Hot topics op SXSW: ambachtelijk webdesign, quantified self & 3D-printing

googlex

SXSW interactive 2013 zit er op. De vijfde dag neigt naar information overload en onze hoofden zitten weer vol voor een jaar. We maken vandaag de balans op na deze fascinerende en intensieve vijf dagen. In dit artikel de presentaties van de laatste dag en een wrap-up van SXSWi 2013.

Google[x]: building a moonshot factory

Moonshots zijn schijnbaar onmogelijke projecten, die wel degelijk belangrijk zijn. Google heeft hiervoor een aparte afdeling in het leven geroepen, genaamd Google[x]. Een afdeling met de beste denkers en mensen die voor Google willen werken. Astro Teller (z’n echte naam is overigens gewoon Eric) leidt deze afdeling, waar onder andere Google Glass en de zelfrijdende auto uit voortkomen.

Doen waar je van droomt

Zijn verhaal is een pleidooi om te doen waar je van droomt. Laat je niet hinderen door de gedachte dat iets niet kan. Zijn filosofie is dat veel van de zaken die we onmogelijk achten, soms een kwestie zijn van het perspectief veranderen. En niet, zoals we vaak denken, van nóg harder nadenken. Het gaat om anders denken, de zaken van een andere kant bekijken.

MoonshotEr komen ook eindelijk concrete resultaten uit dit geheimzinnige onderdeel van Google. Google Glass mag inmiddels bekend zijn, maar ook de zelfrijdende auto is inmiddels zo ver dat het een haalbaar idee lijkt te worden. Soms zijn de innovaties ook ogenschijnlijk klein. Anderhalf jaar geleden verhoogde Google de accuratesse van haar maps apps door een andere manier van locatiebepaling toe te voegen die ook binnenshuis redelijk werkt.

Het geld vindt jou vanzelf wel

Google denkt nooit van te voren na over businessmodellen. Alleen op basis van deze kernwaarde heeft Google[x] bestaansrecht. Zo zijn oprichters Lary Page en Segey Brin ook met de zoekmachine, Maps en met Google Translate begonnen. De filosofie is: maak iets waar de wereld écht op wacht en het geld vindt jou vanzelf wel.

Met deze filosofie runt Teller zijn Google[x] team. Eigenlijk een soort Willy Wonka’s Chocolate Factory, waarin Teller natuurlijk Willy Wonka is. En als een waarachtige Wonka sleurt hij de zaal mee in zijn enthousiasme. Je voelt de wens opkomen om bij het special projects team van Google te mogen horen. Teller geeft ons tot slot huiswerk mee: vraag jezelf af waar je aan zou werken als je vooraf weet dat je er niet in zou falen. En vraag je dan af waarom je er niet morgen aan zou beginnen. Een mooie filosofische kwestie die we je graag meegeven.

6th street

De wrap-up

De 20e editie van South by Southwest Interactive zit er op. De drie conferenties, muziek, film en interactive trokken dit jaar ruim 40.000 bezoekers waarvan ongeveer 27.000 voor rekening komt van laatste genoemde. In tegenstelling tot voorgaande jaren ontbrak het aan een duidelijk dominerende trend, zoals eerder het geval was met social media en mobile devices. Dit maakte het festival dit jaar overigens niet minder boeiend. Er was sprake van zeven interessante en soms conflicterende gespreksonderwerpen:

1. Verantwoordelijkheid

tim-berners-lee-sxsw-20132Mooi dat Tim Berners-Lee, grand old man van het WWW, zaterdagochtend op het podium stond. Aan het eind van zijn ietwat warrige praatje stak hij een waarschuwende vinger op ten aanzien van de gevaren van huidige ontwikkelingen. Zijn talk heette niet voor niets Open Web Platform: Hopes & Fears. Het dilemma van openheid versus controle zou de dagen erna nog vaak aan bod komen in allerlei vormen.

2. The American dream

american dreamOpvallend dit jaar was de aanwezigheid van een aantal grote entrepreneurs, zoals Elon Musk en Yuri Milner. Het diepgewortelde en ongebreidelde optimisme over de maakbaarheid van de wereld blijft een typisch Amerikaans thema. Wij Europeanen staan erbij en kijken er naar. In Nederland moeten we het doen met mensen als Marcel Boekhoorn en John de Mol, die financieel aardig kunnen meekomen, maar het zwaar afleggen qua charisma en voorbeeldwerking ten opzichte van hun Amerikaanse peers.

In het verlengde van het optimisme – en in dit geval ook een flinke dosis chauvinisme – mag de grote belangstelling voor alles wat te maken heeft met ruimtevaart niet onvermeld blijven. De trotse Amerikanen blijven onvoorwaardelijk geloven in de mogelijkheden hiervan en staken dat onder aanvoering van een uitgebreide NASA-delegatie niet onder stoelen of banken.

3. 3D-printing: hype of heaven?

Scanner revealed IMG_7341In Nederland is de hype al een beetje overgewaaid maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is 3D-printing ultra hot en verwachten ze een revolutie. Wij ontkwamen niet aan een ‘zooo 2012′-gevoel. Als je de opinion leaders hier mag geloven, dan staat er over vijf jaar in elk Amerikaans gezin zo’n apparaat te pruttelen. Maar of dat de wereld nu ook echt zo schokkend gaat veranderen durven wij te betwijfelen.

4. De ambachtelijke webdesigner

sketch-ux-sxswHet ontwerpen van digitale media blijft een vak dat continu in beweging is. De honger naar direct toepasbare kennis om het vak van app- of webdesigner uit te oefenen lijkt dan ook onstilbaar. Specialistische panels op het gebied van responsive design, sketching (!), storytelling, UX design en content development konden zich in een warme belangstelling verheugen. Het Amerikaanse publiek smult van lijstjes met ogenschijnlijke waarheden en stappenplannen over hoe dingen snel en efficient tot een goed einde te brengen.

5. Google Glass en aanverwante gadgets

Telepathy

De Telepathy

Op het laatste moment was een presentatie van Google Glass toegevoegd aan het evenement, en dit was ongetwijfeld één van de hightlights. Hoewel ook hier weer de techniek voor de muziek (lees: content en interactie) uit loopt. Toch is het waarschijnlijk dat het eindelijk de doorbraak is van augmented reality.

Ogenschijnlijk is Google iedereen weer te snel af met deze gadget, maar op de trade show konden de bezoekers de Telepathy van het gelijknamige Japanse bedrijf uitproberen. Net als Google Glass zit ie om je hoofd en nek, maar in plaats van een venstertje waar je doorheen kijkt, wordt er met een mini-projector letterlijk een beeld op je netvlies geprojecteerd.

Het effect is verbluffend! Beelden en teksten zweven voor je neus en reageren op hoofdbewegingen. Het ultralichte gevalletje heeft ook earplugs en een camera. Volgens de opgewonden Japanners gaat deze gadget goedkoper worden dan Google Glass en is de lancering naar verwacht in december. Hier gaan we meer van horen. Malle naam wel.

6. Weg met het toetsenbord en de muis

Het fenomeen is niet nieuw: gamers zijn bekend met apparaten zoals de Wii en de Xbox Kinect, die reageren op bewegingen. Dit jaar was er een duidelijke trend waarneembaar om deze technologie te ontsluiten voor een breder publiek. Een hardwarebedrijf als Leap Motion heeft de Kinect-interface als uitgangspunt genomen om het dagelijks gebruik van computers te veraangenamen.

Het tracken van bewegingen maakt het ook mogelijk dat 3-dimensionale bewegingen worden omgezet in digitale files. We geloven er stellig in dat binnen nu en enkele jaren de manier waarop we de computer gebruiken verrijkt wordt met dergelijke interfaces.

7. Quantified Self

UPEr zijn verschillende panels op SXSW Interactive die gaan over de Quantified Self. Denk aan de FuelBand en Fit Bit: sensoren die je kan dragen om je sportieve prestaties te meten. Maar er zijn ook serieuze toepassingen denkbaar. Lisa Kennedy van GE presenteerde glucosegehaltemeters en sensoren die tekenen van borstkanker kunnen herkennen. Daar werden we dan ter plaatse weer wat hypochondrisch van.

Nu al een succes is de UP van Jawbone, een armband die aan multi-tracking doet, van beweging tot aan slaapgedrag. Met een app kun je een en ander uitlezen. Dit zou ook in Europa wel eens een hele grote hit kunnen worden. Van het Quantified Self-gedachtengoed gaan we de komende tijd zeker nieuwe en spannende voorbeelden zien.

SXSW Interactive 2013: Hype haikus

beth ItaiDe veertigduizend bezoekers van SXSW brengen gigantische hoeveelheden data voort op het web en in social media. In een inspirerende en analytische talk ‘Hype vs. Reality: Takeaways from SXSWi 2013′, deelden Beth McCabe en Itai Asseo van het bedrijf Digitas in samenwerking met partners zoals Foursquare en MIT een groot aantal inzichten in wat volgens de bezoekers de belangrijkste onderwerpen van SXSW 2013 waren. Ze presenteerden onder andere vier fantastische haikus, die opgebouwd zijn uit de grootste hypes, zoals zij ze maten uit social media. Op zichzelf geven ze al een fantastisch beeld, maar wij hebben ze aangevuld met links. Geniet ervan!

Dag 1

SXSW Badge
Makerbot Vine Awesome Love
Party Play Talk Live

Dag 2

GrumpyCat Premier
Future-Looking Elon Musk
Biggest Party Time

Dag 3

Watch Blogger Swiss Miss
Gore Defends Al Jazeera
Tonight Bands Perform

Dag 4

Cityseed App Launch
Gomez: Duck Lips Spring Breakers
Shaq Interview Win

Frankwatching doet in een serie artikelen dagelijks verslag van SXSW. De bijdragen van Fabrique zijn een coproductie van Gert Hans BerghuisJeroen van ErpPieter Jongerius, Matthijs Klinkert Sanne Wijbenga en Erik van der Meer. Hier vind je de hele serie over SXSW 2013.

Uitgelicht: Training WordPress

training-wordpress-183x133

Leer in één dag alle basiskennis voor het bouwen van je eigen website. Tijdens de training leer je hoe je een WordPress website installeert én hoe je deze vervolgens moet inrichten met het oog op SEO, Google Analytics en conversie. Na deze training kun je zonder hulp van anderen je eigen website opzetten.

Meer weten?

Interessant?

.

Reacties

  1. lekker to the point jeroen, zoals altijd,, scheelt weer een vliegticket en weet ik ook meteen wat hype is alleen en wat niet, dank u

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

Verschijnt je reactie niet, dan is deze mogelijk in de spam terechtgekomen. Mail ons dan even!