Inspiratie

Alice in Augmented Reality Wonderland: onbegrensde mogelijkheden

0

De eerste keer dat ik ‘m zag, kan ik me nog heel goed herinneren: het mobieltje. Parmantig en in een strak pak gehuld, liep een man over de Brouwersgracht, zichtbaar opgewonden door zijn nieuwe aanwinst die hij tegen zijn oor had gedrukt. Hij vertelde op luidruchtige toon aan iedereen die het maar horen wilde dat hij aan het bellen was ‘Ik sta op straat, ja ha ha, in hartje Amsterdam!’ Er is veel veranderd sinds die tijd. De komst van Augmented Reality staat garant voor een nieuwe, enorme, verandering.

De verandering

De jaren ’80 was de tijd van de autotelefoon en de voorloper van ons mobieltje: de één kilo zware Motorola DynaTAC 8000X die maar liefst 20 minuten spreektijd had. De reacties waren wisselend. Van wauw! tot lauw. Variërend van ‘Ik moet ook zo’n ding hebben!’ tot een nu moeilijk voor te stellen ‘Pffff, wat overdreven!’. Wie had toen kunnen bevroeden dat vandaag de dag bijna iedereen met een compacte super krachtige multifunctionele minicomputer rondloopt die is te scharen onder de noemer ‘smartphones’ en waarmee je uit een bestand van meer dan 25000 stuks je applicatieskeuzemenu kunt samenstellen?

Er is in een relatief korte tijd ontzettend veel veranderd. Mobiliteit is het fundament van veel nieuwe bedrijven die nu deel uitmaken van de grootste merken ter wereld. Maar weinig mensen waren in die tijd op de hoogte van een andere ontwikkeling: die van augmented reality. De techniek waarmee je beelden kunt waarnemen die middels een soort digitale schil aan onze werkelijkheid worden toegevoegd en waarmee we de meest fantastische zaken in beeld kunnen brengen en op de plek die we daarvoor in gedachten hebben. Voor onszelf of voor onze klanten, zichtbaar gemaakt met de personal computer, tablet, smart phone, head mounted display, game console, AR billboard of AR mirror.

Toepassingen van Augmented Reality

Augmented reality lijkt de basis te zijn voor een soort Augmented Reality Wonderland. Het land waar alles kan. Waarvoor we van alles kunnen bedenken en waar we van alles aan toe kunnen voegen. Voor onze persoonlijke belevingswereld of die van anderen. Je kunt voor elk product of dienst wel een zinnig concept bedenken dat je op kunt tuigen met social mediatoepassingen en zo kunt helpen uitrollen. Het is dan ook niet vreemd dat  de laatste jaren een enorme belangstelling voor deze techniek is ontstaan en op allerlei plekken in de wereld hard wordt gewerkt aan nieuwe mogelijkheden en technieken om mensen van dienst te zijn en te verrassen.

Accepteer cookies

Augmented reality is zonder enige twijfel een zeer waardevolle techniek die voor sommigen van levensbelang is. Denk aan hoe die kan worden ingezet voor de brandweer: kunnen zien in rokerige gebouwen, weten waar collega’s zitten en hoe je weer veilig de weg terug kunt vinden. Amerika zal aftrappen met deze toepassing in een helm. We gaan veiliger auto rijden dankzij geprojecteerde beelden op de voorruit: Met behulp van Augmented Reality gaan we onderhoud plegen aan vliegtuigen en auto’s. En maken we de organen in ons lichaam zichtbaar. Sneller en efficiënter dan nu gebeurt.

Accepteer cookies

Onze wereld

Voor de media en communicatie wereld zijn er legio mogelijkheden om de aandacht te vangen van het publiek of hen op een andere manier kennis te laten maken met hun merk. Een mooi voorbeeld daarvan is een AR billboard dat een team dansers tevoorschijn tovert dat je vervolgens uitnodigt mee te dansen. TV-shows kunnen nog meer uitpakken. Thuis kleren, een horloge, sneakers of een ring passen wordt al door diverse merken ingezet. We kunnen met behulp van ons game console gezichten scannen en als cartoonversie of instant vechtsportspecialist een knokpartijtje houden in de omgeving waarin we verkeren. De ontwikkeling van het scannen van een gezicht met je smart phone is ook al voorhanden. AR wordt ook gebruikt om het gedrag van de ‘crowd’ in stadions te analyseren. Popfestivals en sportevenementen kunnen groots uitpakken.

Accepteer cookies

En zo zijn er nog heel veel andere toepassingen zoals promoties tegenkomen in winkelcentra, Tweets zien in de buurt, hoofden scannen van mensen op straat om meer over hen te weten te komen (Viewdle), gitaar spelen met behulp van je T-shirt of graffity maken in de lucht. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er, of het gaat er komen. Het is pionieren en degenen die nu aansprekende toepassingen ontwikkelen, kunnen profiteren van hun voorsprong.

Accepteer cookies

Bedrijven die dat snappen pakken die voorsprong, introduceren hun diensten en bouwen aan een sociaal netwerk van gebruikers die mee helpen nieuwe zaken te ontwikkelen om zo hun voorsprong te behouden en de zaak uit te bouwen. We staan nog maar aan het begin ondanks het feit dat de techniek al jaren in ontwikkeling is en inmiddels door grote merken wordt omarmd. Er liggen nog een hele hoop kansen en er kan héél erg veel. Bedenk het maar voor uitgeverijen, reisorganisaties, sociale netwerken, consumenten producten enz. Als je weet wat er kan, zie je ook dat nog heel veel merken en bedrijven kansen laten liggen.

De doorbraak

De werkelijke impact van augmented reality hebben de meesten van ons nog niet beleefd. Maar dat gaat veranderen met de introductie van de augmented reality bril voor de consumentenmarkt. De bril: niets meer omhoog hoeven houden. Diverse bedrijven zijn volop bezig met de ontwikkeling van deze bril die een aantal functies gaat combineren. Vuzix is één van de voorlopers. Maar de vraag is of zij de consumentenmarkt gaan veroveren met brillen waar nu nog een draadje aan zit naar randapparatuur. Dat is lastig.  De bril van ondernemer en uitvinder Ralph Osterhout van de Amerikaanse Osterhout Design Group daarentegen lijkt een veel grotere kans te maken. Als je het interessant vindt, ga er even voor zitten en bekijk onderstaande video die ongeveer 20 minuten duurt.

Accepteer cookies

Op zijn Amerikaans en met de nodige humor laat hij een van zijn belangrijkste uitvindingen zien. De bril die Osterhout voor het Amerikaanse leger heeft ontwikkeld, kent een lange geschiedenis. En Ralph suggereert dat die bril over niet al te lange tijd in aangepaste vorm op de consumentenmarkt komt. De vraag is of hij met een grote speler in zee gaat. En wat die gaat kosten. En wanneer die precies als de meest coole ‘gadget’ wordt geïntroduceerd. Een gadget is het amper te noemen want het is een zeer krachtige computer in de vorm van een bril. Zoals Osterhout in de video aangeeft, komen veel technologische ontwikkelingen tot stand dankzij forse defensiebudgetten. Osterhout is een pionier en het Amerikaanse leger is één van zijn grootste klanten, die enorme bedragen investeert in hun defensietechnologie. De kans is dan ook groot dat de AR-bril, waar alle pioniers in de media-, augmented reality- en filmindustrie op zitten te wachten, uit deze hoek komt en de markt gaat veroveren. Heb je Osterhout’s presentatie gezien en wil je meer weten, bekijk dan ook deze video van het Duitse Metaio.

Van fantasie naar werkelijkheid

Augmented Reality Glasses

Probeer nu een stap te maken van die eerder genoemde één kilo zware telefoon naar de smartphone van vandaag. Stap vervolgens met behulp van Augmented Reality van nu naar morgen en vang glimp op van de nabije toekomst: Alice gaat naar haar werk. Het is pestweer en alles ziet er grauw uit. Bij uitstek een dag om haar nieuwe bril op te zetten. Zij start de gratis door een bekende frisdrank aangeboden ‘Wonderland App’ en haar straatbeeld verandert direct dankzij 3D optical tracking en de beelden die over de gebouwen en stadsmeubilair liggen en het ziet er plotseling stukken vrolijker uit. Alle Wonderland Dudes, die zijn aangesloten bij haar Wonderland Network, knallen haar op straat tegemoet dankzij nieuwe grappige applicaties.

Door de interactie tussen die dudes en haar bril gebeurt van alles rond hun hoofd en lichaam en stralen zij van alles uit. Zoals bij deze Dragon Ball Dude. Ze worden ook clickable net zoals veel andere objecten die je op straat tegen gaat komen. Je weet direct wat ze doen door ze te activeren. Programmatuur kan objecten herkennen. En je komt ook voor een hoop verrassingen te staan.  En vriendjes worden en een verzoek er uit sturen gaat even snel als het knipperen van je ogen ..of misschien straks wel mét het knipperen van je ogen. ‘We’ kunnen immers al muziek maken met onze mond. Straks kunnen we alles herkennen, aanklikken en er informatie over inwinnen. Over zaken die ergens digitaal zijn neergezet of achtergelaten. En die kunnen ons op ideeën brengen: meer informatie opvragen, iets kopen, je ergens bij aansluiten. Zoals bij de Happy Dudes in Wonderland. Live positively. Add bonus points.

Slechts één fantasie en een van de vele mogelijke toepassingen. Je kunt het zo gek niet bedenken. En niets lijkt te gek: wat telt is of het wordt opgepakt, of je de juiste snaar raakt en of je bedenksel de kernwaarden van je merk ondersteunt en voldoende interessant is voor de ontvanger.  AR gaat een deel van onze nieuwe werkelijkheid worden waarbij we de omgeving op een nieuwe manier in beeld brengen en anders gaan beleven. De wereld gaat interactief en één grote zoekmachine worden met resultaten die voor je in de lucht hangen. Overigens een nieuwe werkelijkheid met een aan en uit knop. De vraag is hoe vaak die in de toekomst nog uit gaat. Het multifunctionele brilletje kan een vorm van verslaving opleveren die we nu al kennen van de computers en game consoles. Er zitten zoveel praktische en amuserende functies in verwerkt dat je ‘m rap gaat missen. En als het brilletje een slimme contactlens wordt (is in ontwikkeling), dan doen we die alleen uit als we gaan slapen.

Grenzen vervagen

We krijgen nu al te maken met een werkelijkheid die soms dreigende vormen aanneemt (zie video hieronder), omdat er lieden zijn die de grenzen niet meer goed lijken waar te nemen: alles kan en keiharde games en grove porno-applicaties, waarmee je sensaties intensiever kunt beleven, zullen ook hun weg vinden in deze nieuwe wereld. En er wordt ook onderzoek gedaan naar het voelen van digitale objecten. Het aanbod van AR-diensten en applicaties zal enorm groeien. Er zal een heuse ‘beeldenstorm’ ontstaan, gevoed door de bedrijven die ze ontwikkelen, door de consument die eigen beelden in applicaties kan verwerken. En door de input van technology freaks die zaken bedenken en uitwisselen die wellicht uitgroeien tot bedrijven met originele nieuwe vormen van dienstverlening die je overal gaat tegenkomen.

Accepteer cookies

Doordat bedrijven de ruimte geven aan zolderkamer wizards en tech labs om met de techniek te experimenteren zullen we overal in de wereld nieuwe aanvullingen gaan tegenkomen. Kinekt is daar een mooi voorbeeld van. Kinekt Hacks laat goed zien wat tech freaks om de hoek en in Verweggistan ontwikkelen en zo een bijdrage leveren aan de bekendheid en mogelijkheden van het product en daarmee ook de marktpositie van dat product verstevigen wat in het begin op weerstand stuitte bij Microsoft die Kinekt heeft ontwikkeld.

Jezelf 3D scannen en op je bureaublad zetten is ook zo’n verrassende aanvulling. Met deze techniek, die nog in ontwikkeling is, kan straks een datingsite een nieuwe dienst gaan aanbieden waarmee de persoon van je keus thuis levensgroot en in 3D zichtbaar kan worden gemaakt mede dankzij de Kinekt 3D Scan & Send die dan inmiddels in veel huiskamers voorhanden is. En als het real time wordt, gaat het helemaal leuk worden. Online dienstverlening lijkt een offline beleving te worden omdat het er allemaal realistischer uit gaat zien mede dankzij een betere resolutie en een ogenschijnlijk simpele schaduw die is afgestemd op de zonnestand. Veel bloedstollende games zullen worden ontwikkeld waar je midden in zit.

Accepteer cookies

Intelligente chips

IBM heeft recent prototypes ontwikkeld van een chip die de manier waarop het menselijke brein werkt, nabootst. Deze nieuwe chips zullen ongetwijfeld ook hun weg vinden naar augmented reality-toepassingen die het mogelijk maken iets te creëren waarmee we ons kunnen amuseren. Een vriendelijke interactieve oude tovenaar bijvoorbeeld die je kinderen voorleest, zittend op de rand van hun bed. Of Tiger Woods die veilig in de tuin je vriendin de beginselen van het golfen bijbrengt terwijl jij in de tussentijd met je collega’s in je werkkamer aan het overleggen bent, wetende dat die collega’s op dat moment in een ander dorp aan hun eigen tafel zitten. En de augmented notulist, een soort softwarerobot, schuift ook aan.

De Ver Van Ons Bed Show?

Nu lijken veel van deze voorbeelden nog een Ver Van Ons Bed Show. Maar op het moment dat de AR-bril gemeengoed gaat worden en we niet meer door onze smartphone hoeven te kijken, zullen we overspoeld worden met nieuwe applicaties. En veel – nu nog voorzichtige –  bedrijven zullen zich op de techniek storten om even later hun nieuwe diensten en applicaties aan te bieden. Bedrijven die zich gepassioneerd bezig willen houden met iets wat eigenlijk niet echt is maar er verdraaid echt uitziet. Zo echt dat de grenzen tussen reële en virtuele beelden lijken te vervagen. Nieuwe generaties groeien straks op met augmented reality en zullen deze techniek als volkomen vanzelfsprekend aanvaarden, gebruiken en inzetten voor zaken waar we nog nachten over kunnen dromen.

Augmented Reality Wonderland.  Wanneer stap jij in?