Trends

Augmented reality: nog (lang) niet door de consument omarmd

  • Leestijd: 2 minuten

“Global security can be at risk”, dreunt een mannenstem. “The mission is to monitor the effect of mind hacking.” Voor mijn ogen flitst dreigend: “this is not a game. It is a weapon.”Gisteren registreerde ik me voor Ingress, een sci-fi augmented reality MMOG uit de stal van Google. De zoekgigant vergelijkt de game met World of Warcraft, maar dan in de open lucht. Slim, want via de gamers verzamelt Google informatie uit de hele wereld voor een van zijn meest intrigerende programma’s tot nog toe: Project Glass, een project dat het ontwikkelen van een augmented reality head mounted display als doel heeft.

Wat is augmented reality?

Eerst even terug naar de basis. Augmented reality (AR), wat is dat eigenlijk? Geen gekke vraag, want zelfs de branche is het daar niet over eens. Toch valt er wel wat over te zeggen. Augmented betekent aangevuld of toegevoegd. Zo wordt de zichtbare werkelijkheid verrijkt met een laag digitale informatie, al dan niet afkomstig van social networking services.

Actuele ontwikkelingen

Google flirt al langer met AR. Zo ontwikkelde het concern een AR-bril met een geïntegreerd display waarmee de brildrager gegevens over zijn omgeving op kan roepen en kan communiceren. Denk daarbij aan het bijhouden van een agenda, de weg zoeken, gegevens over het openbaar vervoer en chatten met anderen. Google presenteerde onlangs het prototype. In de komende paar weken organiseert Google twee zogenaamde hackathons, waar developers aan de slag kunnen met de bril, de software, waar ze kunnen coden, hacken en testen. Kortom; ze kunnen los. Om je een idee te geven van de mogelijkheden volgens Google:

De slag om augmented reality: Microsoft, Apple, porno en defensie

Google is overigens niet de enige die potentie ziet in AR. Zo verwierf Microsoft onlangs patent voor een AR-bril die ‘live events’ als concerten en sportwedstrijden zou moeten gaan verrijken en ook Apple verkent al een tijdje de AR-horizon met projecten als de iPod Video Headset Display en – wat ik nu maar even voorbarig noem – de iMap.

Ook het Amerikaanse ministerie van Defensie en de porno-industrie werken al jaren met AR. Deze twee in één adem noemen lijkt misschien op vloeken in de virtuele kerk, maar zo gek is het natuurlijk niet. Het leger en de porno-industrie zijn altijd al early adopters of zelfs innovators geweest op het gebied van nieuwe technologieën.

De consument

Het publiek begint langzaam te wennen aan AR. Mobiele AR-browsers als JunaioWikitude en Layar zijn samen goed voor tientallen miljoenen downloads en ook IKEA en Philips bieden AR-apps waarmee de consument een keuze kan maken uit het productaanbod. AR is dus niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat Google AR aantrekkelijk lijkt te willen maken voor de massa. Hun inspanningen op dit vlak, de eerder genoemde hackathons en de AR-game wijzen in die richting.

Juniper Research ziet dezelfde trend en voorspelt dat de mobiele AR-markt groeit van 82 miljoen dollar in 2012 naar 5,2 miljard dollar in 2017. Tegen die tijd zullen per jaar meer dan 2,5 miljard AR-apps gedownload worden.

Augmented reality: the next generation

Wat betekent dit nou voor de toekomst? Dat de grote partijen brood zien in AR is inmiddels duidelijk, maar het grote publiek omarmt de technologie vooralsnog niet. Dat is te wijten aan de relatieve onbekendheid van AR bij de massa, maar ook aan achterblijvende technologische ontwikkelingen en het gebrek aan waardevolle toepassingen voor de consument.

Of Project Glass of een van de andere initiatieven op dit gebied daarin zullen slagen, valt nog te bezien. De bionic contactlens, of de smart contactlens, lijkt me de volgende stap in de evolutie van AR.