Cases

Hoe ontwikkel je een App? De lessen van NUsport

0

Het woord iPhone App zal in menig marketingoverleg op de agenda staan. Waarom moeten we iets met mobiel? Welke content en functionaliteit bieden we aan? Met welke ontwikkelaar gaan we in zee? Hoe promoot je een App? In dit artikel de inzichten en tips van Duco Berghuis, Marketeer bij NUsport en verantwoordelijk voor alle online marketing- en product development activiteiten van het multimediale sportplatform. Berghuis is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de begin mei gelanceerde NUsport iPhone App.

De NUsport App: voor elke sportliefhebber met een iPhone of iPod Touch

De gratis NUsport App bevat live tussenstanden, standen, programma’s en sportnieuws. De NUsport App richt zich niet alleen op de voetballiefhebber, maar ook op liefhebbers van tennis, hockey, wielrennen, schaatsen, Formule1 en op nieuwsgebied bedient het ook de liefhebbers van diverse andere sporten. Voor de populaire sporten biedt de App tussenstanden, uitslagen en programma’s en het laatste nieuws. Voor niet-iPhone bezitters is er ook een mobiele site: m.nusport.nl. Het idee en concept voor de App komt uit de koker van Duco Berghuis. XS2TheWorld – ook verantwoordelijk voor de FC Twente en de I Amsterdam App en diverse andere sport Apps – heeft de ontwikkeling en realisatie gedaan.

Belangrijkste functionaliteiten

Belangrijkste functionaliteiten:

  • 24/7 nieuws
  • Standen, programma’s en live tussenstanden van populaire sporten: voetbal, formule1, hockey, tennis, wielrennen en schaatsen
  • Gratis push notificaties live tussenstanden (voor voetbal)
  • Gratis push notificaties nieuws (voor alle sporten, voetbal en voetbalclubs)
  • Twitter & Facebook koppeling
  • Zelf instellen van hoofdmenu
  • Zelf inrichten van voorpagina

Wat zijn de doelstellingen van NUsport met de App?

De hoofddoelstelling van de NUsport App is het bijdragen aan de totale omzet van NUsport online door advertising (bannerposities en het vergeven van de ‘powered by’ sectie). Daarnaast moet de App de bekendheid van het merk NUsport vergroten.

Waarom hebben jullie gekozen voor een iPhone App?

De mobiel toegankelijke site (m.nusport.nl) bestond al. Dus elke mobiele internetter kan via zijn mobiele browser gebruik maken van de mobiele content van NUsport. Omdat je met een iPhone App gebruikers net even wat meer mogelijkheden kunt bieden zoals push notificaties en het zelf instellen van de App, is hiervoor gekozen. Een andere reden de lancering van het merk NUsport, de App is in de campagne ingezet om het multimediale karakter van NUsport te benadrukken. Berghuis vertelt: “Als we geen nieuw merk hadden gelanceerd, dan hadden we waarschijnlijk eerst een Android App gedaan. De potentie hiervan – afgaande op het groeiende marktaandeel van Google’s besturingssysteem – zou dit rechtvaardigen. Maar de iPhone App trekt nou eenmaal meer aandacht, en dat was de (mede-) doelstelling.”

Berghuis is – net als mobiele collega’s van de Publieke Omroep – van mening dat je als uitgever op dit moment de dupe bent van de grote hoeveelheid verschillende platformen: “Je moet blijven (door-)ontwikkelen op mobiel gebied maar je weet in deze fase van de mobiele ontwikkeling niet welk platform het uiteindelijk gaat worden en wat het uiteindelijk qua inkomsten op gaat leveren. De bouwers / ontwikkelaars profiteren van de aanwezigheid van de diverse besturingssystemen. Voor een uitgever moet dit nog maar blijken.”

Wat zijn jouw belangrijkste tips voor iedereen die een App gaat ontwikkelen?

  • Doe onderzoek. Bepaal of de App echt toegevoegde waarde heeft voor gebruikers. Welke behoeften hebben zij en welke toestellen gebruiken ze vooral? En zijn er al veel mobiele toepassingen die in die behoefte voorzien?
  • Zorg voor een duidelijke business doelstelling; versterkt de App je merk? Levert deze geld op? Genereert de App leads?
  • Houd een eerste release eenvoudig. Bepaal welke essentiële functies van je site je ook via mobiel wilt ontsluiten. In het geval van NUsport zijn dat vooral nieuws en live tussenstanden.
  • Maak een roadmap voor vervolgreleases. Wees hierin echter ook flexibel, want na live-gang komen gebruikers met feedback, suggesties en ideeën.
  • Laat de App aansluiten bij je merk, vooral door visuele herkenning (logo en huisstijlkleuren). Pas wel op dat huisstijl elementen niet ten koste gaan van de laadsnelheid.
  • Kies een ontwikkelaar niet zomaar. Houd rekening met ervaring en werkwijze (bijv. werken ze met een demo en productiteraties, hebben ze ervaring met soortgelijke Apps?). XS2theWorld bleek aan deze eisen ruimschoots te voldoen.
  • Werk nauw samen met de ontwikkelaar om het functioneel ontwerp te toetsen, en daar waar nodig aan te scherpen. Zo heeft NUsport samengewerkt met XS2TheWorld. Door elkaar overal bij te betrekken en regelmatig de voortgang te bespreken voorkom je problemen aan het einde van de rit.
  • Zorg dat je snel een demo hebt. Op basis van FO is een demo gemaakt door XS2 TheWorld. Ga vanuit deze 1e demo aan de slag met het testen en optimaliseren van functionaliteiten.
  • Laat de App voor live-gang reviewen door het iPhoneclub testpanel. NUsport had hier vanwege tijdsdruk geen tijd voor, maar Berghuis raadt iedereen aan dit wel te doen.
  • Zorg voor goede marketing van de App. De App moet direct bij lancering knallen anders blijft deze hangen rond plek 30 in de App store en daarmee mis je het vliegwieleffect dat je krijgt bij een notering in de top 10. Gebruik bestaande kanalen, iPhone sites en vooral ook social media koppelingen.
  • Houd ook rekening met hoe je de adverteerder de ruimte geeft in de applicatie. Xs2TheWorld heeft ons hierbij geadviseerd.

Hoe lang heeft de ontwikkeling geduurd van idee tot live-gang?

De totale doorlooptijd vanaf het idee om een iPhone App te maken tot live-gang is ongeveer 3 maanden geweest. “We zijn eind februari begonnen met de strategie en concept, de App is uiteindelijk 3 mei live gegaan, op de dag dat het multimediale sportplatform NUsport werd gelanceerd.”

Hoe zorg je voor de promotie van je iPhone App?

  • NUsport heeft voor een groot deel gebruik gemaakt van haar eigen kanalen; Nu.nl, Het magazine van NUsport, de ‘reguliere’ NUsport website en verschillende bladen die Sanoma Uitgevers in haar portfolio heeft. Ook in de algemene Nu.nl iPhone App stond een advertentie met een directe doorlink naar de NUsport downloadpagina in de App store. Daarnaast werd de App meegenomen in de overkoepelende lanceringscampagne van het merk NUsport.
  • De promotie in de App store zelf blijkt ook erg belangrijk. Dit kun je onder andere doen via de bestaande iPhone forums. Zo heeft NUsport persberichten gestuurd naar o.a. Bright.nl en iPhoneclub.nl. Wat verder nog handig kan zijn is het testpanel van iPhoneclub.nl. Dit gedegen testpanel kan voor live-gang helpen bij het testen van de App.
  • In de NUsport App zijn ook sociale / virale promotiemiddelen ingebouwd. Zowel met een Twitter als een Facebook koppeling. Met deze koppelingen kan elke App gebruiker de live standen en nieuwsberichten direct doorsturen naar zijn Twitter en Facebook vrienden. Dit is voor NUsport een extra (en gratis) gelegenheid om via bestaande gebruikers, potentiële nieuwe gebruikers te bereiken.

Wat zijn de eerste resultaten nu de App bijna 2 maanden live staat?

  • Al in de eerste 6 weken is de App ruim 50.000 keer gedownload
  • Veel feedback en reviews komen binnen via iPhoneclub.nl, App store reviews en via Twitter.
  • Ook komt er veel feedback binnen via het directe e-mail adres wat genoemd wordt in de Appstore en waar mensen terecht kunnen voor hun vragen en opmerkingen: marketing@NUsport.nl.
  • Het succes van de Twitter & Facebook koppeling heeft de verwachtingen van Duco Berghuis ruimschoots overtroffen. Gebruikers brengen massaal tussenstanden en nieuws onder de aandacht bij hun Twitter en Facebook netwerk, waarvan er vervolgens ook weer een aantal getriggerd worden om de App te downloaden.
  • De huidige rating is 3 sterren, niet erg hoog. Maar dit wordt deels veroorzaakt door sportliefhebbers met een wel heel specifieke wens (o.a. snooker en darts). Deze mensen geven een lage review geven omdat de NUsport App niet in hun specifieke sportwens voorziet.

Concluderend kunnen we stellen dat de ontwikkeling van een iPhone App in veel opzichten lijkt op het ontwikkelen van een website. De fasering is nagenoeg identiek; strategie, concept, ontwerp, ontwikkeling en realisatie. De promotie en marketing van een App vergt ook veel aandacht, met name voor- en rond live-gang. Gebruik hiervoor de bestaande kanalen specifieke iPhone websites en forums én social media koppelingen (o.a Twitter en Facebook). De voor veel bedrijven misschien wel meest gewenste conclusie is dat een iPhone App een uitstekend instrument blijkt om een dagelijkse dialoog met gebruikers aan te gaan. Want die gebruikers geven massaal hun problemen, ideeën en suggesties door.

Best of Mobile – gratis publicatie van Jungle Minds en OMI2

En dan nog dit. Begin juli heeft Jungle Minds in samenwerking met OMI2 (platform voor mobiele professionals) de Best of Mobile gepubliceerd, een gratis te downloaden publicatie met 30 inspirerende voorbeelden van Apps, mobiele sites, QR codes en zelfs sms. De cases zijn veelal ingediend door de leden van OMI2 en bevatten informatie over doelstellingen, cijfers en resultaten. Je kunt de publicatie gratis downloaden op de website van Jungle Minds.