Social media vs. zoekmachinemarketing: wie wint?

19

Door van The Content Agency

Print

op woensdag 6 mei 2009 om 08:00 uur

boxing_giantDe strijd tussen de online marketingactiviteiten is losgebarsten. In de rode hoek: zoekmachinemarketing. De veteraan die vele bedrijven heeft geholpen hun bezoekersaantallen en conversies structureel te doen toenemen. In de blauw hoek: Social Media. De nieuwkomer die zich snel omhoog heeft weten te vechten en dé nieuwe hype is onder marketeers. Gaan we allemaal nu over op social media of geloven we nog in zoekmachinemarketing? Waar heb jij je geld op ingezet en waar had je op moeten inzetten?

De kracht van social media

Social media bieden vele mogelijkheden om bekendheid te verwerven. De sociale netwerken zijn ingericht om persoonlijke (massa)communicatie tot stand te brengen. Je komt dus gemakkelijk in contact met je doelgroep en kan dit contact heel persoonlijk maken. Het is makkelijker om erachter te komen hoe je merk beleefd wordt en wat er speelt onder je doelgroep.

Daarnaast zijn social media een mooi apart communicatiekanaal om je brandingactiviteiten uit te breiden. Houd ook hierbij in je achterhoofd dat social media voor persoonlijke communicatie zijn, dus houd het persoonlijk en stuur alleen berichten de wereld in die ook wat toevoegen voor de ontvanger.

social-media

Social media helpen ook goed om early adopters aan te spreken. Als er kleine online communities binnen sociale netwerken zijn die gebruikmaken van jouw product of dienst, gaat ‘groepsdruk’ een rol spelen in de populariteit ervan. Apple heeft het over het algemeen niet meer nodig, maar producten van minder bekende merken die net als de iPod en iPhone vooral op het gevoel van de gebruiker inspelen, hebben baat bij dergelijke gebruikersgroepen.

Kortom: wil je mensen persoonlijker benaderen en meer emotioneel betrekken bij je merk? Dan loont het om te kijken naar social media.

Waar schort het aan bij social media?

Social media laten, ondanks de kracht, veel steken vallen als het gaat om echt grote, meetbare resultaten. De schaalbaarheid van sociale netwerken laten, ondanks de mogelijkheid om grote groepen tegelijk te bereiken en aan de spelende behoeften te voldoen, nog te wensen over. Bovendien is het moeilijk om zichtbaar te worden voor vrijwel iedereen op het internet die op zoek is naar jouw product of dienst, maar jou nog niet kent.

Kracht van zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing biedt voor bedrijven die online flink willen scoren vele mogelijkheden. Het mooie is dat in markten met een ijzersterke concurrentie voor zoekmachineadverteren gekozen kan worden om zo toch nog prominent op de eerste pagina’s in de zoekmachines te komen. Wie genoeg betaalt, wordt genoeg vertoond.

zoekmachineoptimalisatie

Degelijke zoekmachine-optimalisatie gaat nog verder en zorgt, mits goed uitgevoerd, voor structureel betere posities in de zoekmachines. Het wachten op resultaat kan iets langer duren dan bij andere marketinginspanningen, maar als het goed is gedaan, is het resultaat het wachten absoluut waard.

Naast zoekmachineadverteren en zoekmachineoptimalisatie is er ook nog conversieoptimalisatie. Bij goed uitgevoerde conversieoptimalisatie wordt ervoor gezorgd dat al die extra bezoekers die je website ineens wel kunnen vinden ook daadwerkelijk converteren naar de gewenste actie.

Al deze acties zijn bovendien zo goed meetbaar, dat elke geïnvesteerde cent te verantwoorden is. Zoekmachinemarketing degradeert de meeste marketingtakken tot nattevingerwerk.

Kortom: wil je grote groepen mensen bereiken die je eerder niet konden vinden? Wil je in keiharde cijfers beter online presteren? Dan is zoekmachinemarketing ideaal.

Nadelen van zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing vergt een hoop specialistische kennis. Voor beginnende optimalisatie-experts zijn er vele valkuilen waar je gemakkelijk in kunt trappen. Aan de andere kant moet je marketingactiviteiten op social media ook niet onderschatten, al kom je daar gemakkelijker verder met een ‘gut feeling’ en een (zelf)kritische blik.

Daarnaast is zoekmachinemarketing vaak een behoorlijk tijdrovende klus. Goed uitgedachte en degelijk uitgewerkte marketinginspanningen vergen nu eenmaal wat extra moeite. Ook gaat vooral bij zoekmachinemarketing wat tijd zitten in het wachten.

And the winner is…

Marketeers omarmen social media niet om de directe ROI die het oplevert, iets waar zoekmachinemarketing om bekend staat. Social media zijn vooral goed als je op zoek bent naar een emotionele beloning voor je marketinginspanningen. De resultaten zijn ook tastbaarder dan de kille cijfers waarin resultaten uit zoekmachinemarketing worden uitgedrukt.

Marketeers die gedreven worden door het streven naar een zo hoog mogelijke ROI, zullen daarentegen kiezen voor zoekmachinemarketing. De werkzaamheden zijn technischer en onpersoonlijker, maar het resultaat zorgt wel voor harde, meetbare en presenteerbare cijfers.

CB025525

Zowel zoekmachinemarketing als social media zijn niet de heilige graal. Zoekmachinemarketing en de daarvoor uitgezette strategie moeten binnen de marketingmix van het bedrijf passen, anders zal het bedrijf de toegevoegde waarde snel zien dalen. Social media kunnen worden ingezet voor marketing, maar ook hierbij moet de vooraf bedachte strategie goed worden uitgewerkt. Daarnaast kunnen zoekmachinemarketing en social media elkaar aanvullen en versterken, mits goed ingezet.

Ook aan de platformkant zie je dat search en social media meer met elkaar gaan convergeren. Zo heeft Google SearchWiki geïntroduceerd om gebruikers zoekresultaten te laten beoordelen en worden social media steeds meer in zoekmachines geïndexeerd.

Wat zijn jullie ervaringen met beide marketingactiviteiten? Waar zet jij je geld op in? Laat je bevindingen achter in de reacties!

Marek DebickiMarek Debicki is freelance copywriter en oprichter van The Content Agency.

Meer over deze auteur: profiel, website skype linkedin

  1. David van isobar.nl op 6 mei 2009 om 10:49 uur

    Lijkt me niet een keuze voor de een of de ander. Zoekmachinemarketing heeft zeker zijn effectiviteit bewezen maar is slechts een onderdeel van de marketingmix. Met alleen maar zoekmachinemarketing kom je er dus ook niet. Het gaat er juist om dat je de verschillende vormen van advertising op de juiste manier combineert. Daarbij is het ook zo dat je als merk niet uitsluitend zou moeten focussen op conversie of communicatie via je eigen website maar ook aanwezig bent op relevante plaatsen waar de doelgroep al aanwezig is. Social media optimalisatie zorgt hiervoor maar zorgt tegelijkertijd ook voor dominantie op SEO gebied. Denk aan het optimaliseren van nieuws, video, wikipedia, foto’s, etc… Wat mij betreft is de winnaar dus diegene die beide zaken het best weet te combineren

  2. Henk Jan Dulon Barre van yargon.nl op 6 mei 2009 om 11:13 uur

    Helemaal eens met David.
    Het gaat om het juist combineren van de gehele marketing mix, zowel online als ofline. Het is dus niet of-of maar en-en-en-en-en etc.
    Ondanks dant wij bij Yargon zowel alleen zoekmachine marketing doen voor onze klanten.

  3. Remi van Beekum van traffic4u.nl op 6 mei 2009 om 11:17 uur

    Goede post Marek! Een interessant vraagstuk waar veel discussie over is in de markt. 
    In mijn ogen hebben beide onderwerpen enorm veel overlap en kunnen ze elkaar in veel gevallen erg goed aanvullen. Uiteraard hangt dit allemaal nogal van de doelen van de website af, maar meestal zou ik adviseren beide in te zetten. Zoals je zelf al aangeeft spreek je met beide dingen een andere doelgroep aan, dus als je beide wilt aanspreken, moet je zowel SEO als Social doen. 
    Ik zie wel dat Social Media een flinke impact heeft op alles rond linkpopulariteit. SEO kan dus straks niet meer zonder social. En andersom zou ook niet handig zijn. 

  4. Jasper van sensemakers.com op 6 mei 2009 om 11:43 uur

    @david: typisch een mediabureau om een combinatie van meerdere media te preken
    Uiteindelijk draait marketing bij commerciële organisaties om het behalen van winst. Ik kan met enig gemak 10 FTE’s bezig houden met het vullen van nieuwe vormen media. Maar ik heb die 10 FTE’s niet. En nog belangrijker: social media heeft haar belofte qua resultaat voor de massa van de bedrijven nog niet waargemaakt (die mooie voorbeelden uiteraard daargelaten).
    Kortom, met beperkte middelen dien je gewoonweg keuzes te maken. Met alleen zoekmachine marketing heb ik heel veel bedrijven er wel zien komen (zou dochtertje CheckIt toch moeten kunnen onderschrijven…)

  5. Martijn Ros van brandmerck.nl op 6 mei 2009 om 12:28 uur

    Mijn complimenten aan de schrijver. Goed overzichtelijk en zeer actueel artikel.

    Met Bureau Brandmerck mengen we ons sinds vorig jaar in bovengenoemde ‘strijd’ en onze mening in deze discussie is dat social media veelal, en ook in dit geval, op het verkeerde bordje ligt.

    Wanneer je ‘social media marketing’ vergelijkt met searchmarketing, en gaat kijken naar conversieresultaten en harde sales, dan zal social media mijns inziens in 90% van de gevallen het onderspit delven. Dit is hetzelfde als je gaat kijken naar een tv-commercial en de resultaten ervan afzet tegen een searchcampagne. Search is nu eenmaal een schitterende manier om gerichte conversies te realiseren. Wanneer je dezelfde tv-commercial echter gaat vergelijken met een slimme social media campagne en dan gaat kijken naar iets als efficientie en effect (structurele interactie met je doelgroep), dan bied social media weer geweldige kansen en is het ineens ontzettend meetbaar. Het is dus maar net waar je het mee vergelijkt volgens ons.

    Mijn stelling is dus eigenlijk dat social media marketing wellicht een wat ongelukkige term is en daarom hanteren wij ook liever de term ‘social media engagement’. Als je het geheel dan ook nog verplaatst van de marketingafdeling naar de communicatie-/pr hoek dan zullen meetbaarheid en effect van social media wellicht beter tot z’n recht komen?

  6. Sytse van thepeoplesvalley.nl op 6 mei 2009 om 12:38 uur

    Bedankt voor dit artikel, mooi overzicht.
    Ik denk echter dat een social media strategie ook hele specialistische kennis nodig heeft, misschien nog wel meer dan bij zoekmachine optimalisatie. Social Media is namelijk een stuk jonger en blijft nog een redelijk ‘onbekend’ terrein.
    Je hebt het over ‘gut feeling’ en een (zelf)kritische blik en dat je daar bij social media al gemakkelijk mee verder komt. Dat lijkt misschien op het eerste gezicht zo, het is immers veel meer ‘real time’ dan zoekmachine optimalisaties en dus eerder resultaat zichtbaar. Vergeet echter niet dat ook bij social media marketing het nodig is om een langer termijn strategie te hebben, waarbij je misschien niet direct ROI hebt.
    1 ding die je volgens mij nog vergeten bent te noemen is Universal search van Google, het fenomeen dat het mogelijk maakt door verschillende online (social) media te zoeken. Dus ook YouTube, vergelijkingsites, wikipedia etc.
    Uiteindelijk komt het inderdaad neer op wat je (pas) in je conclusie noemt: het moet een goede mix zijn dat elkaar en je bedrijfsproposite versterkt.

  7. Stan Lenssen van ebusinessconsult.nl op 6 mei 2009 om 12:41 uur

    Complimenten Marek. Goed artikel. Social media lijkt me in ieder geval de winnaar voor kleine bedrijven en organisaties. Hiermee kun je zelf aan de slag, zonder dure bureaus te hoeven inschakelen. En het kan prima resultaten opleveren. “Power to the people”, die mooie aloude internetkaraktertrek komt zo weer tot leven. De vraag is wel hoe lang het duurt voor je ook hiervoor experts nodig hebt om boven de massa uit te stijgen.

  8. Annelies Verhelst van anneliesje.nl op 6 mei 2009 om 12:53 uur

    Ik vind het een beetje jammer dat er wordt gesproken wordt over een strijd, dat geeft de indruk dat je met het één of het ander wel of niet goed bezig bent als je dat doet. En pas op het laatst zeg je dat het een mix moet zijn. Waar ik het dan natuurlijk mee eens ben.
    Net als in offline marketing draait het allemaal om de mix. Waarbij het één voor een bepaald doel beter in te zetten valt dan het ander. Dat geldt hier dus ook. Zoekmachine optimalisatie is nog altijd een heel betrouwbaar middel om in te zetten, waar van social media nog niet alles echt te meten valt.
    Maar het is ook zonder een massa aan cijfers duidelijk dat sociale media wel degelijk een effect hebben op vindbaarheid en conversie, in ieder geval voor mij. Het is een kwestie van tijd voordat de tools er zijn om ook effecten van sociale media goed en grondig door te meten. Bovendien is zoekmachine optimalisatie vaak al iets waar je een lange adem voor nodig hebt om resultaat te krijgen, maar voor social media marketing geldt dat misschien nog wel meer. Het draait tenslotte om meer dan pure verkoop en dan ga je al een hele andere richting op, waarbij een bedrijf of persoon wel bereid moet zijn stevig tijd en energie te investeren. En tijd en energie zijn tegenwoordig overal schaars, dus wordt er nog altijd vaak gekozen voor de makkelijke weg.
    Dus lijkt me meer een organisatorische strijd dan een strijd tussen de middelen op zich.

  9. Ernst van indeboks.nl op 6 mei 2009 om 13:11 uur

    Hartelijk dank voor deze input. Zelf ben ik van mening dat social media voor onze business meer aan het opleveren is dan zoekmachinemarketing. Echter beide handhaven we.

  10. Olaf Molenaar van olafmolenaar.com op 6 mei 2009 om 13:45 uur

    Bedankt Marek voor je prima stuk!

    Ik geloof veel meer in Social Media (linkerrijtje) dan in SEO (

    De klanten waar ik op dit moment voor werk zijn Beeckestijn Business School, Bureau Kalden en het Platform Innovatie In Marketing.

    Ik heb samen met deze 3 klanten een online marketing strategie bedacht om in contact te komen en rechtstreeks te communiceren met hun klanten.

    De drie voornaamste middelen die we daarvoor hebben uitgekozen zijn:

    1.Twitter
    2.Weblogs
    3.Sociaal Netwerk

    De bedoeling is dat we met hulp van deze 3 middelen rechtstreeks gaan communiceren met klanten.

    De 5 regels die we daarbij hebben opgesteld zijn:

    1. Wees transparant en laat het proces zien

    2. Wees authentiek

    3. Vertel verhalen die je zelf meemaakt

    4. Streef niet naar perfectie

    5. Zorg er voor dat je openstaat voor (nieuwe) contacten

    Met Beeckestijn Businiss School ben ik nu 3 maanden bezig en we zien:

    Goede zichtbaarheid in Google op woorden als proefcollege,CRM ,Opleiding

    Veel verkeer van Twitter richting sites en blogs

    Veel aanmeldingen voor een proefcollege

    340 mensen die Beeckestijn dagelijks volgen via Twitter

    Veel communicatie via Twitter (vragen en suggesties)

    Dit resultaat had ik nooit kunnen bereiken met AdWords. Bovendien geloof ik meer in het linker dan het rechter rijtje van Google.

    De beste uitspraak over SEO is van Adem Audette van Zappos

    “The best SEO tool is creating content”

  11. David van isobar.nl op 6 mei 2009 om 14:38 uur

    @jasper dat is ook onze toegevoegde waarde om meerdere mediumtypen op elkaar af te stemmen, ook bij ons staat ROI hoog in het vaandel. Het gaat vaak om het grotere geheel waarbij niet alleen conversie maar ook merkperceptie en beleving belangrijk zijn en wat andere mensen van jouw product of bedrijf vinden alvorens tot een aankoop of conversie over te gaan.
    De impact welke (social) media op search kan hebben zie je direct als je zoekt op sensemakers dus lijkt het me handig hier ook een strategie voor te hebben en niet alleen te focussen op search…

  12. Jeroen van der Schenk van garageselect.nl op 6 mei 2009 om 21:41 uur

    Leuke topic Marek!
    Steeds meer mensen laten zich toch het liefst laten adviseren door ‘peers’. Onlangs hebben we onderzoek gedaan naar de orientatiefase bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Maarliefst 60% van de ondervraagden gaf aan de mening van andere consumenten als het meest betrouwbaar te ervaren in de oriëntatiefase. Meer dan de helft hiervan zoekt deze informatie via internet op fora, weblogs en reviewsites. (saignant detail; slechts 7% van alle ondervraagden ziet informatie die zij van een autoverkoper ontvangen als betrouwbaar….).
    Als we deze ontwikkeling door-radicaliseren dan is de term ‘strijd’ in deze context nog niet zo slecht gekozen. SEO organisaties bestaan zolang Google dit toelaat. That simple… Mijn mening is overigens wat gekleurd, ik heb een paar slechte ervaringen met SEO-bedrijven achter de rug.

  13. Marker van mm-webmedia.nl op 6 mei 2009 om 23:56 uur

    Goed verhaal Marek!
    Ik ben van mening dat het per klant verschilt, welke mogelijkheden je in “de mix” gooit.
    Uiteraard zie je in heel veel branches dat de onlinemarketing duidelijk belangrijker is dan off-line.
    We hebben laatst voor een klant e.e.a. via o.a. hyves gedaan, daar komen ook meteen positieve reacties en conversies uit.
    Het blijft dus een maatwerk verhaal per branche/bedrijf.

  14. Stan Lenssen van ebusinessconsult.nl op 7 mei 2009 om 11:06 uur

    @olaf Interessante cases. Leerzaam. Thanks for sharing.

  15. Olaf Molenaar van olafmolenaar.com op 7 mei 2009 om 11:10 uur

    Hoi Stan,
     
    Graag gedaan!
     
    Als je meer details wilt weten mag je me altijd mailen op molenaaronline@xs4all.nl of twitteren op
    http://twitter.com/olaf1965
    Met vriendelijke groet,
    Olaf Molenaar
    Molenaar Online

  16. Jasper van sensemakers.com op 7 mei 2009 om 11:56 uur

    @david: dat het uiteindelijk om het grote plaatje gaat ben ik met je eens. Maar dit stopt niet bij de marketingmix maar eerder bij de benoemde ROI.

    Punt dat ik probeer te maken is dat door te preken voor het grote plaatje en de ‘marketingmix’ het topic en de Social vs. Search kwestie wordt doodgeslagen. De meest effectieve marketingmix bevat immers de beste elementen van alle beschikbare media. Dit impliceert dat iedereen altijd in staat zou zijn om deze mix samen te stellen. Dit is door factoren als budget, kennis en arbeid bijna nooit het geval. Er dienen dus prioriteiten gesteld te worden, zoals je ook bij ons al geconstateerd hebt.

    Afhankelijk van bedrijfsspecifieke factoren kun je jouw voorkeur bepalen. Topics als deze geven meer inzicht in de voors en tegens van elke medium en dus meer sturing aan de keuze en hoe je de verschillende media types vervolgens in elkaar past. Complimenten voor Marek. Ik kijk uit naar meer A vs. B topics.

  17. Sjef Kerkhofs van stepfree.nl op 8 mei 2009 om 10:41 uur

    Leuk artikel! Vergeet ook vooral bij Social media de marktonderzoeksfunctionaliteit niet, die steeds belangrijker wordt.
    Daarnaast denk ik dat je het niet als een strijd kunt zien. Social media en Zoekmachinemarketing maken beide deel uit van een Online strategie, en zijn daar voor het bereiken van verschillende doelen. het is niet of-of, maar en-en. Zoekmachinemarketing voor de traffic en eventuele directe verkopen, Social media voor het merkmanagement (branding), en het onderhouden van contact met klant.

  18. Christian Mosterd van blogspot.com op 11 mei 2009 om 13:19 uur

    @ Olaf: Erg interessante reactie. Naar mijn mening heeft social media ook meer de toekomst. Zoekmachinemarketing moet momenteel zeker niet buiten oogschouw worden gelaten. Zoals het rapport [De toekomst van het sociale web] van Jeremiah Owyang aangeeft kan het integreren van communities in de toekomst weleens de zoekmachines gaan vervangen.

  19. Jan-Henk Bouman van admium.nl op 17 mei 2009 om 13:58 uur


    Erg leuk topic is dit. Voor elke case moet je bepalen wat je in wil/kan zetten. Het ligt aan de doelstellingen, het budget en de tijd.
    Admium en Bikkelhart hebben een gezamenlijke case opgezet rond ‘De Pasitnaeck’. Dit is een Amersfoorts restaurant dat meedeed met het RTL programma ‘Mijn Tent is Top 2009′. Johan Bolt (Bikkelhart) en ik zijn beide Amersfoorters en hebben de koppen bij elkaar gestoken om stemmen te verzamelen.
    Bikkelhart heeft een google mash-up gemaakt en views ingekocht via het inhoudsnetwerk van Google. http://www.toptentamersfoort.nl
    Admium heeft een Spot op Hyves aangemaakt en een Hyves gadget gemaakt.
    Het resultaat van http://www.toptentamersfoort.nl , behaald in 5 dagen:
    1.299 deelnemers
    4.936 unieke bezoekers
    1.709.437 banner vertoningen met 4.064 kliks (CTR 0,24%)
    
Het resultaat van http://www.de-pastinaeck.hyves.nl , behaald in 5 dagen: 
    940 spotleden
    85.000 opgevraagde gadgets
     
    Hoeveel stemmen dit opgeleverd heeft is moeilijk in te schatten. Maar het geeft aan dat je met beperkt budget in korte tijd veel views kan bereiken. 
    De Pastinaeck heeft de finale gewonnen.
    Meer info over deze actie: http://www.admium.nl/admium/nieuws.php?id=0
     

     

Schrijf een reactie


Opmaak uitschakelen