Content

Zo gebruik je een bekend nummer voor je reclame: 8 remix-voorbeelden

0

Wil je een indrukwekkende advertentie maken die een blijvende indruk achterlaat bij je publiek? Een krachtige manier om dit te bereiken, is door een geremixte versie of remake van een bekend nummer in je reclameboodschap te verwerken. Door de kracht van muziek te gebruiken boei je je kijkers en laat je je merk opvallen. Mag dit zomaar? En waar moet je allemaal op letten?

Waarom een remake inzetten?

Een doordachte benadering bij het selecteren en remixen van een nummer, kan resulteren in een krachtige en gedenkwaardige reclamecampagne.

  • Herkenbaarheid: bekende nummers hebben vaak al een ingebouwde emotionele connectie en herkenbaarheid bij het publiek. Het gebruik van een remix behoud deze herkenbaarheid en geeft tegelijkertijd een frisse draai aan het vertrouwde.
  • Emotionele impact: muziek heeft de kracht om emoties op te roepen. Door een bekend nummer te remixen, kun je de emotionele impact versterken en de juiste sfeer creëren die past bij je merkboodschap.
  • Modernisering: een remix kan een klassiek nummer updaten naar een moderner geluid. Hierdoor wordt het aantrekkelijk voor een nieuw publiek en blijft het tegelijkertijd relevant voor bestaande fans.
  • Aandacht vasthouden: als een nummer populair is, kan een remix de aandacht van het publiek vasthouden. Het creëert nieuwsgierigheid en moedigt mensen aan om opnieuw naar je reclameboodschap te luisteren.
  • Merkgeluid: door een remix te gebruiken, kun je een uniek merkgeluid creëren dat consistent is in verschillende reclame-uitingen. Hierdoor ontstaat een samenhangende merkidentiteit.

Hoe zoek je een geschikt nummer?

Bij het kiezen van een geschikt nummer voor je reclame is het belangrijk om niet zomaar een populair nummer te selecteren. Een grondige vergelijking van verschillende bekende nummers kan helpen bij de keuze voor jouw reclame. Streamingdiensten, zoals Spotify, bieden waardevolle inzichten in de populariteit van nummers. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal streams.

Een voorbeeld is ‘Blinding Lights’. Dit is een nummer van The Weeknd (Abel Tesfaye) dat in 2019 in 24 landen, waaronder Nederland, op nummer 1 in de hitlijsten stond. Ondanks dat het ouder is dan 3 jaar, blijft het populair en is het meer dan 3,32 miljard keer gestreamd. Mercedes Benz heeft dit nummer speciaal aangepast voor hun reclame vanwege de blijvende populariteit.

Accepteer cookies

Waar moet je op letten bij een klassieker?

Het coveren van een klassieker brengt uitdagingen met zich mee. Vooral op het gebied van rechten.

  • Het krijgen van toestemming en het afhandelen van auteursrechten zijn onmisbare stappen. Dit doe je om problemen te voorkomen.
  • Een unieke twist geven aan de remake is essentieel om op te vallen.
  • Slimme marketing en promotie helpen om de aandacht te trekken.

Een van de meest gecoverde nummers is ‘Yesterday’ van The Beatles. Hieronder staat een top 5 van bekende covers die hits zijn geworden:

  1. ‘All Along the Watchtower’ – Origineel door Bob Dylan, bekende cover door Jimi Hendrix.
  2. ‘I Will Always Love You’ – Origineel door Dolly Parton, bekende cover door Whitney Houston.
  3. ‘Stand by Me’ – Origineel door Ben E. King, bekende cover door John Lennon.
  4. ‘Feeling Good’ – Origineel door Cy Grant, bekende cover door Nina Simone en later Michael Bublé.
  5. ‘With a Little Help from My Friends’ – Origineel door The Beatles, bekende cover door Joe Cocker.

Scoren bij je doelgroep?

Het is belangrijk om de juiste zanger(es) te kiezen. Overweeg je de originele artiest, een andere bekende naam, een DJ of juist een onbekend talent? De stem en uitstraling moeten passen bij de doelgroep en het beoogde effect van de reclame. Uiteraard binnen het marketingbudget.

Wie moet je benaderen voor een licentie?

Hoe zorg je voor overeenstemming met de artiest als het om een grote naam gaat? Deze artiest kun je natuurlijk niet zomaar bellen om te overleggen. Je bepaalt wie je moet benaderen om de benodigde muzieklicenties te verkrijgen, door rechthebbenden van het originele nummer en/of cover te identificeren.

Hier zijn 4 stappen die je kunt volgen:

Stap 1: origineel nummer

  • Identificeer de componist(en) en tekstdichter(s) van het originele nummer. Deze informatie kun je vinden in de credits van het album waarop het nummer is uitgebracht of via online muziekdatabases.
  • Zoek naar de muziekuitgeverij(en) die de rechten beheert. Dit vind je ook via muziekdatabases of door contact op te nemen met auteursrechtenorganisaties zoals: BUMA, STEMRA, SENA, ASCAP, BMI of SESAC.

Stap 2: cover uitvoerende artiest

  • Identificeer de artiest(en) die de cover heeft uitgevoerd. Dit vind je via credits op albums, officiële websites van artiesten of online muziekplatforms.
  • Zoek naar de platenmaatschappij(en) waaronder de uitvoerende artiest valt. Dit vind je op de officiële website van de artiest of via online muziekdatabases.

Stap 3: rechthebbenden benaderen

  • Neem contact op met de muziekuitgeverij(en) die de rechten van het originele nummer beheert. Dit kan telefonisch, per e-mail of via hun officiële website.
  • Neem contact op met de platenmaatschappij(en) van de cover uitvoerende artiest op een vergelijkbare manier.
  • Leg uit dat je geïnteresseerd bent in het verkrijgen van een licentie in een reclame en vraag naar de procedure, voorwaarden en kosten.

Stap 4: juridisch advies

  • Overweeg om juridisch advies in te winnen, vooral als het gaat om complexe onderhandelingen. Een advocaat met ervaring in entertainment- en auteursrecht kan je begeleiden en ervoor zorgen dat alle wettelijke aspecten correct worden afgehandeld.

Specifiek voor Nederland

Voor het verkrijgen van een muzieklicentie voor het gebruik van een cover in een Nederlandse reclame, kun je terecht bij BUMA en SENA. Zij beheren de auteursrechten en naburige rechten in Nederland.

Het is aan te raden om direct contact op te nemen met deze organisaties voor specifieke informatie over benodigde licenties en bijbehorende kosten. Ze begeleiden je bij het verkrijgen van de juiste toestemmingen voor het gebruik van muziek in je reclame.

Voor coverbands of artiesten die covers uitvoeren, is de veiligste aanpak het identificeren van de rechthebbenden. Probeer de originele artiest en vertegenwoordigers van het platenlabel en de uitgeverij te bereiken. Is dit moeilijk? Neem dan contact op met BUMA/STEMRA. Zij kunnen je informeren over directe kopieën en bemiddelen bij bewerkingen of vertalingen van het nummer.

Hoe meet je merkbekendheid? Het succes van de cover

Digitale analyse

  • Online reacties en shares: analyseer socialmedia-reacties, shares en likes gerelateerd aan de cover en het merk. Positieve reacties duiden op een succesvolle associatie. Discussies en delingen wijzen op betrokkenheid.
  • Streaming- en downloadstatistieken: bekijk de cijfers op platforms als Spotify, Apple Music en YouTube. Veel streams duiden op wijdverspreide acceptatie. Gebruik tools zoals ‘Chartmetric’ voor gedetailleerde inzichten.

Merkwaarde en verkoopcijfers

  • Verkoopcijfers: analyseer de product- of dienstverkoopcijfers na het gebruik van de cover in een reclame. Meetbare toenames geven aan of de reclame effectief is.
  • Merkwaarde: evalueer de algemene merkwaarde aan de hand van financiële prestaties, klantloyaliteit, enquêtes en marktaandeel voor en na de cover-implementatie.

Door kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te combineren, krijg je een holistisch beeld van de impact van de cover op merkbekendheid en succes.

Een parodie maken op een bekend nummer zonder goedkeuring van de maker?

Ja, in sommige gevallen kun je zonder goedkeuring van de maker een parodie maken van een bekend nummer. Dit valt onder het concept van ‘fair use’. Dit betekent dat auteursrechtelijk beschermd materiaal gebruikt mag worden voor kritiek, commentaar en parodie. Belangrijk is dat de parodie moet verschillen van het origineel en een nieuw creatief werk vertegenwoordigt.

Voorbeeld: Weird Al Yankovic staat bekend om parodieën zoals ‘Eat It’ (gebaseerd op ‘Beat It’ van Michael Jackson), waarbij creatieve vrijheid en respect voor het origineel samenkomen. Het is echter geen garantie en juridisch advies is verstandig om mogelijke problemen te voorkomen.

8 leuke voorbeelden van covers en remakes met bekende merken

1. J2 feat. Blu Holliday – ‘Born to Be Wild’ (origineel door Steppenwolf) van Dodge Campagne

Een energieke cover gebruikt in een Dodge-reclame die de kracht van hun voertuigen benadrukt.

Accepteer cookies

2. Cat Power – ‘Space Oddity’ (origineel door David Bowie) van Lincoln MKC.

Lincoln gebruikte deze cover om de luxe en de verfijning van hun MKC-model over te brengen.

Accepteer cookies

3. Irving Berlin-classic – ‘Anything You Can Do’ van KPN

KPN geeft een mooie muzikale knipoog naar andere concurrerende telecomproviders. Fantastisch liedje, van een welhaast vergeten Broadway klassieker. De zangeres, Kris Berry, heeft het opnieuw ingezongen.

Accepteer cookies

4. José González – ‘The Knife’s Heartbeats’ van Sony

José González kreeg eind 2005 bekendheid bij het grote publiek toen zijn versie van ‘The Knife’s Heartbeats’ werd gebruikt in een reclamespot van Sony. Hierin baanden 250.000 gekleurde stuiterballen zich een weg naar beneden door de straten van San Francisco.

Behalve eigen werk, heeft González ook akoestische covers gemaakt van hits als ‘Heartbeats’ van de Zweedse groep The Knife, ‘Love Will Tear Us Apart’ van Joy Division, ‘Born in the U.S.A.’ en ‘The Ghost of Tom Joad’ van Bruce Springsteen, ‘Hand on Your Heart’ van Kylie Minogue, ‘Smalltown Boy’ van Bronski Beat en ‘Teardrop’ van Massive Attack.

In dit geval zou je een artiest zoals José kunnen benaderen voor je reclame en een samenwerking aangaan.

Accepteer cookies

5. Diversen remakes van Volkswagen

In deze reclame gebruikt Volkswagen diverse herkenbare muziekstijlen. Deuntjes zoals Braziliaanse samba, een Franse chanson, traditionele Hawaïaanse muziek en Oosterse klanken tot aan disco.

Accepteer cookies

6. Rick Astley – ‘Never gonna give you up’ van CSAA Insurance Group

Na meer dan 35 jaar is Rick Astley opnieuw in de schijnwerpers beland. Dit is met een vernieuwde versie van zijn bekende jaren ’80-muziekvideo ‘Never Gonna Give You Up’. Hij draagt dezelfde soort kleding als in het origineel, zingt het lied en maakt de kenmerkende dansbewegingen omringd door medewerkers van de verzekeringsmaatschappij.

Hoewel de originele videoclip pas twaalf jaar geleden officieel op YouTube werd geplaatst en al 1,2 miljard keer is bekeken, had de remake in twee dagen tijd al bijna een miljoen views op zijn naam gezet. Dit wordt als een succes beschouwd.

Accepteer cookies

7. Avicii – ‘Feeling good’ van Volvo Cars

Het nummer ‘Feeling Good’ werd oorspronkelijk geselecteerd als voorstel door Volvo Cars. De arrangementen werden geproduceerd door Avicii, een bekende Zweedse muziekproducent en DJ, met zang van Audra Mae. De originele versie van ‘Feeling Good’ is echter niet van Avicii of Audra Mae, maar is een klassiek nummer geschreven door Leslie Bricusse en Anthony Newley.

Het nummer kreeg bekendheid en werd gecoverd door verschillende artiesten in diverse genres. Een van de bekendste versies is waarschijnlijk die van Nina Simone, die het opnam in 1965. De versie van Nina Simone en latere covers hebben bijgedragen aan de populariteit van dit tijdloze en herkenbare nummer. Avicii heeft er ook meer dan 22 miljoen streams mee behaald op YouTube.

Accepteer cookies

8. No Limits – ‘2 Unlimited’ van VodafoneZiggo

VodafoneZiggo neemt een nostalgische duik in de jaren ’90 met als doel nieuw personeel aan te trekken. Ze gebruiken daarvoor de klassieker ‘No Limit’ van het Nederlandse 2 Unlimited. Echter, met een eigentijdse twist. De videoclip neemt ons mee in de diverse werkgebieden van VodafoneZiggo, waarbij het opvalt dat bijna alle acteurs, inclusief de hoofdrolspeler, echte medewerkers zijn.

Bas Bron, bekend van De Jeugd Van Tegenwoordig, maakte een nieuwe versie van de ’90s hit van 2 Unlimited. Het zinnetje ‘Let me hear you say Yeah’ is belangrijk in de campagne. Het is een enthousiaste oproep aan de doelgroep om ‘ja’ te zeggen tegen de kansen bij VodafoneZiggo.

Accepteer cookies

Ik hoop dat dit artikel je heeft aangemoedigd om de perfecte toon te vinden voor jouw commerciële compositie. Of je nu kiest voor een klassieke symfonie of een moderne remix, onthoud dat succes draait om het nauwkeurig afstemmen van elke noot op je merkidentiteit. Stuur mij gerust een berichtje, ik denk graag met je mee!