User experience

2020 wordt het jaar van de smart apps [7 trends]

0

De app-markt is nog steeds big business. Elk jaar stijgt het aantal app-gebruikers. Daarnaast neemt de tijd die consumenten aan apps besteden fors toe. Wat kunnen we verwachten in 2020 als je kijkt naar de app-trends? Ik breng de belangrijkste voorspellingen in kaart.

De tijd we spenderen aan apps is met 50% toegenomen ten opzichte van 2016. Dit is te zien in recent onderzoek van het business intelligence-bedrijf App Annie. Dit komt neer op een gemiddelde van zo’n 3 uur per dag.

Over de hele wereld besteden mensen meer tijd dan ooit op de mobiele telefoon. In verschillende economisch opkomende landen, zoals India en de Filipijnen, is er zelfs sprake van een mobile-first situatie. In deze landen is de smartphone het primaire middel naar het internet. De 7 app-trends voor 2020:

1. Verzadiging van het aantal apps in de stores

Het aantal app-downloads stijgt elk jaar flink. Vorig jaar werden er nog 194 miljard apps gedownload. Desondanks zal het aantal aangeboden apps naar verwachting niet evenredig stijgen met het aantal downloads in het aankomende jaar. Het blijft een lastige voorspelling. Zal het aantal apps in stores echt ooit verzadigd raken?

Op 10 juli 2008 opende de App Store voor iOS haar deuren met een ‘luttele’ 500 apps. Dit leek toen een enorme hoeveelheid. Maar als we kijken naar de groei in de afgelopen jaren is niets minder waar. In het 3e kwartaal van 2019 stonden er maar liefst 2.47 miljoen apps in de Google Play Store en zo’n 1.8 miljoen in de Apple App Store. Daar is de oorspronkelijke 500 niets bij.

Toch verwacht ik dat het aantal apps in de stores langzaam gelijk zal blijven of een minder grote groei laat zien. De reden hiervoor ligt in een tweetal oorzaken:

Oorzaak 1. Lastiger concurreren

De concurrentie voor app-aanbieders is intens en het bouwen van apps wordt steeds gemakkelijker. Dit komt door geavanceerdere programmeertechnieken of tools zoals app-builders. Dit betekent dat er voor veel app-concepten al een goed alternatief in de stores staat en concurreren lastiger wordt.

Oorzaak 2. Strengere richtlijnen

Zowel de richtlijnen in de Apple App Store als de richtlijnen in de Google Play Store worden steeds strenger voor het publiceren van apps. De reden hiervoor is dat ze de kwaliteit van de apps in de stores willen bewaken. Slechte kwaliteit apps, of apps die niets unieks bieden zullen de stores niet halen.

Aantal apps in de verschillende stores

2. Abonneren als verdienmodel

Het verdienmodel van apps verschuift steeds vaker naar abonnementsvormen. Verdienmodellen als in-app aankopen of een vergoeding betalen voor het downloaden van een app, komen steeds minder voor.

Met name in-app subscriptions zijn de laatste jaren erg lucratief. Apps die al bekend zijn met een abonnement-verdienmodel zoals Spotify, Netflix en Tinder gebruiken al jaren in-app subscriptionsmodellen. Zo passen ze de content en inkomsten aan op basis van terugkerende en trouwe app-gebruikers.

Abonnementsvormen bieden voor de gebruiker meer gemak en comfort. Een ander goed voorbeeld hiervan is Apple Arcade, de gamedienst van Apple waarmee je, tegenover een maandelijkse vergoeding, alle aangeboden games kunt spelen.

Apps met in-app subscription betaling3. It’s time to break up

Een risicovolle ‘trend’ in dit rijtje, gezien het onderwerp sterk samenhangt met politiek schouwspel, maar ik wil hem toch graag noemen. De big tech-bedrijven zoals Google, Amazon en Facebook liggen onder vuur. Niet alleen vanwege veiligheidsissues of afluisterpraktijken, maar nu ook vanwege mogelijke monopolieposities. Miljarden euro’s worden jaarlijks verdiend met content die online wordt gezet door bedrijven die de content zelf niet maken, Facebook en Google dus. Hun verdienmodel zit voornamelijk in het aanbieden en adverteren van content van anderen.

Door de EU zijn daarom nieuwe richtlijnen opgesteld die auteursrechten online moeten moderniseren. Het doel hiervan is de stroom van ‘gratis’ geld voor achteroverleunende tech-giganten indammen. Daarnaast willen ze hun machtspositie verminderen, omdat ze nu op vrijwel elk vlak data van je hebben. Het begin van deze aangescherpte richtlijnen is ontstaan bij de doorvoering van Artikel 13 dit jaar.

De economische macht van de giganten

Ook in de VS is er opschudding ontstaan, met name in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2020 blijkt de marktdominantie van de grote tech-bedrijven een hot topic te zijn. Zo wordt er gesproken over een gedwongen opsplitsing. Dit is om de consument beter te beschermen tegen de invloed van social media, zoals Facebook en Twitter.

Ook gaat het hierbij om het publieke debat en de concentratie van de economische macht van deze giganten. Enerzijds zou een opsplitsing interessant zijn voor kleinere tech-bedrijven om ook het veld te betreden. Anderzijds is het de vraag of jonge innovatieve (kleinere) bedrijven niet minder kans maken door de enorme investeringen die nodig zijn om te kunnen voldoen aan de gecompliceerde wetgeving.

4. Cloud gaming

IoT, de cloud, machine learning of artificial intelligence. Je kunt er bijna niet meer omheen als je een techgerelateerd artikel leest (of schrijft). Omdat er al meer dan genoeg over is geschreven, beperk ik me in dit artikel op cloud-opties met betrekking tot gaming.

Cloud gaming is een techniek achter game-diensten, waarmee een spel zonder gameconsole of gamecomputer gespeeld wordt. De games worden van een server in een servercenter gestreamd naar het apparaat van de gebruiker. Hierdoor kunnen grafisch hoogstaande games op een smartphone worden gespeeld, zonder dat de gebruiker een spelcomputer hoeft aan te schaffen.

Op 19 november heeft Google nog de bèta release van de cloudservice Google Stadia gelanceerd. Alles wat je nodig hebt is een werkende internetverbinding en een supported device van Google zoals Chrome, ChromeCast Ultra dongle of Pixel smartphone.

Nieuwe concurrentie van streamingdiensten

De online game-industrie wordt al jaren gedomineerd door Microsoft, Sony en Nintendo. Deze relatief verzadigde markt vindt ineens nieuwe concurrentie van deze streamingdiensten van bijvoorbeeld Google of de eerder genoemde Apple Arcade, de hybride cloud gaming-variant.

De streamingdienst is in sommige gevallen gratis, dan betaal je per game. Of in het geval van Apple Arcade betaal je een maandelijks bedrag en krijg je toegang tot alle games. Deze nieuwe vorm van cloud gaming maakt het mogelijk om AAA-games te spelen op de mobiele telefoons, in relatief goede kwaliteit. Dit kan als gevolg hebben dat traditionele games die gebruik maken van consoles en spelcomputers minder gespeeld gaan worden.

5. Alternatieve open-source besturingssystemen voor Google-toestellen

De Amerikaanse regering plaatste de Chinese tech-gigant Huawei eerder dit jaar op een zwarte lijst. Dit had grote gevolgen voor zowel Huawei als Amerikaanse bedrijven zoals Google, dat Huawei Android-besturingssysteemlicenties voor de smartphones heeft. Om minder afhankelijk te zijn van Amerika is Huawei beziggeweest met het ontwikkelen van een open-source alternatief voor het Android besturingssyteem. Het heet HarmonyOS.

Wat is HarmonyOS precies?

Uit soortgelijke eerdere projecten (Windows Phone en Linux OS) weten we inmiddels dat het een lastige opgave is om te concurreren met Android. Toch biedt HarmonyOS potentie als je kijkt naar de KPI’s van het systeem. Zo is het speciaal ontwikkeld voor de slimme apparaten die gebruik maken van het IoT zoals smartphones, smart home-producten en zelfs slimme auto’s in de toekomst.

Er is nog niet heel veel bekend met betrekking tot de specifieke details van het nieuwe besturingssysteem. Maar Huawei-topman Richard Yu claimt dat HarmonyOS sneller en vloeiender werkt dan Android.

Daarnaast is het nieuwe besturingssysteem prettiger voor app-ontwikkelaars. Zo is het een open-source netwerk, wat het voor ontwikkelaars aantrekkelijker maakt om apps te ontwikkelen voor het platform. Het grootste voordeel voor ontwikkelaars is het feit dat je een app in HarmonyOS kunt schrijven voor elk apparaat. Of het nu om een auto, telefoon of tv gaat.

Bij Android moeten app-ontwikkelaars nu meerdere versies van de app maken. Naar verwachting zal HarmonyOS aankomend jaar verder worden ontwikkeld. Het zal voorlopig nog geen alternatief worden voor Android, maar het is wel een mooie achter-de-hand-tool en het biedt nieuw perspectief. De licentie van Huawei om zaken te doen met Amerikaanse bedrijven zal naar verwachting weer verlengd worden volgens de New York Times. Maar HarmonyOS lijkt voor nu een waardig back up-plan te worden.

6. De grenzen tussen smartphones, tablets & computers vervagen

Niet al te lang geleden heeft Apple de iPad Pro geïntroduceerd. Deze richt zich vooral op de zakelijke markt. De iPadOS bundelt de krachten van iPad en Mac. Dit geeft de iPad een nieuwe set van features die eerdere modellen niet hadden. De iPad wordt hierdoor steeds meer een remote desktop.

Ook heeft Apple het Catalyst Project gelanceerd eerder dit jaar. Het Apple Catalyst Project maakt het mogelijk om bestaande iOS- en iPadOS-apps te laten werken op Macs. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de grenzen tussen tablets en computers langzaam verder vervagen. In de nabije toekomst zal de tablet een kleinere remote versie worden van je desktop en meer gaan dienen als een soort verlengstuk van je computer.

7. Foldables

Het is alweer een tijd geleden dat de eerste opvouwbare telefoons de intrede vonden. De opvouwbare telefoons (ook wel foldables) van Samsung, Huawei en Royale zijn eerder dit jaar al gepresenteerd. De Motorola Flip Razr wordt met kerst uitgebracht. Volgens het Mobile World Congres in Barcelona zou 2019 het jaar van de opvouwbare smartphone worden. Deels hadden ze gelijk. Waar 2019 het jaar was van de introductie van de foldables, denk ik dat 2020 het jaar wordt van de echte doorbraak.

Motorola Flip Razr

De opvouwbare telefoons die terug zijn gehaald voor herontwikkeling zijn verbeterd en nieuwe spelers zoals Motorola betreden het speelveld. Hiermee zullen de grenzen tussen een smartphone en tablet nog verder vervagen. Naar verwachting gaat deze nieuwe generatie telefoons ervoor zorgen dat we digitale content anders gaan gebruiken. Dit biedt veel mogelijkheden, denk hierbij aan het streamen van films en live-evenementen zoals concerten of wedstrijden of het typen van een mailtje. Doordat opvouwbare telefoons meer ruimte bieden om content te bekijken, worden deze apps een stuk aantrekkelijker en diverser.

Wrapping up: 2020 het jaar van de smart apps

Als je kijkt naar de mobiele statistieken van afgelopen jaar en de voorspellingen van aankomend jaar dan kunnen we er niet omheen, de aandacht verschuift verder van desktops naar mobiele telefoons en apps. Ook worden de grenzen tussen de apparaten steeds kleiner.

De grenzen tussen tablets, smartphones en computers vervagen door de acceptatie van foldables en tablets die een verlengstuk worden van de computer. De smartphone-apps veranderen ook mee met het technisch veld. Smartphones worden nu pas echt smart met de implementaties van het Internet of Things, 5G-netwerken en cloud gaming.

Wat betekent dit voor bedrijven?

De sleutel tot succes voor ondernemingen als het gaat om apps zal anno 2020 liggen in het aanbieden van content waar je publiek wil dat het aangeboden wordt, en dat is duidelijk de smartphone. Deze content moet zo gemakkelijk mogelijk aangeboden worden, bijvoorbeeld in de vorm van subscriptions.

Als onderneming is het zeker niet te laat, maar wel raadzaam om mee te gaan in deze mobile-first benadering en bijvoorbeeld een app te ontwikkelen.

Trends in apps, welke mis ik?

Wat zijn jouw verwachtingen? Heb ik iets gemist? Laat het weten in de reacties onder het artikel!