Vijf veelbelovende muziek startups op het podium

0

Kort geleden stonden in Groningen vijf muziek startups ‘on stage’: Tribe monitor (monitoring muziek), DanceTV (tv-kanaal over electronic dance), Twones (bookmarking & sharing muziek), 22tracks (online jukebox) en Band on Demand (connecting people). Stuk voor stuk veelbelovende muziek startups van Nederlandse bodem. Vandaag staan ze hier ‘in the spotlight’ met hun verhalen, video’s en slides.

In een vorig artikel Communities in de muziekwereld: klinkende cases en knallende cijfers deden we hier verslag van een aantal succesvolle muziek communities, in dit tweede artikel besteden we aandacht aan de presentaties van een vijftal muziek startups die op het podium stonden tijdens iMMovators Cross Media Café op de Eurosonic Noorderslag Conferentie.

Tribe Monitor: Meten is weten, ook in de social media

Meten is weten, dat is het motto dat Tribe Monitor hanteert, zo opent Ard Boer van New Music Labs zijn presentatie over deze monitor service. Men heeft een tool waarmee je als band of artiest kunt monitoren wat je zichtbaarheid in de social media is. Word je genoemd in Twitter, sta je op YouTube of Flickr etc. Tribe Monitor heeft – speciaal voor de artiesten die op Eurosonic en Noorderslag – de social score bepaald. Wie doet het heel goed online en wie is er nog minder nadrukkelijk aanwezig.

[slideshare id=2911147&doc=tribemonitorsocialmediacafeesns-100114041158-phpapp02]

Presentatie (slides) Ard Boer over Tribe Monitor

Van de artiesten die op Eurosonic spelen heeft vrijwel iedereen (97%) een MySpace account, 68% een Facebook account, 49% zit op Twitter en 27% heeft een YouTube channel. Het advies aan de artiesten is om zeker ook een YouTube account aan te maken.

De artiesten die op Noorderslag spelen doen het beter in de social media. 98% zit op MySpace, maar liefst 79% zit op YouTube, 72% op Twitter en 60% op Facebook.

Uit het onderzoek is ook een totaalscore op te stellen en daaruit komt dat bij Noorderslag Laura Jansen als winnaar uit de bus komt, bij Eurosonic is dat The XX. Dit zijn de artiesten die dus momenteel het meest ‘hot’ zijn in de social media.

top-10-social-score-noorderslag

Ard Boer besluit zijn presentatie met een demonstratie van de service en laat via enkele screenshots zien wat er zoals te tracken is. Men kan onder meer op een kaart tonen waar je Twitter followers zitten.

Tribe Monitor is nu alleen nog maar voor artiesten gemaakt, maar men denkt erover om de service te verbreden met onder meer LinkedIn zodat je bijvoorbeeld ook celebrities kunt volgen. Ook wordt er gewerkt aan een maandelijks Top 10 overzicht (Boer: “Ik zit maandag bij 3FM”).

Presentatie (video) Ard Boer over Tribe Monitor

DanceTV: de wereld van electronic dance op TV

De tweede muziekstartup die een presentatie geeft is DanceTV. Sytze Wiersma begint met een korte video waarin hij dit televisiekanaal introduceert. DanceTV is een full HD station dat zowel nationaal als internationaal opereert. Men wil een platform zijn voor de hele elektronische muziekindustrie als het gaat om videocontent. Festivals zijn booming business, er is veel materiaal en DanceTV biedt dat materiaal zoveel mogelijk aan. Het kanaal geeft ook inzicht in de wereld van elektronic dance, de wereld achter de muziek.

[slideshare id=2980522&doc=dance-tv-100124054349-phpapp01]

Presentatie (slides) Sytze Wiersma over DanceTV

In 2010 wil men verder doorgroeien, het bereik is op dit moment nog niet groot. De markt Dance wordt in de televisiewereld nog niet als interessant gezien, maar dat gaat volgens Sytze Wiersma veranderen. Internationaal en new media zijn andere speerpunten, bij dat laatste gaat het onder meer om mobiele televisie, WebTV, video on demand en de inzet van social media.

Er wordt op dit moment gesproken met een investeerder om deze groei mogelijk te maken.

Presentatie (video) Sytze Wiersma over DanceTV

Twones: muziek bookmarken, delen, ontdekken en verrijken

tim-heinekeTim Heineke is de derde spreker, hij is een van de mede-oprichters van Twones. Twones gaat kort gezegd over smaak: wie houdt van welke muziek. Hij heeft het over een post-MP3 tijdperk, muziek staat niet alleen op je iPod, maar ook op social networks en blogs. Je ziet dat context belangrijker is geworden dan content. Nu je alles kunt krijgen is het handig om te weten wat er belangrijk is. Onhandig daarbij is dat je muziek niet kunt bookmarken.

De oplossing die Twones heeft bedacht is een muziek bookmarker, dit met behulp van een simpele add on die je aan je browser kunt toevoegen. Maar Twones doet meer, je kunt er niet alleen muziek mee bookmarken, je kunt muziek ook delen, ontdekken en het kan je muziek verrijken als je iets aan het draaien bent. Twones herkent meer dan 70.000 websites.

[slideshare id=2912870&doc=noorderslagv1last-100114075454-phpapp02]

Presentatie (slides) Tim Heineke over Twones

Je kunt met Twones ook muziek autoposten naar bijvoorbeeld Hyves of Facebook. Heineke laat vervolgens zien hoe er dat op een aantal sites uitziet. Terwijl je op een site muziek aan het luisteren bent kun je deze daar ook verrijken. Je kunt tracken (volgen) wat voor buzz er over een artiest is, denk dan aan Twitter, concertdata en foto’s (Flickr).

Twones is een ‘kostenefficiënte startup’: men heeft geen streamingkosten, geen licentiekosten en hoeft geen royalties i.v.m. optredens te betalen. Men probeert op de volgende manieren geld te verdienen:

  1. Gratis versie voor eindgebruikers: beperkte functionaliteiten, bekostigd uit advertenties en lead generatie (concert tickets en downloads).
  2. Betaalde versie voor eindgebruikers: speciaal voor heavy users met extra features en een kleine jaarlijkse bijdrage.
  3. B2B advertenties: een ‘direct to fan ad program’ waarmee er direct gericht op fans geadverteerd kan worden (bijv. muziek of concerten) en ook andere promoties kunnen worden gedaan.
  4. B2B pro: data analytics, men heeft statistieken over artiesten, tracks, sitebezoek e.d., ook dat is natuurlijk geld waard.

Twones is inmiddels ook gelanceerd en investeerders zijn onder meer Moyo en Live Nation.

Presentatie (video) Tim Heineke over Twones

22tracks: online jukebox met playlists in 22 genres

De vierde startup die haar idee presenteert is 22tracks, Vincent Reinders en Gilles de Smit doen het woord. 22tracks is een online jukebox waarin je 22 genres kunt zien waarin weer 22 tracks staan die je vrijblijvend kunt beluisteren. Men brengt dus orde in de chaos en brengt nieuwe artiesten onder de aandacht. 22tracks is een streamingdienst waar je tracks kunt kopen. Er zijn 22 dj’s aan de site verbonden die elk in hun eigen genre een naam hebben opgebouwd.

De site is openbaar toegankelijk, alleen als je van de gepersonaliseerde omgeving gebruik wilt maken (om bijvoorbeeld een eigen favorietenlijstje bij te houden) moet je je even registreren. Op 26 november 2009 was de lancering en inmiddels heeft men meer dan 2.000 geregistreerde luisteraars. Op de site is een ‘share op Twitter’ button waarmee je direct aan je vrienden / volgers kunt doorgeven wat je bezig houdt.

[slideshare id=2980489&doc=22tracksnoorderslag-100124052919-phpapp01]

Presentatie (slides) Vincent Reinders en Gilles de Smit over 22tracks

22tracks heeft op dit moment bijna 200.000 bezoekers per maand, vooral uit Nederland. Vanaf 11 november meet men hoe lang bezoekers op de site zijn, het gemiddelde van sites is 2 minuten, bij 22tracks is dat maar liefst 35 minuten. Verder worden er 2 miljoen streams per maand beluisterd.

22tracks is in onderhandeling met Buma/Stemra over de rechtenafdracht. De Nederlandse muziekindustrie draagt de site duidelijk een warm hart toe en heeft ook de mogelijkheid om aan te geven als tracks niet online mogen komen (dat doen ze tot nu toe overigens nooit).

Geld verdienen is natuurlijk ook een belangrijk punt, men is op zoek naar samenwerking met merken (er wordt gesproken met onder meer Heineken over advertising). Een andere inkomstenbron is iTunes, verwijzingen leveren 4% op. Uiteraard komt er ook een iPhone App waar alle functies van de site in terug zullen komen. Het is een uitdaging om hier een goed verdienmodel aan te koppelen, men is daar nog niet uit. Andere ambities voor 2010 zijn crossmedia (ook TV, mobiel en print) en uitrol op lokaal internationaal niveau (Berlijn, Parijs etc.).

Presentatie (video) met Vincent Reinders en Gilles de Smit over 22tracks

Streaming is mede door de inzet van sponsoring betaalbaar. De dj’s die de kanalen ‘draaien’ worden op dit moment nog niet betaald. Er zijn op dit moment nog geen investeerders (het is een persoonlijk initiatief) maar men is wel op zoek naar investeerders.

Vragenrondje (video) met Gilles de Smit over 22tracks

Meer informatie over 22tracks vind je op hun blog.

Band on Demand: connecting people

levie-hofsteeLevie Hofstee is de bedenker van Band on Demand. Band on demand is geen social netwerk maar een tool om consumenten, bedrijven en bands met elkaar in contact te brengen. Men heeft een speciale focus op underground en komend talent. Band on demand ‘drijft’ op andere socials en biedt in dit verband een widget aan en deelt content met mediapartners (radio, print, tv en internet).

Tijdens de presentatie demonstreert Levie Hofstee hoe je op de site een initiatief start en wat er vervolgens gebeurt. Als bezoekers een interessant initiatief tegenkomen, dan kunnen ze daarop klikken en vervolgens bijvoorbeeld tickets bestellen. Als er genoeg aanmeldingen zijn dan krijgt iedereen een reminder en kan de specimen ticket omgeruild worden in een printable ticket.

Vanaf januari 2010 draait Band on demand met een demoversie en wekelijks komen er nieuwe features. Op dit moment is alleen het consumenten account live, binnenkort komen daar ook de omgevingen voor bedrijven en bands bij. De presentatie wordt afgesloten met een live-optreden (zie video).

[slideshare id=2980496&doc=bodpresentatie-100124053253-phpapp01]

Presentatie (slides) Levie Hofstee over Band on Demand

Er is maar beperkt tijd om een concert voor te bereiden, zo wordt in het vragenrondje duidelijk, op dit moment is dat vier weken. Fans kunnen zelf aangeven waar ze het liefst een concert zouden willen hebben en proberen andere fans hierin mee te krijgen.

Presentatie (video) Levie Hofstee over Band on Demand en optreden

Band on demand heeft bewust gekozen voor de Nederlandse markt en er zijn vooralsnog geen buitenlandse ambities. Wel tonen buitenlandse bands interesse omdat ze graag een keer in Nederland, en in het bijzonder Amsterdam, zouden willen optreden.

Vragenrondje (video) Levie Hofstee over Band on Demand

Met deze presentatie kwam er een einde aan een uur boeiende presentaties van Nederlandse muziek startups op deze speciale editie van iMMovators Cross Media Café op locatie. Stuk voor stuk indrukwekkende en veelbelovende initiatieven waarvan er ongetwijfeld een paar echt succesvol gaan worden. Welk van deze initiatieven klinkt jou als muziek in de oren?

Lees ook het eerste artikel over Nederlandse en Belgische muziek communities.