Innovatie

Social shopping is de toekomst

0

Social shopping is dé toekomst als het gaat om (online) shoppen. Op dit moment worden in Nederland hier en daar al social shopping activiteiten ondernomen en dat het gaat doorbreken, is zeker. Social shopping voorziet namelijk in een belangrijke diepere consumentenbehoefte.

Offline is nu nog favoriet

Op dit moment shoppen de meeste online Nederlanders liever offline wat betreft de meeste productcategorieën. Alleen voor kleding en reizen ligt dit anders. Ook browsen wij maar weinig naar producten die we van plan zijn te kopen (online of offline). Ondanks dat liggen er toch kansen op het gebied van online shoppen. Nederlanders verwachten namelijk niet alleen in de toekomst meer online te gaan shoppen. Ook staan zij tijdens online shoppen open voor het contact met merken en dat is zeker niet altijd het geval. Sterker nog, voor de meeste activiteiten geldt dat contact met merken als zeer opdringerig wordt ervaren. Kortom, in de basis staan consumenten positief tegenover online shoppen. Het is alleen nog zaak om ze over de digitale streep te trekken en dé manier om dit te doen is door te begrijpen hoe social shopping het best geïntegreerd kan worden in de marketingstrategie.

Een nieuwe trend: social shopping

Social shopping is een diffuus begrip. In brede zin houdt het in dat consumenten shoppen in een sociale, interactieve online omgeving. Het omvat uiteenlopende activiteiten van consumenten; van het schrijven en/of lezen van reviews, het bezoeken van prijsvergelijkingssites, het geven van ratings, het bekijken van de aankopen van je vrienden of juist van onbekenden met wie je interesses deelt, het aankondigen van wensenlijstjes aan je vrienden en familie, het gezamenlijk online shoppen tot het twitteren over je laatste aankopen.

Social shopping ontwikkelt zich op 2 manieren

Social shopping is volop in ontwikkeling en rukt in verschillende verschijningsvormen op. Aan de ene kant heb je webshops die kiezen voor het toevoegen van sociale ‘widgets’ aan hun bestaande website. Zo heeft Apple Ping bijvoorbeeld toegevoegd aan iTunes. Hierdoor kun je zowel je favoriete artiesten als je vrienden volgen, ontdekken hoe mensen over de nieuwste muziek praten en zien wat veel wordt beluisterd en gedownload. Hiermee willen ze ‘het sociale netwerk voor je muziek’ zijn. Wehkamp kwam daarnaast eind vorig jaar met de ‘Social shopping module’ van Livecom, waardoor vrienden een besloten shopsessie kunnen houden. Een ander mooi voorbeeld van een social shopping toepassing is de ‘Magic Mirror’ die in de winkels van Macy’s staat. Deze magische spiegel maakt het niet alleen mogelijk om digitaal kleren te passen en extra informatie te krijgen over de kleding, je kunt ook foto’s maken van je kleding en deze delen via Facebook. Zo kunnen je vrienden je helpen met je keuzes door aan te geven of dat jurkje of driedelig pak goed staat (of niet).

Volgens Macy’s is contact met vrienden tijdens het kopen van kleren cruciaal, omdat mensen door ‘emotionele ondersteuning’ meer kleren kopen. Veel webshops linken daarnaast naar sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en Hyves. Zoals bijvoorbeeld Groupon, die dagelijks een andere ‘deal van de dag’ biedt, maar deze deal gaat alleen door als een bepaald aantal mensen meedoet. Daarom roepen ze hun klanten ook op om al je vrienden, buren, familie en kennissen over je lievelingsdeal te informeren.

Aan de andere kant zie je dat sommige organisaties ervoor kiezen hun webshop volledig te integreren in een sociaal netwerk. Denk aan ‘PrivilegeClub’ waar Jasmijn Masius vorige week in Gespot nog aandacht aan besteedde. Op deze ‘volledig in Facebook geïntegreerde versie van de webshop’ biedt de PrivilegeClub exclusieve kortingen door samenwerking met verschillende partijen.

Social Shopping speelt in op belangrijke consumer needs

Dat social shopping een vlucht zal nemen in Nederland komt doordat het inspeelt op een diepere psychologische behoefte van consumenten. Dit blijkt uit ons behoeftenmodel dat ontwikkeld is om de kerndrijfveren bij online gedrag te begrijpen. De achterliggende theorie van dit model is dat er 3 verschillende lagen van behoeften zijn: functionele, sociale en psychologische behoeften. De eerste laag wordt gevormd door functionele behoeften. Deze zijn redelijk tastbaar en functioneel, zoals een lage prijs en snelle levertijden. Sociale identiteitsbehoeften wijzen naar de groep waar mensen graag toe willen behoren. Denk bijvoorbeeld aan jonge mensen, future shapers of zakenmensen. In de kern worden consumenten echter gedreven door hun diepere psychologische behoeften, zoals de behoefte aan veiligheid of controle. Wat sterke merken gemeen hebben, is dat ze een sterke band met consumenten hebben opgebouwd doordat ze weten hoe ze moeten inspelen op deze diepere kernbehoeften.

Social en shopping horen bij elkaar, blijkt uit het model. Dit komt doordat beide inspelen op dezelfde kernbehoeften. Bij beide activiteiten zijn consumenten op zoek naar een gevoel van gezelligheid en vrijheid. Daarbij hebben ze behoefte aan een gevoel van ‘fun’ en zorgeloosheid. Om op deze behoefte in te spelen, moet shoppen vooral een niet te serieuze aangelegenheid worden. Kortom, door het toevoegen van een sociaal fun-element aan het shopproces kun je inspelen op deze kernbehoeften. Overigens ligt dit voor browsen heel anders. Als Nederlanders zich oriënteren op een nieuw product willen ze zich ‘in controle’ en ‘intelligent’ voelen, als iemand met ‘kennis van zaken’.

Hoe social shopping het best geïntegreerd kan worden in een marketingstrategie moet, gezien het tal van mogelijkheden op social shopping gebied, verder onderzocht worden. Ik ben erg benieuwd hoe jullie de toekomst van social shopping zien. Zien jullie kansen voor sociale netwerken als Facebook of juist meer voor widgets op bestaande webshops? En wat te denken van de onderstaande video: ziet social shopping er over een aantal jaar zo uit?

[vimeo]https://www.vimeo.com/8569187[/vimeo]

Digital Life

Op Frankwatching publiceren we elke week een nieuw artikel met Nederlandse inzichten uit deze studie. Dit is deel 3 uit de serie Digital Life.