Front-end development: onderschat, maar van onschatbare waarde

36

Door van Concept7

Print

op woensdag 2 december 2009 om 12:00 uur

xhtml-thumbDit is geen technisch artikel! Zo, dat is eruit. Want dit artikel is juist bedoeld voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in de technische kant van front-end development, maar in de ‘wat kan ik er nu mee’-kant van het verhaal. Timothy van Sas en ik zien veel voorbeelden om ons heen van websites waar het fout gaat. Ook, en misschien juist wel bij grote corporate websites. Vaak door gebrek aan kennis. Want zeg nu zelf, als eindverantwoordelijke van een website kun je niet alles inhoudelijk weten! En bovendien, daarvoor huur je toch mensen in?

Wat is front-end development?

Een kleine zoektocht op Google en de niet-technici onder ons haken af. Woorden als XML, HTML, webstandaarden, CSS, jQuery en Javascript vliegen voorbij zonder dat je enig idee hebt waar het over gaat. Maar één ding is zeker: iedere website, en die van jou dus ook, krijgt ermee te maken.

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website komt front-end development in beeld zodra het grafisch ontwerp gereed is. Een front-ender zorgt ervoor dat het ontwerp van de website (zoals statische afbeeldingen) wordt omgezet naar een werkende website, inclusief de volledige interactie.

(x)HTML en CSS bestanden zijn de deliverables van een front-end developer. Vanuit deze bestanden nemen de ‘echt zware’ programmeurs het vaak over om het CMS dan wel technische koppelingen en integraties te realiseren.

Op weg naar standaarden

Binnen het vakgebied zijn enorm veel ontwikkelingen.  HTML 4.0, xHTML, HTML 5.0, eigenlijk allemaal sets van codes, volgen elkaar in rap tempo op. Het is dan ook een hele kunst om binnen het vakgebied bij te blijven.

Een belangrijke trend binnen het vakgebied is het standaardiseren van code. Dit valt misschien nog wel het beste te vergelijken met de opkomst van de videoband in de jaren ’80. Bij de lancering van de tape werden er in no-time honderden verschillende systemen geïntroduceerd. Alleen maar onhandig voor gebruikers. Niet iedere videoband past immers in iedere videorecorder. Uiteindelijk is VHS ontstaan als een ‘standaard’ binnen deze wereld waar verreweg de meeste recorders mee om konden gaan.

vcr-standaardenDeze videorecorder van toen is in dit artikel te vergelijken met de webbrowser van nu. Want of je nu Internet Explorer, Firefox of Safari gebruikt, een website moet er in alle gevallen hetzelfde uitzien, toch?  De realiteit is anders! Doordat browsers verschillend omgaan met de opgelegde standaarden zijn er grote verschillen in hoe een website wordt getoond. Of we willen of niet, dit is iets waar absoluut rekening mee moet houden.

Een goede front-ender doet dit. Hij controleert tijdens, maar zeker ook bij afronding van zijn werk de website in verschillende browsers om te zien of de website goed wordt weergegeven.

Scheiding van presentatie, opmaak en gedrag

In een ideale wereld is alle informatie deelbaar. Immers één keer je content invoeren en vervolgens delen is veel praktischer dan iedere keer opnieuw je content plaatsen. Wil je iets wijzigen, dan doe je dat op één plaats en niet op 50 verschillende.

Daarnaast zou het niet uit moeten maken waar en hoe je deze content tot je neemt. Wil jij de teksten uit dit artikel lezen op je plasma TV, je mobiel of wat mij betreft op het schermpje van je magnetron? Mij best! Maar 1 ding weet ik zeker, dat gaat niet werken als ik het in een opgemaakt PDF-bestand plaats. Dat leest immers niet zo lekker op je mobiel, laat staan op het schermpje van je magnetron.

Een front-end developer bepaalt door middel van (x)HTML hoe de informatie wordt gepresenteerd. Los daarvan bepaalt hij door middel van CSS en Javascript hoe deze informatie eruit moet zien (vet gedrukt, groen en met een fraaie tussenkop) en hoe deze zich moet gedragen (denk aan het direct tonen van een foutmelding in een formulier).

Heel praktisch kun je dus met één HTML-bestand en één CSS-bestand dezelfde informatie op zowel een mobiele telefoon als een laptop juist tonen. Op deze manier is informatie heel eenvoudig deelbaar wat ontelbare kansen biedt voor alle mogelijke nieuwe ontwikkelingen die ons nog staan te wachten.

Note, voor alle front-enders die dit lezen: ik ben me ervan bewust dat ik het wat gechargeerd doe overkomen maar zoals in de inleiding beloofd, dit is geen technisch artikel.

Snelheid, minder kosten en blije gebruikers

Hoe je het ook wendt of keert, als je over front-end praat dan praat je over code. Regels en regels aan code. En hoe meer code en afbeeldingen een website bevat, hoe langer hij erover doet om in te laden. Iets wat websitebezoekers over het algemeen niet als plezierig ervaren. Snelle websites zijn nu éénmaal plezieriger dan langzame websites.

Het streven zou dan ook moeten zijn om de code zo kort en goed mogelijk te schrijven. Zonder dat dit een doel op zich wordt. In sommige gevallen is het denkbaar om juist een paar extra regels code te schrijven zodat het op andere plaatsen in de website hergebruikt kan worden. Dit komt de snelheid van de website juist alleen maar weer ten goede.

Daarnaast heeft Google aangegeven binnenkort ook de snelheid van een website mee te nemen in de beoordeling en daarmee ranking van een website. De zogenaamde Google serp. Best interessant om te weten dat een snelle website je dus hoger in de resultaten van Google brengt!

Voor een snelle website is niet alleen een front-end developer verantwoordelijk. Met name ook de keuze voor welke techniek, op welk platform een site wordt gebouwd en de instellingen van de hosting provider zijn hierbij echt van belang.

vliegenDan nog het kostenaspect. Iedere website wordt gehost bij een provider. Providers rekenen af op bandbreedte. Websites met heel veel verkeer betalen dus meer geld voor hun webhosting, dan websites met heel weinig verkeer. Klinkt logisch toch? Dan is het dus ook logisch dat een website met minder regels code en daarmee dus minder kb’s in bandbreedte, eenvoudigweg minder geld kost. En geloof me dat dit voor grote websites met veel verkeer echt heel veel geld kan opleveren. Naast de snelheid sla je hier dus echt twee vliegen in één klap.

Gemakkelijker structureel verbeteren

Je markt verandert, je bedrijf verandert, je doelgroep verandert. Eigenlijk verandert alles voortdurend. Dat is het enige wat je echt zeker weet. In tegenstelling tot bij het produceren van een product biedt het medium internet je de mogelijkheid om redelijk snel en laagdrempelig een verandering door te voeren. Ten minste, als je website qua code goed in elkaar zit en niet bij de kleinste verandering uit elkaar dreigt te vallen.

Zeker in het doorontwikkelen van je website is goede code van zeer groot belang. Bij goede code is het doorvoeren van wijzigingen zo gedaan. Vergelijk het met een goede fundering van een huis. Een dakkapel plaatsen is in een dag prima te doen, maar niet als eerst de hele fundering opnieuw moet worden gezet!

Daarnaast is online experimenteren sterk in opmars. Met gratis tools als Google optimizer is het redelijk eenvoudig om twee of meerdere varianten van je website live te testen. Als ik de bestelbutton nu rechts zet in plaats van links, zouden de mensen dan meer klikken? Dit is een vraag die redelijk makkelijk online te testen is, tenminste als je daarvoor niet je complete website hoeft om te bouwen! Een goede front-ender houdt hier vanaf de start rekening mee. Wijzigingen doorvoeren is ineens een kwestie van uren geworden in plaats van dagen. Nu ga je pas echt het belang van goede weldoordachte code inzien.

10 punten waaraan je een goede front-ender herkent

Het belang van goede front-end zal inmiddels duidelijk zijn. Maar hoe herken je nu of je eigen front-ender zijn of haar werk goed gedaan heeft? En waar moet je nu eigenlijk allemaal op letten? Daarom, in willekeurige volgorde, 10 praktische tips waaraan je een goede front-ender herkent. Een goede front-ender:

  1. communiceert altijd intensief met de interactie-ontwerpers en programmeurs van de website. Het is een samenspel waarbij iedereen samen tot de beste resultaten komt.
  2. test voortdurend zijn eigen werk, zeker in alle verschillende browsers. (Dit is iets wat voor je eigen website natuurlijk ook redelijk snel nu zelf te testen is).
  3. is in staat het hele project goed te overzien alvorens hij start met zijn werk. Goede voorbereidingen zijn hierin echt het halve werk.
  4. levert zijn werk altijd volledig en in een onderbouwd overdrachtsdocument op zodat programmeurs hier goed mee uit de voeten kunnen.
  5. houdt rekening met websitebezoekers en confirmeert zich daarmee aan het user centered design principe. Uiteindelijk doen we het allemaal voor de bezoeker. Alles wordt dus in het werk gezet om zijn of haar online experience te vergroten.
  6. is in staat een goed grafisch ontwerp neer te zetten. Er is heel veel voor te zeggen om het grafisch ontwerp en de (x)HTML door één persoon te laten maken.
  7. is een vakidioot die kennis heeft van de ontwikkelingen in zijn vakgebied en overziet waar de (online) wereld naartoe gaat.
  8. scheidt presentatie, opmaak en gedrag van elkaar zodat content eenvoudig deelbaar en op verschillende devices (mobiel, laptop, TV) opvraagbaar is.
  9. schrijft correcte en semantisch kloppende code zonder dat dat dit een doel op zich wordt.
  10. denkt na over de toekomst van de website en maakt een website voor de toekomst eenvoudig aanpasbaar.

Concluderend werkt een goede front-ender volgens het ‘know why instead of know how’ principe. Hij weet waarom hij dingen doet en doet niet zomaar dingen omdat ze moeten. Dit zorgt ervoor dat hij echt begrijpt waar het om draait wat uiteindelijk de kwaliteit van een website enorm opschroeft. Een goede front-ender is zijn geld dan ook dubbel en dwars waard!

Raymond KlompsmaRaymond Klompsma is medeoprichter en –eigenaar van Concept7 en blogt op RaymondKlompsma.nl.

Meer over deze auteur: profiel, website

  1. Sven Bommezijn
    blogdog van datanator.com op 2 december 2009 om 12:33 uur

    beetje een artikel voor noobs, maar Raymond pretendeert niet meer dan dat. Ook wel wat open deuren, maar veel dingen kunnen niet genoeg gezegd worden.
    nu is het tegenwoordig wel zo dat veel browser incompatibilities niet zo’n groot probleem meer zijn als vroeger en dat er ook steeds meer hulpmiddelen zijn die dit probleem voor de ontwikkelaar afschermen.
    ook gaan we ook geen websites meer maken voor Internet Explorer 3 of Netscape Navigator 2, dat zijn toch -om het vergelijk met videobanden vort te zetten- vergelijkbaar met de U-Matic zwart wit banden die mijn generatie nog net kent van de lagere school.
    maar goed, we komen nog steeds websites tegen die echt dramatisch zijn, dus een waardering van de front-end bouwer is op zijn plaats.

  2. Renata Verloop
    Renata Verloop van webmanagement.nl op 2 december 2009 om 13:21 uur

    Dank voor dit artikel, Raymond. Ik moet bij klanten vaak uitleggen wat front-end is en dit artikel helpt daar erg bij als ondersteuning. Wat ik nog mis is vermelding van de vakvereniging Fronteers (http://www.fronteers.nl) en het belang van een goed front-end als je wilt voldoen aan standaarden als Drempelvrij of Webrichtlijnen.

  3. Raymond Klompsma
    Raymond Klompsma van concept7.nl op 2 december 2009 om 13:43 uur

    @blogdog: Je hebt absoluut gelijk dat het een laagdrempelig artikel is, zoals ik het zou noemen ;-) Toch zien we veel te vaak in de praktijk dat het nog niet goed gaat. Vandaar dat het niet vaak genoeg genoemd kan worden. De vergelijking met IE 3.0 snap ik, maar IE 6 zou toch ondersteund moeten worden gezien het feit dat dit binnen grote organisaties toch nog vaak de standaard is. Ik wil ze de kost niet geven van websites die hier niet aan voldoen!
     
    @renata: dank je wel voor je reactie. Je aanvullingen zijn zeker waardevol en terecht. Op mijn eigen blog kun je het artikel nog in PDF downloaden, mocht je dat interessant vinden om intern te verspreiden. 

  4. Bart Schouten op 2 december 2009 om 14:35 uur

    “is in staat een goed grafisch ontwerp neer te zetten. Er is heel veel voor te zeggen om het grafisch ontwerp en de (x)HTML door één persoon te laten maken.”

     
    Tja, dat zou nog eens mooi zijn zeg. En als die het dan ook nog even programmeert en oplevert, dan ben je helemaal klaar ;) Zonder gekheid, het zou zeker zo moeten zijn dat de grafisch ontwerper de beperkingen van HTML kent en de gevolgen van z’n design voor cross-browser compatibiliteit en andere front-end issues. Het dan ook nog gaan maken, vind ik zelf een stap te ver.
    In de praktijk komt het (behalve bij ZZP’ers natuurlijk) volgens mij ook vaker voor dat de grafisch ontwerper een andere persoon is dan de, oneerbiedig gezegd, html’er. Ik krijg helaas vaak genoeg PDF bestanden van 4000×2500 pixels van gerenommeerde Amsterdamse reclame bureaus wat dan ‘webdesign’ genoemd wordt.
     

  5. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 2 december 2009 om 15:09 uur

    Het wordt vaak onderschat, maar aan de andere kant is het voor heel veel websites in de praktijk gewoon niet rendabel om alles wat een goede front-ender kan bieden ook te willen. En zodra iemand zich dan realiseert dat hij er eigenlijk helemaal niet in geïnteresseerd is om zijn site op het schermpje van een magnetron te hebben of te investeren in een verre toekomst wordt het alleen maar makkelijker om dan maar voor Flash met wat AdWords te kiezen.

  6. Ellen op 2 december 2009 om 15:10 uur

    Want of je nu Internet Explorer, Firefox of Safari gebruikt, een website moet er in alle gevallen hetzelfde uitzien, toch?

    http://dowebsitesneedtolookexactlythesameineverybrowser.com/
    Even rechtzetten hoor, deze stelling. Ik doe heel erg m’n best om collega’s/klanten te overtuigen dat het niet moet.
     
     
     

  7. Raymond Klompsma
    Raymond Klompsma van concept7.nl op 2 december 2009 om 15:24 uur

    @ellen: absoluut, in alle browsers dient de website er hetzelfde uit te zien. Althans natuurlijk niet altijd op de pixel maar het kan niet zo zijn dat bepaalde informatie of functionaliteiten op een compleet andere manier getoond worden. 
    @roland: Natuurlijk heb je gelijk. Dit is altijd een geval van kosten/nut. Als het je het niet waard is, dan moet je zeker geen front-ender inhuren. Bouw je site lekker met flash en wat adwords. Maar dan na afloop ook niet zeuren dat je niet makkelijk aanpassingen kunt doorvoeren, je site niet browserproof is of dat je niet vindbaar bent. Dat is dan een logisch gevolg!
    @bart: Ik snap de strekking van je verhaal. Als je met professionals te maken hebt dan vind ik dat je mag verwachten dat je niet zulke PDF bestanden krijgt. Het lijkt misschien een utopie maar dat is het zeker niet. En front-end en zwaar programmeren is echt een ander vak terwijl design toch wel veel dichterbij xhtml ligt. Mogelijk dat mensen aan de hand van dit artikel wel de juiste ZZP’ers vinden ;-)
     
     

  8. Kim Hoogenberg van software-art.nl op 2 december 2009 om 15:45 uur

    @Raymond leuk artikel op zich :) Toch vind ik absoluut dat een visual designer goed moet zijn in heel andere zaken dan een interactie designer en al helemaal een front-end developer. Dat zijn duidelijk verschillende vakgebieden. Een goede front-end developer (ken er weinig overigens en pretendeer net zo min dat ik dat ben of ambieer) weet van alle technische middelen om de interactie designer (haast een filosoof / psycholoog) en visutal designer (houdt van kleuren en zal met de interactie designer tot een helder ontwerp voor de doelgroep moeten komen) te kunnen adviseren om gezamenlijk tot een goede front-end te komen.
    Een front-end developer is overigens ook verantwoordelijk voor de implemenatie van Drempelvrij of liever gezegd, het houden aan standaarden op zich, of het hier nu gaat om de accessability, opmaak of anders. Zelf ben ik destijds betrokken geweest bij de beoordeling van Drempelvrij in 2007. Toen was het nog gebaseerd op de Web Content Accessability Guildelines 1.0 (uit 1999). Deze WCAG 1.0 voldeed al snel niet meer, dus is in 2001 het traject voor WCAG 2.0 gestart. Destijds jammer te zien dat een overheidsbesluit (wat de commitment aan drempelvrij was) zich aan 1.0 committeerde, want dat was eigenlijk voor die tijd een wassen neus, maar het is goed te zien dat ze een volgende stap aan het maken zijn.

  9. Sander Aarts van jlix.net op 2 december 2009 om 15:49 uur

    Paar opmerkingen:
    “6. is in staat een goed grafisch ontwerp neer te zetten. Er is heel veel voor te zeggen om het grafisch ontwerp en de (x)HTML door één persoon te laten maken.”
    Volgens mij ben ik geen onaardige front-end developer, maar je moet me echt geen ontwerp laten maken. Kan zelfs best zinnige dingen over een visual design zeggen, maar maken, da’s toch echt weer een heel ander specialisme. In een tijd waarin binnen front-end development zelf alweer sub-specialismen aan het ontstaan zijn (bv. JavaScript aan de ene kant en HTML/CSS aan de andere) vind ik het wat vreemd om front-end en visual design weer bij dezelfde persoon neer te willen leggen. Natuurlijk is het belangrijk kennis van aangrenzende vakgebieden te hebben, maar dat wil niet zeggen dat het geen specialismes op zich zijn.
    “9. schrijft correcte en semantisch kloppende code zonder dat dat dit een doel op zich wordt.”
    Het doel van correcte en semantische kloppende code is toegankelijkheid, voor zowel mens als machine. Volgens mij is toegankelijkheid van content/data in algemene zin het hoofddoel van het world wide web.
    “Concluderend werkt een goede front-ender volgens het ‘know why instead of know how’ principe.”
    In de huidige niet ideale wereld waarin browsers nog steeds een hoop incompatibilities vertonen gaat het zowel om de ‘know why’ als om de ‘know how’. Het is goed om te weten wat de meerwaarde van bepaalde standaarden is, maar je zult ook moeten weten hoe je ze implementeerd, zeker als niet iedere browser het goed ondersteund.
    “Een goede front-ender is zijn geld dan ook dubbel en dwars waard!”
    Helemaal mee eens! ;)

  10. Sander Aarts van jlix.net op 2 december 2009 om 16:10 uur

    “@ellen: absoluut, in alle browsers dient de website er hetzelfde uit te zien. Althans natuurlijk niet altijd op de pixel maar het kan niet zo zijn dat bepaalde informatie of functionaliteiten op een compleet andere manier getoond worden.”
    Maar je kunt van een mobiele browser toch niet in alle gevallen hetzelfde verwachten als van een desktop browser. En van IE6 toch niet hetzelfde als van Safari of Opera. Je geeft zelf aan dat je de content makkelijk op verschillende kanalen wilt kunnen benaderen, dan is het toch logisch dat dat dit gevolgen heeft voor de weergave ervan. Je magnetron-schermpje zal waarschijnlijk niet veel beter kunnen renderen dan Lynx en dan heb ik het nog niet eens over een braille regel.
    D.m.v. progressive enhancement kun je de gebruiker de beste weergave/experience geven die zijn/haar user agent aankan. En zelfs wanneer ze hetzelfde kunnen kan de weergave toch nog anders zijn. Denk maar aan de native weergave van formulier velden. Je kunt proberen die er in iedere browser hetzelfde uit te laten zien, maar dien je daar de gebruiker mee? Die is ongetwijfeld bekend met de native look. En hoe vaak switched die gebruiker tussen user agents?
    Ik sluit me dan ook graag aan bij Ellen en de site waarnaar ze linkt.
    En zoals Peter-Paul Koch (Quirksmode.org) ook al aangaf in zijn recente presentaties op Fronteers 2009 en Full Frontal: met de opkomst van het mobiele web en de grote verschillen tussen mobiele browsers is het idee dat websites er in iedere browser hetzelfde uit moeten zien absoluut niet meer houdbaar.

  11. Timothy van Sas van concept7.nl op 2 december 2009 om 16:10 uur

    Persoonlijk zag ik de discussie al een beetje aankomen. Wat lig de grens voor een front-ender?
    Veel mensen zien de front-ender als iemand die enkel de code klopt. Ik ga hier dan ook niet zeggen wat nou goed of juist slecht is. Ik kan alleen vertellen wat mijn ervaringen zijn.Ik vind het prettig om het design alsook de xhtml/css te moeten/mogen uitvoeren.
    De truc is daarbij is om niet in beperkingen te denken. Wanneer je te weinig kennis van beide zaken heb ga je ontwerpen vanuit je beperkingen.  Heb je echter genoeg kennis dan zie je tijdens je ontwerp de interactie al tussen bepaalde elementen.  Het kunnen echt basis dingen zijn. Ontwerp op basis van een grid en zie in je design welk element je kan hergebruiken in je xhtml.
    Ik ben wel van mening dat ontwerpen een vak apart is, dat moet vaak al in je zitten. Dit terwijl je code kloppen iedereen aan kan leren. En het is ook inderdaad erg moeilijk om iemand te vinden die beide goed beheerst. Maar heb je zo iemand in huis, dan scheelt het alweer de helft in je loonkosten. :-)

  12. Kim Hoogenberg van software-art.nl op 2 december 2009 om 16:18 uur

    @Timothy Eens dat alles te nuanceren valt. Mensen die alles van voor tot achter écht kunnen, zullen er zijn, maar die zijn zeldzaam. Daarnaast is een en ander ook afhankelijk van projectgrootte en dus vaak budget. Je gaat niet functioneel ontwerpers, interactie designer, visual designer en front- en back-end developers optrommelen als je 1500,- te besteden hebt.
    Interactie design gaat overigens niet over interactie “zien”, maar interactie definiëren. Schroom daarbij niet om aan de hand van de laatste (vaak psychologische) onderzoeken en inzichten iets nieuws te proberen. Intuïtieviteit is key, voor de rest veelal afhankelijk van de doelgroep.
    Meeste van je stellingen ben ik het mee eens. Ik ken echter maar een heeeel beperkt aantal die-hard programmeurs die het echt in zich hebben. Ik heb op zoveel grote projecten programmeurs gezien die maar wat aanklooien. Het abstractieniveau dat je daarvoor moet hebben (gaat dan niet alleen over websitejes bouwen, maar ook aansluiten op service bus, enz), is simpelweg niet aan te leren en moet in je zitten, net als creatieve eigenschappen in andere functies.

  13. Timothy van Sas van concept7.nl op 2 december 2009 om 16:41 uur

    @Kim Ik ben ook niet van mening dat een front-end developer alles moet kunnen. Jij haalt verschillende zaken nu door elkaar vind ik. Interactie is ook kunnen zien wat een gebruiker denkt te verwachten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld jquery oplossingen. De interactie die in het prototype is verwerkt is van een heel ander niveau en dat moet ook niet bij een front-ender liggen. Een interactie ontwerper is toch echt een hele andere en niet te onderschatten functie.
    En ja Kim, er zijn inderdaad niet heel veel mensen die een goed ontwerp (vanuit de gebruiker) kunnen neerlegen en deze kunnen omzetten naar doordachte xhtml.
    Persoonlijk praat ik ook niet over websitejes van de bakker op de hoek, al zegt een budget natuurlijk helemaal niks over de kwaliteiten van een front-ender. Wanneer een interactie ontwerper een doordacht interactie ontwerp heeft uitgewerkt en waarbij dus alle mogelijke wegen zijn bewandeld. Dan kan elk project worden opgepakt door een front-ender, dus design en xhtml/css, en van welke grote dan ook.
    Vraag: zie jij voordelen bij het feit dat een front-ender alleen xhtml/css zou moeten doen?
    Leuke discussie trouwens :-)

  14. Sander Aarts van jlix.net op 2 december 2009 om 17:06 uur

    Waarom zou er wel een duidelijke lijn te trekken zijn tussen interaction design en front-end development, maar minder tussen visual design en front-end. Ik zie dat niet.Persoonlijk voel ik me als front-end developer dichter bij een interaction designer staan, dan bij bij een visual designer. Ben ik dan de norm? Nee, natuurlijk niet, al denk ik dat natuurlijk wel graag ;)
    De front-end developer implementeert zowel het interaction design als het visual design, waarbij het interaction design ook reeds verwerkt is in het visual design.

  15. Raymond Klompsma
    Raymond Klompsma van concept7.nl op 2 december 2009 om 17:44 uur

    Kleine toevoeging om de opmerking ‘websites moeten er altijd hetzelfde uitzien’. Hier bedoel ik mee in de browser van een laptop of computer maar zeker niet op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Juist daar goed gebruik te maken van html en css kun je dit eenvoudig scheiden. Content op mobiel hoeft niet dezelfde content te zijn en zeker niet in dezelfde lay out. 

  16. Hidde van hiddedevries.nl op 2 december 2009 om 18:13 uur

    @Raymond moet de lay-out op twee verschillende mobieltjes wel hetzelfde zijn?
    Dezelfde lay-out in verschillende situaties (bijvoorbeeld IE6/Windows, Safari/Mac) is iets wat nu voor een aantal jaren technisch (bijna) mogelijk is geweest, maar ik denk dat we er steeds meer afstand van moeten nemen. Er zijn nu al veel situaties waarin web content wordt gebruikt, waaronder mobiel internet en brailleregels, en het worden er steeds meer (zie Yahoo brengt content van het internet naar tv-schermen met hun widget engine). Het gaat om de content. Hoe die precies wordt weergegeven hangt maar net af van de mogelijkheden die het weergevende apparaat heeft. Natuurlijk is het mooier als een website er hetzelfde uitziet in verschillende browsers, maar ik denk dat we voor die ene fancy slideshow best Internet Explorer 6 een eenvoudigere versie kunnen aanbieden. Net zoals we dat doen voor gebruikers die geen javascript hebben. Laten we ons ‘slim’ bezighouden met browsermogelijkheden en richten op wat het belangrijkst is: inhoud en betekenis. 

  17. Hidde van hiddedevries.nl op 2 december 2009 om 18:21 uur

    Er is overigens in Nederland een vakvereniging voor front-end developers. Ze organiseren regelmatig cursussen en bijeenkomsten over het vakgebied. Daarnaast organiseren ze jaarlijks een congres met bekende sprekers uit binnen- en buitenland en bieden ze een vacaturebank voor zowel vaste- als freelance posities. 

  18. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 2 december 2009 om 18:39 uur

    @Raymond HTML is handig voor publicaties die tientallen jaren onveranderd bruikbaar moeten blijven, maar de code van de gemiddelde website gaat door andere oorzaken dan technische houdbaarheid maar zo kort mee dat veel van de genoemde voordelen van een goede front-ender zelden tot zijn recht komen.

  19. Sven Bommezijn
    blogdog van datanator.com op 2 december 2009 om 18:51 uur

    het probleem van hetzefde eruitzien in verschillende browsers is misschien wat banaler: ik denk dat veel opdrachtgevers dat willen, om dingen eenvoudig te houden… voor zichzelf dan. uiteidelijk gaat het inderdaad om de content, en in een ideale wereld zou je die content geheel willen scheiden van de vormgeving… zover is het nog niet.
    Zijn we al wel goed bezig om content te uniformeren en semantisch te beschrijven (XML, RSS, ATOM…), een uniforme manier van presentatie is er eigenlijk niet. Er zijn zelfs steeds meer presentatieplatformen… Flash, Konfabulator(Yahoo), Mobiele browsers, alle eenvoudige browsers en duizenden applicaties en frameworks.
    Wat betekent dat dan voor de betrokken disciplines zoals fe-developer, vormgever, programmeur, interaction designer en -mag ik toevoegen- informatie-architect? Twee woorden: goede samenwerking! Respect voor elkaars vak en bereidheid om concessies te doen aan elkaar… Dat is makkelijker als je een paar disciplines in een persoon kan verenigen, maar beheersing van het proces is waar het om gaat.

  20. Stephen Hay van the-haystack.com op 2 december 2009 om 21:46 uur

    Leuke post, Raymond.
    Ik ben respectvol maar sterk oneens met de stelling dat websites in alle browsers hetzelfde er uit moeten zien, en daarmee ook met de implicatie dat een goede front-ender iemand is die achterhaalde technieken hanteert om achterhaalde browsers te accommoderen (rounded corners, anyone?). Een website overal hetzelfde er uit laten zien mag wel een eis zijn van bepaalde opdrachtgevers, maar het hoort niet thuis in een lijst criteria voor goede front-enders. Hooguit kun je zeggen dat een goede front-ender het wel moet kunnen, of “weet hoe het moet”. Maar overal hetzelfde ontwerp is zelden noodzakelijk en evenmin wenselijk: zie bijv. de vele comments over mobiel. Overigens, welke browser support profile hanteerde jij bij het maken van die stelling, en hoe weet een opdrachtgever wanneer dat bijgesteld moet worden?
    Dit idee, deze overloper van het print-ontwerp terrein, mag wat mij betreft uit de wereld worden geholpen. Dit zal ook liggen aan, naast de keuze voor een goede front-ender, de keuze voor een goede webdesigner die alles weet over de eigenschappen van ons medium. En opdrachtgevers mogen ook weten dat de dingen die wij moeten doen om bijv. al die leuke transparante effectjes in IE6 werkende te krijgen, ten koste gaan van onder andere die performance waar jij het over hebt.
    Exacte weergave is alleen belangrijk als de opdrachtgever het belangrijk vindt, maar dan nog zou ik adviseren om eerder te kijken naar user experience; wie gebruikt tenslotte een website in meer dan één browser tegelijk?
    Drie dingen werden altijd geadviseerd consistent te houden over alle browsers: user experience (niet design perse), informatie en functionaliteit. Het Web gaat pas echt loskomen op het moment dat wij beginnen deze drie factoren aan te passen aan de context van de gebruiker. En die is overal anders.

  21. Timothy van concept7.nl op 2 december 2009 om 22:22 uur

    @Stephen Prima reactie! En ik moet je in deze ook gelijk geven. Er zullen inderdaad weinig “normale” gebruikers die met 6 browsers open de website bekijken om zo eventuele verschillen te ontdekken. Het gaat hier inderdaad over bijvoorbeeld “rounded corners”, hoe daar mee om te gaan. Wanneer je dit communiceert met een klant en daarbij de voordelen voorschotelt hoeven dat soort zaken inderdaad geen issue te zijn.
    Waar het in dit artikel over gaat is dat je in de verschillende browsers de zelfde lay-out presenteert. Hierbij hou je dus rekening met de tekortkomingen van de verschillende browsers. Dus de plaatsing van de elementen is overal gelijk. Dat klinkt op zich allemaal logisch, maar de praktijk wijst uit dat het voor een groot aantal mensen die met xhtml bezig zijn nog best moeilijk is.
    Dit artikel heeft nooit de intentie gehad om echt heel diep op de code in te gaan. Het is enkel bedoelt voor bijvoorbeeld marketeers om xhtml/css eenvoudiger in-, en extern te kunnen verkopen.

  22. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 2 december 2009 om 23:04 uur

    @Timothy Als een website onderdeel is van een multi-channel uiting hoeft een “normale” gebruiker niet 6 browsers open te hebben om te zien dat de ene uiting wel “rounded corners” heeft en de ander niet. Zolang front-enders om interne technische redenen dit soort dingen als issues willen zien graven ze hun eigen graf omdat er genoeg Flashers klaar staan die niet moeilijk gaan doen over wat voor corners dan ook.

  23. Timothy van concept7.nl op 2 december 2009 om 23:23 uur

    @Roland Heb je mijn reactie goed gelezen? Ik bedoel dus juist dat je je over dat soort zaken niet druk moet maken mits goed gecommunieerd met de klant. Zit je al aan het bier ofzo? ;-)

  24. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 3 december 2009 om 00:35 uur

    Hoe communiceer je dat dan goed met de klant? “Voor EUR 50 extra zouden we de huisstijl met afgeronde hoeken in alle mainstream browsers kunnen implementeren, maar sinds er daarvoor een voor front-enders politiek correcte manier bestaat die helaas niet ondersteund wordt door browsers waar we toch al een hekel aan hebben zouden we de huisstijl in die browsers liever niet helemaal door willen voeren”?

  25. Sander Aarts van jlix.net op 3 december 2009 om 01:32 uur

    @Roland: zoiets ja ;) We laten immers wel vaker aspecten van de huisstijl varen om technische redenen. Fonts bijvoorbeeld. Veel huisstijlen maken voor de algemene teksten gebruik van fonts die niet ‘web safe’ zijn en deze worden online dan ook vaak vervangen door een font dat dat wel is. Jaren geleden was dat wellicht nog weleens een reden voor een bepaalde klant om om een Flash-site te vragen, maar tegenwoordig volgens mij toch echt niet meer.

  26. Timothy van Sas van concept7.nl op 3 december 2009 om 08:46 uur

    @Roland Je gaat wel heel kort door de bocht. Wanneer je “rounded corners” als voorbeeld neemt is het heel simpel. Of je werkt bijv. met een javascript oplossing of je werkt bijv. met afbeeldingen, beide zaken zorgen voor een overload. Als je dit communiceert hoeft het geen probleem te zijn.

  27. Renata Verloop
    Renata Verloop van webmanagement.nl op 3 december 2009 om 10:22 uur

    @all Interessante discussie, maar wel jammer dat deze nu alleen nog te volgen is voor kenners, terwijl Raymond juist een brug wilde slaan naar mensen die nog geen (goed) beeld hebben van front-end.
    @Raymond Ik zou wel graag een vervolg op dit artikel zien over wat je als opdrachtgever zou moeten weten over front-end, welke kwaliteit je zou kunnen of moeten eisen en hoe je kan controleren of die kwaliteit ook wordt geleverd. Lijkt me leuk daar een keer verder over te discussieren.

  28. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 3 december 2009 om 10:34 uur

    @Timothy Ja, als je al dit soort details moet communiceren kan ik me voorstellen dat je het prettiger vindt om design en code beide uit te voeren. Dan komt het er op neer dat de communicatie met jezelf gewoon denken in beperkingen is.

    @Sander Niet kiezen voor een 9-slice die prima werkte in de tijd van Netscape 4 en dial-up is geen technische reden, maar een politieke. Dat is leuk voor een persoonlijk blog, maar niet iets om klanten mee lastig te vallen.

  29. Timothy van Sas van concept7.nl op 3 december 2009 om 12:36 uur

    @Roland Ik zie in jouw reactie dat je beperkte kennis hebt van zaken. Je denkt enorm in beperkingen en ziet alleen maar beren op de weg. Lijkt mij persoonlijk erg vermoeiend om zo in het leven te staan.
    @Renata Juist, dat is inderdaad de insteek van dit artikel en we gaan nu toch net even teveel de diepte in. ;-)

  30. Stephen Hay van the-haystack.com op 3 december 2009 om 15:12 uur

    @Timothy @Renata Ik ben het met jullie eens, en nogmaals, ik vind deze post heel nuttig voor opdrachtgevers. De diepte is niet belangrijk voor de klant, maar ik vond het nodig om een bordje “Let op: water is dieper dan 2m” te plaatsen :) Voor de veiligheid, zullen we zeggen.
    Timothy heeft het wat mij betreft mooi opgehelderd.

  31. Sander Aarts van jlix.net op 4 december 2009 om 00:16 uur

    @Roland:
    “Niet kiezen voor een 9-slice die prima werkte in de tijd van Netscape 4 en dial-up is geen technische reden, maar een politieke. Dat is leuk voor een persoonlijk blog, maar niet iets om klanten mee lastig te vallen.”
    Net zo politiek als roetfilters op uitlaten. Uiteindelijk is het beter voor de wereld waarin we leven ;)

  32. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 4 december 2009 om 00:37 uur

    @Timothy LOL! Ik ben ook maar pas in 2000 onder leiding van ppk als professioneel front-ender begonnen en heb sindsdien ook maar tientallen sites die aan drempels weg richtlijnen voldeden voor verschillende ministeries opgeleverd.

    Dus, ik ben bang dat als een klant naar aanleiding van dit verhaal geïnteresseerd raakt in de kwantificering van de issues hij bedrogen uit komt. Mooi dat nette code wat in traffic scheelt, maar de meeste sites hebben niet zo bizar veel bezoekers dat de tijd die zo’n optimalisatie kost ooit terug verdiend wordt. Leuk dat Google misschien rekening houdt met snelle code, maar als de site daardoor op plaats 900 in plaats van 10000 in de zoekresultaten terecht komt heb je daar ook niet veel aan. Technisch gaat nette code misschien niet stuk op een wat exotischer device, maar hoeveel gebruikers zijn daar echt blij mee en switchen niet toch naar een normale browser omdat dat toch lekkerder werkt? Het zijn allemaal voordelen van HTML die als het er echt op aan komt de mogelijkheid bieden met heel veel extra resources er ook echt wat mee te doen, maar zonder die extra resources levert het zelden spontaan iets nuttigs op.

  33. Michel H op 4 december 2009 om 09:58 uur

    Nu we allemaal weten hoe ontzettend ervaren en bekwaam Roland is (kennis die hij ongetwijfeld ook op z’n eigen website heeft toegepast), kunnen we dan nu weer terugkeren naar het eigenlijke onderwerp?
     
    Ik denk dat iedereen het erover eens is dat minder traffic, snellere response en het voldoen aan standaarden niet voor iedereen een doel moet zijn. Maar doet dat ertoe? Is het daardoor minder wenselijk om ‘zoveel mogelijk’ aan standaarden te voldoen? Dat het ontwikkelen van een goede front-end een vak apart is? Ik denk dat vooral dat laatste bij veel mensen niet bekend is, dus laten we de ‘discussie’ over rounded corners a.u.b. ergens anders voeren.

  34. Raymond Klompsma
    Raymond Klompsma van concept7.nl op 4 december 2009 om 14:51 uur

    @Michiel H. Thanks! Blij dat we weer terug zijn bij de strekking van het artikel. 
    Wat ik overigens wel een interessante discussie vond was de discussie in hoeverre een front-end in staat moet zijn een IO te kunnen maken, een grafisch ontwerp, dan wel meer naar de (zware) techniek zou moeten neigen.
    In het artikel geven we aan dat design een pre is bij front-end maar daar zijn we het met z’n allen nog niet over eens volgens mij. 

  35. Roland van Ipenburg van xs4all.nl op 4 december 2009 om 15:33 uur

    Interessanter is waarom alleen front-enders graag melden dat ze die andere dingen ook kunnen, maar die andere specialismen zelden melden dat ze ook inzetbaar zouden kunnen zijn als front-ender.

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen