Social media

Zo maak & gebruik je Instagram-filters

0

Jezelf omtoveren in een eenmansleger, omringen met hartjes-emoji of de coolste make-up looks uitproberen? Kan! De augmented reality-filter kun je ook wel de grootste hit van Instagram Stories in 2019 noemen. Nederlander Chris Pelk ontwikkelde als eerste AR-filters voor Instagram. Hoe ging hij te werk en wat kan hij ons vertellen over deze hype?

Instagram-filters maken met de Spark AR Studio

Met de nieuwste AR-filters in Instagram kun je realtime iets ‘echt’ toevoegen of verwijderen aan je foto of video. Dus niet alleen de kleur of stijl veranderen, wat de filters al heel lang kunnen, maar bijvoorbeeld een ook extra oog toevoegen of je huid glad maken. Een diamant in je huiskamer? Een cyborg-masker? De nieuwste make-up looks en producten uitproberen via je camera? Het kan allemaal.

Toen Facebook’s software Spark AR Studio voor iedereen toegankelijk werd in november 2019, opende dit de poorten voor heel veel nieuwe filters. Filters met AR-effecten die verder gaan dan de gezichtsfilter. Ook Facebook Stories hebben filters, maar die zijn minder leuk en ontwikkeld dan op Instagram.

Voordat AR Studio publiekelijk werd opengesteld mocht slechts een klein clubje digital creators ermee aan de slag. En hun filters werden de eerste die Instagram in de app integreerde. Een van dat clubje was de Nederlandse Chris Pelk.

Accepteer cookies

Filters, hoe kan ik ze proberen?

Open in Instagram de Stories feature (cameraatje links boven wanneer je op je berichtenfeed staat) en je ziet onderaan enkele filters in de cirkels. Wanneer je kiest voor een filter kun je ook voor ‘bladeren door effecten’ kiezen. In deze effectengalerij kun je zoeken op filters in categorieën als liefde, selfies, evenementen, dieren, goede doelen, kleuren en licht en stemmingen.

AR-filters zijn niet nieuw. Er waren een paar jaar geleden al stand alone-apps die augmented reality gebruikten, zoals Layar en Pokemon, maar Snapchat was de eerste die deze mogelijkheden op een laagdrempelige en humoristische manier toepaste. Hierdoor ging er een grote groep mensen mee aan de slag.

Bij Snapchat heten de filters ‘Lenzen’. Bekende AR-Snap Lenzen zijn bijvoorbeeld de gender-swap, van jezelf een man, vrouw of kind maken, en de Landmarkers, waarmee je de Eiffeltoren of Buckingham Palace tot een feestje kunt omtoveren als je daar bent. Ook Snapchat opende het platform voor alle lenzen makers, hun software heet Lens Studio.

Effecten (ook wel filters) zijn te vinden via het Instagramprofiel van de filter creators zelf, onder de ‘smiley’ tab.

Filter-wizard Chris Pelk

‘Of hij één van de zes uitverkorenen Instagram Filter Creator wilde worden?’. Met een beetje verbazing maar zonder twijfel accepteerde art director Chris Pelk deze uitnodiging van Facebook. Binnen een paar maanden werden zijn filters honderden miljoenen keren gedownload en groeide zijn Instagramaccount van 396 naar bijna 1 miljoen volgers.

Screenshot van het Instagram-account van Chris Pelk.

Chris Pelk is art director new media bij LiveWall Group, een full service digital agency. Favoriete merk? Adidas. Al sinds zijn achtste is Chris gek op dit merk, dat onlosmakelijk verbonden is met de hiphopcultuur door het nummer My adidas van Run DMC.

Vanaf het moment dat hij de videoclip op MTV zag, was hij geïnteresseerd in de creatieve samenwerkingen die artiesten en merken met elkaar kunnen aangaan. Hij wilde de reclamewereld in. Zijn eerste baan was bij een (offline) design bureau in Den Haag, hij maakte boeken en ontwierp huisstijlen voor grote merken en bedrijven. Later dook hij de online en reclamewereld in, ontwierp websites en apps als designer. Sinds 2018 werkt hij als artdirector. 

Ontwerpen voor Spotify

“Een dag in mijn werk kan starten met het bedenken van een online campagne en eindigen met een homepage take-over op Spotify”. Chris bedenkt eigenzinnige dingen voor merken. Zo werkte hij aan een project om Rocketman, de film over Elton John, te promoten. Hij bedacht een piano waarop je zelf het nummer Rocketman kon spelen. Een soort guitar hero, maar dan op Spotify.

Uitgenodigd door Facebook om Insta-filters te ontwerpen

Chris experimenteerde hobbymatig wat met AR-effecten via Facebook toen hij vorig jaar een uitnodiging van Facebook zelf kreeg om mee te doen aan een beta-groep die aan de slag zou gaan met Instagram-effecten. Hij vond zelf dat hij op dat moment nog niet zulke mooie dingen maakte als anderen in de beta-groep, maar Facebook zag in hem een art director die op een eigenzinnige manier en met een visie ontwerpt.

De groep startte met zes mensen. Waar andere creators aan de slag gingen met gezichtsfilters, ‘hoedje-op, hoedje-af’-filters zoals Chris ze noemt, kwam hij op het idee de hartjes emoji toe te voegen als filter. Hij wilde het graag anders doen, een andere weg inslaan. “AR kan zoveel meer zijn dan dat, maar daarvoor moet je wel eerst je koppie gebruiken.”

❤️De love-emoji, de eerste Instafilter van Chris (788 miljoen keer gebruikt)

Voordat hij zijn eerste filter ontwierp, dook Chris in de diepere lagen van Instagram en de psychologie erachter. Instagram is één van de meest narcistische platformen binnen social media en hij vroeg zich af waarom mensen zichzelf zo graag laten zien op dit platform.

Het antwoord bevindt zich volgens Chris in ‘menselijke behoeftes’, en hij wilde daarop inspelen. Hij pakte de bovenste lagen van de Maslow-piramide erbij en koos de behoefte je verbonden te willen voelen binnen je community. Door jezelf te laten zien kun je verbondenheid creëren met je vrienden en volgers. En als je dan ook nog je emoties laat zien, wordt de verbondenheid groter.

Emoji-filter

Chris kwam zo op het idee een filter te creëren waarmee je een emotie kunt uitdrukken. Hij koos ‘liefde’, de sterkste emotie die mensen kunnen voelen. En hij koos ervoor om de meest universele taal te gebruiken voor emoties: de emoji. En van alle emoji werd het de hartjes-emoji, een beeld dat de hele wereld meteen begrijpt.

De meeste filterontwerpers hielden zich aan een nieuw gecreëerde ‘regel’: een effect voor een gezichtsfilter moet bestaan uit 60% realiteit en 40% augmented. Chris wilde het hele scherm gebruiken: overal hartjes. Je waant je door de liefde heen. Volgens Chris ook slim om het hele scherm te gebruiken voor een filter, omdat je dan meteen opvalt. En zo geschiedde, de Love-emoji-filter is al 676 miljoen keer gebruikt.

De Revolution-filter: een eenmansleger van jezelf (343 miljoen keer gebruikt)

Chris ging aan de slag met de tweede filter. Hij koos als onderwerp de behoefte je talenten te laten zien. Ook een kenmerk van de Instagramgeneratie. In de statistieken van zijn creatoraccount zag Chris dat zijn hartjesfilter het meest gebruikt werd in Rusland. Hij nam de gegevens van het ‘jezelf laten zien’ en jezelf ook graag zien, het communistische Rusland en de videoclip ‘Witchdoctor’ van de Staat samen en bedacht de filter die een eenmansleger van jezelf maakt. Het Revolution-effect.

Jij bent de emoji. In plaats van een emoji te gebruiken in tekst, gebruik je een filter om je emotie te laten zien op jezelf.

Dua Lipa gebruikte zijn filter, en er volgden meer muzikanten en artiesten. “Tja, narcistisch zijn ze, dus gebruiken ze mijn filters graag”, aldus Chris. Facebook is heel blij met de AR-effecten van Chris, want zij gebruikten ze op het grote scherm tijdens de F8-conferentie in mei 2019.

Binnen een half jaar groeide zijn Instagramaccount naar 1,3 miljoen volgers en werden zijn filters 1,7 miljard gebruikt. Dit kwam onder andere doordat je het Instagramaccount van de filtercreator moest volgen om zijn of haar effect te mogen gebruiken.

Dat is inmiddels veranderd. Je kunt filters ook gebruiken zonder de creator te volgen. Daarom groeien nieuwe creators minder hard dan de eerste club en verloor Chris ook weer een deel van zijn volgers. Het account van Chris groeide ook hard in volgers doordat hij de video’s die mensen maakten met zijn effecten in zijn feed en Stories deelde. Daarnaast verdiepte hij zich in de mensen die zijn filters in video’s deelden en gaf hij tips om er nog beter gebruik van te maken. Dit zorgde voor coole content, ook op zijn eigen feed, wat vervolgens meer gedeeld werd.

Filters voor merken

Chris maakt namens LiveWall ook filters voor Nederlandse merken en artiesten, zoals voor Afrojack en HEMA en voor de film ‘De club van lelijke kinderen’. Dat doet hij meer voor Amerikaanse artiesten dan Nederlandse met name voor muzieklabels en films, omdat ze daar al een stuk verder zijn.

Zo maakte hij effecten voor Ozzy Osbourne en Disney’s Frozen. Het succes van zo’n filter hangt af van de promotie van het Instagramaccount en de filter zelf. Het mooie van samenwerken met Facebook is dat zij Chris ook tippen bij merken en zo krijgt LiveWall mooie Internationale klussen.

Via een filter producten testen & kopen

Bureau Gospooky produceert ook filters voor merken, zoals de BAE-make-up-filter voor het Generatie Z vegan beautymerk van HEMA. Met deze filter kun je de verschillende kleurenpaletten van de make-up lijn uitproberen. De producten die je in de filter test, kunnen nu nog niet rechtstreeks gekocht worden op Instagram. Maar het zal niet lang meer duren voordat de filters aan je shop gekoppeld kunnen worden. Sommige merken in de US kunnen dat al wel.

Chris tipt: “Kijk wat je piekuren en piekdagen zijn en maak een mooie verdeling van je content. Voor Stories niet meer dan zeven per dag, en liefst op verschillende tijdstippen. Zet zo je contentstrategie in en houd je ook daaraan. En bepaal een focus, experimenteer, test en schaaf bij. Het is niet ingewikkeld. Vervul een behoefte van je volgers, vertaal deze behoefte visueel, onderzoek en experimenteer.”

De filters maak je in de Spark AR Studio, de software van Facebook. Iedereen kan een filter aanmaken, als je kunt 3D-ontwerpen. Je dient vervolgens je filter in bij Facebook en wacht tot deze wordt goedgekeurd. 

Keep it simple, fun and magical, people don’t love complex stuff – Frank Shi, co-founder Paper Triangles, digitaal bureau gespecialiseerd in AR & VR

Andere filtercreators

Inmiddels zijn er tienduizenden filters met en zonder AR te gebruiken in Instagram. Je vindt ze via de Instagram filtercreators zelf, google maar eens. 

Naast @chrispelk zijn dit een aantal andere bijzondere filtercreators:

  • Johanna Jaskowska maakt fashionable sci-fi en cyborg facefilters. “Een gezichtsfilter als fashionstatement, net als een jurk”, aldus @johwska.
  • De Argentijnse Nahir Esper verheft bloemen en vlinders tot kunst. En daarnaast heeft ze ook nog een Stanger Things Eleven filter! @nahir.esper: “Without your face there would be no filters.”
  • De Duitse Philipp Basler met zijn minimalistisch gekraste hippe lijntjes als filter op zwart-wit beelden: @basphi
  • Artist Clay Weishaar creëert op @wrld.space gekke filters zoals een bewegende haarband van taco’s of macarons.
  • Ines Longevial (@ineslongevial) maakt van je gezicht een kleurrijk abstract kunstwerk, soms ook met een duidelijke boodschap!

En hierna? Voor je het weet zitten we in een mixed reality!

Als je Chris vraagt naar de toekomst van deze filter gekte zegt hij: “Voor je het weet zijn we beland in een mixed reality.” De ontwikkeling van augmented reality is nu nog gericht op fun. De komende jaren zal de toepassing praktischer worden, met het herkennen van producten bijvoorbeeld en daardoor verweven worden in onze dagelijkse levens.

Apple, Google en Facebook geven aan dat AR net zo’n grote verandering teweeg zal brengen als toen de iPhone voor het eerst geïntroduceerd werd. Facebook komt met het project Portal waarbij ze AR ook uitrollen op andere devices.” In het filmpje HYPER-REALITY zie je hoe onze toekomst er in het extreme geval zou uit kunnen zien.

Accepteer cookies

Hier hebben we toch geen zin in?

Augmented reality speelt zich af op je scherm, mixed reality speelt zich af in de werkelijkheid. In mixed reality wordt er via tech een koppeling gemaakt met je echte leven. Snapchat, Tiktok en Instagram zetten met AR-filters kinderstapjes wat betreft augmented, maar ook binnen mixed reality. Dankzij social media wordt de techniek augmented reality door de massa gebruikt en begrepen.

Straks gebeurt het om ons heen. Nu is geen behoefte aan mixed reality. Als je het filmpje Hyper reality bekijkt wordt je zelfs een beetje gek. De behoefte ontstaat pas als het product er is, net als met de smartphone. Je zou kunnen bedenken dat we over een tijdje een klein apparaatje op onze neusvleugels plaatsen waardoor we de mixed reality 24/7 kunnen zien.

En als je straks de Albert Heijn in loopt, zit de bekende hamster op je winkelwagen om je te vertellen wat de aanbiedingen zijn. Voor iedereen die denkt: die mixed reality zetten we gewoon uit als het vervelend gaat worden, think again, onze smartphone, zetten we die ook uit?