Social media

Jaaroverzicht: 2016 volgens Instagram, Facebook, Google & YouTube

0

2016 gaat de boeken in als een roerig jaar. De Brexit, de Amerikaanse verkiezingen en wereldwijde politieke spanningen zorgden voor onrust. Inmiddels is het jaar bijna ten einde en dat betekent ook dat nieuwsorganisaties volop terugblikken op 2016. Ook de grootste socialmediakanalen doen een duit in het zakje. Bekijk hier hoe zij hun unieke kijk geven op 2016 én hoe je je eigen jaaroverzicht kunt maken.

Google

Google heeft de video ‘Year in Search’ gemaakt, die terugblikt op de grootste nieuwsfeiten waar mensen het afgelopen jaar het meest naar zochten. Een aantal heftige gebeurtenissen volgen elkaar snel op:

Bij ons

In Nederland werd er het meest gezocht naar ‘EK voetbal’. En dat terwijl we niet eens meededen! In de top 5 van zoekopdrachten eindigden ook Pokémon GO, iPhone 7, Max Verstappen en David Bowie. Anouk is de meestgezochte Nederlandse vrouw en Geert Wilder is de meestgezochte politicus.

wilders_anouk

Facebook postte een video waarin ze op een creatieve manier terugblikken op het afgelopen jaar. In de video komen de tien meest besproken onderwerpen op Facebook naar voren. De top 10 is:

1. De Amerikaanse verkiezingen
  2. Politiek in Brazilië
  3. Pokémon Go
  4. De ‘Black Lives Matter’-beweging
  5. Rodrigo Duterte & de verkiezingen op de Filipijnen
  6. Olympische Spelen
  7. Brexit
  8. Super Bowl
  9. David Bowie
  10. Muhammad Ali

De video is niet echt positief ontvangen. Dat komt vooral doordat het bijna allemaal controversiële en politieke onderwerpen zijn. De vermaarde technologiewebsite The Verge stelt zelfs: It reads like a suicide note.

De populairste live-video was wél vrolijk. Wie herinnert zich nog ‘Chewbacca-mom’?

chewbacca-mom-comp1Je eigen jaaroverzicht

Op Facebook kun je ook je eigen jaaroverzicht bekijken. Dat zijn een aantal posts en foto’s die je het afgelopen jaar hebt geplaatst. Facebook houdt ook bij hoeveel likes je in 2016 hebt uitgedeeld. Helaas voor Facebook, ook die persoonlijke video’s zijn niet echt populair.

De twee populairste Instagram-accounts van 2016 zijn de accounts van zangeres Selena Gomez en voetballer Christiano Ronaldo.

De foto hieronder kreeg de meeste likes in 2016. Opvallend genoeg was het niet eens een ‘normale’ foto, maar een subtiele advertentie voor Coca Cola. Dit laat zien dat werken met influencers, zeker op Instagram, een belangrijke rol speelt.

when your lyrics are on the bottle ? #ad

A photo posted by Selena Gomez (@selenagomez) on

Na de foto’s van Selena Gomez was dit één van de meest gelikete foto’s:

I always dream to win this title ???????????

A photo posted by Cristiano Ronaldo (@cristiano) on

Je eigen jaaroverzicht

Op Instagram kun je zelf een jaaroverzicht maken door naar de onofficiële pagina ‘Instagram best nine’ te gaan. Je krijgt dan automatisch een selectie met 9 foto’s van je profiel, die dit jaar het populairst waren. Een leuke manier om in één oogopslag wat momenten uit het afgelopen jaar terug te zien. Dit is zijn onze #bestnine:

frankwatching_full

De populairste video’s op YouTube zijn juist niet de video’s met nieuws. Zo staan onder andere de video ‘What’s inside a rattle snake’s rattle’ en de video ‘Pen-pineapple-apple-pen’ in de top 5 van meest bekeken video’s. Maar de absolute nummer 1 is de ‘Carpool karaoke’ met Adele.

YouTube focust zich net als vorig jaar niet alleen op muziekvideo’s, maar ook op vloggers. In onderstaande video komen veel van de bekende namen, zoals PewDiePie en Casey Neistat, naar voren.

Wat valt op?

Terugkijkend op deze jaaroverzichten lijkt de traditionele rol van onze socialmediakanalen steeds meer te verschuiven. De afgelopen tijd is er bijvoorbeeld veel discussie geweest of je Facebook als nieuwsmedium kunt zien. En als je dat zo kunt zien, betekent dat dan dat het algoritme van Facebook bepaalt in hoeverre we nieuws consumeren? En wat betekent dit voor het groeiende aantal neppe nieuwsberichten?

YouTube en Instagram worden juist minder gebruikt voor nieuws, maar geven de gebruiker de mogelijkheid om even aan dat nieuws te ontsnappen. Met vlogs en gelikte foto’s is de content hier meer ‘like-worthy’ dan bij Facebook. Voor marketeers staat in ieder geval één ding vast: je producten promoten met influencers is een slimme keuze.

Tot slot blijven we via Google vooral zoeken op nieuws en sport. De populairste Amerikaanse zoekterm was overigens ‘Donald Trump’ en zoals het er nu naar uitziet wordt dat ook in 2017 een belangrijke zoekterm.

In 2017

Gaat de rol van Facebook verder veranderen? Kun je binnenkort adverteren op Snapchat? En is de daling van Twitter nog te stoppen? We gaan het meemaken in weer een nieuw jaar vol social media. We keep you posted!