De krant gaat nooit verloren. Tenminste…

15

Door van 1st Floor Graphics

Print

op woensdag 3 september 2008 om 14:00 uur

Na grondig onderzoek gedaan te hebben naar de mogelijke aanwezigheid van een toekomst voor de dagbladenwereld, kwam ik in mijn scriptie grofweg tot de volgende conclusie. Er is wel degelijk een toekomst weggelegd voor het papieren nieuws. Mits Birgit Donker (hoofdredacteur NRC Handelsblad) en de haren wat gaan doen aan de relatie tussen online en offline media.

Websites en frustratie
Een dagblad en haar website (ik begin even met de basics) kunnen elkaar namelijk aanvullen en ondersteunen. Maar hier kan nog een flinke slag geslagen worden. Tot nog toe werd vaak de papieren inhoud letterlijk overgenomen op de website. Google-search systeempje erop en klaar. Wanneer je vervolgens een artikel van gisteren op wilt zoeken door de titel in te voeren krijg je nul resultaat. Heel frustrerend.

Serendipiteit is een belangrijke kracht van de krant. Nergens anders komen verhalen op die manier samen. Zeker niet op Internet, waar koppen onder elkaar gepresenteerd worden met hetzelfde gewicht. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een kort bericht van ANP en een reportage. Alleen koppen moeten de site-bezoeker verleiden. En daar zijn ze vaak te cryptisch voor. Getuige bovenstaand Google-voorbeeld.

Mediamix
Restyling kan een goede start zijn voor een dagblad om zich bezig te gaan houden met een zogenaamde mediamix en zo verschillende verschijningsvormen (zoals een webeditie) te combineren tot een geheelconcept. Dus om niet ‘what’s next’ zeggen en ‘what’s there already’ doen.

Neerkijken op bloggers
En weblogs dan? Want, hoewel advertentie opbrengsten van dagbladen teruglopen, zijn ze nog wel nummer 1 wat betreft favoriete advertentie plaats. Veel bedrijven zijn nog terughoudend met advertenties op Internet, zeker op weblogs. Zonde, want er zijn een aantal toonaangevende blogs in Nederland. Het wordt tijd dat journalisten niet meer neerkijken op bloggers, maar een pact sluiten met diegenen die echt iets te zeggen hebben. Journalistiek papiertje of niet.

Plan de campagne
Genoeg interessante vragen en stellingen die ik heb uitgewerkt in mijn scriptie: Dag blad. Komend half jaar ben ik van plan er een vrije opdracht aan te wijden. Met mijn scriptie als uitgangspunt maak ik een draaiboek voor dagbladen die iets aan hun teruglopende oplagecijfers  willen doen. En passant ontwerp ik ook nog een krant (met website) nieuwe stijl. Ik houd jullie op de hoogte! En eerdergenoemde Birgit Donker ook. Elke kans om dichter mijn idool te komen grijp ik graag aan. Vroeger wilde ik niet alleen actrice en schrijfster worden. Nee, ik wilde Birgit Donker worden…

Floor Drees schrijft exclusief voor Frankwatching een serie over de toekomst van de dagbladen, onder de titel Dag blad. Op haar website kun je terecht voor meer beeldmateriaal en tussentijdse updates.

Floor DreesFloor Drees

Meer over deze auteur: profiel, website

  1. Inge Janse van ingejanse.nl op 3 september 2008 om 14:54 uur

    Erg interessant onderwerp, maar bovenstaande uitwerking vind ik nog wat wollig en abstract. Je benoemt zijdelings wat problemen, maar laat alles impliciet. Is dit een cliff hanger, of een verhaal op zich?

    Maar wat ik vooral mis, zijn de vragen van krantenmakers. Wat voor problemen ervaren zij? Om er maar 1 praktijkvoorbeeld te geven: een krant heeft veel rss-abonnees, maar het aantal clickthroughs is laag. Mensen lezen dus primair de koppen en de samenvattinge, en blijken dan wel voldoende te weten. Hoe moeten kranten daar mee omgaan?

    Het lijkt er nu op dat jij zelf problemen benoemt en oplost, maar hoe reëel en relevant zijn die problemen?

    Ik hoor graag meer toelichting van je!

  2. Floor Drees
    Floor Drees op 3 september 2008 om 14:58 uur

    @ Inge Janse
    Dit is een inleiding voor een nog onbepaald aantal artikelen in een serie. Daar zal ik op alle losse dingen ingaan.

  3. erwin blom van erwinblom.nl op 3 september 2008 om 16:46 uur

    @floor Maar je gebruikt nu je eerste aflevering als een journalist die het interessante tot het laatst bewaart. Maar ook jij kunt de aandacht maar één keer trekken. Zo’n eerste aflevering moet in mijn optiek de redenen geven waarom ik blijf volgen. Moet autoriteit aan de serie geven. Moet visie en mening herbergen. Moet ervoor zorgen dat ik denk: die Floor die weet echter beter dan alle kranten hoe het moet. Wil je dat in de tweede aflevering doen? Dan blijf ik lezen ;-)

  4. Floor Drees
    Floor Drees op 3 september 2008 om 17:09 uur

    @ Erwin Blom
    Wie zegt dat ik volgende week niet weer je aandacht trek met een spannend tweeluik over de krantenwereld hier en in Denemarken. Of in Amerika. Over de Sportwereld Pro. Of over de meest bezochte weblogs van dé kranten van Nederland?
    Ik mag hopen dat mijn inleiding je beweegt me te volgen.

  5. erwin blom van erwinblom.nl op 3 september 2008 om 17:15 uur

    Ik wacht op de volgende aflevering ;-)

  6. Inge Janse van ingejanse.nl op 3 september 2008 om 20:11 uur

    /me is het roerend eens met Erwin, en wacht dus samen met hem op op deel 2 :)

  7. Bart Brouwers van spitsnieuws.nl op 3 september 2008 om 22:52 uur

    Dag Floor
    Je zegt “grondig onderzoek” te hebben gedaan naar de “aanwezigheid van een toekomst” voor de dagbladwereld. Dat klinkt veelbelovend, maar suggereert in elk geval meer dan je in dit stuk laat blijken. En je antwoord op de vragen van Erwin Blom geven ook niet echt blijk van een scherpe focus. Maar misschien vergis ik me en leer je me werkelijk wat “De toekomst van de krant volgens de Sp!ts” is. In de tussentijd toch een paar brandende vragen. Vanuit welk perspectief heb je dat onderzoek gedaan? Welke opleiding volg je? Is die scriptie ergens te lezen?
    Groet, Bart Brouwers, hoofdredacteur Sp!ts

  8. Jelle Bos van wegener.nl op 4 september 2008 om 09:15 uur

    Interessant begin Floor; ben het wel met de rest hierboven eens dat je eerst wat moet laten zien :-) Vanuit Wegener zal ik me aansluiten in jouw nu al aardige groep van volgers/lezers.

  9. Floor Drees
    Floor Drees van ikki.nl op 4 september 2008 om 11:28 uur

    @ Bart
    Ik lees je weblog regelmatig! Ik doe de kunstacademie en heb een passie voor gedrukte media. Ik heb stage gelopen bij het NRC Handelsblad en werk nu bij de nrc.next als vormgever. Juist vanwege mijn passie wil ik dit medium niet zien verdwijnen.

    @ All
    Tot maandag!

  10. The end of newspapers? Old news… « Annewil Neervens van wordpress.com op 4 september 2008 om 14:38 uur

    [...] Newspaper, Old Media — Annewil Neervens @ 12:38 pm Dutch media blog Frankwatching posted a blog yesterday written (in Dutch) by graphic designer Floor Drees, with the intriguing headline [...]

  11. Martin op 5 september 2008 om 09:45 uur

    Ik ben het er nu al mee oneens. Het is gebaseerd op hetzelfde uitgangspunt dat overal als oh zo vanzelfsprekend wordt opgevoerd: een papieren krant overleeft alleen als men crossmediaal gaat, vooral met web. Alsof een stenen winkel alleen overleeft als men ook een webshop begint. Alsof KLM alleen overleeft als men ook in treinen gaat. Alsof Shell alleen overleeft als men ook aan windenergie doet. Enzovoort. Sinds 1900 hebben we vele nieuwe media de revue zien passeren. Telex, Radio, TV, Minitel, Viditel EDI, Videotex, CDrom. Een oneindige lijst. Nog nooit heb ik het argument “moet csossmediaal anders …” zo overdreven sterk eerder gehoord. Gingen uitgevers massaal in Radio? In TV? Nou dan. Waarom ‘iedereen’ dus vindt dat dit nu wel moet, is mij een raadsel. En ook nog alles ten bate van een en dezelfde winst- en verliesrekening. Crossmediaal. Een self fulfilling prophecy? Internet is nog jong. En ja, de lezersaantallen voor papier dalen. Maar het directe verband tussen die twee kunnen we over pakweg 10 jaar met terugwerkende kracht pas aantonen. Mij stelling is eerder andersom: juist door de oren te veel naar web te laten hangen, verloochenen de uitgevers hun basisproduct: kwaliteit in print. Misschien is dat wel de oorzaak van het lezersverlies. Een papieren krant was sterk in achtergrond, duiding, etc. Het wordt me nu allemaal wat te oppervlakking. Een krant gaat juist teveel op web lijken (tempo, selectie, populisme), niet andersom zoals jij zegt.

  12. Inge Janse van ingejanse.nl op 5 september 2008 om 10:45 uur

    @ Martin: interessant punt. Als ik een Metro of Spits lees, dan neem ik me inderdaad voor om nooit meer een krant aan te raken. Maar is richting het web gaan per definitie vervlakking? Lange artikelen zoals hier op Frankwatching zijn misschien eerder regel dan uitzondering, maar ze zijn er zeker. Net zoals het krantenspectrum bestaat uit elke gradiënt tussen ‘oppervlakkig anp overnemen’ en ‘diepgang tot het bittere einde’, zo is ook het web ingedeeld. Natuurlijk prevaleert het aantal oppervlakkige dingen online, maar dat komt vooral omdat elke hele en halve gek zijn ding mag publiceren. Niettemin is er zeker signaal binnen die ruis.

    Niettemin vind ik je punt, zoals gezegd, erg interessant. Ik heb zelf ook vaak het idee dat ‘oude’ media maar hip gaan doen voor het hip doen, net zoals met de grote 2.0-hype (we hebben tags nodig! comments! wiki’s! wet floor effects! we moeten overleven!). Hopelijk gaat deze serie ook daar op in.

    @ Floor: dus, succes gewenst!

  13. Martin op 5 september 2008 om 11:47 uur

    Inge, als ik zeg dat kranten meer op web gaan lijken dan andersom, bedoel ik dat grosso modo. Zo’n Next bijvoorbeeld. Mooi procuduct, maar wel typsich een kind van z’n tijd. Zoals zo veel print en TV ook een tik van de MTV-hamer hebben gehad. Studio Sport, nieuw versie bij de NOS: het moet allemaal sneller, vlotter, korter. Waarom eigenlijk? MTV-ritme? Web-ritme?
    Kortom, wat ik zie is dat oude media de kenmerken van nieuwe media adopteren. Maar elk medium is zijn eigen message, dat wordt dan vergeten. je kunt een paar Engelse kwaliteitsschoenen niet zo maar een Jordan-Air zooltje geven en dan denken dat je weer bij de tijd bent. En ook kan Van Bommel zich niet richten op de verkoop van hippe gympies, omdat dat enige weg naar overleving zou zijn. Er zijn minder papierlezers. Komt dat echt door het web? Moet je dan daar kostte wat het kost ‘iets’ mee doen? Door die conclusie a priori te trekken, gaan uitgevers 2 dingen half goed doen. Van web zullen ze nooit echt verstand krijgen, en hun krant laten ze intussen versloffen.

  14. Floor Drees
    Floor Drees van ikki.nl op 5 september 2008 om 23:05 uur

    @ Martin
    ‘Het wordt me nu allemaal wat te oppervlakking. Een krant gaat juist teveel op web lijken (tempo, selectie, populisme), niet andersom zoals jij zegt.’

    Als je ziet wat ik schrijf begrijp je dat ik dat niet wil. Ik pleit juist voor een andere verdeling van het nieuws en een beter gebruik van andere media. Crossmediaal en andere trends slaan niet geweldig aan. Dat weet ik. Dus don’t worry.

    @Inge
    Dank!

    @Martin (nogmaals)
    De next neemt vaak artikelen over van het NRC Handelsblad. Nauwelijks ingekort. Ik neem aan dat je dat nog als een kwaliteitskrant ziet.

  15. Bart Brouwers van spitsnieuws.nl op 10 september 2008 om 13:03 uur

    Floor, weet je al wanneer aflevering 2 gaat verschijnen?

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen



Favoriete blogs