Reportages

Cool shit: 5 inspirerende lessen uit de design- en technologiewereld

Hoe blijf je geïnspireerd in de vluchtige wereld van design en technologie? Daag jezelf uit, laat je klanten het niet overnemen en gebruik je skills om mensen te helpen. Doe iets waar je van houdt, dan gaan mensen vanzelf houden van wat jij doet.

Ik bezocht FITC, een event over ‘design, technologie en cool shit’. Wat blijft hangen, is de cool shit: toffe cases en mooie verhalen van inspirerende ondernemers. Ik verliet Pakhuis de Zwijger met een to-do lijstje vol ‘dingen die ik altijd al wilde doen, maar nog steeds niet heb gedaan’, en ik weet zeker dat ik niet de enige was. Hierbij 5 inspirerende lessen die ik met jullie wil delen.

FITC 2016 – Pakhuis de Zwijger

1. Blijf jezelf ontwikkelen en durf risico’s te nemen

De meeste sprekers bij FITC hebben niet het standaardpad bewandeld. Wat opvalt, is dat ze hun speeches beginnen met zichzelf indekken. ”Ik zou hier niet mogen staan, ik heb geen opleiding afgerond, ik voel me geen ondernemer.” Toch stamt hun talent terug uit een ver verleden en deden ze als kind al iets met de skills waarmee ze nu hun geld verdienen. Maar ze zijn niet vanzelf terechtgekomen op de plek waar ze nu zijn.

Wat de eigenaren van succesvolle studio’s met elkaar gemeen hebben, is dat ze eerst werkervaring hebben opgedaan bij een veeleisende werkgever. Een paar jaar keihard werken en leren bracht hen de kennis en het zelfvertrouwen die nodig is voor het starten van een eigen onderneming. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op persoonlijke ontwikkeling en het durven nemen van risico’s. Onbewust definiëren alle sprekers hun succes als een balans tussen talent, keihard werken en durf.

Opportunity does not knock, it presents itself when you beat down the door. – Kyle Chandler

Radim Malinic, een awardwinnende creative director en designer uit London, adviseert ons ‘to face a fear every day’, Als anderen het kunnen, kun jij het beter. Het is belangrijk om jezelf uit te dagen en vooral gewoon te gaan. Pin jezelf niet vast op wat je wel en niet kunt. En specialiseer je niet teveel in één ding, maar stel jezelf open voor nieuwe technieken en ervaringen. Wat je extra skill ook is, daarmee kun jij je onderscheiden. Het is nooit te laat om iets nieuws te leren; Henri Rousseau vond zijn groove ook pas op zijn zestigste!

2. Geef je klant niet waar hij om vraagt, maar laat zien wat hij nodig heeft

Als je jezelf niet blijft ontwikkelen, loop je het gevaar dat je vast komt te zitten. James Callahan, creative director en partner van FutureDeluxe, noemt dit de ‘creative loop’. In zijn experimentele studio gebruikt hij design, technologie en bewegende beelden om vernieuwende content te produceren. Maar zijn klanten vragen hem vaak om zijn laatste werk te reproduceren. “Als je dus niet oppast, word je gedreven door klanten en zie je jezelf steeds weer dezelfde dingen maken.”

Volgens designer Malinek weten klanten niet wat ze willen en als ze dat wel weten, is het niet wat ze nodig hebben. Dat klinkt behoorlijk zwart-wit, maar het dwingt ons wel om verder te denken dan wat er van ons gevraagd wordt. Als je de vanzelfsprekende route neemt, kun je een klus binnen no-time afronden. Maar daar win je geen harten mee. Om geïnspireerd te blijven, gaat het erom dat je je ogen opent.

Radim Malinic – BrandNu

Callahan: “Het zou het het mooiste zijn als klanten met een bak geld naar je toekomen en zeggen: go out and play,” maar dat is niet de realiteit. Daarom loont het ook bij projecten voor klanten om zelf te investeren, vindt hij.

(UX-)designers Anton en Irene uit New York geven een mooi voorbeeld van hoe zo’n investering zichzelf terugbetaalt. Bij het designen van de nieuwe website van Wacom moesten zij de slogan ‘Creativity is for everyone’ integreren. Maar die vonden ze nogal afgezaagd. In hun eigen tijd ontwikkelden ze een hele persoonlijke video, waarin ze de doelgroep vroegen wat creativiteit voor hen betekende. Wacom’s boodschap kwam zo veel beter tot zijn recht, vonden ze.

Als Wacom het idee wat zou vinden, zouden ze een professionele partij inhuren om de video te laten schieten. Maar Wacom was meteen al overtuigd, vond de video juist ‘lekker amateuristisch’ en wilde deze zo al op de website plaatsen. Daarnaast mochten de designers naar Japan vliegen om eenzelfde soort video te maken over een van de eigenaren van Wacom. Een typisch geval van:

Clients don’t know what they want, until you show them.

James Callahan – FutureDeluxe

3. Zorg voor een gezonde balans tussen commerciële en interne projecten

In de zoektocht naar inspiratie en uitdaging lijkt het een trend te zijn: designers en andere creatieve mensen zoeken de grenzen van hun eigen ‘wereld’ op. Grafisch ontwerpers houden zich bezig met 3D-modelling, reclamemensen ontwikkelen apps en designers focussen zich op VR en animatie. Het gaat niet meer om een merk of product, maar om de experience. En die experience moet steeds meer indruk maken.

Voor Callahan geldt dat commerciële projecten niet zorgen voor de drive die zijn creatieve bureau nodig heeft. Hij benadrukt hoe belangrijk het is om interne projecten te doen en je grenzen op te zoeken. Dat lukt niet als je alleen voor klanten werkt. Veel van de sprekers op FITC zijn het daarmee eens, maar allemaal lijken ze op zoek naar de balans tussen die commerciële projecten en het maken van producten die ze zelf tof vinden.

Hoe je toch zoveel mogelijk werk kunt doen wat je leuk vindt, en tegelijkertijd brood op de plank krijgt? Sam Lanyon Jones van animatiestudio Tokyoplastic vindt interne projecten erg geschikt als marketingmateriaal. Hij neemt deze op in zijn portfolio en gebruikt ze om nieuwe klanten mee te winnen.

If you do what you want, you end up doing more of what you want.

Ook Anton en Irene halen veel energie uit interne projecten, die ze doen als ze even geen werk hebben. Eerder stortten ze zich in die momenten vol op de acquisitie, maar nu gebruiken ze die tijd om na te genieten van een afgerond project en even iets tofs te doen. Toch gebeurt er altijd iets moois met de dingen die ze op zo’n moment maken. Zo bestelden ze een keer een morphsuit, waar ze een paar dagen in rondrenden. Zonder doel, gewoon omdat het leuk was. Een van de foto’s resulteerde in een geniale 404-pagina.

antonandirene-404pagina

404-pagina – Antonandirene.com

4. Gebruik je skills en creativiteit om anderen te helpen

Waar de sprekers op FITC nog gelukkiger van worden dan interne projecten, is het inzetten van hun skills voor mensen die dat het meeste kunnen waarderen. Gavin Strange, senior designer van Aardman Animations, geeft aan hoeveel voldoening het hem geeft om vrijwilligerswerk te doen. Hij ‘doneert’ bijvoorbeeld zijn talent aan ‘Shaun in the city’, een goed doel dat zich inzet voor de ondersteuning van kinderen in lokale ziekenhuizen. Net als andere kunstenaars maakte hij een beeld van een schaap, dat tentoon werd gesteld in kunstroutes door Bristol en Londen en later werd verkocht.

Ook Aaron James Draplin, grafisch ontwerper van Draplin Design Co, geeft aan hoe belangrijk hij het vindt om zijn creativiteit te gebruiken om mensen te helpen. Hij ontwierp honderden logo’s voor de meest uiteenlopende bedrijven. In het verleden raakte hij helemaal ‘excited’ als hij een designproject mocht doen voor een merk als Nike. Maar, stelt hij heel terecht:

The cooler, the bigger, the faster it disappears.

Je herinnert je later alleen nog maar de urgentie van het project, niet de voldoening die het gaf om tot al dat moois te komen. Maar de projecten die je vrijwillig doet, zijn de projecten die mensen jarenlang waarderen, of die hun leven zelfs voorgoed veranderen. En die projecten zul je nooit vergeten.

5. Make it with love, or don’t make it at all

Experiences vinden plaats in het brein. Daarom brengt design volgens Marcus Ivarsson van North Kingdom een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Als creative director zorgt hij ervoor dat alles wat zijn agency uitgaat, met liefde gemaakt wordt. Anton en Irene beginnen hun speech met een sterke quote:

If you are not passionate about the work or the client, and you have the possibility to walk away from it. Do it.

Anton and Irene - Antonandirene.com

Anton & Irene – Antonandirene.com

Alleen als we onze producten met passie maken, kunnen we ons richten op de details. En hoe meer mensen je bereikt, hoe belangrijker die details. “If you reach millions of people, every pixel matters,” stelt Ivarsson. Nicola Bortignon, webdesigner bij Google, noemt het de ‘7 stars experience’. Stop niet bij een 5-sterren product, maar ga op zoek naar de 6e en 7e ster. Zeker bij het grote aantal gebruikers waar Google dagelijks mee te maken heeft, kan 1kb al een extreem verschil maken. Alleen zo’n streven naar perfectie zorgt ervoor dat we producten maken die mensen raken.

Als de sprekers tijdens FITC iets gemeen hebben, is het wel dat ze ontzettend gepassioneerd zijn in de dingen die ze doen. Doe iets waar je van houdt, en mensen gaan vanzelf houden van wat jij doet. Blijf je ontwikkelen in dat waar je goed in bent en gebruik je creativiteit om mensen te helpen. Alleen dan kun je het verschil maken.

Foto’s van FITC met dank aan Merten Snijders.


0
0
0
0
0