Trends

VR als marketingtool: van brand experience naar beleving

  • Leestijd: 4 minuten

Virtual reality, oftewel VR, maakt haar eerste voorzichtige stapjes in de consumentenmarkt. Zo heeft HTC de afgelopen week haar eerste VR-bril op de markt gebracht. En dat bleef niet onopgemerkt, de brillen vlogen als warme broodjes over de toonbank. In tien minuten waren er 15.000 exemplaren verkocht. Naast HTC zijn onder andere Google, Samsung en Sony druk bezig met het vermarkten van deze bijzondere bril. Interessant voor de marketeer om hier iets mee te doen, nu de VR-bril beschikbaar én betaalbaar wordt voor de consument.

Het is nu niet alleen mogelijk om met iedereen ter wereld een connectie te leggen, deze VR-connectie zorgt ervoor dat ook tijd, ruimte en afstand geen rol meer spelen. Het opent ook deuren voor mensen die normaal geen verre reizen meer kunnen maken door bijvoorbeeld ziekte of ouderdom. Door VR komt de reis naar deze mensen toe en kan het vanuit de luie stoel worden beleefd.

Wat is er zo bijzonder aan de HTC-bril?

Over de luie stoel gesproken, ‘normale’ VR-brillen hebben alleen de mogelijkheid om zittend een ervaring op te doen. Zoals bij de Oculus Rift, waarbij er alleen zittend of stilstaand een ervaring opgedaan kan worden. Dit kan nog steeds heel heftig zijn (denk maar aan een virtueel ritje in een achtbaan), alleen is echt rondlopen er niet bij.

Met de HTC-bril is dat wel het geval, wat deze bril dan ook gelijk populair maakt bij de consument. Je eigen beweging zien transformeren in een virtuele actie is natuurlijk de ultieme beleving! Met sensoren die je op je plafond bevestigt, geef je de loopruimte aan die je in je huiskamer hebt. In de virtuele wereld wordt dit aangegeven in de vorm van een virtuele muur of andere blokkade. In de toekomst zullen bewegende factoren zoals een kind of huisdier ook direct worden gemonitord als ze in dit sensorveld terechtkomen. Voor nu is het dus van belang om je kinderen en huisdieren op een veilige plek te parkeren als je de VR-bril gebruikt.

Voor nu is het dus van belang om je kids en huisdieren op een veilige plek te parkeren als je de VR-bril gebruikt.

De bekendste brillen op een rijtje

Er zijn erg veel merken die in de trend van VR vooroplopen en een bril ontwikkelen. Deze brillen worden continu verbeterd en er komen ook steeds meer verschillende merken bij. Daarom is het handig om een klein overzicht van VR-brillen in deze groeiende markt te tonen:

  • Oculus: Rift
  • HTC: Vive
  • Samsung: Gear VR (smartphone)
  • Sony: Project Morpheus
  • Archos: VR-headset (smartphone)
  • Impression PI: Impression PI (smartphone), Empower edition, Master edition
  • Razer: OSVR
  • Vuzix: iWear 720
  • Infiniteye
  • Sulon: Cortex

Er zijn een paar merken die alleen een smartphone-bril aanbieden, een case waarin je je smartphone kunt plaatsen om vervolgens met speciale lenzen een VR-experience te creëren. De HTC Vive trekt momenteel de aandacht met de baanbrekende optie om ermee rond te lopen. Bijna alle brillen moeten nu nog worden gekoppeld aan een pc of smartphone om van daaruit VR-beelden te versturen. Hierdoor is het nog steeds niet helemaal mogelijk om vrij te kunnen bewegen. Er zijn wel initiatieven opgestart om dit te veranderen. De bekendste is AuraVision, zij willen een ingebouwde computer in de bril bouwen. Tot dan zitten we nog vast aan onze laptop of telefoon.

VR

Afbeelding: Facebook

De realiteit

Deze vooruitgang is natuurlijk erg spannend en de VR-bril wordt nu vooral gezien als een leuke gadget. Toch wordt er niet door iedereen positief op VR gereageerd. Op bovenstaande foto zijn bijvoorbeeld al heel wat reacties geweest van over de hele wereld. Mark Zuckerberg loopt door een zaal vol mensen met een VR-bril op en niemand heeft het door. Het laat zien dat je echt even van de wereld bent en je je eigen omgeving in de realiteit niet meer waarneemt. Waarvoor gewaakt moet worden, is dat VR wel degelijk verslavend kan werken en dat de realiteit en de virtuele wereld van elkaar gescheiden moeten blijven. Daarnaast is de hele dag een scherm op vijf centimeter van je ogen af ook niet erg prettig.

Brand experience wordt een VR-beleving

De reclames zoals je die nu kent, zullen door de komst van de VR-bril op de consumentenmarkt gaan veranderen. Nu zijn reclames vaak erg gericht op het zenden van een boodschap met de consument als ontvanger. Nu de brillen langzamerhand betaalbaarder worden, is het straks mogelijk om de consument deelgenoot te maken van een reclame en product of dienst echt te beleven. Doordat het met de HTC Vive-bril mogelijk is om rond te lopen, kan een reclamemaker daar gebruik van maken. De consument zou in de reclame zelf kunnen bepalen wat hij doet en waar hij heen gaat.

Een goed voorbeeld hiervan is Nike met de reclame voor de voetbalschoen Hypervenom II waarbij ze gebruikmaakten van VR. Je kunt als de Braziliaanse voetballer Nyamar jr. de wedstrijd spelen met de voetbalschoenen van Nike aan. Daarnaast is het nu mogelijk om een reclame van vijf tot tien seconden af te spelen met een 360-graden beleving, vóórdat de consument de VR-inhoud laadt.

Happy goggles

Naast ‘platte’ reclames in de virtuele wereld, kun je als organisatie ook verder inspelen op deze trend. Dit is wat McDonalds doet in Zweden. Geen geinige figuurtjes meer in de Happy Meal van je kind, maar VR-lenzen. Van de Happy Meal-doos kun je een cardboard maken waar deze lenzen in passen. Een cardboard is een kartonnen VR-bril waar je je telefoon in kunt schuiven om een virtuele wereld te ontdekken. Door de Happy Meal-doos op een bepaalde manier te vouwen, is er een kartonnen VR-bril van te maken. Plaats de lenzen erin en je hebt een Happy Goggles. Om de bril een kickstart te geven, is er een speciale ski-game voor de smartphone gemaakt die je kunt spelen in een VR-wereld.

Of je deze nieuwe ontwikkelingen nou positief of negatief vindt, het is hoogstwaarschijnlijk dat over een paar jaar een VR-bril net zo normaal wordt gevonden als de smartphone van nu. Door de bril zo betaalbaar mogelijk op de consumentenmarkt te zetten, heeft de bril een groot afnemerspubliek. De VR-bril zou dus weleens dé manier kunnen zijn om je doelgroep echt te betrekken bij jouw product of dienst. Gewoon, door ze het te laten beleven.