Cases

De naakte waarheid over augmented reality: waar liggen de kansen?

augmented-realityEen belangrijke trend voor 2009 is het mixen van de werkelijke wereld met de virtuele. Daarmee ontstaan compleet nieuwe toepassingen en mogelijkheden. Voor de content aanbieder, maar ook voor de adverteerder. Is augmented reality of transrealiteit de toekomst of nog een hersenspinsel van een paar internetgekken?

Wat is augmented reality?

Augmented reality, of transrealiteit, is het versmelten van de echte (fysieke) en de virtuele wereld. Ook wel toegevoegde realiteit genoemd. Met deze techniek is het mogelijk om objecten te laten verschijnen in 3D die er niet zijn. En aangezien bijna elke mobiele telefoon tegenwoordig een camera bevat, is de technologie binnen ieders handbereik gekomen.

Over welke vormen hebben we het?

Globaal zien we twee vormen van augmented reality.

1. Fysieke objecten van informatie voorzien

In dit geval maak je gebruik van de werkelijkheid. Sterker nog, door middel van een digitale camera wordt de werkelijkheid herkend en bestaat de mogelijkheid op het beeldscherm informatie toe te voegen aan deze werkelijkheid. Denk aan informatie, maar ook aan video’s. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt met deze technologie. Zo kun je informatie krijgen over bedrijven, restaurants, theaters, bus- en metrotijden, daar waar jij je op dat moment bevindt. Richt een camera van je mobiel op een restaurant en je krijgt direct een aantal recensies te zien, of de daghap. Het enige dat je nodig hebt is een mobiele telefoon met camera en natuurlijk mobiel internet. Een ander voorbeeld: richt je camera op een bekende persoon, en ontvang de herinnering dat je van die persoon nog geld krijgt (Bill Gates, 2008). Zo zal het voor de politie erg nuttig zijn om op locatie informatie te krijgen over verdachte personen.

Een geheel andere toepassing betreft de hulp bij de uitvoering van complexe taken. Denk hierbij aan de medische wereld (ondersteuning bij operaties) en aan de automobiel branche (hulp bij de uitvoering van technisch onderhoud). Een mooi voorbeeld hiervan is te zien op Youtube en is afkomstig van BMW. De monteur zet een speciale bril op en krijgt op het scherm real-time instructies geprojecteerd die hem precies vertelen wat hij moet doen.


Augmented reality volgens BMW

Een andere toepassing is recentelijk gelanceerd voor de iPhone: de Sekai Camera van Tonchidot (Japan). Met de ‘Sekai Camera’ kun je je camera op een interessante plaats of object richten en krijg je direct feedback op je scherm in de vorm van reviews, berichten, aanbiedingen of tags die een grafische laag vormen over de fysieke wereld (een ‘graphical overlay’).

Tonchidot noemt de camera een ‘social tagging device’ voor de iPhone. Het combineert een aantal functies van de iPhone: de camera, GPS en de internetverbinding. Allereerst bepaalt de ingebouwde GPS van de iPhone waar je je bevindt. Vervolgens kun je informatie ontvangen over plaatsen en objecten om je heen, geprojecteerd (overlaid) in een real-time video. Tevens kun je zelf informatie toevoegen. Je richt je camera op het object naar keuze en je kunt een tag toevoegen, met daarin tekst, beeld of geluid.
tonchidottoepassing-iphone
De Tonchidot toepassing voor de iPhone.

Kansen voor de travel sector.

De mogelijkheden zijn enorm. De reisbranche kan applicaties bouwen waarmee je als reiziger informatie ontvangt over een bepaald object zodra je deze bekijkt met de camera van je mobiele telefoon.

2. Van print naar multimediaal

Een andere vorm van augmented reality vereist het gebruik van een webcam. Door deze te richten op een plaatje, kan speciale software er voor zorgen dat je op je beeldscherm een 3D animatie ziet of dat een video begint te spelen. Het papier wordt interactief. Je houdt een tijdschrift of brochure voor een webcam. Op het beeldscherm verschijnt een live opname of 3D object.

Kansen voor producenten en adverteerders

Met augmented reality kun je een advertentie tot leven wekken. Deze verandert op het beeldscherm in 3D of in een video. Adverteerders kunnen zo interactieve marketing kan uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen in een speelgoedwinkel: De consument kan een 3D afbeelding zien van een lego pakket door een webcam op het betreffende product te richten. Er zijn ook mobiele kansen voor marketeer. De consument krijgt toegang tot productinformatie of reviews als de consument de camera van de mobiele telefoon op een advertentie of product richt.

Bedrijven om te volgen

Het is interessant om eens een kijkje te nemen op de websites van de volgende twee bedrijven: Touching Media en Total Immersion.

Touching media (Nederland)

touching-mediaHet Nederlandse Touching Media maakt drukwerk interactief. Zo hebben ze de televisiegids Totaal TV verrijkt met 3D animaties en video’s. De consument houdt de papieren gids voor een webcam van de computer. Afbeeldingen in de gids veranderen op het beeldscherm in video’s of worden zichtbaar in 3D. Hiermee was Totaal TV volgens Veronica Uitgeverij de eerste televisiegids ter wereld die gebruikt maakte van augmented reality. Alles wat je als consument nodig hebt is een webcam en gratis te installeren software.


De magische brochure van Touching Media

Total Immersion (Frankrijk, UK en USA)

Het bedrijf Total Immersion is al sinds 1999 bezig met augmented reality toepassingen. Het ontwikkelt interactieve toepassingen voor bedrijven (op beurzen, themaparken en evenementen) en consumenten (computer en voor mobiel).
3d-card Voorbeeld van augmented reality volgens Total Immersion

werking-augmented-realityUitleg van de werking van augmented reality volgens Total Immersion

Tot slot

De vraag die overblijft: gaat augmented reality in 2009 doorbreken en gaan adverteerders de toepassingen omarmen om meer interactieve marketing te bedrijven? Ik ben benieuwd naar jullie mening!


57
0
0
0
57