How to

Usertesten voor alle devices: kijk de kunst af van gamers

0

De verschuiving van de traditionele pc naar tablet en mobiel zien we uiteraard ook terug in ons UX-lab. Geregeld testen we voor onze opdrachtgevers met verschillende devices en doen dit ook steeds vaker buiten de deur en zelfs over de grens. Dat vraagt oplossingen op het gebied van software ondersteuning, multi-device ondersteuning en vergt flexibiliteit van het UX-lab om de gewenste kwaliteit te kunnen leveren. Kortom, hoe zien wij de toekomst van usertesting: zoals gamers dat doen!

Je hebt ze vast wel eens op YouTube of Twitch gezien: filmpjes waar iemand zijn geweldige ‘killing streak’ in Call of Duty of in Battlefiel­d laat zien, met alle grappige reacties die daarbij horen. Hoe game-enthousiastelingen zoals PewDiePie (de houder van het grootste en populairste kanaal op YouTube) hun spel en reacties tijdens het spelen opnemen, heeft opvallende gelijkenissen met de behoeften van menig UX researcher.

We willen als UX-researcher elke reactie in geluid (hardop denken) en video (gedrag en emotie) het liefst opnemen. We willen net als een gamer highlight-video’s van die opname maken, of in de analyse nog even terugkijken. Tijdens onze tests is het belangrijkste dat we alles in real-time, in volle HD willen laten zien in de observatieruimte.

De test: usertesten met gamer-gear

Daarom hebben we de proef op de som genomen: kunnen we met een game-capture-kaart, zoals PewDiePie gebruikt voor zijn opnames, een basistest in ons UX-lab uitvoeren? We denken dat dit kan én makkelijker is voor een flink aantal soorten tests die we regelmatig voor onze opdrachtgevers uitvoeren. Zonder in te leveren op de kwaliteit en/of observatiebeleving van het onderzoek.

laptop met aangesloten tablet en usertest gear

Het klassieke UX-lab is soms onhandig

Bij Mirabeau beschikken we natuurlijk over een UX lab om usertests uit te voeren voor onze klanten. Daarbij maken we onder andere gebruik van camera’s, een spiegelwand en speciale software om het gedrag van gebruikers te observeren vanuit een aparte ruimte. Zo’n lab is bijna de ideale omgeving voor het testen van websites, concepten en prototypes op een desktop of laptop.

usertesten-met-gamer-gear-02

Om ook het gedrag van gebruikers op smartphones of tablets goed te kunnen observeren is meer nodig. Zeker als we tijdens een testsessie willen wisselen van apparaat. Dat moet eenvoudig en vlot gaan, voor zowel de testpersoon als voor de klant die meekijkt.

Natuurgetrouw mobiel testen, zonder vertraging

Bij het testen van bijvoorbeeld een app op een mobieltje is het belangrijk dat de testpersoon zo natuurgetrouw mogelijk het apparaat vasthoudt en gebruikt, met zo min mogelijk UX-test toeters en bellen erbij. Thuis en onderweg zitten er immers ook geen snoeren en camera’s aan je device vastgeplakt.

En de observanten willen natuurlijk dat de reactie aan de andere kant van de spiegelwand gelijk loopt met de handelingen op het scherm die je in de observatieruimte ziet. Onze ervaring is dat de huidige softwareoplossingen in de markt niet optimaal werken op het gebied van realtime video- en audiostreaming en qua multi-device ondersteuning. Met die tools is het soms net alsof je naar een slecht nagesynchroniseerde film kijkt.

Omdat de game-capture-kaarten realtime werken en ook realtime streamen naar bijvoorbeeld YouTube, is er nauwelijks sprake van vertraging of vreemde bijwerkingen. De observanten achter de spiegelwand weten dan precies waarover de opmerkingen van de testpersoon gaan en de diegene test op een nagenoeg natuurlijke manier.

usertesten-met-gamer-gear-03

In deze foto zie je hoe een game-capture-kaart (het kleine kastje in het midden) gebruikt wordt in een testopstelling met spiegelwand. Tijdens de testsessie kun je eenvoudig wisselen van (mobiel) apparaat door simpelweg de HDMI-kabel om te stekkeren. Het videobeeld wordt via de game-capture-kaart en een lange HDMI-kabel realtime op een scherm in de observatieruimte weergegeven.

Een UX-lab in een rugzakje

Hoewel het UX-lab een goede testfaciliteit is voor testpersonen en observanten, is het soms echt nodig om ‘in het veld’ te testen, dus bij de klant op kantoor, of bij de mensen thuis. Nu is het af en toe flink slepen met een grote hutkoffer om het UX-lab op locatie na te bouwen en het gedrag van onze eindgebruikers op te nemen.

De game-capture-kaart en aanverwante kabeltjes en apparaten passen in een kleine laptop rugzak. Het is dus een mobiel UX-lab en is extreem handig om usertests op locatie bij onze klant, in een winkel, museum of op straat te doen.

usertesten-met-gamer-gear-04

Ons UX lab-in een rugzak is snel op gezet en past in een kleine laptoprugzak. De game-capture-kaart kan de testsessies opnemen en live streamen naar een aparte ruimte waar live meegekeken kan worden.

Nu livestreamen en later terugkijken

Een drukke agenda van de klant laat het niet altijd toe bij elke usertest aanwezig te zijn, of sowieso alles mee te maken. Met de game-capture-kaart kun je zo’n test livestreamen via YouTube. De klant kan zo op afstand meekijken waar hij of zij ook is, gewoon op de laptop of iPad, zolang er maar een internetverbinding is. Dit maakt het uitvoeren van internationale usability-studies vaak ook goed haalbaar.

Na afloop van de usertest zijn de video’s natuurlijk ook beschikbaar op het YouTube kanaal (openbaar of met een geheim adres).

usertesten-met-gamer-gear-05

Met slechts een iPad, een game-capture-box en een laptop kunnen we het gedrag van onze eindgebruikers in HD opnemen en livestreamen naar de rest van de wereld.

Een mobiel en compleet UX-lab

Geïnspireerd door game-enthousiastelingen zoals PewDiePie hebben we een supermakkelijk, volledig mobiel en compleet UX-lab samengesteld die in een rugzak past. Nu kunnen we nog makkelijker op locatie testen, of dat nu bij onze klant, in een winkel, museum of op straat is. Als bonus gaat het testen met mobiele apparaten ook makkelijker én kunnen we livestreamen.