Customer experience

Pokémon GO: het begin van een revolutie in gamification?

0

Net gelanceerd breekt de nieuwe game Pokémon GO alle records. Cijfers voor Nederland zijn er nog niet. De app voor iPhone-gebruikers wordt pas eind van deze week in Nederland verwacht. Android-gebruikers kunnen al wel spelen met Pokémon GO.

Wat is Pokémon GO?

Het is de eerste belangrijke virtual reality-app met interactiviteit die wereldwijd gespeeld kan worden. Locatiebepaling gaat via GPS op de smartphone, het identificeren van belangrijke Pokémon stops gaat via Google Maps en de laag die erboven ligt is geheel afkomstig uit de Pokémon-koker.

De geschiedenis van Pokémon

Het verhaal start in 1996. Met een spel op de Nintendo, series op televisie en populaire kaarten. Mijn oudste zoons, geboren in 1997 en 1999, zijn er groot mee geworden. Zij waren al fanatieke spelers op de Nintendo en verzamelden en sorteerden Pokémonkaarten. Als moeder heb ik dat spel toen nooit begrepen. Het bleef wartaal voor mij. Alle Pokémons hadden eigen naam en punten. De jongens wisten toen feilloos welke Pokémon sterk was op welk gebied.

Inmiddels zijn de jongens 18 en 17. De Pokémonkaarten mochten nooit weggegooid worden. Zo waren ze er aan gehecht. Inmiddels ben ik 50 en dankzij mijn Amerikaanse iTunes-account kan ik zonder problemen de game downloaden. Normaliter moet de WiFi er radicaal uit getrokken worden, willen de kinderen in beweging komen. Maar nu?

Ga je mee fietsen? Gaan we Pokémons vangen.

rattata pokemon goZoon van 17 snelt naar beneden, pakt zijn fiets en geeft mij instructies over het spel. Het is mijn telefoon, dus ik mag alles bedienen. Daar gaan we. Dochter van 12 fietst ook mee. Zij heeft geen Pokémon sentimenten, zij vindt het “wel een leuk spel, maar gevaarlijk.” De rolverdeling is duidelijk: dochter van 12 kijkt uit, ik bedien de knoppen en zoon van 17 legt uit en fietst vooruit. Zie je het voor je?

Wat is de bedoeling van Pokémon GO?

Lopen of fietsen in je eigen buurt. Je moét naar buiten om het spel te spelen. Dat aspect alleen is al een gouden lintje waard. Ineens is een heel leger smartphoneverslaafden weer aan het rondlopen en gemotiveerd om bezig te zijn. Als je de app laadt, zie je je eigen avatar lopen in je eigen buurt. In de verte lokken de zogenaamde Poké-stops. Dit zijn vaste punten in de buurt waar beloningen te halen zijn. Na 2 dagen spelen merken we dat dit voornamelijk openbare punten zijn: kerken, rotondes, standbeelden, monumenten, campings, speeltuinen, enzovoorts. We hoeven niet bij iemand het terrein op te lopen.

Als je zo rondloopt met de app open, verschijnen er ineens Pokémons in je scherm. Dat zijn de fictieve wezens die je moet zien te vangen met een Pokéball. Die ballen kun je weer verdienen bij de Pokéstops. Tot zover is het spel makkelijk. Het wordt ingewikkeld bij de volgende levels. De bedoeling van dit artikel is niet om de het spel volledig uit te leggen. Dat laat ik graag over aan fanatieke jongere gamers. Die kunnen dit uitstekend. YouTube stroomt er vol mee. Een kleine uitleg staat in deze video:

Accepteer cookies

Waarom is dit spel nu al zo’n hit?

De belangrijkste reden is dat ze voortborduren op twee bekende componenten:

  1. Pokémon is al jaren een begrip. Voor de doelgroep van deze game is Pokémon zeer bekend. Ze ervaren het als jeugdsentiment en herkennen de figuren uit hun jeugd. Ze hoeven het spel niet te begrijpen. Ze begrijpen het meteen.
  2. Virtual Reality rukt ook steeds meer op. De VR-bril is voor veel mensen inmiddels bekend. De meeste mensen hebben het al eens ervaren tijdens een congres of seminar. Virtual Reality is wat mij betreft the next big thing in smartphonegebruik.

De combinatie van lopen, rennen of fietsen door je buurt of stad en daar allerlei beloningen vinden en fictieve figuren te pakken krijgen is verslavend. Daarnaast word je beloond door vele kilometers af te leggen. Daar ‘broed’ je de eieren mee uit en zo krijg je nog meer nieuwe Pokémons.

Zo’n soort spel heb ik nog nooit gezien.”

Aldus zoon van 17 jaar. Hij vindt het uniek en leuk. Alleen de VR-bril gaf hem dezelfde soort ervaring.

De betekenis en mogelijkheden van Pokémon GO

Gevoelsmatig is het niet zomaar een nieuw spelletje of een nieuwe app die op de markt is. Ik denk echt dat het een nieuw soort ontwikkeling is. Een grote maatschappelijke zorg is immers de smartphoneverslaving van veel jongeren, het weinige bewegen en het eventuele overgewicht dat daarbij hoort. Als grote spellenleveranciers beloningen in gaan bouwen voor bewegen, krijgen ze meer voor elkaar dan wij als ouders of als school.

Voor deze jonge generatie is het vanzelfsprekend dat ze leven met een smartphone, internet en GPS-locaties. Natuurlijk zijn zij de early adopters van dit soort veranderingen en het gebruik maken van Augmented Reality in combinatie met een game.

Commerciële kansen?

Stel je voor wat de commerciële kansen zijn voor Pokémon GO? Nu zijn de Pokéstops nog ingebouwd op openbare plaatsen, maar wat als de supermarkten mee gaan of fastfoodketens? Ik hoop dat in dit spel dit soort ‘verstopte’ reclame geen kans krijgt. Maar mijn zoon zag het meteen voor zich.

Wat kan de 35+ generatie met Virtual Reality verwachten?

Vanochtend liep ik door het dorp mijn verplichte hardlooprondje. Ik loop graag alleen en ben dan een klein uurtje weg. Normaliter met wat muziek of aanmoediging van een hardloopcoach via de app. Nu deed ik het anders.

Pokémon GO aangezet en rennen. Eerst naar alle Pokéstops in mijn dorp. Ik heb er inmiddels 9 geïdentificeerd. Onderweg kwam ik een jonge hippe man tegen. Turend op zijn scherm en lopend richting 2 Pokéstops. Herkenning!

Kom je eruit? Ik vroeg het hem. “Ja  hoor, ik loop gauw verder”. We knikten even kort naar elkaar.

Geheim genootschap

Hij liep de ene kant op en ik rende weer verder. Het lijkt een geheim genootschap. Met Pokémon GO zie je een andere wereld dan de andere wandelaars of fietsers. Zij hebben geen idee waarom er ineens zoveel mensen bij een standbeeld staan. Wij wel!

Ik zou willen dat er een game ontwikkeld zou worden met Virtual Reality en Google Maps voor volwassenen. Stel je voor dat je zo samen kunt gaan hardlopen en onderweg opdrachten of beloningen krijgt.

Weet je: ik ben geen hardloper. Het is goed voor me dus ik doe het.

Vanochtend betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: “zal ik nog een rondje lopen, even langs de Pokéstops.”

Het moet niet gekker worden!

Zo’n game voor pukkelige pubers en hipsters motiveert mij om meer te gaan lopen. Dan doen ze toch iets goed bij Pokémon GO.

Aandachtspunten

Bij deze snelle ontwikkelingen zijn er toch belangrijke aandachtspunten. Hieronder een korte opsomming:

Voordelen

  • Gebruikers komen weer in beweging, het spel stimuleert dit enorm
  • Grafisch is het spel geweldig goed gemaakt
  • Waarschijnlijk is deze game een voorbeeld voor nog veel te ontwikkelen games, ook serious games
  • Het biedt commerciële openingen voor retail en horeca, zeker als de doelgroep de jongere is
  • Pokémon als bedrijf kan een volledig nieuwe generatie aan zich binden

Retail ziet kansen:

Accepteer cookies

Nadelen

  • Inloggen moet met je Google-account, hierdoor krijgt het bedrijf enorm veel informatie van de speler. Dat kun je voorkomen door een extra Google-account aan te maken alleen voor dit spel
  • Gevaarlijk: gebruikers vergeten op de weg te letten of spelen het spel al rijdend
  • Nog meer gevaar: op geïsoleerde plaatsen waar een Pokéstop is, word je opgewacht door overvallers
  • Drukte op niet gewenste plaatsen

Accepteer cookies

Dit is slechts het begin

Dit is nog maar het begin van nieuwe mogelijkheden met je smartphone. De gamification van onze maatschappij gaat steeds verder. Naast alle voordelen, nadelen en gevaren zie ik volop mogelijkheden om nieuwe technieken in te zetten om gedragsveranderingen te bewerkstelligen. Pokémon GO speelt daar een aanzwengelende rol in.