Geen verschil tussen virtuele en werkelijke wereld

  • Leestijd: 3 minuten

meisjeEr is geen verschil tussen de virtuele wereld en de werkelijkheid. Dat is waar Jurriaan van Rijswijk (van Game Entertainment Europe) vandaag op de Emerce Update over ‘Gamevertising’ spreekt. Als je vanuit die gedachte redeneert, dan is de vertaling naar gamevertising ook makkelijker te leggen.

Jurriaan van Rijswijk begint met een voorbeeld in de adverteerderswereld. Daar is het bewezen dat je wel degelijk games kan inzetten om de verkoop van auto’s te beinvloeden. De adverteerder vond dat best verrassend; het effect was duidelijk hoger dan men ingeschat had!

conversie

En let wel: de ingame-advertisingindustrie of gamevertisingindustrie is nog niet heel groot. Maar wél een met enorme potentie! Over 5 jaar zullen de advertentieomzetten waarschijnlijk zitten op het niveau van radio/tv! Als we kijken naar de inschatting van eMarketer (april 2007) dan zien we dat het bedrag kan oplopen naar bijna 2 miljard dollar!

game advertising spending

We zien ook om ons heen dat er veel overnames zijn: Microsoft nam bijvoorbeeld Massive over en Google nam Adscape Media over. Google geeft hierbij aan als reden:

‘In-game advertising is an area where we believe Google could add a lot of value to users, advertisers and publishers. Adscape Media’s technology and talented team are a great addition to Google’s current advertising solutions for advertisers and publishers.’

Maar hoe kijkt de markt nou tegen gamevertising? In onderstaand filmpje is dit te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=PHa-it1WPwA

Dit kun je mooi afzetten tegen hoe consumenten tegen gamevertising aankijken, in dit filmpje is te zien dat dit nogal anders is!

http://www.youtube.com/watch?v=5tP2ipTlb6Q

Ondertussen wordt er veel onderzoek gedaan naar gaming. Als je kijkt naar de tijdsbesteding van een jongere dan zie je dat er op de momenten dat jongeren naar school gaan grote gaten vallen.

tijdsbesteding

En dat is bijzonder, want waarom zou je ook niet die tijd gebruiken om ze met games lesstof over te brengen. Leren is eigenlijk het herkennen van een patroon. En als je een patroon herkent, dan komt er endorfine vrij waardoor je happy gaat voelen. Leren kan dus vergeleken worden met lol hebben! En een ideaal middel hiervoor is dus games.

Echter om een grotere game-industrie op te bouwen, is het wel belangrijk dat je infrastructuur goed werkt. Jurriaan van Rijswijk gebruikt hier als voorbeeld Korea. Daar heeft de overheid tussen 1995 en 1997 overal glasvezel neergelegd! Daardoor is de online-game-industrie groot geworden. In 2005 was de omzet 2,5 miljard, maar voor 2008 wordt de digital content industry geschat op 12 miljard dollar!

DC industry korea.

Omdat de markt in Korea al zo groot is, en er dus al heel veel prima games zijn ontwikkeld, exporteert Game Entertainment Europe deze games vanuit Korea. Om investeerders en adverteerders te laten zien wat de mogelijkheden zijn, heeft Game Entertainment een trailer gemaakt. Dit filmpje geeft een prachtig beeld weer van de hedendaagse mogelijkheden.

We spreken bij deze games over het algemeen over ‘Massive Multiplayer Online Games’ (MMOG). Deze games worden door mensen over de hele wereld tegelijk gespeeld. Een mooi voorbeeld van een spelsituatie is het inmiddels beroemde filmpje Leerrrrroooyyyy uit World of WarCraft. Je ziet in dit filmpje een aantal ‘guilts’ overleggen hoe men door ‘de ruimte hiernaast’ heen gaat komen. De ‘leiders’ overleggen hoe ze dit kunnen aanpakken en met deze strategie gaan ze aan het werk. Eén van de gamers (Leroy) is echter AFK (away from keyboard). Als hij terugkomt en als ‘een kip zonder kop’ gaat rondrennen leidt dat tot heftige reacties…
http://www.youtube.com/watch?v=LkCNJRfSZBU

Als reactie op dit soort situaties zien marketeers op hun beurt natuurlijk weer allerlei kansen, zoals hieronder valt te zien.

afk

Maar behalve fictieve zaken, vinden er in virtuele werelden ook veel écht belangrijke gebeurtenissen plaats. Zoals bijvoorbeeld stilstaan bij de Londen Everquest…

everquest

Ingame-advertising is belangrijk en Game Entertainment Europe onderzoekt nu nieuwe mogelijkheden. In de onderstaande sheet zie je dat men aan het onderzoeken is wat gamers misschien wel meer willen doen naast het spelen van het spel:

in game

Een interessant rijtje en als het zover komt, dan is de virtuele wereld net zo gewoon geworden als de normale wereld. En dat maakt het gamevertising weer een stuk makkelijker!

De volledige presentatie van Jurriaan Rijswijk is hier via SlideShare te bekijken:

[slideshare id=200180&doc=shock-and-awe-1197409413110388-3&w=425]

De presentatie is ook helemaal te zien via Youtube: