The Digital Growth Community
Nieuwsbrief Word member
menu Frankwatching Logo
{{total_count}} resultatenresultaat
Filter
{{$select.selected.label}}

Er zijn geen resultaten gevonden voor "{{search_query}}"

Bedoelde je misschien:

  • {{result.text}}
{{ result._id }}
Meer tonen
We are Watching...

{{filter.name}}

  • Blog
  • Academy
  • Jobs
  • Events
  • Kennisbank
  • Agenda
  • Over
{{total_count}} resultatenresultaat
Filter
{{$select.selected.label}}

Er zijn geen resultaten gevonden voor "{{search_query}}"

Bedoelde je misschien:

  • {{result.text}}
{{ result._id }}
Meer tonen
We are Watching...

{{filter.name}}

Alle artikelen Topics
  • Communicatiemanagement
  • Content
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Customermanagement
 
  • Data analytics
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Marketing technology
  • Online advertising
 
  • Online marketing
  • Samenwerken
  • Schrijven
  • SEO
  • Social media
Handig
  • Nieuwsbrief
  • Alle topics
  • Branches
Featured
  • Employee Experience
Artikel inzenden
Academy home Aanbod
  • Volledig overzicht
  • Trainingen
  • Opleidingen
  • Online cursussen
  • NIMA-opleidingen
  • Online leren
  • Incompany / maatwerk
 Populair
  • Analytics
  • Communicatie
  • Content(marketing)
  • Online marketing
  • Schrijven
  • SEO
  • Social media
Abonnementen
  • Membership
  • Opleiding op maat
Praktisch
  • Agenda
  • FAQ
  • Locaties/Virtual Classroom
  • Subsidies & regelingen
Featured
  • NIMA
Alle vacatures Werkzoekenden
  • Marketing
  • Communicatie
  • Content
  • VacatureAlert
Werkgevers
  • De mogelijkheden
  • Vacature plaatsen
  • Non-profitorganisaties
  • Employer branding
Vacature plaatsen
Alle Events Upcoming Events
  • Meetup AI-content
  • Employee Experience Event
  • Meetup SEO-content
  • SocialToday Event
  • Content Conference
  • Conversational Conference
Praktisch
  • FAQ
  • Spreker worden
  • Partner worden
Alle whitepapers & webinars Onderwerpen
  • Content
  • Content marketing
  • Conversie
  • Customer experience
  • Loopbaan
  • Marketing technology
  • Online marketing
  • Social Media
Leadgeneratie
  • Adverteerders
Aanmelden Kennisbank
Over Frankwatching
  • Ons verhaal
  • Team
  • Terms & Policies
  • Werken bij Frankwatching
  • Contact
Handig
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
  • Inzenden campagne
  • Frankwatching Studio
  • Auteur worden
  • Cookie-instellingen
Contact opnemen
  • Alle artikelen
  • Online marketing
  • Content
  • Social
  • Communicatie
  • Artikel inzenden
  • Overzicht
  • Trainingen
  • Opleidingen
  • Online cursussen
  • Incompany
  • NIMA
  • Agenda
  • Alle vacatures
  • VacatureAlerts
  • Voor werkgevers
  • Vacature Plaatsen
  • Home
  • Meetup AI-content
  • Employee Experience Event
  • Partner worden
  • Spreker worden
  • Alle whitepapers & webinars
  • Adverteren
  • Aanmelden Kennisbank
  • Ons verhaal
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
  • Studio
  • Team
  • Werken bij Frankwatching
  • Terms & Policies
  • Contact
  • Mijn nieuws
  • Mijn E-mailabonnementen
  • Mijn account
Innovatie

Dit zijn de nieuwe voorwaarden van Facebook: moeten we bang zijn?

284
0
- shares
Deel via WhatsApp Desktop
128 reacties
like
bookmark
Charlotte Meindersma van Charlotte's Law & Fine Prints
0 18 december 2014 om 08:00 6 minuten lezen

Op 1 januari 2015 gaan er nieuwe Facebook-voorwaarden in. Een paar weken geleden zagen we mensen in paniek al een verklaring op hun timeline plaatsen waarmee ze hun auteursrechten en privacy willen beschermen. Moeten we bang zijn voor deze voorwaarden en Facebook maar verlaten, of kunnen we er zelf wat tegen doen?

Nieuw Facebookbeleid in 2015

De nieuwe Facebookvoorwaarden zijn eigenlijk helemaal niet zo nieuw. De aanpassingen die gedaan zijn, zijn miniem. Facebook heeft bijvoorbeeld een ‘Privacy Basics‘-beleid gemaakt, dat het makkelijker zou moeten maken om je privacy-instellingen te veranderen. Deze informatie stond eerst in de gewone voorwaarden. Veel meer dan de informatie uit de voorwaarden te halen en in een apart document zetten, heeft het bedrijf dus niet gedaan.

Daarnaast is Facebook één en ander iets specifieker gaan uitleggen en benoemen. Ook dat zijn geen nieuwe regels. Ze zijn hooguit iets opener geworden.

Alle Facebook-diensten

De voorwaarden zijn van toepassing op alle Facebook-diensten en bedrijven. Dus ook op Instagram en Whatsapp, die Facebook heeft overgenomen. De voorwaarden en het privacybeleid van die diensten zijn ook nog steeds van toepassing. Ook dit is allemaal niet nieuw, maar het is misschien wel goed hier bewust van te zijn.

facebookbasics

Facebook’s Privacy Basics

Facebook verzamelt heel veel gegevens

Facebook verzamelt heel veel gegevens. Uiteraard van alles wat je zelf op Facebook plaatst en wat jij op Facebook allemaal doet. Maar ook wanneer iemand anders iets over jou online plaatst, zoals een foto of andere gegevens. Of wanneer een ander jou tagt in een foto of bericht. Daarnaast verzamelt Facebook gegevens van apps die je via Facebook gebruikt, bekijkt Facebook hoe je jouw apparaten, zoals je computer en telefoon gebruikt, wanneer je op Facebook ingelogd bent en bekijkt Facebook welke apparaten dit zijn. Klinkt eng? Google doet het ook!

Ga je naar een website waarop Facebook gebruikt wordt, zoals een share-button, en jij bent ingelogd op Facebook, mag Facebook jou daar ook volgen en die gegevens verzamelen. Daarnaast registreert Facebook hoe je omgaat met advertenties op Facebook en wat je vervolgens doet. Of je bijvoorbeeld de website van dat bedrijf bezoekt of daar iets koopt. Als je via Facebook iets koopt, worden je betalingsgegevens verzameld.

Hoe gebruikt Facebook deze gegevens?

Natuurlijk om de dienst te verbeteren, om beter berichten te selecteren en om advertenties beter te kunnen targetten. Facebook stelt persoonlijke gegevens niet direct beschikbaar aan adverteerders. Wel stelt Facebook een profiel op van jouw gegevens. Geanonimiseerd als het ware. Deze gegevens worden (in bulk) wel beschikbaar gesteld aan adverteerders, zodat zij kunnen bepalen aan wie advertenties worden getoond. Een adverteerder kan bijvoorbeeld aangeven aan welk geslacht, welke leeftijd, binnen welk geografisch gebied en met welke interesses de advertenties getoond worden.

gegevensbeleid

Facebook’s aankondiging van de Data Policy.

Wie kan jouw gegevens zien?

Alle gegevens die openbaar zijn, zijn ook werkelijk openbaar. Iedereen kan ze zien en ze worden ook geïndexeerd door zoekmachines. Dat zijn in elk geval je naam en profielfoto. Maar als jij meer gegevens openbaar stelt, is er dus ook meer om te indexeren. Dit kun je zelf regelen bij de privacy-instellingen. Maar niet over alles heb je evenveel controle. Zo staat in de Data Policy het volgende:

In sommige gevallen kunnen mensen met wie je deelt en communiceert, deze inhoud downloaden en opnieuw delen met anderen op en buiten onze diensten. Als je reageert op het bericht van iemand anders of iemands inhoud leuk vindt op Facebook, bepaalt die persoon wie je reactie kan zien en leuk kan vinden. Als de doelgroep van die persoon is ingesteld op openbaar, is je reactie ook openbaar.

en

Andere mensen kunnen onze diensten gebruiken om inhoud over je te delen met een doelgroep naar keuze. Als mensen bijvoorbeeld een foto van je delen, je noemen in een bericht of je taggen op een locatie, of informatie over je delen die je met hen hebt gedeeld.

maar ook

Als je iemand tagt, kunnen die persoon en zijn/haar vrienden je verslag zien, ongeacht het publiek dat je zelf hebt geselecteerd. Hetzelfde geldt voor wanneer je een tag goedkeurt die iemand anders aan je verslag toevoegt.
Denk altijd goed na voordat je iets plaatst. Net zoals wanneer je iets op internet zet of verzendt via een e-mail, kan informatie die je op Facebook deelt worden gekopieerd of verder worden gedeeld door iedereen die je informatie kan zien.

Hoe goed je dus ook je eigen privacy-instellingen regelt, door taggen kunnen anderen jouw status-update alsnog zien. Dus ook mensen waar je eerst niet mee had willen delen.

Uiteraard kan Facebook al jouw gegevens zien. Ook als je ze op privé zet. Het is een publiek geheim dat Facebook-gegevens deelt met de NSA en het vermoeden bestaat dan de Nederlandse overheid via die weg ook weer gegevens over Nederlanders verzamelt.

Adverteren met profielfoto’s

Facebook geeft adverteerders de mogelijkheid om status-updates te sponsoren. Een adverteerder betaalt er dan voor een status-update bij jouw vrienden extra zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld omdat je heel positief bent geweest over een bepaald product. Zo’n persoonlijke aanbeveling is heel waardevol voor adverteerders, omdat mensen een persoonlijke aanbeveling hoger waarderen dan een gewone advertentie. Facebook deed dit al en het mocht ook al, maar Facebook is hier nu meer open over.

Krijgt Facebook auteursrecht op je content?

Heb je de verklaringen gelezen die een paar weken geleden rondgingen? Mensen hoopten op die manier hun auteursrechten te beschermen. De regels van Facebook over auteursrecht zijn al jarenlang hetzelfde. Wat is er aan de hand?

Op het moment dat je een Facebook-account aanmaakt en later als je akkoord blijft gaan met wijzigingen, ga je akkoord met de voorwaarden van Facebook. Zolang hier niets in staat wat niet kan of mag, is er niets aan de hand en mag Facebook deze voorwaarden stellen. In deze voorwaarden heeft Facebook een licentie opgenomen. In die licentie staat wat Facebook met jouw content mag doen.

Je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Je geeft hiermee niet je auteursrechten weg, maar je geeft Facebook wel een zeer uitgebreide licentie om jouw content, zoals teksten, foto’s en filmpjes, te mogen gebruiken. Facebook mag deze licentie zelfs overdragen aan derden, zonder jou daarvoor om extra toestemming te vragen of om jou daarvoor te betalen. Dat wil zeggen dat Facebook inderdaad foto’s aan derden mag verkopen, zoals aan adverteerders en dat Facebook jouw content mag gebruiken voor eigen promotie.

Als je de content verwijdert of je account opzegt, stopt de licentie

Dat Facebook dit mag, wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat ze het ook zullen doen. Zolang ze het nog kunnen maken, zullen ze gebruik maken van hun mogelijkheden, maar wanneer er hierdoor teveel gebruikers weglopen of minder gebruik van hun dienst maken, zullen er mee stoppen. Als je de content verwijdert of het account opzegt, houdt ook de licentie op te bestaan. Bedenk echter wel dat wanneer jouw content al door derden gedeeld is, door jouw vrienden bijvoorbeeld, jouw vrienden wel nog aan de voorwaarden gebonden zijn en er dus via hen alsnog een licentie op de content rust.

Hoe kun je je gegevens en auteursrechten beschermen?

Zoals iedereen al zegt: gewoon door niet te delen of door je account op te heffen. Dat is de beste optie. Wil je toch nog graag van Facebook gebruik maken, omdat er nu eenmaal veel vrienden zijn die er gebruik van maken, bedenk dan simpelweg goed wat je wilt delen. Bedenk dat Facebook veel met jouw content mag doen en dat je niet volledig je privacy kunt beschermen. Wil je voorkomen dat mensen per ongeluk jouw updates kunnen delen of dat het meer zichtbaar wordt doordat er iemand getagd wordt? Deel je verhalen dan via meer afschermde apps. Zelfs Facebook’s Whatsapp is dan nog een betere optie.

Moet je je account opheffen?

Als je voorheen akkoord was met de voorwaarden van Facebook, zul je dat nu ook nog zijn. Er is namelijk inhoudelijk nauwelijks iets veranderd. Het advies blijft daarom om altijd goed na te blijven denken wat je online deelt. Of dat nu op Facebook is of ergens anders.

Illustraties met dank aan Fotolia.

Lees 128 reacties
Anderen lazen ook
  • De 20 belangrijkste Google Ads & Analytics-updates
  • Hoe omzeil je de iOS 14-update en laat je social advertising alsnog werken?
  • First party data first! Antwoord op de belangrijkste vragen

Over de auteur

Charlotte Meindersma van Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte is ondernemer en marketingjurist. Ze helpt bedrijven en ondernemers met het oplossen van marketingproblemen, zodat ze op eerlijke wijze klanten aantrekken, boetes voorkomen of oneerlijk gedrag van concurrenten gestopt wordt.

45 artikelen Meer over Charlotte Meindersma

Lees meer over Innovatie

Innovatie
Fw+ NieuwsAlert Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Innovatie wordt gepubliceerd.
Het door u ingevulde e-mail adres is niet correct.
Social media
Fw+ NieuwsAlert Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Social media wordt gepubliceerd.
Het door u ingevulde e-mail adres is niet correct.
Facebook
Fw+ NieuwsAlert Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Facebook wordt gepubliceerd.
Het door u ingevulde e-mail adres is niet correct.
Privacy
Fw+ NieuwsAlert Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Privacy wordt gepubliceerd.
Het door u ingevulde e-mail adres is niet correct.
Facebook voorwaarden Facebookaccount Tech
Actueel
  • 14:00 Van Black Friday naar Black FridAI: de AI-mogelijkheden
  • 11:00 Is Vlaamse verfijning in zakelijke e-mail nodig?
  • 08:00 Adverteer met het weer: wat je kan met weather based targeting
  • wo Ruim je cloud op & 4 andere tips om sneller en duurzamer te werken
  • wo YouTube-update: deze handige AI-functies komen eraan
Populair
  1. Arbeidsmarkt- & recruitmenttrends: dit heeft 2024 voor je in petto
  2. ChatGPT als allround tekstpartner in je schrijfproces [+ handig voorbeeld]
  3. In 9 stappen naar de perfecte briefing voor een nieuwe website
  4. De AI Act komt eraan: hier moet je rekening mee houden
  5. De impact van AI op de klantreis & je search-strategie
Agenda

Agenda

  1. okt 10

    Contentcreatie met AI

    Training

    Nieuw!
  2. okt 10

    Korte video’s voor TikTok en Instagram

    Training

  3. okt 19

    ChatGPT voor SEO & copywriting

    Training

Meer agenda-items

Reacties (128)

Log in

Antwoord annuleren

We wijzen je op ons privacybeleid en onze voorwaarden.

  • Wouter Schikhof
    18 december 2014 om 9:46

    Dank je wel goed artikel en mooie samenvatting. Ik ben wel van mening dat er meer sensibilisering zou moeten gebeuren rondom privacy op het Internet. Zelf ben ik zeer bewust en hou ik zeer goed in de gaten wat er publiek toegankelijk is maar dat is misschien beroepsmisvorming. Veel mensen om mij heen beseffen zich dit allemaal niet. Er is nog een lange weg te gaan dus dit artikel gaan we maar eens delen om hen bewust te maken!

    0 likes
    reageer
  • Pleun
    18 december 2014 om 14:27

    Lees ik dit artikel http://nos.nl/artikel/2009136-gaat-facebook-je-foto-s-gebruiken-in-reclame.html dan verkeerd? Ik krijg namelijk de indruk dat dit elkaar tegenspreekt.

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      18 december 2014 om 15:16

      Dat spreekt elkaar zeker tegen. Zo zijn er wel meer artikelen en bijvoorbeeld ook een interview op radio 1.

      Het probleem is dat ze de nieuwe en de oude voorwaarden niet naast elkaar hebben gelegd en daardoor niet zien wat het verschil is. Of eigenlijk: hoe erg er geen verschil is. Mijn vermoeden is dat ze slechts de nieuwe voorwaarden hebben gelezen en er van uit zijn gegaan dat alles wat daar in staat ook werkelijk nieuw is.

      Hetzelfde geldt bovendien voor het onderzoek van het CBP

      0 likes
      reageer
  • Mobiele trends van 2015: smartwatch, mobile commerce & controle
    18 december 2014 om 14:55

    […] En dan hebben we het ineens niet meer alleen over Google en Apple, maar ook over contentreuzen als Facebook, LinkedIn, Twitter en op de zakelijke markt zeker ook Microsoft. En dankzij koppelingen van derden […]

    0 likes
    reageer
  • Pleun
    18 december 2014 om 23:38

    Ja en dat maakt het voor iedereen verwarrend.. NOS vind ik toch wel een echte journalistieke achtergrond hebben en daardoor automatisch vertrouwen geven in de expertise van een artikel. En als Frankwatching iets heeft dan ga ik daar ook wel vanuit.. Dilemma 🙂

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      19 december 2014 om 9:16

      Dat snap ik!
      Mijn vertrouwen in media is wel wat gedaald, omdat er over juridische zaken wel vaker informatie naar buiten komt die niet helemaal (of zelfs helemaal niet) klopt). Ik vraag me af hoeveel er van de overige informatie nog klopt.
      Alhoewel ik moet toegeven dat ik ook heel makkelijk ben in het vertrouwen van berichtgeving als het uit bepaalde bronnen komt. Dat moet ook, denk ik, anders is nieuws nutteloos geworden.
      En tsja, op basis waarvan zou je mij nu vertrouwen 😉

      0 likes
      reageer
  • Mieke
    19 december 2014 om 11:15

    Toch is mij iets nog steeds niet duidelijk.
    Als ik iets deel, zoals een foto, met alleen vrienden, mag Facebook in de onderstaande situaties nu wel of geen gebruik maken van deze gegevens:
    1. Ik deel een foto met alleen vrienden zonder te taggen, en er wordt alleen geliked of gereageerd zonder taggen.
    2. Ik deel een foto met vrienden en tag iemand in het bericht, en degene die ik tag deelt het verder niet openbaar en er wordt ook niets verder getagd
    3. Ik deel een serie foto’s met vrienden via een link naar een online fotoalbum, dus niet direct op FB
    Eigenlijk is het mij dus niet duidelijk of echt alles gebruikt kan worden, of alleen gegevens die uiteindelijk door taggen, downloaden of op een andere manier delen, openbaar komen te staan. Eigenlijk dacht ik ook dat als ik een foto deel met vrienden, en een vriend deelt het weer op zijn tijdlijn (zonder te downloaden), de foto niet toegankelijk is voor personen die niet in mijn vriendengroep zitten.
    Ik ben toch echt wel benieuwd naar deze antwoorden.

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      19 december 2014 om 11:28

      We moeten eerst iets onderscheiden: de licentie (auteursrecht) en je persoonsgegevens (privacy).

      Voor alle foto’s die je upload naar Instagram of Facebook en teksten die je upload naar Facebook, mag Facebook gebruiken. Je geeft namelijk een wereldwijde, ongelimiteerde licentie om het te gebruiken, te sublicentieren en over te dragen.

      Jouw persoonlijke gegevens mogen ze niet zomaar gebruiken. Daarom mogen ze jouw naam en andere persoonlijke gegevens niet zomaar met iedereen delen. Je profielfoto en naam zijn overigens wel altijd openbaar. Dat kun je niet veranderen.

      0 likes
      reageer
      • Mieke
        19 december 2014 om 12:11

        Dus echt alle (!!) foto’s die ik op FB plaats mogen ze gebruiken voor bijv. advertenties o.i.d. ongeacht met wie ik het deel?
        Dus stel ik heb als profielfoto een bloem, maar heb een foto van mijzelf gedeeld met vrienden, dan kan deze foto toch via bijv. een advertentie ineens ergens opduiken? Of kan deze foto alleen op FB worden getoond?
        Een (pas)foto van mijzelf is dan dus niet persoonlijk?

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        19 december 2014 om 13:08

        Een pasfoto is wel een persoonsgegeven. Maar Facebook wijst erop dat die foto’s gebruikt kunnen worden. Ook als iemand anders het naar FB uploadt.

        Ik denk overigens niet dat FB hier op grote schaal gebruik van zal maken hoor. Dan lopen er vast te veel mensen boos weg.

        Het sponsoren van updates (die dus alleen gezien kan worden door het publiek dat jij daarvoor geslecteerd hebt) lijkt me wel iets dat ze gaan doen.

        0 likes
        reageer
    • Koosje
      22 december 2014 om 22:50

      Ik twijfel of het gegeven antwoord juist is. In de av van Facebook staat namelijk: ‘Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen:’
      Afhankelijk van je privacy instellingen..

      0 likes
      reageer
      • marije
        22 december 2014 om 23:45

        Ja dat vroeg ik me ook al af, daar gaat de schrijfster van dit artikel niet op in. Dat zou betekenen dat alleen openbaar ingestelde en gedeelde foto’s te gebruiken zijn

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        23 december 2014 om 13:04

        In theorie moet Facebook inderdaad rekening houden met de privacy-instellingen. Maar zodra iemand anders dus de foto of tekst gedeeld heeft of geupload heeft en die persoon wel alles openbaar deelt, mogen dus alle beelden en teksten gedeeld en gebruikt worden.

        0 likes
        reageer
  • Bart
    19 december 2014 om 11:26

    Vraagje…
    Mag je selectie foto’s downloaden van facebook, (bijvoorbeeld van een fb nieuwspagina die foto’s tonen van een lokaal evenement) en daar vervolgens een leuk fb album van maken? Natuurlijk is het wel ze netjes om de bron/maker erbij te zetten. Maar mag dat eigenlijk zonder vooraf toestemming te vragen?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      19 december 2014 om 11:29

      Nee. Alleen Facebook heeft een licentie gekregen van de persoon die de foto’s heeft geupload. Je mag dus niet zonder toestemming de foto’s of teksten op een andere manier verspreiden. Je mag wel de share-button gebruiken.

      0 likes
      reageer
      • Bart
        19 december 2014 om 11:46

        Weet je dat zeker Charlotte? Ik heb begrepen dat dit wel mag, mits je het op fb laat zien met bron en maker erbij. Verder verspreiden op een website of via twitter of andere media mag sowieso niet zonder toestemming van de maker.

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        19 december 2014 om 11:50

        Ja, dat weet ik zeker. Dat is namelijk zoals het auteursrecht werkt. Daar zullen ze in de VS vanwege fair use misschien wat soepeler mee omgaan, maar in de EU is dat veel strenger.
        Je zou het wel als citaat mogen gebruiken, maar dat doe je niet wanneer je het alleen in een foto-album zet. Dan zou er een heel epistel onder moeten staan.

        0 likes
        reageer
  • Bart
    19 december 2014 om 12:05

    Bedankt voor je reactie Charlotte. Kan de info zeer waarderen. Wat bedoel je met een epistel? Toestemming van de maker?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      19 december 2014 om 13:10

      Daar bedoel ik eigenlijk een lang stuk tekst mee. Van ‘een heel epistel schrijven’. Hoeft niet per se heel formeel te zijn hoor. Maar om een foto als citaat te kunnen gebruiken moet de foto ondergeschikt zijn aan de tekst die er bij hoort.

      0 likes
      reageer
  • corrie wolters
    19 december 2014 om 13:57

    Wat ik niet begrijp is hoe er verkeerde info op facebook kan verschijnen. Zo zou ik gestudeerd hebben aan een universiteit in China, gewerkt hebben bij Aventura – (heb geen idee wat dat is)geen hogere opleiding hebben genoten, iets hebben met Bezield verband en de Pauspetitie. En dat staat allemaal bij mijn foto…

    0 likes
    reageer
  • Kok van der Meij
    19 december 2014 om 15:34

    Mooie duidelijke uitleg en terecht FB heeft hier al eerder melding van gemaakt, wat ik mij afvraag is hoe het zit met het auteursrecht en het vermelden van de auteur zelf. staan de algemene voorwaarden van FB boven het auteursrecht? en wat als FB niet een bron vermelding doet? is it niet wettelijk vastgelegd en wat als deze regels per land verschillend zijn hoeft FB daar geen rekening mee te houden?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      19 december 2014 om 15:38

      Op zich vraagt Facebook slechts om de volgende licentie:
      ” je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie).”
      Ze melden niets over naamsvermelding. Dat zou betekenen dat ze dus inderdaad aan naamsvermelding moeten doen bij gebruik van een foto.

      0 likes
      reageer
  • Erik Rozendal
    19 december 2014 om 16:48

    Als ik i.p.v. de foto een link naar de foto plaats… Hoe werkt dit? Is dan alleen de link voor gebruik van fb of ook die foto direct in die link??

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      20 december 2014 om 16:09

      Als het echt alleen een link is, mag alleen de link gedeeld worden. Het vervelende is wel dat sommige websites, zoals bij gebruik van WordPress, er als het ware toestemming wordt gegeven om de foto op Facebook over te nemen. Dat gebeurt op een bepaalde manier dus ook.

      0 likes
      reageer
  • marije
    19 december 2014 om 18:14

    Hoe zit het met foto’s die alleen voor mijzelf zichtbaar zijn? Mag facebook die ook gebruiken?

    0 likes
    reageer
    • Anna
      23 december 2014 om 11:35

      dit wil ik ook graag weten. foto’s die ik upload en niet deel, of bijv. alleen met mezelf of alleen met enkele vrienden, mag fb die ook gebruiken? als dat wel zo is dan zou dat namelijk betekenen dat het geen zak uitmaakt of je je foto’s op ‘openbaar’ of op ‘delen met vrienden’ of op ‘delen met mezelf’ zet… dan is dat gewoon helemaal fake!

      en hoe zit het met de teksten (chat) die je deelt met vrienden, gewoon de prive-msn-achtige gesprekken? mag fb die ook inkijken en gebruiken en bewaren, ook als je ze delete?

      0 likes
      reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        23 december 2014 om 13:00

        Facebook mag de foto’s alleen gebruiken binnen het bereik dat je zelf hebt aangegeven. MAAR: Als iemand anders jouw content heeft gedeeld of jouw foto’s of teksten op Facebook heeft geplaatst, mag Facebook de content delen volgens de settings van die persoon. Dus als die derde het wel openbaar heeft geplaatst, mag Facebook en diens afnemers het ook openbaar gebruiken.

        0 likes
        reageer
  • jeannie
    19 december 2014 om 19:01

    Hoe zit het met de foto’s op facebook van minderjarigen dan?

    0 likes
    reageer
  • Ria
    20 december 2014 om 7:40

    Er wordt gezegd dat whatsapp een betere optie is maar die mogen ook al heel lang iedere foto die je via whatsapp verstuurd gebruiken voor reclame en doorverkopen aan derden

    0 likes
    reageer
  • Wouter
    20 december 2014 om 11:23

    Mooi, helder artikel, dank je wel. Dit heeft een hoop opgeklaard. Wel heb ik nog twee prangende vragen:

    1. Stel dat Jan een groot fan is van artiest X. Hij heeft wat foto’s van de site van artiest X gedownload en besluit deze op zijn Facebookpagina te zetten. Jan heeft zelf natuurlijk geen rechten op deze foto’s. Hoe zit dat dan met de licentie die Facebook op deze foto’s ‘krijgt’?

    2. Jan plaatst een link naar een YouTube-filmpje van de nieuwe single van artiest X op zijn Facebookpagina. Kan Facebook in dit geval ook auteursrechten, op content die gelinkt wordt, claimen?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      20 december 2014 om 16:15

      1. In de voorwaarden staat ook dat je geen werken mag gebruiken waar je geen rechten toe hebt. De auteursrechthebbende kan via het copyright klachtensysteem de foto laten verwijderen. Daarnaast zou Facebook de plaatser kunnen aanspreken op de schade die Facebook hierdoor heeft geleden. Ook kan de auteursrechthebbende meteen de plaatser aanspreken.

      2. Facebook kan per definitie geen auteursrecht claimen. Hooguit een gebruiksrecht (licentie). Links mogen altijd gedeeld worden. Toegang hebben tot een bepaald werk geeft nog geen gebruiksrecht.

      0 likes
      reageer
  • Jeroen
    20 december 2014 om 17:16

    uitstekend artikel, Thanks!. Dit geeft wel meer duidelijkheid!

    0 likes
    reageer
  • Net
    20 december 2014 om 18:05

    Er schijnt weinig veranderd te zijn waaruit blijkt dat “we” inderdaad niet altijd de kleine lettertjes lezen. Wat ik me afvraag is: heb veel foto’s van m’n kids in m’n album. Meeste nooit geplaatst in status oid, maar wel geüpload . Kunnen ze die nou ook gebruiken? Of kan ik ze dan maar beter verwijderen? kunnen dus ALLEEN foto’s van je status worden gebruikt? Of van alles?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      20 december 2014 om 18:08

      Je geeft een licentie voor alle geuploade content.

      0 likes
      reageer
    • NB
      11 november 2015 om 12:31

      Je hebt al geupload, dus de licentie is al gegeven.

      0 likes
      reageer
  • Net
    20 december 2014 om 18:16

    En dat geldt dus ook voor WA? Maar inhoud van berichten kunnen ze niet zien toch? Dus ook niet foto’s die je naar elkaar verstuurt? Of ben ik zo aan het stressen dat ik het niet meer duidelijk zie? In het kort: beter verwijder ik alle foto’s in mijn albums op fb? Zijn bepaalde personen die ze echt niet mogen zien ook niet via fb van anderen door likes en delen…

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      23 december 2014 om 11:23

      WhatsApp is een dienst van Facebook. Ze kunnen de inhoud vast lezen. Ze geven dus in elk geval aan die informatie te gebruiken om je beter gerichte advertenties op Facebook te kunnen bieden.

      0 likes
      reageer
  • Ans van Oldenbarneveld
    20 december 2014 om 20:13

    nu hoorde ik dat de privacy in Duitsland strenger is en dus ook het enige land in Europa waar Facebook niet zo maar je foto’s e.d. mag gebruiken. Wij wonen in Duitsland, maar hoe zit het als wij met onze mobiel in Nederland op Facebook gaan? Aangezien wij aan de grens wonen hebben wij een Nederlands mobiel nummer.

    0 likes
    reageer
  • Stephan van der Heijden
    20 december 2014 om 23:22

    Hoe haal ik een heel album met foto’s in een keer weg?
    Ik heb er honderden foto’s op staan en ga ze niet één voor één weghalen.

    Alvast heel erg bedankt!

    0 likes
    reageer
  • Stephan van der Heijden
    20 december 2014 om 23:31

    Hoe haal ik een album met foto’s in één keer weg of leeg?

    Ik heb er honderden foto’s op staan en wil ze niet één voor één verwijderen.

    Krijg het zelf niet voor elkaar..,,,

    Alvast heel erg bedankt als u de oplossing hebt.

    MVG
    Stephan

    0 likes
    reageer
  • emma
    21 december 2014 om 18:37

    Tip: ik bewerk mijn pasfoto met Picasa tot een getekend exemplaar. Je foto is dan niet meer te misbruiken. Bovendien ben je ontraceerbaar op Google bv.

    0 likes
    reageer
    • NB
      11 november 2015 om 12:32

      Om de foto op Picasa te bewerken heb je de originele dus al eerst geüpload…..
      Waarom denk je dat die foto weg is?

      0 likes
      reageer
  • Miranda
    21 december 2014 om 22:30

    Kan je vertellen hoe het zit met de besloten groepen op Facebook? Hoe besloten zijn die dan eigenlijk?
    En als ik het goed begrijp mag fb foto’s en status updates gebruiken voor iedereen ook al heb je een bepaald publiek (zoals alleen goede vrienden) geselecteerd?
    Alvast bedankt voor je reactie.

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      23 december 2014 om 11:27

      In de basis mag Facebook de foto’s en updates alleen gebruiken voor het publiek dat jij geselecteerd hebt, maar zodra iemand anders jouw update deelt of jouw foto’s deelt (of download en weer upload), dan geldt het publiek dat die persoon heeft geselecteerd. Het is daarom veiliger om er van uit te gaan dat Facebook het altijd mag delen.

      Over groepen zou ik op moeten zoeken. Als het goed is kunnen anderen het in elk geval niet zien. Maar Facebook mag die content in elk geval binnen die groep voor advertenties etc. Of zij de content die daar geplaatst is ook ruimer mogen gebruiken zou ik dus op moeten zoeken.

      0 likes
      reageer
      • annabel
        18 maart 2015 om 19:26

        Eerste keer dat ik deze vraag zie verschijnen Charlotte en ben hier blij mee, want ik loop al een tijdje rond met een soortgelijk probleem. Ik ben beheerder van een BESLOTEN groep met een groot aantal leden. Natuurlijk kunnen we nooit helemaal uitsluiten dat er ‘anders-denkenden’ meelezen, maar irriterend/frustrerend is wel te merken dat één van de leden (bewust onder pseudo aangemeld bij nader inzien, profiel niet te achterhalen) een aparte ‘tegen’-pg heeft aangemaakt waarop screenshots worden gedumpt (vanzelfsprekend zonder de relativerende reacties die het topic in een ander licht zetten). Weliswaar heel kundig met de namen doorgestreept, maar die personen zijn regelmatig wel degelijk herkenbaar door inhoud + reacties… Mag dat, kan dat? We hebben al meerdere malen klacht neergelegd bij FB, maar die zijn hier niet op ingegaan. Is hier een oplossing voor of moeten we er ‘gewoon maar mee leven’?

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        19 maart 2015 om 11:13

        Een screenshot maken is een kopie, dat zou van de auteurswet dus al niet mogen. Wat betreft de privacy is het een minder groot probleem, omdat het verder wel geanonimiseerd is.

        Maar over screenshots zegt FB natuurlijk niets. Dus wat dat betreft kun je geen beroep doen op de voorwaarden van FB.

        0 likes
        reageer
  • k.
    22 december 2014 om 12:24

    waarvoor worden je foto’s en gegevens gebruikt ?

    0 likes
    reageer
  • Internet Invasie | Evelien!
    22 december 2014 om 13:51

    […] Frankwatching zegt overigens dat het niet zo erg veranderd is, de voorwaarden van Facebook. Of we het moeten geloven weet ik niet, maar het neemt niet weg dat we steeds afhankelijker worden van het internet. […]

    0 likes
    reageer
  • Maddie V
    22 december 2014 om 17:47

    Vanaf FB en Instagram mogen ze dus alle foto’s delen. Maar de foto’s die je via Whatsapp verstuurd toch niet?

    0 likes
    reageer
  • Jordy
    22 december 2014 om 18:45

    Wat is het verschil met Google+ ? Hanteren die ook dit soort voorwaarden?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      23 december 2014 om 11:43

      Google+ is eigenlijk nog erger. Alle Google diensten zijn namelijk met elkaar verbonden en Goolge heeft ook alle voorwaarden met elkaar verbonden. Google mag zelfs je e-mail lezen (hence de advertenties bij je e-mails). In die zin zijn de voorwaarden van Google veel erger dan die van Facebook en zijn de voorwaarden van Google ook juridisch meer verwerpelijk.

      0 likes
      reageer
      • E
        29 december 2014 om 18:39

        als je geen google+ acount hebt, maar wel chrome en gmail gebruikt. zit je dan ook aan die voorwaarden vast ??

        en hoe zit het met facebooks, whatsapp. als whatsapp van facebook is, dan veranderen daar toch ook de privacy voorwaarden voor ?

        ik kan uit de engelse verklaring niet echt halen, of mijn whatsapp berichten nu ook belezen worden, en eventueel informarie doorverkocht word. etc etc

        0 likes
        reageer
  • De lifter | Postman
    23 december 2014 om 1:00

    […] vanuit zijn naïviteit, gebeurt hem ook nauwelijks iets. Die wordt niet bang van wat veranderende Facebook-voorwaarden. Ziet alleen de kansen van het nog beter afgestemd zijn op informatie. Die ziet ook in dat als je […]

    0 likes
    reageer
  • R. Geerts
    23 december 2014 om 2:31

    Jammer dat je zo slecht kunt lezen Frank.
    In de nieuwe voorwaarden (zie punt 2.1 en 9.1, en 9.2 en 9.3 staat heel specifiek ook wereldwijd alle copyright en -alle- intellectuele eigendomsrechten genoemd. Geldt dus ook voor foto’s.
    En het maakt geen bal uit of je dat nu wel of niet deelt. Zo gauw je het op facebook gebruikt, mag facebook er gebruik van maken of het doorverkopen aan adverteerders.
    Of dat snel gaat gebeuren met foto’s is een tweede. Maar ze mogen het wel, ze mogen het aanpassen, herpubliceren, er aan verdienen, wat ze maar willen en jij hebt geen poot om op te staan. Want tevens staat er heel duidelijk dat alle rechten verlegd worden naar de US.
    Dus ben je het ergens niet mee eens, mag je in de US je recht gaan proberen te halen.

    Het zou beter zijn als je wat beter zou lezen in plaats van onjuiste info te verstrekken.

    0 likes
    reageer
  • R. Geerts
    23 december 2014 om 2:39

    Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

    Copyright wordt niet specifiek genoemd, maar de rest dus wel. Overdraagbaar, royaltyvrij, wereldwijde licentie… Het zegt genoeg.

    Overigens hanteert Google+ soortgelijke voorwaarden helaas. Die hebben zelfs een tegenstrijdigheid staan specifiek op dit vlak. Eerst zeggen ze “wat van jou is blijft van jou” en een regel er onder staat er dat je alle rechten over draagt aan Google. Lekker duidelijk dus.

    0 likes
    reageer
    • Bert
      31 december 2014 om 13:39

      Maar de crux zit ‘m toch juist in het feit dat copyright niet genoemd wordt. Copyright en gebruiksrecht zijn twee verschillende zaken…

      0 likes
      reageer
  • Miranda
    23 december 2014 om 14:52

    Dank je wel voor je reactie op mijn vraag. Verhelderend.Dat van die privé groepen vind ik nog wel interessant om te weten. Mocht je hierop nog een antwoord vinden dan hoor ik dat graag.

    0 likes
    reageer
  • Jaere Dalsen
    23 december 2014 om 18:53

    Ik vind het nog steeds verwarrend. Jammer dat het artikel geen antwoord geeft op belangrijke vragen.

    1. Eigent Facebook zich die rechten nou ´alleen maar´ toe als iets gedeeld wordt, of voor gewoon alles wat je op Facebook plaatst?

    2. En hoe zit het bijvoorbeeld met foto´s en tekst die je alleen zichtbaar voor vrienden en/of familie plaatst?

    3. En hoe zit het met portretrecht als je een foto plaatst op Facebook van jezelf met vrienden? Dei vrienden hebben er dan niet om gevraagd.

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      23 december 2014 om 19:35

      1. Facebook eigent zich geen rechten toe. Facebook gebruikers geven aan Facebook een licentie voor ALLE content die zij online plaatsen. Facebook zal deze licentie inzetten met inachtneming van de privacyinstellingen van de gebruiker, tenzij de content ook door een derde is gedeeld, waardoor de content openbaar is geworden.
      2. Facebook zal die content, in beginsel, slechts binnen diezelfde personen gebruiken en tonen. Indien een van die vrienden de content deelt, waardoor de content openbaar wordt, mag ook Facebook de content openbaar gebruiken.
      3. Facebook heeft geen portretrecht geregeld. De gebruiker geeft een licentie voor min of meer ongelimiteerd gebruik. Dat wil in beginsel zeggen dat de portretrechten via de gebruiker geregeld moeten zijn en anders de gebruikelijke portretrechtelijke regels van toepassing zijn.

      0 likes
      reageer
      • Koosje
        23 december 2014 om 21:53

        Met als toevoeging: content die jij deelt met “alleen vrienden” is alleen zichtbaar voor gezamenlijke vrienden wanneer iemand dit deelt op zijn of haar eigen tijdlijn.

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        23 december 2014 om 22:21

        Tenzij die vrienden het dus niet braaf via de share knop delen, maar de content op een andere manier delen.

        0 likes
        reageer
  • Koosje
    23 december 2014 om 22:14

    Link waarin staat beschreven dat inhoud die jij deelt met “alleen vrienden”, nadat deze jouw bericht delen ook alléén zichtbaar blijft voor jouw vrienden. Ongeacht de privacy instelling die wordt gebruikt door degene die jouw bericht deelt.
    https://www.facebook.com/help/www/569567333138410?sr=49&query=Kunnen%20vrienden%20mijn%20inhoud%20publiekelijk%20dele&sid=0vEnBG9I5bqpSx4GP

    Belangrijk detail dat hierboven meermalen verkeerd wordt geformuleerd!

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      23 december 2014 om 22:20

      Tenzij die vrienden het dus niet braaf via de share knop delen, maar de content op een andere manier delen.

      0 likes
      reageer
      • Koosje
        23 december 2014 om 22:32

        Lijkt me nogal omslachtig, nietwaar?
        Ik vond deze nuancering erg op zijn plaats, mensen zitten al te hoog op die kast 😉

        0 likes
        reageer
      • Charlotte MeindersmaAuteur
        24 december 2014 om 10:16

        Het gebeurt vaker dan je denkt! Juist omdat mensen het jammer of vervelend vinden dat ze iets niet openbaar kunnen delen. Dan werken ze er omheen door het te copy-pasten. Zoveel werk is dat tenslotte niet.

        Mensen denken nu vooral dat hun gegevens verkocht worden. Daar gaat de heisa over. Die gegevens werden en worden niet verkocht. Daar verleen je namelijk ook helemaal geen toestemming voor.

        0 likes
        reageer
  • Max
    24 december 2014 om 1:22

    Ik ben het niet eens met het volgende:”Dat wil zeggen dat Facebook inderdaad foto’s aan derden mag verkopen, zoals aan adverteerders”. Dit wordt door de voorwaarden en door een Facebook vertegenwoordigen tegengesproken.

    Facebook mag je foto’s gebruiken, maar dat ‘gebruiken’ is wel gebonden aan limieten. Verkopen hoort daar niet bij (zie artikel 17). Artikel 9.2 zegt: “We geven je inhoud of informatie niet zonder jouw toestemming aan adverteerders.” Nergens staat dat je automatisch toestemming geeft voor het doorverkopen van inhoud aan derden.
    (ik verwijs naar de nieuwe voorwaarden https://www.facebook.com/legal/terms/update)

    Arno Lubrun, de Facebook-baas in de Benelux, zegt tegen de NOS:”Facebook geeft geen data aan adverteerders. Als een bedrijf wil adverteren op Facebook, dan kan het bedrijf aangeven wat voor type mensen ze zoeken. Facebook zorgt dat die mensen de advertentie te zien krijgen. Het is dus niet zo dat gebruikersgegevens van Facebook naar bedrijven gaan.” (http://nos.nl/artikel/2008936-tech-2015-historisch-moment-voor-video.html)

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      24 december 2014 om 10:15

      We hebben het hier over twee verschillende zaken: persoonsgegevens en intellectuele eigendom.

      Facebook verkoopt inderdaad geen persoonsgegevens aan adverteerders. Ze maken (anonieme) profielen op basis waarvan adverteerders advertenties kunnen plaatsen en targetten.

      Daarnaast geef je aan Facebook de licentie voor gebruik van jouw content: teksten, foto’s, video’s, geluid etc. In de licentie staat al omschreven dat Facebook deze licentie mag overdragen en mag sublicentieren. Dat wil zeggen dat Facebook aan adverteerders een licentie mag verlenen of overdragen om jouw content te gebruiken.

      0 likes
      reageer
      • Max
        24 december 2014 om 17:08

        En hoe zie je dan artikel 9.2? Is die geheel nutteloos? Beetje raar want Facebook laat hier heel dure mensen naar kijken. Zou zo’n artikel niets voorstellen omdat je in artikel 2 al toestemming hebt gegeven? Volgens mij niet. In artikel 2 geef je inderdaad toestemming om je inhoud (foto’s, video, teksten) te gebruiken maar 9.2 stelt expliciet dat voor het doorgeven van inhoud of informatie aan adverteerders toestemming nodig is.
        Facebook zou ook wel gek zijn om jouw data te verkopen. Ze verdienen het meest door gepersonaliseerde advertenties te tonen. Het is dus totaal niet logisch dat Facebook foto’s van gebruikers doorverkoopt. Als minder mensen foto’s gaan plaatsen zal Facebook dat direct in de portemonnee voelen. Foto’s zijn het kapitaal van Facebook omdat ze veel meer worden gedeeld dan ‘kale’ berichten.

        0 likes
        reageer
  • Arie van Baarle
    24 december 2014 om 11:09

    Wel apart dat een jurist ons sust met de woorden: sommige activiteiten van Facebook zijn dan wel eng, maar Google doet het ook… “Willem Holleeder is geen lieverdje, maar Joran van der Sloot is ook niet voor de poes, Edelachtbare…”
    Verder gaat het artikel ook niet in op het verzamelen van data door Facebook op sites buiten het Facebook domein, iedere site met een (facebook) like button tracked de bezoeker. En de toestemming die gebruikers verlenen aan de messenger app gaan ook verder dan vele gebruikers zich realiseren. Wellicht juridisch juist, maar is het ook wenselijk?

    0 likes
    reageer
  • Maarten
    24 december 2014 om 15:40

    Hoe zit het dan met de mogelijkheid om via de instellingen een en ander op NIEMAND te zetten?
    (( Ga naar het pijtje helemaal rechts bovenaan en dan naar instellingen en advertenties.
    Bij “Externe site`s ”
    klik op bewerken en zet het toestaan op NIEMAND
    bij; “Advertenties en vrienden”
    doe je hetzelfde, zet deze ook op NIEMAND ))
    hiermee sluit je toch deuren?

    0 likes
    reageer
  • Pauline
    24 december 2014 om 19:21

    Ik zou ook heel graag willen weten hoe het geregeld is met de content die je deelt in gesloten groepen en zou het erg op prijs stellen wanneer je dit uit kunt zoeken Charlotte

    0 likes
    reageer
  • lizz
    24 december 2014 om 20:06

    Als je in je persoonlijke gegevens hebt staan dat je in duitsland woont maar wel in NL gebruik maakt van internet of profider val je dan onder duitse ov Nederlandse wet?

    0 likes
    reageer
    • Max
      25 december 2014 om 12:17

      Als je in Nederland in een Duitse auto te hard rijdt val je onder de Nederlandse wet.

      0 likes
      reageer
  • Ronald
    28 december 2014 om 8:39

    Veel mensen reageren geschrokken terwijl al jaren bekend is dat de privacy met slimme juridisch afgetimmerde voorwaarden met voeten getreden wordt. Vooral op internet uiteraard. “We” werken er allemaal zelf aan mee…. Op zich niks verkeerds aan want het blijkt dat eigenlijk het gros van de mensen narcistische trekken heeft. Maar het is ook een oude wijsheid dat wie z’n kop boven het maaiveld uitsteekt……..en dan zijn natuurlijk de poppen aan het dansen. Dus heb je geen zin om (mis)gebruikt te worden dan schrap je ten eerste al die zogenaamde fb-vrienden, dan ga je voortaan bij je echte vrienden op bezoek met je fotoboeken of foto’s op je I-pad, je belt ze af en toe eens op….er zal een wereld voor je open gaan…

    0 likes
    reageer
  • Paniek: privacy en de nieuwe Facebookvoorwaarden - Eelco Martens
    28 december 2014 om 11:37

    […] Jurist Charlotte Meindersma die een publicatie op Frankwatching schreef over de nieuwe Facebookvoorwaarden zijn de aanpassingen […]

    0 likes
    reageer
  • Nico
    28 december 2014 om 12:10

    Hoe zit het met geplaatste links op je FB wall? Als ik bijv. een link naar een fotoalbum uit mijn OneDrive (cloud) plaats in FB. Eigent FB dan ook de gebruikers-rechten toe op de foto’s die daarin staan?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      28 december 2014 om 13:22

      Facebook mag dan alleen de link zelf gebruiken en doorplaatsen. Dus je geeft Facebook gelukkig geen licentie om de inhoud achter die link te gebruiken.

      0 likes
      reageer
  • Kyara
    28 december 2014 om 22:06

    Ik snap hier echt niks van..

    0 likes
    reageer
  • Maddie V
    29 december 2014 om 1:00

    Dus is Jip en Janneketaal: wat je ook na 1 januari instelt in je acount voor je foto’s en andere dingen, fb heeft het recht om dat evengoed te delen en laten gebruiken door bedrijven op fb?
    Maar die instellingen gelden alleen voor je vrienden en andere gewone gebruikers van fb?

    En nu weet ik nog steeds niet hoe het zit met whatsapp. Mogen ze die foto’s nou wel of niet gebruiken die we versturen?

    0 likes
    reageer
  • Liliane
    29 december 2014 om 12:18

    Ik vind het ook best verwarrend. Hoe zit het dan met deze instelling:
    “Facebook geeft toepassingen van derden en advertentienetwerken geen toestemming jouw naam of foto in advertenties te gebruiken. Als dit in de toekomst wel wordt toegestaan, kun je via deze instelling bepalen op welke manier jouw gegevens worden gebruikt.”
    Als je dit als volgt instelt:
    “Als dit in de toekomst wordt toegestaan, mijn gegevens weergeven voor niemand”
    ben je dan niet voldoende beschermd?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      29 december 2014 om 12:31

      De voorwaarden en de praktijk lopen nu wat uiteen. Facebook geeft in de praktijk, via de instellingen, wat extra mogelijkheden. Maar ze zouden dus zomaar die instellingen kunnen laten vervallen en dan voldoen ze nog steeds aan hun eigen voorwaarden.

      Ik denk dat Facebook niet zo snel foto’s op billboards zal gaan gebruiken, ookal mogen ze dit in veel gevallen wel. Het is voor hen tenslotte ook heel erg belangrijk dat gebruikers tevreden blijven. Zonder gebruikers geen adverteerders en zonder adverteerders geen inkomsten.

      0 likes
      reageer
  • Wie stopt er écht met Facebook? | Raymond Janssen
    29 december 2014 om 14:01

    […] geschreven over de wijzigingen die Facebook per 1 januari doorvoert in haar privacyvoorwaarden. Frankwatching is een van de weinige blogs die de wijzigingen nog eens netjes op een rijtje […]

    0 likes
    reageer
  • Joep
    29 december 2014 om 15:53

    Dank voor al jouw uitleg. Wij hebben al onze inhoud van onze facebook accounts gedownload en op onze computer opgeslagen. Nu wil ik alle inhoud ook van facebook verwijderen. Ik wil onze facebookvrienden nog even de tijd geven om via een link (op facebook) naar ons nieuwe social medium (ello) te komen. Onze accounts zullen dus nog even bestaan maar verder ‘leeg’ zijn. Alleen de content op mijn zakelijke fb pagina kan ik niet via de facebooklink downloaden op 1 of andere manier. Heb je een tip?

    0 likes
    reageer
  • Thumbs up voor de nieuwe Facebook-voorwaarden? | actua:media:communicatie
    29 december 2014 om 22:10

    […] http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/18/dit-zijn-de-nieuwe-voorwaarden-van-facebook-moeten-w… […]

    0 likes
    reageer
  • B. Groeneweg
    29 december 2014 om 22:15

    Facebook geeft aan dat:
    ‘Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen:’

    Juist deze privacyinstellingen kun je zelf aanpassen.

    Bij je privacyinstellingen kun je aangeven dat jouw foto met NIEMAND gedeeld mag worden voor advertentiedoeleinden, als FB in de toekomst toestaat derden en advertentienetwerken jouw naam en foto in advertenties willen gebruiken. Dit stel je in bij instellingen – advertenties – externe sites:

    “Facebook geeft toepassingen van derden en advertentienetwerken geen toestemming jouw naam of foto in advertenties te gebruiken. Als dit in de toekomst wel wordt toegestaan, kun je via deze instelling bepalen op welke manier jouw gegevens worden gebruikt.”

    Op deze manier heb je dan toch aangegeven dat ze je foto’s NIET mogen gebruiken?

    0 likes
    reageer
    • Charlotte MeindersmaAuteur
      29 december 2014 om 22:17

      Zoals gezegd lopen praktijk en voorwaarden nu wat uiteen. Maar Facebook zou de instellingsmogelijkheden zomaar kunnen veranderen of anderen kunnen jouw content delen en copy-pasten (wat erg veel gebeurt), waardoor er als nog teruggevallen zal worden op de basis licentie, zoals je die zelf geciteerd hebt.

      0 likes
      reageer
  • Timo
    30 december 2014 om 3:30

    Kan Facebook foto’s van besloten groepen online zetten? En wanneer ik foto’s post die IK alleen kan zien kunnen deze ook openbaar worden gezet voor iedereen?

    mvg Timo

    0 likes
    reageer
  • claudia herzer
    30 december 2014 om 3:55

    nu hoorde ik vorige week dat je v.a maart op FB alleen nog maar met digi-d op FB kan ….is dat echt waar ?

    0 likes
    reageer
  • claudia herzer
    30 december 2014 om 3:58

    ik hoorde vorige week dat je v,a maart alleen nog met digi -d op FB kan is dat echt waar ?

    0 likes
    reageer
  • Ronald
    30 december 2014 om 6:54

    @Claudia Herzer Dat is al een hele oude discussie uit 2012, gaat niet gebeuren…

    http://webwereld.nl/beveiliging/56755-advies-integreer-digid-met-facebook

    0 likes
    reageer
    • claudia herzer
      31 december 2014 om 1:40

      ok goed iemand vertelde me vorige week dat het op het journaal…was ! ik heb het niet gehoord vandaar mijn vraag ..! gelukkig maar facebook is geen officiele instantie zoals banken E.D .

      0 likes
      reageer
  • Louis Jansen
    30 december 2014 om 8:49

    Dank voor je heldere uitleg Charlotte!

    0 likes
    reageer
  • Nieuwe voorwaarden Facebook, echt zo erg? | Corinne Keijzer
    30 december 2014 om 11:48

    […] Frankwatching staat een goed stuk over de Facebook voorwaarden van juriste Charlotte Meindersma. Daarnaast schreef […]

    0 likes
    reageer
  • Nieuwe voorwaarden Facebook 2015. En nu?
    30 december 2014 om 16:21

    […] Of ga naar Frankwatching […]

    0 likes
    reageer
  • Marion Mansvelders
    30 december 2014 om 22:35

    Hoe zit dat met bewerken? Stel dat ik enkel foto’s plaats met een copyright er doorheen. mogen ze deze dan verwijderen? Mogen ze de foto’s croppen of anderszins bewerken?

    0 likes
    reageer
    • claudia herzer
      31 december 2014 om 1:42

      ze kunnen je fotos downloaden en bewerken tot het niet herkenbaar is ….gaat makkelijk …

      0 likes
      reageer
    • Max
      3 januari 2015 om 12:16

      Het mag wel, maar er gaat echt helemaal niemand aan je foto’s zitten, tenminste niet van Facebook. Er worden per dag miljarden berichten geplaatst en er zit niemand bij Facebook te kijken of daar foto’s bijzitten die geschikt zijn voor reclame. Een reclamebureau vraagt duizenden euro’s voor het opstellen van een advertentie met een foto er in. Dat gaat Facebook niet doen. Te duur en te omslachtig voor Facebook en de adverteerders. Het enige wat Facebook momenteel doet is foto’s vergroten of verkleinen om ze bij anderen op hun tijdlijn te kunnen tonen. Maar dat is toch precies wat je wilt?

      0 likes
      reageer
  • Onbeschrijfelijke onnozelheid | Meer zit er niet in
    31 december 2014 om 11:33

    […] Lees hier meer over wat Facebook onder privacy verstaat. Klinkt als een Maatregel van Bestuur uit 1984, afkomstig van het ministerie van Waarheid dat uitsluitend leugens verspreidt. Ik zou zeggen: schrap Facebook uit je leven. Dat wordt er beslist niet rijker door, ook al denk je van wel. […]

    0 likes
    reageer
  • Cor Nouws
    31 december 2014 om 16:59

    Toen de FB Messenger App verscheen, heb ik die na een dag van mijn mobiel verwijderd.
    FB vraagt voor die app toestemming om al mijn contacten etc. etc. te doorzoeken.
    Ben ik naïef dat ik er van uitga dat dat via een browser op een PC niet zo is?
    Ik vind dat veel erger dan de zeggenschap over die paar foto’s of stukjes tekst die ik op FB zet.

    0 likes
    reageer
    • Bert
      31 december 2014 om 17:02

      Vraagt Facebook voor de ‘normale’ FB-app niet dezelfde toestemmingen ook al?

      0 likes
      reageer
    • Max
      3 januari 2015 om 12:11

      Cor, natuurlijk vraagt Messenger om je contacten te doorzoeken om te zien of je vrienden ook Messenger hebben. In je eentje heb je er namelijk niets aan. Maar je hoeft het niet te doen.

      0 likes
      reageer
      • Cor Nouws
        26 januari 2015 om 20:58

        @Max: ik ben toch zelf groot genoeg om te kiezen met welke personen ik contact heb via FB? Daarvoor hoeft geen enkel programma geen enkel adresboek van mij te doorzoeken. Maar FB _eist_ wel dat het mag..

        0 likes
        reageer
      • Max
        26 januari 2015 om 23:33

        Cor, Facebook eist dat helemaal niet. Je kunt kiezen of je dat wilt. Eigenlijk is het een service zodat je kunt zien wie van je contacten ook op Facebook zitten. Je kunt daar gebruik van maken, maar het hoeft niet. Het blijkt dat veel mensen denken dat Facebook van alles van je eist maar in werkelijkheid is bijna alles instelbaar. Dus ook of je Facebook wel of geen toestemming geeft om te zien of je contacten ook op Facebook zitten.

        0 likes
        reageer
      • Cor Nouws
        27 januari 2015 om 0:29

        Sorry, het is de FB messenger app die dat vroeg. Niet FB in een browser.

        0 likes
        reageer
  • Gelezen op ‘t Web: Interessante artikelen, tips en webtools [200] | André Manssen blogt Vanaf de Zijlijn
    2 januari 2015 om 8:01

    […] Dit zijn de nieuwe voorwaarden van Facebook: moeten we bang zijn? – Frankwatching […]

    0 likes
    reageer
  • Facebook voorwaarden | Niet nuttig, of wel?
    3 januari 2015 om 0:44

    […] de nieuwe voorwaarden van facebook zijn uitgesteld tot 30 januari is het mooi nog even de tijd om je foto’s van de sociale […]

    0 likes
    reageer
  • Hans Hoogenboom
    3 januari 2015 om 11:56

    Ik vertrouw facebook niet en verwacht dat hun ‘beleid’ uiteindelijk een schot in de voet zal zijn. Het is wel een leuk medium waar ik aan mee wil doen. Daarom heb ik een oude telefoon gereset en er alleen de facebook en messenger app op geïnstalleerd. Last van het extra toestel heb ik niet. Ik keek er toch alleen thuis naar. Veel succes met het monitoren van mijn andere apps en websites Mark 😉

    0 likes
    reageer
    • Max
      3 januari 2015 om 12:08

      Hans, ik snap dat je Facebook niet vertrouwt maar zoek je wel eens wat op Google? Ik wil maar zeggen dat je je niet kunt beschermen tegen grote bedrijven die alles van je willen weten. Google is nog een graadje erger dan Facebook.

      0 likes
      reageer
  • Brit
    9 januari 2015 om 18:46

    Hoe kan ik de logboek op mijn FB account verwijderen.

    0 likes
    reageer
  • 5 online goede voornemens voor 2015 | Tekst123
    14 januari 2015 om 14:05

    […] research te doen naar deze voorwaarden. Er zijn de afgelopen tijd genoeg blogs (bijvoorbeeld die op Frankwatching) verschenen waarin de belangrijkste veranderingen worden besproken. Natuurlijk kun je zelf ook alle […]

    0 likes
    reageer
  • Privacy/anonimiteit op het internet. | Media 4 You
    15 januari 2015 om 14:40

    […] Facebook ingelogd bent en bekijkt Facebook welke apparaten dit zijn. Google doet hetzelfde. ( Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/18/dit-zijn-de-nieuwe-voorwaarden-van-facebook-moeten-w… […]

    0 likes
    reageer
  • Trends & ontwikkelingen. | PriscillaCommunicates
    16 januari 2015 om 5:01

    […] blijkt uit de nieuwe Facebook voorwaarden die 1 januari 2015 is in gegaan. Iedereen die een Facebook account heeft, heeft een melding […]

    0 likes
    reageer
  • Leontien
    26 januari 2015 om 20:14

    Ik mis een essentieel gegeven. Namelijk: als ik iets op fb plaats en dat alleen zichtbaar maak voor míjn vrienden, dan kunnen deze vrienden het wel delen, maar zal dit gedeelde bericht of foto alleen zichtbaar voor gezamelijke vrienden. Ook als het gedeelde goed openbaar gezet wordt, dan nog gelden jouw eigen privacy settings.

    0 likes
    reageer
    • Max
      26 januari 2015 om 23:38

      Klopt, veel mensen klagen maar meestal weten ze helemaal niet hoe Facebook werkt. Het is veel beter instelbaar dan bijvoorbeeld Google+. Sommige mensen zouden eigenlijk eerst eens een cursus moeten volgen voor ze van leer trekken tegen Facebook. Er is veel onzin verspreid de laatste tijd, ook door de media. Pure onkunde.

      0 likes
      reageer
  • Leontien
    26 januari 2015 om 20:21

    Ik heb dit recentelijk nog eens uitvoerig getest, nadat ik hierin weer volop tegenspraak kreeg dat dit niet zou kloppen, maar wederom bleek dat het gewoon wel klopt.

    0 likes
    reageer
  • nel nuhn
    3 februari 2015 om 22:23

    Van zowel mijn ipad als mijn tablet was facebook weg en moest ik oonieuw instaleren. Lukt echt niet, account bestaat al! Maar ik kom er niet meer bij.

    0 likes
    reageer
  • nel nuhn
    3 februari 2015 om 22:25

    Kan geen nieuwe facebook aan maken. Was ineens niet meer verbonden.

    0 likes
    reageer
  • Frankwatching Podcast 003 - Moeten we bang zijn voor de nieuwe voorwaarden van Facebook? - Jurist Charlotte Meindersma & Jelle Drijver | Frankwatching.com - Jelle Drijver
    3 maart 2015 om 14:56

    […] Tijdens deze podcast ga ik uitgebreid in gesprek met Charlotte Meindersma. Charlotte is een zelfstandige Informatierecht juriste die ondernemers helpt om juridische obstakels te overwinnen. Ze is ook een gerenommeerde auteur op Frankwatching.com en heeft een aantal interessante artikelen geschreven over de diverse vormen van recht. Deze week spreek ik met Charlottte over het artikel dat zij heeft geschreven ‘Dit zijn de nieuwe voorwaarden van Facebook: Moeten we bang zijn?’.  […]

    0 likes
    reageer
  • Syl
    3 juni 2015 om 13:58

    Ik heb alle vragen en antwoorden gelezen. Ik heb een vraag betreffende besloten groepen op Facebook. Ik ben aangesloten bij een verkoopgroep, in eerste instantie verkoop van haakwerk van hobbyisten, waarbij iedereen zijn of haar prijs zelf bepaald. Nu wil het beheer van de groep de leden een minimum prijs op gaan leggen, van het gemaakte werk. Doet een lid dit niet, keurt het beheer de advertentie niet goed Mijn vraag is kan en mag dit zomaar, iemand verplichten een minimum prijs te vragen, wat door een particulier is gemaakt, en het beheer ook een private persoon is ? Zij willen mensen verplichten winst te maken, terwijl er misschien mensen zijn die dat helemaal niet willen. Hoe zit dat met regels van een Facebook groep ? Ik weet dat er tussen bedrijven onderling geen prijsafspraken mogen worden gemaakt, maar mogen particulieren dat dan wel ? Dan is de crux natuurlijk wanneer is het een hobbyist/particulier en wanneer niet ? Ik ben zeer benieuwd hoe dat bij wet is geregeld.

    0 likes
    reageer
  • Winters
    6 september 2015 om 16:21

    Ik wil graag via,Windows Live Photo Galery’terug foto’s op mijn Facebook zetten.Kan je mij daarbij helpen.

    0 likes
    reageer
  • Webshopvoorkids.nl
    15 september 2015 om 20:51

    Goedenavond,
    Ik heb een zakelijke pagina gekoppeld aan mijn prive Facebook account. Nu is ineens mijn zakelijke pagina ‘niet zichtbaar’. Ik weet alleen niet hoe dit kan terwijl ik wel nieuwe likers erbij kan. Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen of wat het probleem is? Het gaat om deze link http://www.facebook.com/webshopvoorkids.nl
    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Cindy

    0 likes
    reageer
  • Grover
    17 september 2015 om 13:30

    Ik kan niet inloggen vanaf vandaag want mijn naam is blijkbaar niet mijn naam en nu moet ik mijn echte naam neerzetten anders kan ik gedag zeggen tegen mijn facebookpagina en al het geld wat ik in spelletjes heb gestopt en ook de levels die ik in al die jaren moeite heb voor moeten doen is ook gone!!!…thnx facebook voor het feit dat jullie zo graag all onze echte gegevens willen hebben en voor wat?…zodat facebook ermee kan doen wat zij willen blijkbaar…O en al me vrienden weg!!!…..

    0 likes
    reageer
  • R Claassen
    15 oktober 2015 om 10:01

    Mag een volwassen vreemde man een profielfoto plaatsen op FB met mijn minderjarige dochter ongevraagd ?

    0 likes
    reageer
  • Hilda Fernhout
    23 maart 2016 om 14:09

    FB laat mij advertenties zien gebaseerd op mijn leeftijd, terwijl ik in de privacy settings ‘only me’ heb aangevinkt…
    Mag dit of is dit een schending van mijn privacy ?

    0 likes
    reageer
  • Linda Arnouts
    30 juni 2016 om 12:49

    Ik heb zonder na te denken een photo van iemand gepost en had daar spijt van maar ik heb ze wel verwijderd,kan die photo dan nog rond gaan want die is veel gedeeld geweest en ik wordt door iemand van de groep waar ik die gepost heb die is bezig met dreigementen ..

    0 likes
    reageer
  • Ton
    17 november 2016 om 10:36

    Ik heb een besloten facebook groep en wilde wat voorstel verhaaltjes van mensen uit deze groep in een ebookje bundelen en gratis uitgeven. De meeste mensen zijn erg enthousiast, maar kan ik in de problemen komen als ik verhaaltjes gebruik van mensen die dit niet willen en geen toestemming voor hebben gegeven? Ze hebben het allemaal zelf in de groep gezet (+10.000 leden). Dus 10.000 mensen lezen het al. Graag advies hoe ik dit kan doen zonder in de problemen te komen. Moet ik iedereen apart toestemming vragen? Op het moment heb ik de verhaaltjes gebundeld en in een pdf file geupload in de groep en gevraagd wie bezwaar heeft dit te melden voordat ik er een ebookje van maak. Dek ik mij hier dan voldoende mee in? Alvast bedankt.

    0 likes
    reageer
  • ton de boer
    29 mei 2018 om 23:58

    als ik beheerder ben van een besloten groep op facebook en iemand plaatst iets in de groep waar auteursrecht op zit wie wordt daar voor verantwoordelijk gehouden? de beheerder, de plaatser of beide?

    0 likes
    reageer
    • Erik
      8 mei 2020 om 14:42

      Even een vraag ik heb melding gemaakt van een account die is geblokt nu weet deze persoon mijn naam dat kan toch niet ik maak melding van die gast en vervolgens heb ik ellende gehad hoe bedoel je privé

      0 likes
      reageer
Nooit meer de beste Frankwatching-content missen?
We wijzen je op onze privacyverklaring.
  • Frankwatching
    • Membership
    • Contact
    • Locaties & route
    • Team
    • Werken bij
    • Ons verhaal
    • Nieuwsbrief
  • Blog
    • Communicatie
    • Content
    • Marketing
    • Social media
    • Business channel
    • Auteur worden
    • Themanieuwsbrieven
  • Academy
    • Agenda
    • Trainingen
    • Opleidingen
    • Online cursussen
    • NIMA-opleidingen
    • Incompany
    • Academy Update
  • Adverteren
    • Partnership Events
    • Partnership Studio
    • Kennisbank
    • Inzenden branded content
    • Inzenden campagne
    • Advertising (Eng)
    • Business Update
  • Events
    • Content Conference
    • Conversational Conference
    • Employee Experience Event
    • Meetup AI-content
    • Meetup SEO-content
    • SocialToday Event
  • Jobs
    • Communicatie
    • Content
    • Marketing
    • Voor werkgevers
    • Vacature plaatsen
    • VacatureAlert
    • Mens & Werk-nieuwsbrief
© Frankwatching 2023 - Creative Commons Algemene voorwaarden Cookie-instellingen Privacybeleid
x
Inloggen met Linkedin
Inloggen met Twitter

of met e-mailadres

  • Inloggen
  • Registreren
Error:
Succes:
wachtwoord vergeten
Error:
Succes:
Error:
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Word member
  • Blog
    • Alle artikelen
    • Online marketing
    • Content
    • Social
    • Communicatie
    • Artikel inzenden
  • Academy
    • Overzicht
    • Trainingen
    • Opleidingen
    • Online cursussen
    • Incompany
    • NIMA
    • Agenda
  • Jobs
    • Alle vacatures
    • VacatureAlerts
    • Voor werkgevers
    • Vacature Plaatsen
  • Events
    • Home
    • Meetup AI-content
    • Employee Experience Event
    • Meetup SEO-content
    • SocialToday Event
    • Content Conference
    • Conversational Conference
    • Partner worden
    • Spreker worden
  • Kennisbank
    • Alle whitepapers & webinars
    • Adverteren
    • Aanmelden Kennisbank
  • Agenda
  • Over
    • Ons verhaal
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Studio
    • Team
    • Werken bij Frankwatching
    • Terms & Policies
    • Contact
  • Meer