Apps & Tools

Wanderwatch: meer buiten spelen mét technologie

0

Is het erg dat kinderen de hele dag binnen zitten met mobiel, tablet, tv of computer? Kinderen vinden van niet. Ouders kijken er anders tegenaan. Zeker als ze geen digital native zijn. Zij herinneren zich dat ze ‘altijd buiten’ waren: ze speelden, bouwden boomhutten, vingen kikkervisjes enzovoort. Hoe krijgen we de huidige generatie kinderen naar buiten toe? Misschien juist met elektronica?

Of ouders echt altijd buiten speelden, laat ik in het midden. Maar spelen is over het algemeen goed voor je. Dat betoogt het stuk To Play is to Learn van het World Economic Forum. Toch trekt de magische, interactieve wereld vol met afleiding, spanning en beloning kinderen ontzettend. Daarom combineerde de Nederlandse startup Wanderwatch het digitale, interactieve met het buiten zijn.

Wanderwatch

Wanderwatch maakte een horloge waarmee kinderen buiten kunnen spelen. Het is een smart outdoor wearable. Het slimme horloge bevat verschillende features, waarbij plezier voor de kinderen op nummer één staat. Als een kind het niet leuk vindt, gaat hij of zij er ook niet mee spelen.

  • Het horloge biedt de mogelijkheid om digitale spelletjes te spelen, zoals het vinden van een magische steen vermomd als rots. Deze rots zend een signaal uit dat het horloge kan oppikken.
  • Minstens zo belangrijk is dat het ouders de mogelijkheid biedt om hun kind te bereiken en vice versa. Het horloge heeft namelijk een ingebouwde sim waarmee je de locatie van je kind kunt bekijken.
  • Tot groot plezier van mijn negenjarige zoon zitten er ook geluiden op. Onder andere de tijdloze klassieker van het scheet-geluid.
  • Daarnaast heeft het horloge een ingebouwde camera, zaklamp en de mogelijkheid om via tekst, tekening en geluid met je kind te communiceren.

Met een doelgroep van ongeveer zes tot twaalf jaar (dus voordat kinderen een eigen smartphone krijgen), mikt Wanderwatch op ouders die niet willen dat hun kind altijd binnen zit. Met het horloge kunnen de kinderen lekker buiten spelen terwijl ouders enige ‘controle’ hebben. Dit is controle in de zin van communicatiemogelijkheden met hun kind.

De startup

Wanderwatch is het product van twee Nederlandse ondernemers: Ellie Karssemakers en Anton de Nijs. Opvallend is dat geen van beiden een achtergrond heeft in de ontwikkeling van dit soort producten. Ze zaten meer in de IT en finance. Toch richtten ze het succesvolle Wanderwatch op.

Het verhaal

In een interview met de, destijds, nieuwe CEO van Intertoys lazen Ellie en Anton dat hij stelde dat de innovatie in buitenspeelgoed uitbleef. Via hun netwerk zochten Ellie en Anton contact met Intertoys. Vervolgens wisten ze het bedrijf te overtuigen van de kracht van Wanderwatch. Voor Intertoys was dit de eerste samenwerking met een startup. En Wanderwatch stond zelfs in het grote Intertoys-speelboek!

In de YouTube-serie ‘Anders Kijken’ van ING vertelde Ellie over Wanderwatch. En ook Renault besteedde aandacht aan het nieuwe speelgoed.

Om deze video of embedded content te zien, moet je marketing cookies accepteren.

Consumer Electronics Show (CES)

Komend jaar is een groep Nederlandse startups samen met StartupDelta voor de derde keer aanwezig op de grootste consumenten elektronica beurs ter wereld, de CES. In 2018 zat Wanderwatch daar ook bij. Wanderwatch viel toen op tijdens de kick-off met StartupDelta in het kader van het prep-programma (de voorbereiding van de startups voor deelname aan de beurs).

Ik was hier zelf bij en zag hoe Ellie de mensen wist te vinden die ze nodig had om goede voorbereidingen te kunnen treffen. Als ondernemer is ze altijd gedreven om te leren, maar ze trekt ook haar eigen plan. Je kunt haar niet veel aanpraten. Daarnaast snapte ze de waarde van publiciteit voorafgaand, tijdens en na de beurs. Haar openingszin was ‘Wist je dat kinderen minder buiten komen dan gevangenen?’. Dat trok veel journalisten en betaalde zich uit in veel persaandacht.

Wanderwatch in de media

Bij BNR vertelde Wanderwatch over hun stand op CES Unveiled vorig jaar in Amsterdam. CES Unveiled is een soort preview van CES en werd vorig jaar voor het eerst georganiseerd. Op CES Eureka Park kwam Ellie in contact met de journalisten van CNET. Dat is een van oorsprong Amerikaanse, maar wereldwijde website over technologie, reviews, gadgets enzovoort. En zo zat ze bij hen aan tafel.

Om deze video of embedded content te zien, moet je marketing cookies accepteren.

Business-model

Het business-model is aan de ene kant de Wanderwatch zelf die een retail-prijs heeft van €149.95. Daarnaast verdienen ze aan de credits die het horloge gebruikt als je via het mobiele netwerk communiceert. Er gaan tenslotte gewoon data over de lijn.

Het opvragen van de locatie (on demand, niet automatisch) kost één credit. Het verzenden van tekst en geluid kost meer. Met 60.000 credits (circa €25) laad je de prepaid-kaart op en kun je gebruikmaken van het horloge. Om precies te zijn: van de communicatie- en trackingmogelijkheden.

De kosten hiervoor zijn ongeveer €65 per jaar. Omdat het horloge gebruikmaakt van het 3G-netwerk kan je kind overal in Nederland (en Europa en Amerika) met het horloge spelen. Er is dus sprake van een eenmalige aanschaf en prepaid-kosten voor het mobiele verkeer. Je koopt geen abonnement voor je jonge kind.

Focus

De primaire focus van Wanderwatch ligt op het buiten spelen van kinderen. Volgens Ellie komen kinderen minder buiten dan gevangenen. De bron van deze quote is een onderzoek waar onder andere The Guardian over schreef.

Partijen met een gevestigd belang (de wasmiddelen van Unilever vanuit de Dirt is Good-campagne) sponsorden het onderzoek trouwens. Dat maakt het niet minder waardevol, maar geeft wel aan dat er een belang voor deze partijen is. Het onderzoek gaat over kinderen in het Verenigd Koninkrijk, maar is volgens Ellie ook van toepassing in Nederland.

Doel

Ellie’s eigen frustratie dat de kinderen binnen interactief bezig waren en met hetzelfde buitenspeelgoed als dertig jaar geleden buiten speelden, leidde tot Wanderwatch. Wanderwatch’ doel is dan ook om kinderen meer buiten te laten spelen met interactief speelgoed, terwijl ouders tegelijkertijd een oogje in het zeil kunnen houden. De geluiden die het horloge maakt, passen binnen de belevingswereld van de kinderen. Zo hoor je bijvoorbeeld een scheetgeluid, een sirene en zwaardgevechten.locatiebepaling Wanderwatch

De test

De batterijduur is een uitdaging. Net als mijn smartphone, moet je het horloge één keer per dag opladen. In mijn test haalt de Wanderwatch een volle schooldag met spelen daarnaast niet. Je moet het horloge dan alleen maar voor het spelen gebruiken en niet voor school. Het is in die zin ook wel een afleiding. Gelukkig kun je het horloge blokkeren tijdens schooluren. Dan haalt de Wanderwatch wel een hele dag. In het geval van nood is er een alarmknop.

Ik testte Wanderwatch met de kinderen. Mijn uitdaging was tweeledig: heel veel interessante elektronica in huis en een kind dat regelmatig de tijd vergeet. Enthousiast gaat hij met vriendjes naar het park om te spelen, terwijl voetballen op het schoolplein de bedoeling was.

Ik merk dat ik als ouder met name de controlefunctie waardeer. Mijn zoon vindt het leuk om het scheetgeluid te laten horen aan geïnteresseerden, maar echt met de geluiden spelen kwam er niet van. De camera is in het algemeen populair bij gebruikers, maar daar hoort ook een stuk begeleiding van de ouders bij. Want je wil niet dat kinderen alles fotograferen.

Wanderwatch in gebruikVroeger was alles…

Was vroeger alles beter? Soms lijkt het daar wel op, als je mensen hoort praten. Vroeger speelde iedereen uren buiten in de duinen, parken en bossen. Ook vanwege het feit dat de computer eigenlijk vanaf 1980 op de markt kwam, we in de jaren 80 en 90 een beperkt aantal TV-kanalen hadden en het internet pas later kwam. En de vorm waarin we het internet nu kennen is al helemaal anders. Moeten we controleren waar de kinderen zijn en met wie ze spelen?

Ik denk dat de Wanderwatch een ontwikkeling is die de aantrekkingskracht van elektronica niet gaat verminderen. Je zult als ouder de balans moeten vinden tussen binnen en buiten, offline en online, actief en passief. Wat het wel doet is dat het de aantrekkingskracht van elektronica naar buiten brengt, gecombineerd met een stuk ouderlijk toezicht voor een doelgroep die je nog geen mobiel wil geven maar wel zelfstandigheid (met mate en controle). Wat dat betreft is het een schot in de roos.

Wanderwatch dagelijks aan de oplader

Heb jij de Wanderwatch al geïntroduceerd aan je kind? Ik ben benieuwd naar je mening en ervaringen. Laat het me weten in een reactie hieronder!