How to, Inspiratie, Verdieping

Beeld kan niet meer ontbreken in de communicatiemix van bedrijven

0

YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine van dit moment. Er ontstaat een steeds grotere vraag naar videocontent, niet alleen in het privéleven, maar ook in het zakenleven. We leven in een beeldcultuur waarbij beeld een integraal onderdeel vormt van de rest van de communicatiemix. “Zakelijke beslissers nemen steeds minder de tijd om lange teksten door te lezen. Zij willen geprikkeld en overtuigd worden met beeld”, zegt Erik Peekel van The Actor Factory.

Bedrijven kunnen niet meer om beeld heen

Erik Peekel is vaak zelf betrokken bij de productie van de filmpjes. Hij probeert door middel van beeld de aandacht van de kijker vast te houden en het verhaal over te brengen. “Steeds meer mensen die achter hun scherm zitten, zijn behoorlijk aan het multitasken. Zij hebben gedurende de dag verschillende schermpjes open staan die direct en indirect te maken hebben met het werk. E-mail en sociale media zijn daar goede voorbeelden van. Gedurende zo’n hele dag maken zij keuzes in wat zij grondig doornemen en wat zij vluchtig scannen. Als zij op zoek gaan naar  informatie, dan moet het zo eenvoudig en zo snel mogelijk te vinden zijn en in hapklare brokken worden gepresenteerd.”

Accepteer cookies

Heeft een professional de gezochte informatie gevonden, dan zal ook niet alles bijblijven. Er ontstaat een selectie gebaseerd op keuzes en interesses. Beeld dat een verhaal vertelt en mensen door herkenning erbij betrekt, blijft langer hangen dan tekst. De professional zal het de moeite waard vinden om de inhoud van zo’n filmpje na te vertellen. Het aanbod aan informatie is bovendien ook veel groter dan vroeger, dus bedrijven hebben in de gaten dat zij zich moeten gaan onderscheiden.

“Als je de aandacht wilt pakken, dan moet je onderscheidend zijn. Om onderscheidend te kunnen zijn, moet je keuzes durven maken. Vette krantenkoppen trekken meer aandacht op internet dan lange lappen tekst vol nuances. Video hoeft ook geen nuance te bieden, vaak moet je enorme keuzes maken om te voorkomen dat je een lang, saai filmpje krijgt dat eigenlijk een ingesproken brochure is”, zegt Peekel.

Pratende koppen

Wat er dan vaak gebeurt, is dat bedrijven een filmpje maken waarin koppen elkaar in het beeld afwisselen en de klant aan het woord komt ter bewijsvoering van wat het bedrijf doet. “De kijker ziet pratende koppen. Een dergelijke aanpak stamt nog uit de begintijd van het internet waarin websites chronologisch en lineair gebouwd werden, van pagina tot pagina, in de vorm van online brochures. Vaak waren dat informatieve websites die niet tot actie leidden, niet ontzettend onderscheidend waren, maar voornamelijk als eerste contactpunt dienden. Die tijd is voorbij, want als je video gebruikt, moet je eruit halen wat erin zit. Dat betekent dat je moet laten zien wat je bedoelt in plaats van erover te vertellen,” zegt Peekel.

Geluid, creativiteit en zelf filmen

Met beeld kun je veel kanten op. Wel is het belangrijk dat er een strategie achter zit en dat filmpjes met zorg op bepaalde webpagina’s worden geplaatst. “Je kunt zelfs bovenaan iedere webpagina videobanners plaatsen. Dit zijn snelgemonteerde beelden. Wel moet je er een playknop bij zetten om mensen de keuze te geven of zij het geluid aan willen zetten of niet. Vaak staat het geluid standaard aan. Dat wekt irritatie op. Professionals bezoeken de website onder werktijd en zij willen niet de indruk wekken dat zij voor hun plezier aan het surfen zijn. Dat beeld ontstaat al gauw als er onverwachts geluid uit de speakers knalt. Kies er dus juist voor om standaard het geluid uit te zetten, bezoekers kunnen het geluid dan zelf activeren.

De beleving van bedrijfskwaliteiten verschilt nogal per professional. Dit betekent dat je als bedrijf via beeld op verschillende kwaliteiten kunt richten. Uitdagende producties ondersteunen natuurlijk de geloofwaardigheid, maar niet alle bedrijven willen dure productiehuizen inschakelen. Voor veel bedrijven is zo’n productie te kostbaar. Creativiteit kun je echter ook met een laag budget realiseren, waarbij je keuzes maakt in wat je wel en niet filmt, zonder dat je direct in de categorie pratende koppen vervalt.

Een mooi voorbeeld vind ik het geven van workshops aan MKB-ers en ondernemers over het verhalen vertellen via beeld. Je kunt namelijk op stap gaan met een eenvoudige flipcamera, waarna je het beeld zelf gaat monteren. Je bent dan gelijk 5 stappen verder, want je kunt in de toekomst als bedrijf hiermee zelf aan de slag gaan.

Tussen de geijkte productiehuizen en de amateurs zie ik een nieuwe markt ontstaan. De enterprise markt is eindeloos en er zijn weinig spelers die zich erop richten. Enerzijds heb je de amateurs die in hun vrije tijd filmen en monteren. Anderzijds de gelikte producties met visagie, catering en een hele crew on set. Pas de laatste jaren verschijnen er langzaam spelers in het midden van het spectrum”, aldus Erik Peekel.

Showing versus telling

Televisie maken en film maken kunnen van elkaar afwijken met als brug dat beiden door middel van beeld een verhaal laten vertellen. “Gelijk de eerste tip: maak geen ingesproken brochure met pratende koppen. Dat kennen wij inmiddels wel. Laat alles wat je kunt laten zien ook daadwerkelijk zien. Zaken die je dus kunt uitbeelden zonder woorden, moet je dan filmen in plaats vertellen, ook wel bekend als het fenomeen showing versus telling.”

Accepteer cookies

3 formaten

“Eerder stuitte ik op een bedrijf dat 3 soorten filmpjes had gemaakt voor de pagina over ons. Het eerste filmpje duurde 20 seconden, het tweede 2 minuten en het derde duurde 20 minuten. Wil iemand een korte introductie van het bedrijf om erachter te komen wat zij doen, dan gaat de kijker voor het 1e filmpje. Wil iemand een impressie van het bedrijf, dan klikt de kijker het 2e filmpje aan. Is iemand op zoek naar gedetailleerde informatie over het bedrijf, dan kiest de kijker het 3e filmpje. Op verschillende niveaus speelt dit bedrijf in op de belangstelling van de kijker. Bovendien verdiept dit bedrijf zich werkelijk in degene aan de andere kant. Deze formule van 3 formaten kan ik bedrijven dan ook van harte aanbevelen”, vertelt Peekel.

Key factoren en beschikbare technologie

Vakmedia, blogs, nieuwsbrieven en online media pakken beeld graag op. “Zorg ervoor dat dit soort filmpjes niet te commercieel zijn. Bij het maken van een bedrijfsfilm, zijn een aantal key factoren van belang, zoals de voorbereiding, strategie, een cameraman, misschien een geluidsman, locatie en sprekers. Vrij eenvoudig dus. Het is nu ook mogelijk door de beschikbare technologie. We beschikken na 16 jaar internet over breedband, snelle toegang en geïntegreerde standaarden.

Zorg ervoor dat het filmpje aansluit bij de content op de webpagina, en boven alles: zorg voor relevantie. Van customer journey naar doelgerichte antwoorden dus. Vaak heeft zo’n filmpje een illustratief doel. Een goed inhoudelijk filmpje geeft echter nog geen garantie dat mensen het helemaal bekijken, maar vergroot die kans natuurlijk wel. Als het filmpje een op zichzelf staand item is, schenk daar dan aandacht aan door de omgeving nauwkeurig uit te zoeken en er op de webpagina naar te wijzen. Gebruik de standaard interfaces zoals de YouTube embedded gadgets”, zegt Erik Peekel.

Maatwerk, one size fits all en over the top concepten

“Filmpjes bedienen in eerste instantie de lokale markt. Elk filmpje is maatwerk. Ondertitelen en vertalen is mogelijk op tijdscode. Sommige bedrijven vragen om een one size fits all filmpje zonder woorden maar met flitsende beelden in de vorm van een trailer. Zonder geluid blijft een filmpje krachtig. Wat je ook kiest, denk altijd eerst aan de doelgroep. Humor is een krachtige tool, mits het niet geforceerd is. Kies niet voor de meest geijkte oplossing. Soms kan een simpel concept zeer effectief zijn. Het hoeft qua concept niet altijd over the top te zijn,” zegt Peekel.

Accepteer cookies
Accepteer cookies

Plezier met Albert Einstein en André van Duin

“Het blijft een groot plezier om aan dit soort opdrachten te werken en je maakt altijd grappige zaken mee. Zo werk ik bijvoorbeeld graag samen met acteur Peer Mascini, bekend van de Melkuniereclames, vanwege zijn comedy-kwaliteiten. Zo waren wij eens met hem aan het filmen op de Universiteit in Utrecht. Hij moest even naar de toilet, maar liep de verkeerde zaal binnen waar juist iemand promoveerde. Verstrooid riep hij: “hallo, ik ben Albert Einstein” en liep vervolgens de deur weer uit. Hij zag er echt zo uit, dus de hele zaal kwam niet meer bij van het lachen.

Een andere keer werkte ik aan een sketch voor de heropening van Theater Carré, speciaal voor André van Duin geschreven. Het was weliswaar zijn verjaardag, maar hij wilde er graag aan meewerken. Hij kwam de set op en vroeg mij wat de bedoeling was. Ik legde het André uit, maar ik was bang dat hij het van tevoren niet goed had doorgenomen, totdat hij zei: “Ja, precies zoals ik het voorbereid heb.” Vervolgens namen wij het in één take op.

In de toekomst zullen high-end en low-end producties naar elkaar toegroeien. 3D en holografisch filmen zullen steeds toegankelijker worden voor bedrijven. Bedrijven zullen in hun communicatieplan de vraag stellen wat zij zelf door middel van beeld kunnen toevoegen. Broadcast yourself krijgt dus een hele nieuwe betekenis”, eindigt Erik Peekel.