Overdaad schaadt op sociale netwerken

27

Door van Sogeti

Print

op woensdag 13 april 2011 om 15:00 uur

Afgelopen vrijdag kreeg ik in mijn mailbox het volgende bericht van TeunisvH: “Ik volg je berichten op Twitter, met veel plezier moet ik zeggen. Sinds een tijdje heb je Foursquare gekoppeld aan Twitter en tegenwoordig krijg ik meer berichtjes in de zin van ‘I’m at Sogeti’ dan andere berichtjes. Dat vind ik jammer, want ik waardeer je tweets.” Dit zette mij aan het denken: moet ik mijn Twitter loskoppelen van FourSquare en GetGlue of niet?

Wie is de baas over mijn Twitter-account?

Wie is nu de baas over mijn Twitter-account? Ben ik het of zijn het mijn volgers? De vraag hield mij het hele weekend bezig. Ik was in het verleden al eens eerder met een soortgelijke situatie geconfronteerd. In het artikel ‘Mijn web verslonst‘ irriteerden een aantal zakelijke contacten op mijn LinkedIn-netwerk zich aan mijn tweets. Rick Mans las mij destijds nog de les: “Als je praat met anderen, ben je altijd verantwoordelijk voor je content. Dus als je koppelt net zo goed.” Het leidde er uiteindelijk toe dat ik mijn Twitter-feed los koppelde van mijn LinkedIn-profiel. Was ik nu echter in dezelfde valkuil getrapt? Had ik dan helemaal niets geleerd?

Functie van Twitter aan het verschuiven

Afgelopen maandag klom ik achter mijn toetsenbord en dichtte een tweetal mails aan Teunis. In de eerste beloofde ik mijn digitale leven te beteren. En in de tweede stelde ik hem een vraag: “Deze opmerking (de opmerking van Rick Mans) werd geplaatst met het idee dat Twitter voor het voeren van discussies is bedoeld. Is deze functie echter niet aan het verschuiven? Is Twitter niet meer en meer een uitzendkanaal voor een individu? Dus toch eenrichtingsverkeer? Ik zend en mijn volgelingen mogen luisteren?”

Persoonlijk denk ik inderdaad dat de functie van Twitter aan het verschuiven is. Nog steeds is het een communicatiekanaal dat zich uitstekend leent om met iemand een dialoog aan te gaan. Maar het draait echter steeds meer om relevantie. Wat vind ik interessant? Wat is voor mij belangrijk? Wat is voor mij de toegevoegde waarde van een tweet? Ik stond hier uitgebreid bij stil in het artikel: ‘De volgende fase van sociale netwerken draait om relevantie‘ en in het gratis trendrapport ‘We the Web‘.

Conclusie

Resumerend, wat moet ik doen? Moet ik mijn Twitter loskoppelen van FourSquare en GetGlue of niet? Ik heb besloten om het niet te doen. Het feit dat ik Foursquare heb gekoppeld aan mijn Twitter-account heeft mij al een aantal leuke spontane ontmoetingen opgeleverd. Iets soortgelijks verwacht ik van GetGlue. Dat iemand mij tipt naar aanleiding van de films die ik kijk of de boeken die ik lees. Wel beloof ik het minder vaak te doen. Overdaad schaadt in dit geval. Wat is het nut om elke plek waar ik mij bevind te tweeten? Leuk voor het spelelement in FourSquare, maar wat is de toegevoegde waarde c.q. relevantie voor mijn volgers? Ik ga dus wederom mijn digitale leven beteren. In tegenstelling tot de vorige keer zal ik niet mijn sociale netwerken van elkaar loskoppelen, ik zal echter wel goed opletten hoeveel informatie ik over mijn volgers uitstort.

Sander DuivesteinSander Duivestein is spreker, auteur en trendwatcher bij ViNT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie), het onderzoeksinstituut van Sogeti. Hij is de co-auteur van de boeken Het App Effect, Don't Be Evil, Collaboration in the Cloud en Me The Media. Volgen via Twitter? @duivestein.

Meer over deze auteur: profiel, website, weblog skype linkedin

  1. Corne van cornehoogendoorn.nl op 13 april 2011 om 15:16 uur

    Leuk om te zien dat jij hier ook mee worstelt. Ik had het hier vanmorgen met collega’s over. Ik heb besloten om niet al m’n check-in’s meer te delen via Twitter. Zo houd je de connectie op Foursquare/GetGlue maar ‘val je anderen niet onnodig lastig’.

  2. Jeroen op 13 april 2011 om 15:22 uur

    Je kunt er bij FourSquare ook gewoon per checkin voor kiezen of je deze deelt met je netwerk.

    Ik tweet een checkin enkel als ik denk dat het meerwaarde heeft voor mensen die mij volgen of een interessante plek wil delen.

    Vuistregel die ik gebruik is dat ik enkel een 4sq checkin tweet waarbij een comment zit

  3. Actuaman van Twitter.com op 13 april 2011 om 15:37 uur

    Wie is baas over mijn Twitter-account? Het is een terechte vraag.

    Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van de FourSquare-meldingen.Wanneer je iemand volgt kan het storend zijn dat je telkenmale dergelijke meldingen krijgt. Dat kan zelfs leiden tot het unfollowen… Je volgt iemand omdat je zijn tweets relevant vindt.

    Als je belang hecht aan je aantal followers (en wie doet dat niet) dan moet je natuurlijk rekening houden met wat ze van je verwachten.

  4. stephan van swis.nl op 13 april 2011 om 15:40 uur

    En andersom kan je natuurlijk als gebruiker zelf de 4square, feestje en getglue meldingen wegfilteren. Dat kan onder meer met tweetdeck, zie:
    http://support.tweetdeck.com/entries/132568-setting-a-permanent-global-filter

  5. Wietse op 13 april 2011 om 15:41 uur

    Ik begrijp dat hele koppelen van de social media niet… Als we “gekoppeld” zijn via linkedin, dan is dat prima, maar val me dan niet lastig met je twitter berichten. Als ik je wil volgen, dan stel ik dat zelf wel in!

    No offence, maar zo zie ik het. Ik wordt knettergek van die twitter-berichten overal, terwijl het me niet interesseert. Sterker nog, FourSquare, GetGlue etc. interesseert me nog veel minder (ik hoef niet te weten waar je bent), maar ik zie het (bij wijze van spreken) wel overal verschijnen omdat JIJ het leuk vindt om te koppelen…

    Misschien komt mijn reactie wat agressief over, dat is niet de bedoeling. Ik probeer het als opbouwende kritiek neer te zetten. Ben persoonlijk erg blij met je bericht hier: blijkbaar denk je er wel over na. Heel goed! Er zijn er helaas genoeg die dat niet eens doen…

  6. Nienke op 13 april 2011 om 15:52 uur

    Eens met Jeroen, ik gebruik dezelfde ‘tactiek’. Het spelelement van 4sq blijft op die manier, maar je valt daar niet iedereen mee lastig. Vind het trouwens zelf ook vervelend als iemand elke check in op twitter/facebook zet.

  7. Pascal van facebook.com op 13 april 2011 om 16:25 uur

    Vindt deze begrijpelijk “lastig”. Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op dit soort berichten. Maar aan de andere kant als je 100 volgers hebt en er is er 1 die klaagt wat is dan de waarde van de persoon die het niet zo leuk vindt.
    Sterker nog wellicht kun je de vraag beter aan je volgers stellen.

    Maar als ik hoor dat het je leuke spontane ontmoetingen heeft opgeleverd, tja…..

    Ondertussen heb je, zoals ook waarschijnlijk de reden voor je bericht was, voldoende reacties gehad waar je ZELF je conclusies uit dient te trekken. Hou in ieder geval in het achterhoofd dat je het helaas niet iedereen naar de zin kan maken.
    Suc6

  8. Mertin op 13 april 2011 om 16:33 uur

    Helemaal eens met Wietse. Veel mensen hebben niet in de gaten dat het een keuze is om iemand te volgen via Twitter, Facebook, Linkedin. Ik volg bewust mensen via Linkedin en niet hun twitter omdat ik nog al vaak onzin via de twitter voorbij zag komen. Nu krijg ik al die troep weer binnen via linkedin. Voor mij dus ook een reden om ze te blokkeren op Linkedin.

  9. Corona de Wert van dommelcommunicatie.nl op 13 april 2011 om 16:59 uur

    Overwegingen in artikel en reacties hebben mij definitief overtuigd. Als beginner op Foursquare vond ik het leuk om uit te proberen wat je ermee kunt en wat het oplevert. Maar inderdaad … om anderen daar nou te pas en te onpas mee lastig te vallen???? Ik ben al geen fan van ‘kopje koffie – broodje kaas – glaasje wijn’ tweets, en die locatieberichten horen daar eigenlijk ook toe (behalve als het voor volgers wel interessant is). Dank: weer een inzicht opgedaan!

  10. Eric Puister
    Eric Puister van unknot.nl op 13 april 2011 om 17:46 uur

    Mee eens. Het is al best heel lastig om de ruis uit alle berichtjes te halen. Zelfs al ben je heel selectief met wie je volgt (zoals ik), dan blijft het merendeel van de Tweets die je binnenkrijgt ongelezen. Dan kan ik wel nog weer een extra koppeling willen, maar – ik sluit me daarbij aan bij de schrijver – je moet je afvragen of dat relevant voor je is. Een extra mogelijkheid om iets te doen is soms ook een extra belasting als je toch al zoveel hebt.

  11. Dagmar Sporck van About.me op 13 april 2011 om 18:58 uur

    Ik bevind me wat 4square, GetGlue, etc. betreft in vergelijkbare situatie en ben tot dezelfde conclusie gekomen: het mag wat minder met die 4sq-tweets, wel meer kwaliteit eraan geven.

    Sommigen van mijn volgers vinden het schitterend om mij, middels mijn 4SQ-tweets, te volgen op mijn gereis door Zwitserland (waar ik werk) en Italië (waar ik woon). Hen is geen Gotthardtunnel-tweet te veel (dat heeft zelfs al tot div. vriendschappen met IRL-ontmoetingen geleid) of SacroMonte-checkin te gek. Als ik bij een checkin niks te melden heb tweet ik hem ook niet, gaat ie alleen naar 4SQ (voor de score dus) en niet naar FB en Twitter. Maar als ik wat te melden heb (zoals het weer aan de beide zijden vd Gotthard) wordt het getweet en soms ook ge(face)boekt.
    Het helemaal ontkoppelen van 4sq en twitter zal ik nooit doen, het is toch leuk om Bern in te rijden en meteen een tip van een Zwitserse tweep te krijgen “ow, jij eet toch graag sushi, dan moet je eens naar…” en 45min later dan ook in die (inderdaad goede) sushibar in te checken!
    GetGlue vind ik ook te goed bij twitter passen. normaliter tweete ik van “nu effe CSI Miami S5E12 kijken” en nu helpt GetGlue erbij en levert dat wellicht nog leuke tips en contacten op.

    ow trouwens, die “@DagmarSporck just became Mayor”-tweets heb ik wel helemaal uitgeschakeld, dat is echt alleen maar leuk voor de 4sq-insiders (het spel-element).

  12. Judith van zeo.nl op 13 april 2011 om 21:48 uur

    Goed artikel en herkenbaar dilemma! Ik merk dat ik me steeds bewuster wordt van de koppeling tussen tweets en check-ins. Ik koppel dan ook alleen check-ins aan Twitter als ik ze noemenswaardig vind.

  13. Heleen van guruworks.nl op 13 april 2011 om 22:31 uur

    Herkenbaar thema, al ben ik over één ding heel eerlijk: niks irritanter dan tweets tussen mijn LinkedIn updates. Gelukkig ben ik hierin zo te lezen niet de enige, maar ik blijf het enorme vervuiling vinden, zonde van de functie van LinkedIn ook. Eigenlijk vind ik alle twitter-koppelingen vrij storend, ook op bijvoorbeeld Facebook. Ik raad ook altijd aan dit nooit te doen.

    Foursquare gebruik ik wel, maar niet heel vaak. Vooral als ik echt op een leuke plek ben of er iets leuks over te melden heb. Bijvoorbeeld wanneer ik op een event ben dat mijn volgers ook interessant kunnen vinden. Minder nodig lijken me alle check-ins op stations en dergelijke…

  14. Hendrik-Jan van hendrik-jandewit.nl op 14 april 2011 om 08:20 uur

    Interessante discussie, krijg de opmerking ook steeds vaker. Ik had altijd alles gekoppeld aan mijn twitter-account, dus linkedin, facebook en hyves. Nadat ik een opmerking kreeg via mijn linkedin, contacten zagen het als spam, heb ik de koppeling verwijderd. Net als de koppeling naar het facebook-account, dat daar met veel gejuich is begroet. Tenslotte heb ik de hyves-koppeling eveneens verwijderd, omdat ik ook daar van mensen begreep dat het als irritant overkomt.

    Ik zie een oorzaak in het verschuiven van de functie van twitter. In een tweetchat als blogpraat gaan er zo 40 tweets in de timeline. Veel tweetchatters van blogpraat klagen erover dat ze per chat enkele volgers kwijtraken die de stroom berichtjes als irritant ervaren.

    Ik zie hier dus duidelijk een ontwikkeling, overdaad schaadt. Je tweets moet je weldegelijk benaderen vanuit de ontvangende partij en die zijn niet overal meer in geinteresseerd. Overigens denk ik dat dit weer per doelgroep en leeftijd verschilt. Jongeren twitteren bijvoorbeeld over hele andere dingen dan ouderen.

  15. Maurice op 14 april 2011 om 08:29 uur

    goed dat je er over nadenkt. Persoonlijk vind ik het vrij irritant twitter berichten op LinkedIn, 4SQ op FB/twitter, Twitter op FB enz. Ik zal het ook altijd melden aan die persoon en dan niet meer volgen/deleten.

    Leuk wat jij wil maar doe het op het netwerk waar het hoort! Hier is een heel makkelijk plaatje wat de diverse netwerken uitlegt en waarom je het beter niet kan koppelen … http://turbo.inquisitr.com/wp-content/2011/03/social-media-explained.jpg

  16. Frank op 14 april 2011 om 10:17 uur

    Overdaad schaadt inderdaad. Het is heel vervelend om teveel niet relevante tweets te zien verschijnen. Ik volg redelijk kritisch, teveel updates betekent unfollowen. Gevolg is dan ook dat ik bijna geen 4SQ gebruikers volg. Kreeg op een gegeven moment om 0900uur 5 updates van tweeps die op kantoor waren aangekomen, net zo relevant als ‘ik zit op de WC’.

    Twitter koppelen aan Linkedin vind ik de grootste zonde die er is. Die users hebben echt niet door dat Facebook, Twitter en Linkedin alle drie verschillende communicatiemiddelen zijn, waar je dus ook op een andere manier mee om moet gaan.

    Het mooie van Socialmedia is natuurlijk ook weer dat iedereen daar mee om kan en mag zijn zoals hij/zij dat wil. Maar als je waarde hecht aan het aantal followers, wees dan selectief met je updates.

  17. Eugène van Haaren van voornieuws.nl op 14 april 2011 om 11:17 uur

    Je kunt er volgens mij op 3 manieren tegenaan kijken:

    1) elk platform zijn mores, dus niet koppelen
    2) platforms groeien naar elkaar toe, je moet meegroeien
    3) je kunt als volger de updates van anderen ook customizen of negeren

    Ik vind het zelf prettig om niet mijn ‘privé’-berichten van Twitter ook via andere platforms te sturen. Gisteren daarom LinkedIn ontkoppeld. Via Hootsuite kan ik vervolgens per tweet bepalen of ik die óók nog wil sturen naar LinkedIn of Facebook. Zodat mijn werkmatige volgers niet verstoken blijven van handige berichten.

  18. Marco Vrouwenvelder van web5.nl op 14 april 2011 om 13:31 uur

    Ik ben ook erg selectief geworden in wie ik volg. Teveel ‘spam’ tweets is voor mij reden om iemand niet te volgen.

    En voor mij is twitter een uitzendkanaal waarvan ik de ontvanger ben.

  19. Peter op 14 april 2011 om 15:06 uur

    Waarschijnlijk heb je niet goed naar je Linkedin account en settings gekeken.
    Het is namelijk helemaal niet zo dat als je je Twitter account koppelt aan je Linkedin iedereen altijd elke Tweet van je ziet.
    Je kan namelijk aanvinken dat alleen de Tweets waar #in of #li in staan zichtbaar worden in Linkedin.
    Op deze manier kan je heel erg makkelijk filteren welke Tweets doorgegeven worden aan wie/welk netwerk.
    Zelfde geld voor Foursquare bijvoorbeeld.
    Het is toch logisch dat je Twitter en Facebook gaat vervuilen als je al je checkins doorstuurt naar Twitter en Facebook?
    Je hoeft alleen maar even na te denken over hoe jij dat nou zou vinden om een bepaald bericht te ontvangen in je Twitter.
    Ik ben ingelogd bij Albert Hein? Braak….. Daar zit toch niemand op te wachten?
    Voor Twitter geld net als voor alle andere “moderne toepassingen” dat er met beleid en intelligentie mee omgegaan moet worden.
    Dit wordt alleen maar belangrijker met alle nieuwe Social Netwerken die in opkomst zijn zoals, Shoudio, Feest.je, Whatser etc.

    Het lijkt allemaal zo makkelijk maar is het echt niet. Ik Twitter al sinds Twitter bestaat en bijna niemand het (nog) gebruikte en zo simpel als het lijkt zo is het niet. Wanneer gebruik je een Hashtag? Een DM? Een Reply? Hoe ReTweet je? Kort je links wel in?
    Alhoewel ik het al heel lang doe, maak ik toch ook nog fouten als ik eventjes heel snel een berichtje wil Tweeten. Net even die Hashtag erbij vergeten te zetten terwijl dat nou juist zo belangrijk was voor die Tweet, of iets dergelijks en laat staan dat ik per ongeluk een “lege” link doorstuur vanuit Foursquare of ander netwerk.

    Hoe meer iets bereikbaar wordt voor de “grote massa” en met name jonge (onervaren) mensen, hoe ondoordachter er mee omgegaan wordt.
    Kijk alleen al hoeveel het gebruik (misbruik) van mobiele telefoongesprekken tot irritatie leiden. Mensen weten zich hiermee niet te gedragen.

    Het voordeel van Twitter is wel dat je anderen niet opdringerig kan irriteren. De ander kan jou gewoon unfollowen, en klaar is Kees!
    Verlies je te veel followers? Eigen schuld en ga dan eens nadenken over jou Twitter gedrag. Ga er intelligent mee om!
    Gebruik het ook niet als vervanger van SMS wat ook een aantal mensen doen. Heel erg stom want een fout is snel gemaakt en DM vergeten en de hele wereld kijkt mee! SMSen is prive en wil je gratis SMSen gebruik dan b.v. WhatsApp, een dedicated chat app.

    Het mooie van Twitter is dat het zo flexibel is. Jouw Twitter groep veranderd constant in grootte en is in beweging en zo moet het ook.

  20. Ger Nijkamp van gernijkamp.nl op 14 april 2011 om 16:50 uur

    Aardige vraag: “Wie is de baas over mijn Twitter-account?” Het lijkt een beetje op de publieke omroep vs. commerciële omroep. Gaan we voor de kijkcijfers, of voor de kwaliteit..? Tegenwoordig is iedereen omroepdirecteur, zendercoördinator én kijkcijferanalyticus, als ‘t op dat soort overpeinzingen aankomt…

  21. Stijn Zeeman van thenexttrainer.nl op 14 april 2011 om 23:45 uur

    Ha Sander,

    Wellicht wordt het antwoord vereenvoudigd als je het afzet tegen je doel.

    Waarom twitter je? Wil je er uberhaupt iets mee bereiken? Wat is je doel?

    De vraag vervolgens is:
    helpen die foursquare tweets mij sneller naar mijn doel?

    Succes!

    Hartelijke groeten,
    Stijn Zeeman

  22. Hendrik-Jan de Wit van hendrik-jandewit.nl op 15 april 2011 om 14:10 uur

    Ik vind dit een erg interessante discussie waarover ik geschreven heb op mijn blog. Compleet met de toevallige discussie op facebook over het verschil tussen twitter en facebook. Lees meer op: http://www.hendrik-jandewit.nl/2011/04/moet-je-wel-of-niet-social-media-aan-elkaar-koppelen/

  23. Sibren van sibren.nl op 16 april 2011 om 18:57 uur

    Wat mij erg verbaast in zowel het artikel en de reacties is dat het DOEL van je communicatie niet naar voren komt. En dat is toch wel vreemd. Twitter je alleen omdat je kunt twitteren (doelloos) of wil je ook iets bereiken?
    En hoe ziet jouw communicatie-doelstelling eruit?

    Pas als je daarover nagedacht hebt en bepaald hebt is deze discussie van enig belang. Dat is natuurlijk naar mijn persoonlijke mening.

  24. Ruben Meulman op 18 april 2011 om 12:25 uur

    Jij bent de baas over je account, alleen zal het aantal volgers toe of afnemen afhankelijk van hoe je het gebruikt. Inderdaad, wat is je persoonlijke doel om twitter te gebruiken? Ik heb daarzelf goed over nagedacht voordat ik begon. Levert mij niet zo veel volgers op, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. En door een juiste ‘formule’ te kiezen is het ook snel duidelijk wat volgers van je twitter(profiel) kunnen verwachten.

    Maar, volgens mij ga je er zo goed mee om. Houd de relevantie voor je volgers in de gaten en niet te overdadig zijn met Foursquare. Ik heb zelf de neiging iemand eerder te ontvolgen als die heel actief is met Foursquare i.p.v. iemand die heel bewust en beperkt omgaat met Foursquare.

    groet,ruben

  25. Dian op 18 april 2011 om 21:47 uur

    Hallo,
    Interessante discussie! Wordt helemaal gek van alle mensen constant maar via facebook vertellen waar ze zijn. Heeft iemand enig idee hoe ik die meldingen uit kan zetten? De rest van hun meldingen wil ik dan wel weer graag ontvangen…

  26. Maurice op 19 april 2011 om 13:42 uur

    @Dian, als het een FB places check-in is heb je pech (AFAIK). Als het een foursquare check inn is op FB ga je boven die check-in hangen en er verschijnt een X rechtsboven bij die check-inn… klik daarop en de rest lijkt mij duidelijk ;-) (werkt bij alle FB apps)

  27. Jeroen Mirck van jeroenmirck.nl op 9 mei 2011 om 08:13 uur

    Sander, ik vind het leuk dat je het jezelf afvraagt, maar was de vraag stellen hem al niet bij voorbaat beantwoorden? Het feit dat je Twitter al eens hebt losgekoppeld van LinkedIn zegt namelijk al genoeg: het zijn verschillende kanalen met verschillende dynamiek. Ik adviseer actieve twitteraars om Twitter nooit te koppelen aan LinkedIn, waar anderen vaak hooguit eens per week hun status updaten, of nog minder. Zeker in TweetDeck word je dan gek van mensen die wel al hun ‘wijsheden’ met anderen menen te moeten delen. Op LinkedIn heeft een connectie een andere rol dan op Twitter: dat gaat lang niet altijd om een actieve communicatiestroom.

    FourSquare is nog extremer: het is NIET INTERESSANT dat je bij het tankstation van de A2 staat te tanken. Mensen die automatisch al hun 4sq-updates naar Twitter sturen, zijn naar mijn bescheiden mening niet goed bij hun hoofd. Zeker als ze er niet eens tekst aan toevoegen, maar dus alleen ‘I’m at…’ Die mensen zijn luie twitteraars, want zulke tweets zijn inwisselbaar. Je FourSquare-vrienden weten waar je bent, dat is toch al mooi genoeg? Zelf kies ik ervoor om soms via FourSquare tweets te versturen waarbij ik de locatie waarvandaan ze komen op een bepaalde manier leuk of interessant vind, ook voor anderen. Simpelweg alles doorsluizen is wat mij betreft in strijd met de (niet bestaande) Twitter-etiquette. Het is pedant en spammerig. Als iemand een vage Twitter-kennis is, is dat gedrag aanleiding voor een unfollow. Ik verwacht namelijk van mensen dat ze soms een beetje nadenken over wat ze twitteren. Mensen die vooral geautomatiseerde tweets sturen, zijn robots. Die volg ik alleen als het interessante RSS-feeds zijn.

    Ben trouwens wel benieuwd of je aangepaste Twitter-gedrag je bevalt.

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen