Content

Frankwatching jaaroverzicht 2015 & vooruitblik 2016

0

2015, wat een jaar! Het is natuurlijk een enorm cliché om nu, zo aan het einde van het jaar, terug te blikken. Maar we doen het toch! Welke auteurs en artikelen scoorden het hoogst? Hoe groeide ons blog? En wat gebeurde er allemaal op het gebied van trainingen en vacatures? Dit, en meer, lees je in ons allereerste échte jaaroverzicht.

Blog: meer content & meer engagement

2015 was een jaar van horizontale én verticale groei van ons blog. Dit jaar groeide de hoeveelheid artikelen die door onze 400+ auteurs werden geschreven, daar zijn we ze natuurlijk heel dankbaar voor! We zijn daarnaast actiever aan de slag gegaan met multimedia, naast de maandelijkse videoproducties (uiteraard met pionier en vakvrouw Pelpina Trip) hebben we nu ook wekelijkse podcasts (met dank aan de getalenteerde & hardwerkende presentator Jelle Drijver), een vast item met experts bij BNR Nieuwsradio en sinds twee maanden de wekelijkse Inbound Marketing Talks op Blab (met het wervelende presentatieduo Tim Daalderop en Paul Neuteboom).

En qua engagement en interactie stomen we ook lekker door: maar liefst 871 artikelen (en stiekem loopt de teller nog even door tot het einde van dit jaar) met gemiddeld 7 reacties per artikel en 485(!) shares (bron: Onlinemarketingblogs.nl).

Blog-visuals

De meest gelezen artikelen van 2015: trends, design & social scoren

Nu ben je vast benieuwd wat de best gelezen artikelen op Frankwatching waren van het afgelopen jaar? Hieronder onze top 10, gemeten met de officiële cijfers uit Google Analytics.

Opsomming-1Bedrijven op social media: 6 trends & verrassende voorbeelden
Diederik Broekhuizen – 31.104 paginaweergaven

Opsomming-2Wat zijn goede kleuren voor je website? [checklist]
Michiel Knuiman – 27.802 paginaweergaven

Opsomming-36 redenen om niet te scrummen
Anton Vanhoucke – 27.215 paginaweergaven

Opsomming-4Meer volgers en likes op Instagram: vind je niche & stick to it
Kirsten Jassies – 26.829 paginaweergaven

Opsomming-5Dit zijn de 10 webdesigntrends voor 2016
Désirée Battjes & Andre van Iterson – 26.786 paginaweergaven

Opsomming-6Het mislukte pop-up restaurant van DWDD: 6 lessen in crisiscommunicatie
John Verhoeven – 24.047 paginaweergaven

Opsomming-7Customer journey mapping in 5 praktische stappen
Peter Bekel – 23.177 paginaweergaven

Opsomming-8Zo doet Bol.com aan conversieoptimalisatie op de betaalpagina
Jurjen Jongejan – 22.190 paginaweergaven

Opsomming-9Communicatieprofessionals opgelet: dit zijn de trends van 2015 [onderzoek]
Patricia van der Linden – 20.521 paginaweergaven

Opsomming-10Solliciteren? Pas op voor de automatische screening
Bas Klein Geltink – 20.368 paginaweergaven

Top 10 auteurs: vertrouwde gezichten scoren hoog

Sommige auteurs schrijven eens in het jaar voor Frankwatching, anderen doen dit vaker. Welke auteurs trokken met al hun artikelen de meeste paginaweergaven (gemeten met Google Analytics) dit jaar?

Top-10-auteurs-frankwatching-2015

Désirée Battjes heeft 4 artikelen geschreven, waaronder 1 met co-auteur André van Iterson. Rekenen we deze 4 artikelen samen dan zou ze als 7e zijn geëindigd.

Community: betrokken lezers

Wie reageerden er dit jaar het meest op artikelen bij Frankwatching? Daar hebben we ook een overzichtje van.

1. Henri Koppen met 49 reacties
  2. Jeroen Kooij met 33 reacties
  3. Bert met 32 reacties
  4. Linda Spaanbroek met 32 reacties
  5. Désirée Battjes met 25 reacties
  6. Paul Haarman met 18 reacties
  7. Joost van de Velde met 18 reacties
  8. Rolf Diepeveen met 18 reacties
  9. Dennis Doubovski met 18 reacties
  10. Charlotte Meindersma met 15 reacties

Social channels: forse groei zet door

Ook onze social channels groeiden weer fors dit jaar. Twitter groeide met 39%, Facebook met 16%, LinkedIn met 11% (dit is onze company page en groep gecombineerd), Google+ met 30%, Pinterest met 30%, Instagram met 198% (volg je ons al?) en onze nieuwsbrieven groeiden met 15%.

Socials

Populairste artikelen op onze social kanalen

Maar welke artikelen scoorden nu het beste op de verschillende social kanalen? We pakken de belangrijkste kanalen er even uit:

Dit is de populairste video van het jaar op ons populaire YouTube-kanaal:

Trends in zoektermen: Facebook blijft hot, Instagram runner up

Wat waren de meest gezochte termen binnen onze site? Facebook is nog altijd de meest populaire zoekterm. Social media, SEO en Instagram volgen op gepaste afstand.

Blog-tagcloud

Gespot(1)Gespot: meer dan 100 nieuwe initiatieven

In de rubriek Gespot besteden we aandacht aan nieuwe en creatieve digitale initiatieven. We plaatsten dit jaar 109 items op Frankwatching, de meest gelezen Gespots zijn:

1. Webtexttool
2. Storytime kinderverhalen
3. Moovly

Trainingen & Webinars: gemiddelde waardering nu 8,0

Bij onze Trainingen was uiteraard een hoogtepunt dat we dit jaar als #1 opleider werden gekozen in de Emerce100. Deze positie (met een score van 7,5 op een schaal van 8) hebben we te danken aan onze deelnemers en trainers, veel dank daarvoor!

8,0

Onze trainingen en webinars scoren onder de deelnemers ook nog eens ieder gemiddeld een 8.0. Een prachtig cijfer waar we volgend jaar weer op zullen voortbouwen.

We voegden in 2015 weer een hele serie nieuwe trainingen aan het programma toe: Communitymanagement (voor gevorderden), Contentstrategie, Facebook adverteren, Facebook contentstrategie, Instagram marketing, Schrijven voor het web, SEO met Google Analytics, en Video contentmarketing.

De populairste webinars uit het programma waren in 2015 ‘SEO voor tekstschrijvers’ van Rutger Steenbergen en ‘Online campagnes voor non-profits’ van Patrick Klerks.

Jobs: groei aantal vacatures en stageplaatsen zet door

Is de crisis eindelijk voorbij? We zagen dit jaar in ieder geval weer veel mooie vacatures en stages voorbij komen op ons jobboard. De meeste vacatures waren (online) marketing vacatures, direct gevolgd door Communicatie & PR en E-commerce & Sales. De in 2014 al ingezette groei zette zich in 2015 verder door.

De best bekeken vacatures van afgelopen jaar waren:

1. Marketeer bij Eage
  2. Communicatiemanager bij Wereld Natuur Fonds
  3. Marketing Communications Officer bij Cathay Pacific Airways

Een andere opvallende vacature die hoog scoorde, was die van ‘Pakketknuffelaar’ bij Coolblue, wat uiteindelijk een 1-aprilgrap bleek te zijn. Toch een goede stunt van Coolblue!

32procentDe social kanalen van Jobs gingen er ook op vooruit: Facebook, Twitter en LinkedIn lieten gezamenlijk een groei (in volgers) van 32% zien. Ook het aantal abonnees op onze wekelijkse e-mail met vacatures (Jobs Update) nam weer flink toe (+27%).

Nieuw in 2016: website, rubrieken, events en boeken

Mooie resultaten waar we best trots op zijn. Maar er is nog genoeg te verbeteren en te wensen en ook op dat vlak zitten we niet stil. We sluiten daarom af door een tipje van de sluier op te lichten over enkele onderwerpen die voor begin 2016 op de agenda staan.

Watching 2016

Op de achtergrond zijn we er in de afgelopen maanden al druk mee bezig geweest, maar binnenkort is het dan echt zover: de website wordt grondig vernieuwd. De site krijgt een eigentijds design, wordt volledig responsive en er is straks meer gebruiksgemak voor zowel jullie als lezers als voor de auteurs. De rest houden we nog even geheim. 😉

Ook het redactionele aanbod gaan we verbreden. We zullen in 2016 nog meer aan multimedia gaan doen en last but not least gaan we binnenkort van start met een eigen nieuwskanaal! We zijn trouwens op zoek naar enthousiaste studenten die ons daarbij willen gaan helpen.

Nadat we eerder al twee succesvolle Jobs Events hebben georganiseerd, gaat het in 2016 dan echt gebeuren: Frankwatching Events gaat van start! Achter de schermen zijn we al volop bezig met de voorbereidingen van een eerste event in maart: ‘WhatsApp voor bedrijven’. Binnenkort hoor je meer van ons!

Tot slot staan er weer nieuwe uitgaven gepland voor onze populaire boekenserie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’. Dat zal als vanouds samen met Uitgeverij Haystack gebeuren. Het eerstvolgende boek dal zal verschijnen is ‘Pinterest in 60 minuten’ (auteur: Hélène van den Dungen).

Heb je een reactie op deze cijfers, ideeën en plannen, mis je nog zaken of wil je er iets toevoegen? Deel het gerust in de reacties hieronder, we zijn er nu al benieuwd naar!

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan de collega’s van het Frankwatching Team.