog mensen die reageren en aangeven dat er ook nog andere types zijn.  Maar ik hou het wel in gedachten om de volgende keer ook even te kijken naar de concurrenten.

    dank in ieder geval voor je reactie, daar worden dingen meestal wel beter van!

     

     

     

     

  8. Jeroen op 6 november 2009 om 12:39 uur

    @Jorrit
    Ik sluit me helemaal bij je aan! Slecht geschreven, zowel taaltechnisch als inhoudelijk. Dit soort broddelwerk hoort hier (naar mijn mening) niet thuis.

  9. Rob Blaauboer van logica.com op 6 november 2009 om 13:23 uur

    @maurice
    De bestandsbackup opmerking klopt. Dit is huis, tuin en keuken apparaat. De Raid 1 opstelling verbaasde me dan ook een beetje. Het programma Desktop Mirror maakt een kopie van directories of via een timer of bij het opstarten van het programma. Volgens mij is de functionaliteit niet veel groter dan dat (een open .PST file) wordt dan ook niet meegenomen (ivm file toegang). Het andere product, TIvoli CDP doet dat wel. Maar dat moet je separaat kopen.
    De opmerking over veilige backups is ook waar. Een backup is goed, een externe backup is beter. Online kan ook, en daar waren ook services voor zoals XDrive met 5 GB gratis maar die is gestopt. ook de veilige opslag bij ABN AMRO (Digitale Kluis) is niet meer. 
    Redundant opslaan is een mogelijkheid, de fotos van de kinderen ook bij opas en omas. Denk dat de meeste thuisgebruikers er niet eens zo diep over nadenken. CD branden kan ook maar die zijn na een tijdje ook gaar.
    Het is nog niet zo makkelijk, dat backuppen ;-)

  10. Maurice op 6 november 2009 om 14:51 uur

    De raid 1 kan ik ook nog wel een beetje begrijpen. Je wilt niet hebben dat mensen denken dat ze een back-up hebben en dan blijkt dat er maar 1 HD in zit die kapot gegaan is.
     
    Het backuppen is idd iets waar altijd vrij licht (en meetsal niet) over nagedacht wordt maar waar toch een hoop haken en ogen aan zitten, zelfs voor simpel thuis gebruik. Zoals een wijs man ooit zei… elk voordeel hep zun nadeel (en elk nadeel hep zun voordeel). Het belangrijkste vind ik om altijd zeer bewust met je bestanden om gaan, dus niet automagisch! Daarna een goede combinatie vinden van alle back-up mogelijkheden zoals CD/DVD/USB stick/Externe HD/NAS/Online en andere services (flickr bijvoorbeeld).
     

  11. Jorrit van abonnementkeuze.com op 6 november 2009 om 15:02 uur

    Rob: Ik bedoel het natuurlijk ook niet om je te ontmoedigen, je gaat ook goed in op mijn kritiek. Misschien kwam ik iets ongezouten over, sorry daarvoor. Op een grote weblog zoals Frankwatching moet je helaas wel voldoen aan hoge (misschien oneerlijke) verwachtingen.
     
    Ik ben blij dat je mijn kritiek oppakt een meeneemt, ik zou graag een review van je lezen in de toekomst. Ook hier op FW. Maar belangrijk bij een review is objectiviteit, hoe kan je objectief zijn zonder alternatieven tegenover elkaar te zetten? Nog een kleine tip: om de leesbaarheid te verhogen (en vaak de populariteit) is een lijstje met daarin plus- en minpunten van het product vaak van toegevoegde waarde.
     
    Ik wil je dus zeker aanmoedigen om gewoon vooral door te gaan. Want je hebt gelijk: reviews zijn nuttig. En je leeft om te leren :)

  12. Rob Blaauboer van logica.com op 6 november 2009 om 15:24 uur

    @jorrit

    Dank voor de tips. Er komen nog meer reviews en jouw opmerkingen over goede en slechte punten is gewoon een heel goed idee!

    Ook objectiviteit is belangrijk, een voorbeeld (uit een komend review): Ik heb zelf nooit veel problemen gehad met Vista, gewoon thuisgebruik als een van de OS-en op de pcs. Maar bij de introductie van Windows 7 was de media erg bezig met het bekende printer drivers verhaal, vista ondersteunde niet een aantal printers(zonder daarbij enige vorm van nuance). Nu is dat niet vreemd, de dakdragers van mijn oude auto passen ook niet op mijn nieuwe auto (eigenlijk van de auto voor mijn vorige auto, maar dat ter zijde).

    Moet ik dan zeggen dat Vista slecht is? Omdat anderen dit vinden? Of meld ik dat ik vista eigenlijk wel makkelijk vond. Iedereen heeft zo zijn eigen mening (N=1)

    Ik heb tot medio 2004 nog op NT4 gewerkt met SP6 bij een klant. Is dan de conclusie dat XP (het toenmalige systeem) slecht is? Of zijn er andere zaken aan de hand zoals kosten voor migratie of slecht ontwikkelde applicaties die niet certified zijn?

    Ik zal nooit een review schrijven vanuit het perspectief van een groot bedrijf dat naar W7 kijkt als vervanging van huidige os. Daar heb ik op dit moment gewoon niet genoeg kennis van. Wat ik wel kan doen is beschrijven vanuit het perspectief van een gebruiker thuis. Hoe bevalt het hem of haar? Wat kom je tegen als je installeert. Als achtergrond denk ik aan dingen als : Wat zijn de plannen van MS? Zijn ze al bezig met W8? Hoe relevant is het OS eigenlijk nog met alle … as a Service ontwikkelingen?

    En natuurlijk wat zijn de alternatieven en goede en slechte punten

  13. Jorrit van abonnementkeuze.com op 6 november 2009 om 15:42 uur

    Ah. Maar nu doe je het juist goed! Jij vond windows vista prima, ik eerlijk gezegd ook. Maar je akart wel aan waarom mensen het niet zo goed vonden, dat is al objectief – dan laat je uit die twee feiten de lezer zijn eigen mening vormen. Je geeft wel jouw mening, maar met nuance. 
     
    Juist heel goed dat je heel erg vanuit je zelf schrijft, als ik jouw review lees wil ik jouw mening horen. Maar wel met onderbouwing. ‘Windows Vista is helemaal niet slecht’ is weinig zeggend, terwijl ‘Ik vond Windows Vista helemaal niet slecht, de bekende problemen kwam ik in mijn thuisgebruik simpelweg nooit tegen´ zegt heel veel voor anderen die Vista thuis willen gebruiken. :)
     
    Sorry dat ik met mijn botte entree de reacties een beetje heb doen afdwalen, maar ik denk dat er veel wijsheid staat nu. Fijn weekend alvast Rob en hopelijk tot volgende week ;)

  14. Raoul Teeuwen van blogspot.com op 6 november 2009 om 16:07 uur

    Mooie site met NAS-reviews (en nog veel meer netwerkapparatuur): http://www.smallnetbuilder.com/nas .

  15. Martijn Groeneweg van measuremail.com op 6 november 2009 om 18:44 uur

    Ik heb enkele maanden geleden de QNAP TS-439 Pro gekocht. 4 schijven erin van 2TB in RAID5, wat resulteert in 5,7 TB effectief over. Is wat duurder, maar er zit dan ook wel gelijk heel veel extra functionaliteit op. Echt een superapparaat. Zo heb je er met een paar klikken Wordpress op draaien en nog veel meer. Gezien het aantal reacties is het blijkbaar toch interessant om zulke berichten op Frankwatching te plaatsen ;-)

  16. Rene Wubs van renewubs.nl op 8 november 2009 om 08:35 uur

    Ik heb een Synology DS 209+. Hier zitten twee schijven in. Prachtig apparaat, maar daar gaat het nu niet over. Een van de eerste zaken die ik heb gewijzigd bij de installatie is het uitschakelen van de RAID-functie. Ik laat liever via de ingebouwde service van schijf 1 een automatische backup maken op schijf 2. Verder kan ik beamen dat het wijzigen van je mapstructuur in de bron vervelend is voor incrementele backups. Ik overweeg de aanschaf van een identieke NAS, omdat ik ook graag van de NAS een systeembackup wil hebben.

  17. Richard den Dulk op 10 november 2009 om 12:21 uur

    Posts gelezen … en dan weer terug naar de materie waar het om gaat.
    Ik heb een DS207+ (2* 500GB in raid 1 dus 500GB beschikbaar), waar ik erg blij mee ben. Ik gebruik juist ook de netwerkfunctie door bestanden vanaf een aantal computers op één NAS te zetten. Toen ik echter lekkage in de meterkast kreeg (waar de NAS staat) werd me het nadeel daarvan ook duidelijk.
    Met windows backup maakt ik automatisch backups naar de NAS van systeem- en gebruikersbestanden. Na een paar maanden kom ik erachter dat de NAS vol raakt. Dus windows backup is ook niet de oplossing. Nu heb ik met een externe harde schijf een kopie gemaakt van mijn NAS en bewaar ik de kopie ergens anders dan de meterkast.
    Ook als je een NAS hebt die heel makkelijk werkt, moet je nog steeds goed nadenken over de manier waarop je backups maakt.
    Het volgende dilemma waar ik mee te maken krijg is dat mijn schijfruimte groeit, dus heb ik op termijn uitbreiding nodig. eigenlijk had ik dus moeten kiezen voor die NAS die met maximaal 4 verschillende schijven hotswappable is uit te breiden. Maar die was weer erg prijzig. Ik zoek het merk en tye nog wel even op.
    Nog meer gebruikerservaringen met NAS in het algemeen?
     

  18. Rik van readynas.com op 13 november 2009 om 09:27 uur

    Als ik de reacties zo lees, worden onder de paraplu backup allerlei zaken beschreven. En dan nemen de nerds-en-geeks het over met dingen die er voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker niet toe doen. Bij backup zijn een paar zaken van belang: automatisme, gebruiksgemak, veiligheid en zekerheid. Wanneer je handmatig dingen moet doen, RAID uitschakelt, vage chinese produkten gebruikt waarvan de stabiliteit niet onomstreden is, vraag je om moeilijkheden. Een Windows Home server heft de nadelen van complexiteit en een beheerstaak – en geen Apple-functies. Met een simpele NAS ontloop je die hoofdpijn. Deze Stora kost rond de 160-180 euro en het ding biedt basis-backup functionaliteit en is ook een mediaserver voor thuis en via internet. Wil je meer, dan biedt de Readynas-lijn (ook van Netgear – vanaf 200 euro) meer functies en meer knopjes voor de liefhebber. Netgear is marktleider in Nederland (ik gebruik die apparaten professioneel en heb me er aardig in verdiept).

  19. Maurice op 13 november 2009 om 10:33 uur

    Ik ben het helemaal met je eens Rik… KISS. Blijft wel het feit dat je een beetje moet weten waar je mee bezig bent. Het is meerdere keren gebeurt dat ik bij een particuliere klant kom omdat de HD gecrasht is. Ik vraag of ze een back-up hebben en dat ze dan trots aan komen zetten met 1 floppy.
     
    Ik vergelijk alles graag met auto’s, heel veel mensen kunnen auto rijden. Zet Michael schumacher in een auto die ik afgesteld heb en ik weet zeker dat hij geen meter vooruit komt ;). Bij de reacties hier staan ook dingen waarop het spreekwoord van de klok en klepel van toepassing is.
     
    p.s. Wij van WC-eend ….

  20. Paul op 25 december 2009 om 15:44 uur

    Hoe kan ik de backup diretorie veranderen.
    Hij schrijf het nu in mydocuments/paul
    Ik wil ze alleen in mydouments hebben.
    alvast bedankt

  21. Fons op 27 januari 2010 om 23:59 uur

    Hai Rob,
    heb je review met veel aandacht gelezen.Heb je inmiddels al meer informatie omtrent het gebruik met de tele 2 router?alvast dank voor je info.

  22. Rob Blaauboer van logica.com op 30 januari 2010 om 14:15 uur

    @fons

    Alles werkt met Tele2 router. Binnenkort over naar nieuwe PVR en HD TV over ADSL van Tele2 … eens kijken wat er dan niet meer werkt :-)

    Heb jij problemen met de combinatie Stora en Tele2?

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen