How to, Inspiratie

Augmented- en mixed reality: de basics voor bedrijven

0

Na de lancering van de ‘eerste echte’ mixed reality devices, zoals de Meta en de Microsoft HoloLens, zijn de ontwikkelingen rondom mixed reality snel vooruitgegaan. Het zijn niet alleen de developers en pioniers die het hebben omarmd. Ook steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken de kansen en mogelijkheden die deze techniek biedt. En na de lancering van Apple ARKit en Google ARCore voor iOS 11 en Android, gaat de manier waarop we digitale content ervaren echt heel snel veranderen. Maar ja, waar begin je als je met deze techniek aan de slag wil? Laten we beginnen bij het begin…

Mixed reality, wat is dat?

Mixed reality (MR) laat zich het best uitleggen als een technologie waarbij je virtuele content in de wereld om jou heen ervaart. Je kunt die content zien met de camera van je telefoon of via speciale head-up displays (brillen) als de Microsoft HoloLens en de Meta. MR is min of meer de grote broer van virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Die twee termen ken je waarschijnlijk al. In VR ervaar je een gesimuleerde omgeving en ben je als gebruiker compleet afgesloten van de buitenwereld.

Met AR ben je in staat om een virtuele laag aan de echte wereld toe te voegen, zoals bij de Google Glass en Pokémon Go het geval is. Ik hoor je denken, dit lijkt al verdomd veel op mixed reality. En ja, dat klopt ook wel een beetje. Het grootste verschil tussen augmented- en mixed reality is, dat virtuele content in mixed reality een eigen plek in de echte wereld heeft. Behoorlijk vet, niet?

Voorbeeld van de Microsoft HoloLens

Accepteer cookies

Techniek

Allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dat dan? Hoe kan deze technologie virtuele content een eigen plek geven in de echte wereld? Dat gebeurt bij elk device (MR-compatible) met sensoren en camera’s. Deze diverse sensoren meten lichaams-, hand-, en hoofdbewegingen. De camera’s en speciale processoren zorgen ervoor dat de ruimte om je heen gescand en opgeslagen wordt. Dat wordt ook wel mapping genoemd.

Doordat het device nu weet hoe de ruimte er uitziet, waar jij je als gebruiker in bevindt, kun je een virtueel object een plek geven in die ruimte. Op die manier kan virtuele content dus echt onderdeel worden van de echte wereld om jou heen.

Oké, maar welke devices kunnen dat dan? Op dit moment kunnen we twee groepen onderverdelen. Dat zijn de zogenaamde head-up displays (HUD) en de nieuwere smartphones (vanaf iPhone 6S).

Head-up displays

Een head-up display is een fancy woord voor een bril. Alleen dan wel een bril die MR kan tonen. Binnen de HUD-markt is een aantal grote spelers flink aan het investeren om de beste head-up display te ontwikkelen. Microsoft en MetaVision hebben elk al een device op de markt gebracht: de Microsoft HoloLens en de Meta 2.

Sinds deze twee devices op de markt zijn gekomen, is de lijst met namen (Lenovo, Acer, Asus, Vuzix, Osterhout Design Group) alleen maar groter geworden en groeit gestaag door. De focus van deze devices en de achterliggende ontwikkelomgeving ligt voornamelijk op bedrijven. Daarbij kan de techniek helpen in business-acquisitie, training & ontwikkeling, procesverbetering en datavisualisatie (wordt vervolgd).

De Microsoft HoloLens

Mobile

We kennen natuurlijk allemaal de eerste VR-app ‘Rollercoaster’ en de bedrijfsfilmpjes in 360º. Hierbij stopte je je telefoon in een cardboard en nadat je niet meer misselijk was, ging je met hoofdpijn verder met je lunch. En heel waarschijnlijk is Pokémon Go (AR) je ook niet ontgaan.

Ten tijde van het schrijven van dit artikel is door Apple iOS 11 gelanceerd. Een belangrijke nieuw functie binnen deze update is augmented reality, wat dus ook onze mobiele telefoons in staat stelt virtuele content in de echte wereld te tonen. Dan kan Google niet lang achterblijven natuurlijk, en dat doen ze dan ook niet.

Voorbeeld van Apple ARKit

Accepteer cookies

Voorbeeld van Google ARCore

Accepteer cookies

Wanneer is AR en MR interessant voor jou?

Sommige experts zeggen dat AR en MR werkelijk al onze conventies in het computeren gaat veranderen. Dat klinkt behoorlijk ‘evangelisch’, maar het zou in zekere zin kunnen kloppen. De toekomst zal het leren. Voor nu is deze techniek enorm waardevol toe te passen in de volgende thema’s:

Training, coaching & onderwijs

Accepteer cookies

Sales & Experience Marketing

Accepteer cookies

Games

Accepteer cookies

Business apps

Accepteer cookies

Tips & tricks voor de ontwikkeling

Goed, je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en je wil aan de slag. Waar moet je dan rekening mee houden? Door mijn ervaring met de ontwikkeling van AR- en MR-apps kan ik je een aantal tips meegeven, voordat je aan de slag gaat met een project. En ik leg je uit waar je rekening mee moet houden tijdens de ontwikkeling.

1. Proberen, testen en leren

Als eerste is het onwijs belangrijk dat je als persoon, team of organisatie een bepaalde ‘makersinstelling’ meebrengt. Binnen de ontwikkeling van AR- of MR-apps valt er namelijk nog veel te ontdekken en leren. Probeer daarom niet je idee tot in den treure uit te denken, maar start zo snel mogelijk met maken en probeer, test en leer daar van.

2. Houd het team klein

Niets is zo vervelend als eindeloos vergaderen, aangepaste briefings en afgelaste meetings, omdat er weer iemand ziek is. Houd daarom je team klein. Of je nou intern of extern een app ontwikkelt, zorg ervoor dat je een klein team van specialisten hebt. Overleg en besluitvorming gaan hierdoor significant sneller. Wel zo handig als jij de pionier binnen je organisatie bent die wil innoveren met deze technieken.

3. Start met een Proof Of Concept

In het verlengde van mijn eerste tip komt de structuur van het project. In mijn ervaring is het starten met een Proof Of Concept (PoC) het beste voor iedereen. PoC is een methode om te bewijzen dat je concept ook echt doet wat je ervan verwacht.

Dit doe je in de vorm van een klein project waardoor je de kosten overzichtelijk houdt. Je ontwikkelt alleen om je idee te valideren en bijkomend voordeel is dat het snel gaat. Hierdoor weet je snel wat deze nieuwe technologie voor je kan betekenen, voordat je echt gaat investeren.

4. Blijf weg van ‘’ja, maar’’

Je kent ze wel, de ‘’ja, maar’’-mensen. Volgens mij is er zelfs een boek over geschreven. Niet over die mensen natuurlijk, maar over ‘’ja, maar’’. Van die houding moet je ver weg blijven, wil je slagen met AR en MR voor jouw organisatie. Het is gewoonweg niet vruchtbaar. Het maakt ons voorzichtig, sceptisch en argwanend. Met deze instelling komt er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen ontwikkeling en gaat de concurrent er met je idee vandoor.

Tips & tricks voor de productie

Je gaat nu in productie, dat doe je goed. Dan heb je de eerste tips dus ter harte genomen. Nu begint het leukste werk! Maar waar moet je op letten tijdens de ontwikkeling van je app voor mobile en/of een AR/MR head-up display? Wat voor soort applicatie (training, sales, game of business) je ook wil ontwikkelen, er is een aantal tips en tricks die ik graag met je wil delen:

1. Viewvenster (head-up display)

Houd tijdens de ontwikkeling van je storyboards en user stories al rekening met de uiteindelijk weergave van je ervaring in een HUD, zoals de HoloLens en de Meta. Ook al kun je de hele wereld om je heen gebruiken als ‘canvas’ binnen je ervaring, het beeld dat je ziet door een MR-bril is altijd beperkt tot een bepaalde grootte. Ook wel viewport of field of vision genoemd (check de specs van je device).

Microsoft HoloLens applicatie waarbij je de anatomie van een mens kan bekijken.

2. Werk met voice commands

Maak (als het kan) gebruik van voice commands. Het is een nieuwe manier van navigeren en bediening die we tot op heden alleen kennen van Siri, Cortana en Google Assistant. Maar binnen de AR- en MR-technologie begint het zijn grote meerwaarde te tonen. Met voice commands heb je als gebruiker in één klap een hele nieuwe mogelijkheid om met je applicatie te werken. Hierdoor kun je je handen vrij hebben, of je spraak gebruiken om extra functies aan te roepen.

3. Maak slim gebruik van de ruimte van de gebruiker

Een app in AR of MR maakt gebruik van de ruimte van de gebruiker. Hier kun jij dus ook gebruik van maken. We hoeven ons niet meer te beperken tot het rechthoekige schermpje van onze smartphone of de pixels van onze MacBook. Probeer tijdens de ontwikkeling van de ervaring ook continu rekening te houden met waar in de ruimte de gebruiker de content het best ervaart, en zorg ervoor dat je de gebruiker daarin begeleidt.

Apple ARKit applicatie waarbij objecten op tafel worden geplaatst.

4. Maak gebruik van 3D

Eindelijk komt 3D tot zijn recht. De ontwikkeling van 3D-content is alleen niet goedkoop. Wil je mooie visualisaties of zelfs 3D-animaties? Dan moet je flink in de buidel tasten. Maar voor mixed reality is het die investering meer dan waard. Waar we voorheen 3D ontwikkelden om vervolgens toch als 2D-plaatjes te laten zien, zijn we nu in staat die objecten real size in de echte wereld te ervaren.

Wat zijn jouw ervaringen?

Je komt alleen verder als je start. Begin dus vooral met jouw ideeën verder vorm te geven en wacht niet te lang met uitproberen. Voor de projecten die wij draaien, gebruik ik vaak deze volgorde:

  1. Giet je idee in een Proof of Concept.
  2. Valideer de belangrijkste functies.
  3. Test de ervaring met gebruikers ten opzichte van je doelen (kwalitatief).
  4. Pas je concept aan.

En als je slim bent, houd je rekening met het feit dat een ervaring in AR en MR echt anders is dan een ‘normale’ web- of native-applicatie.

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen! Deel het in een reactie hieronder en we worden er allemaal wijzer van! 🙂