Design

Een app maken? 9 vragen die je vooraf moet stellen [handige checklist]

0

Voordat je een app gaat ontwikkelen, is het belangrijk dat je jezelf eerst een aantal vragen stelt. Zo weet je beter wat je wil en heb je duidelijk voor ogen wat je wil bereiken met je app.

App-idee

Bij het ontwikkelen van een app komen een hoop dingen kijken. Grafische vormgeving, UX-design, code schrijven in meerdere programmeertalen, teksten schrijven, testen, plaatsing in de App Stores, marketing van de app.

Om er zeker van te zijn dat de ontwikkeling van de app niet halverwege strandt, of je app na release tóch niet zo uniek blijkt te zien, is het goed om antwoord te kunnen geven op onderstaande vragen voordat je met een app-ontwikkelaar om de tafel gaat zitten.

Hieronder ga ik dieper in op deze vragen en leg ik uit waarom ze zo belangrijk zijn.

1. Wat is het doel van de app?

  • Waarom moet deze app gemaakt worden?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat is de toegevoegde waarde voor de gebruiker?
  • Welk verhaal wil je vertellen?
  • Welke behoefte wordt vervuld met deze app?

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om communicatie tussen gebruikers te vergemakkelijken, gebruikers te waarschuwen als er slecht weer op komst is, of simpelweg om gebruikers te vermaken.

2. Hoe uniek is de app?

  • Welk gat in de markt vult deze app?
  • Welke vergelijkbare apps of andere (digitale) oplossingen bestaan er al?
  • Wat is de kwaliteit van soortgelijke apps? Zijn ze gratis of betaald?
  • Is jouw app-idee een betere of goedkopere oplossing dan het huidige aanbod? Bezit het unieke elementen of functionaliteiten?
  • Is er behoefte aan een nieuwe variant?

Je idee hoeft niet per se revolutionair te zijn, maar het moet wel unieke eigenschappen bezitten. Zo verschilt de app Telegram wat functies betreft niet veel van WhatsApp. Maar toen WhatsApp in 2014 werd overgenomen door Facebook, maakten veel gebruikers zich zorgen om het privacy-aspect. Telegram besloot zich als het veilige alternatief te positioneren. Een uniek element dat zorgt dat veel gebruikers overstappen.

3. Wie is de doelgroep?

  • Voor wie is deze app bedoeld?
  • Is de doelgroep (online) te bereiken?
  • Zit de doelgroep op deze app te wachten?

Als je veel gebruikmaakt van mobiele apps is het natuurlijk bijna niet voor te stellen, maar niet iedereen zit te wachten op een app. Niet elke doelgroep heeft een smartphone of tablet en weet hier even handig mee om te gaan. Het is daarom altijd goed om jouw gewenste doelgroep in kaart te brengen en te onderzoeken.

4. Wil je een app of een mobiele website?

  • Wil je eigenlijk wel een app of volstaat een mobiele website?
  • Ga je voor een native, web, hybride of een andere soort app?
  • Moet de app werken op Android, iOS of allebei?

De ontwikkelkosten van een mobiele website zijn over het algemeen lager, de organische vindbaarheid is groter en er is geen download vanuit een App Store nodig. Voordelen van een app zijn onder andere dat je gebruik kunt maken van de unieke functionaliteiten van het device, dat je push-notificaties kunt sturen en dat de gebruikservaring toegespitst is op het device waar deze op gebruikt wordt. Ook zijn de graphics van apps over het algemeen beter dan bij een mobiele website, is een app sneller en heb je niet (altijd) internet nodig om de app te gebruiken.

Zijn bovenstaande voordelen van een app niet belangrijk voor jouw idee en maak je geen gebruik van unieke functionaliteiten van het device? Vraag jezelf dan af of je voor een mobiele website of app moet kiezen.

screenshot doelen app

5. Wat is het businessmodel?

  • Hoe gaat deze app zich terugverdienen?
  • Hoe ga je geld verdienen met de app?
  • Is de doelgroep bereid om geld te betalen voor deze app?
  • Is de doelgroep groot genoeg om de app rendabel te maken?
  • Hoe zorg je dat gebruikers blijven terugkeren naar de app?

Natuurlijk wordt niet elke app ontwikkeld met het doel om winst te maken. De app kan ook dienen als branding van je merk of ondersteuning van een bepaalde doelgroep.

Wil jij wél graag je investering terugverdienen, dan zijn er verschillende verdienmodellen mogelijk. Bijvoorbeeld door een bedrag per app-download uit de App Store of Google Play Store te vragen of door de app gratis te maken en in-app aankopen aan te bieden. Een voordeel van gratis aanbieden is dat de drempel lager is om de app te installeren en uit te proberen.

Zorg dat je je goed inleest en dat je uitrekent welk businessmodel voor jouw app het meest rendabel is. Zowel Google als Apple nemen bij beide verdienmodellen namelijk een (behoorlijk) percentage van de omzet.

6. Welke functionaliteiten moet de app bevatten?

  • Wat moet de app allemaal kunnen?
  • Wil je de camera, GPS of andere native functies van het device gebruiken?
  • Wat zijn de minimale en wat zijn de gewenste functionaliteiten?
  • Welke data-, betalings- of socialmedia-koppelingen moeten gelegd worden?
  • Moet data (op afstand) gewijzigd en beheerd kunnen worden?

Door vooraf goed in kaart te brengen welke functionaliteiten jouw app moet bezitten, bespaar je een hoop tijd in de research- en ontwikkelfase. Ook kan een ontwikkelaar zo een realistische inschatting van de kosten maken.

7. Van welke kwaliteit moet de app zijn?

  • Wat voor soort visueel design heb je in gedachten voor deze app?
  • Moet de app vooral functioneel en professioneel zijn?
  • Wil je een praktisch flat design of een waar digitaal kunstwerk?
  • Welke schermen wil je laten zien en in welke volgorde?

De kosten van design kunnen enorm oplopen. Simpele schermen met tekst en knoppen in de huisstijl van je bedrijf zijn bijvoorbeeld een stuk minder tijdrovend dan fotorealistisch, op maat gemaakt artwork met award-winning animaties. Ook speelt het aantal schermen waaruit de app bestaat een grote rol.

8. Hoe ga je de app promoten?

  • Hoe zorg je dat jouw doelgroep van het bestaan van je app afweet?
  • Welke kanalen en marketing ga je inzetten?
  • Ga je investeren in App Store Optimization (ASO) en/of marketing?
  • Zijn er ambassadeurs en testers voor deze app te vinden?

Tien jaar geleden startte de App Store met 500 apps en in februari van 2019 waren dat er al 2,2 miljoen. Gemiddeld komen er 275 per dag bij! Inmiddels zijn er zoveel apps dat het bijna niet meer mogelijk is om nog uit het niets ‘ontdekt’ te worden. Je zal daarom goed moeten nadenken hoe je jouw app onder de mensen gaat brengen.

Wat is je marketingplan en is er een grote sponsor of promotor nodig? Het is een goed idee om eventuele samenwerkingen al voor de start van productie geregeld te hebben.

9. Heb je voldoende tijd en budget?

  • Is er voldoende tijd om jouw idee uit te werken?
  • Is er voldoende kapitaal?
  • Zijn er sponsors of investeerders bereid om de ontwikkeling te financieren?
  • Is er ook budget voor support en onderhoud?

De meeste apps zijn niet binnen een paar weken na de start gerealiseerd en opgeleverd. Eerst moet je het functioneel en grafisch ontwerp opmaken, dan wordt de code geschreven en dan moet er getest worden. En bij al deze werkzaamheden hoort ook het nodige aantal uren en kosten.

Na lancering van de app moet deze ook onderhouden worden. Over het algemeen zijn de jaarlijkse kosten van app-onderhoud ongeveer 10 tot 15 procent van je ontwikkelkosten. Neem die kosten dus ook mee in je berekening.

Van idee naar app

Met bovenstaande informatie heb je een goed beeld van wat er allemaal komt kijken bij de ontwikkeling van een app. Kun je de gestelde vragen allemaal beantwoorden en staat jouw goede app-idee nog steeds als een huis? Dan is het tijd voor actie, succes!