Augmented reality brengt statische objecten tot leven: voorbeelden & toekomstvisie

Kuifje 3D projectie

Overal worden we omringd door objecten: meubels, winkels, spullen, kleding, boeken, abri’s en verpakkingen. Dat zijn er nogal wat. Helaas zijn deze objecten nog vrij statisch: ze ‘leven’ niet. En wat zou er nou leuker zijn dan deze objecten ook echt tot leven te brengen, zodat ze nog meer tot de verbeelding spreken en hun boodschap beter kunnen uitdragen?

Praktijkvoorbeelden van augmented reality

Er zijn inmiddels al veel artikelen geschreven over augmented reality. Echter blijven deze artikelen vaak vrij conceptueel. Ik ben als interaction designer sinds twee jaar bezig binnen het vakgebied en kan daarom wat praktijkvoorbeelden geven. Wie weet kan ik jullie ook inspireren op het gebied van augmented reality en user experience. En laten zien hoe je objecten tot leven kunt brengen (en zo toegevoegde waarde kunt creëren) met behulp van augmented reality.

De fysieke wereld met toegevoegde virtuele content

Ik ben me bezig gaan houden met augmented reality omdat ik toekomst zie in de combinatie van de fysieke wereld met toegevoegde virtuele content. Het digitale wordt veel meer verweven in het alledaagse om ons heen. De toekomst van user experience zal liggen in interactie met de fysieke objecten. In het begin nog via smartphones en tablets, wat later via speciale brillen en lenzen. En nog verder in de toekomst misschien zelfs zonder lens, maar in de objecten zelf (bijvoorbeeld door middel van projection mapping). Dan is de grens tussen werkelijkheid en virtualiteit zo goed als verdwenen.

3D projectie in Kuifje

3D-projectie in het stripboek Kuifje

Oudjaaractie app: breng je staatslot tot leven

Het leuke van augmented reality is dat je statische objecten tot leven kunt brengen en zo een extra beleving en interactie kunt toevoegen aan een object. Een voorbeeld hiervan is een app van de Staatsloterij: de Oudjaaractie app. Hiermee kun je een oudejaarslot tot leven brengen en je eigen droomreis samenstellen. Als je deze vervolgens deelt, maak je kans om op die plek ook daadwerkelijk Oud & Nieuw te vieren.

Het goede aan deze vorm van augmented reality is dat interactie zowel mogelijk is met de digitale drager (smartphone of tablet) als met het fysieke object (oudejaarslot). Je kunt namelijk klikken op digitale objecten om deze te laten bewegen (bijvoorbeeld vuurwerk afsteken), maar je kunt ook het fysieke lot draaien en zo het eiland van alle kanten bekijken en inzoomen door je lot of device dichterbij elkaar te brengen. Augmented reality brengt op deze manier een extra beleving aan een statisch, vrij saai object en biedt extra interactiemogelijkheden die in de echte wereld niet mogelijk waren. Het verrijkt de wereld en de alledaagse dingen om ons heen.

AR in Oudjaaractie app

Augmented reality in Oudjaaractie app

Motion detection in smartphones en tablets

In de toekomst, als motion detection (zoals nu bijvoorbeeld in de kinect) wellicht onderdeel wordt van smartphones en tablets (later zelfs brillen en lenzen), zijn er zelfs meer interactiemogelijkheden denkbaar met het fysieke object. Dan kun je bijvoorbeeld het lot vouwen of omkeren om zo andere visualisaties zichtbaar te maken op het device. Een voorbeeld hiervan is onderzoek van Disney research waarbij het draait om het tracken en herkennen van touch gestures op fysieke objecten, en die om te zetten naar virtuele reacties hierop. Als een gebruiker zijn kantoorkamer bijvoorbeeld even verlaat, verschijnt er op de deur ‘back in 5 minutes’.

Digitale objecten ‘vastpakken’

Een andere mogelijkheid is het fysiek ‘vastpakken’ van digitale objecten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Holodesk van Microsoft Research waarbij je digitaal geprojecteerde balletjes kunt vastpakken. Als dat later ook nog eens verrijkt wordt met luchtdruk verschillen, zou je echt kunnen voelen hoe die boormachine in de hand ligt en kun je ervaren hoe goed hij gaatjes boort. Dit zou een mooie toevoeging zijn voor allerlei retailers: van bouwbedrijf tot kledingwinkel.

Bij een usabilitytest van een van onze apps kwam naar voren dat mensen – eigenlijk heel intuïtief – proberen de digitale boormachine vast te pakken. Zo realistisch is het geprojecteerde beeld schijnbaar al. Mensen verwachten dat het kan, en daarom denk ik dat dit op den duur ook werkelijkheid zal worden.

Ook een blikje, gebouw, auto of mens herkend en verrijkt

Natuurlijk zijn niet alleen combinaties met gedrukte printmedia denkbaar: juist ook de alledaagse 3D-objecten zoals een frisdrankblikje, een gebouw, een auto of een mens zouden herkend kunnen worden en verrijkt met een virtuele toevoeging. De technologie is al zo ver dat het 3D-objecten kan herkennen: SLAM tracking. En dan worden de mogelijkheden eindeloos, de verweving van de werkelijkheid en het virtuele steeds naadlozer, en de user experience daardoor ook intuïtiever en interessanter.

Uitgelicht: Effectieve landingspagina’s (Frankwatching webinar)

Webinar effectieve landingspagina's

Ben je je aan het verdiepen in de conversie van je website? En vraag je je af hoe je de landingspagina's beter kunt inrichten? In het webinar 'Effectieve landingspagina's' leer je wat de belangrijkste elementen zijn van zo'n pagina. Verder leer je hoe je landingspagina's met behulp van Google Analytics kunt testen en optimaliseren!

Meer weten?

Interessant?

Lees dan ook onze andere artikelen over , , , , , , , , , , , .

Reacties

  1. Een goed artikel die mij wat meer kennis en inzicht heeft gegeven over augmented reality. Je zegt alleen in je artikel dat het mogelijk wordt om producten echt te laten leven. Tot nu toe is het zo dat de geprojecteerde beelden alleen nog maar stil kunnen staan, denk jij dat over een x aantal jaar het ook mogelijk is om deze beelden ook echt te laten bewegen en te laten “leven”?

    1. Dit kan nu al, je kunt namelijk 3D animatie gebruiken om objecten echt tot ´leven´ te brengen. Naast 3D animatie zou je in de toekomst ook kunnen denken aan video, wat een beetje lijkt op hologram projectie (maar dat niet is). De band Blof heeft daar bijvoorbeeld mee geëxperimenteerd: http://www.agentsafterall.nl/nieuws/5104/blof-wint-interactive-award-voor-augmented-reality-videoclip-zo-stil
      De uitvoering valt helaas nog een beetje tegen vind ik, maar het idee om videoprojectie te gebruiken is wel erg leuk en heeft ook zeker toekomst.

  2. Prima verhaal, Lieve. Vooral het voorbeeld van Disney spreekt mij erg aan. Het geeft aan de de toekomst er mogelijk uit gaat zien. Je ziet amper apparaten rond je lichaam. Maar de omgeving reageert en geeft informatie, afhankelijk wat je doet. Het zal alleen nog veel vaardigheden vergen, misschien een geheel nieuwe serie opleidingen, om hier goed mee om te gaan.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

Verschijnt je reactie niet, dan is deze mogelijk in de spam terechtgekomen. Mail ons dan even!